arrow_drop_up arrow_drop_down

Jezelf compleet wegcijferen: voorkom dat jij jezelf volledig aan de kant zet en leer grenzen stellen

Veel vrouwen cijferen zich weg, maar ook mannen kunnen hier last van hebben. Jezelf compleet wegcijferen betekent jezelf verliezen. Neem de regie en vind jezelf weer. Iedereen verdient het om er te zijn en iedereen heeft waardevolle kwaliteiten. Dat weet je in je achterhoofd misschien ook wel, maar waarom cijfer je jezelf dan toch weg? Wat wil je ermee bereiken en wat bereik je er eigenlijk werkelijk mee en wat kan je er tegen doen?

Jezelf wegcijferen: waarom doe je dat?

Als je bescheiden bent, heb je gauw de neiging om jezelf weg te cijferen. Je maakt jezelf kleiner dan je bent. Je bent erg gericht op andere mensen en stelt andere mensen boven je. Dat geldt voor de behoeften van anderen, die altijd voorrang hebben boven die van jezelf. Je houdt altijd rekening met de wensen van een ander en te weinig met je eigen wensen. Dit patroon kan zowel in je werk als privé zichtbaar zijn.

Houd je altijd rekening met je partner? Oefenen jullie dezelfde hobby’s uit, terwijl jij dat eigenlijk helemaal niet leuk vindt? Hebben jullie gezamenlijke vrienden die jij niet zo aardig vindt, maar ga je toch mee? In de verliefdheidsfase hou je dit nog vol, maar de vraag is of dit voor de lange termijn gezond is. Een gezonde relatie is een relatie die in balans is.

De oorzaken van het jezelf compleet wegcijferen kunnen al in je opvoeding als kind zitten. Werd je nooit echt serieus genomen of moest je altijd rekening houden met anderen? Deze patronen kunnen zich helaas doorzetten als we volwassen zijn. Belangrijk is om niet in deze patronen te blijven hangen, maar ermee aan de slag te gaan.

Zie ook: Burn-out door parentificatie, de omgekeerde ouder-kind relatie

Wat wil je er eigenlijk mee bereiken?

Jezelf wegcijferen begint misschien als een onbewuste overtuiging dat het zo hoort, omdat je dat van thuis hebt meegekregen. Je kan het ook bewust doen, omdat je je schuldig voelt. Thuis voel je je verantwoordelijk voor het geluk van de ander. Je wilt het je partner naar de zin maken.

Ook kan je zo bang zijn om afgewezen te worden, dat je jezelf liever wegcijfert. Op je werk doe je eigenlijk precies hetzelfde. Je bent misschien bang voor conflicten en gaat deze liever uit de weg. Een compliment wuif je weg. Je bent loyaal aan je werkgever en die loyaliteit reikt heel ver. Ook wil je collegiaal zijn en daarom zeg je nooit ‘nee’. Ook niet als je voor de zoveelste keer een vervelende klus moet doen en je eigenlijk zoveel meer kan.

Zie ook: Niet goed genoeg zijn. Hoe denk je weer positief over jezelf?

Wat bereik je er echt mee?

Doordat je zo gericht bent op de ander maak je jezelf minder belangrijk voor de ander. Mensen behandelen je als voetveeg en je wordt onzichtbaar voor anderen. Thuis maakt je partner de dienst uit in jullie relatie en dat laat je ook toe.

Op je werk durf je geen enkele opdracht te weigeren, ook als je eigenlijk teveel werk hebt. Dit kan zorgen voor een burn-out. Zeker als je thuis ook geen ‘nee’ zegt en daarom heel veel ballen tegelijk in de lucht moet houden.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Gevolgen van jezelf wegcijferen

Als je jezelf compleet wegcijfert kan dit zowel privé als op je werk gevolgen hebben. Op je werk word je niet op waarde geschat en krijg je niet de kans om een functie te vervullen die je misschien ambieert en waar je ook de competenties voor hebt. Dit kan leiden tot een burn-out of een bore-out.

Dit laatste kan ontstaan als je continu onder je niveau presteert en niet uitgedaagd wordt. Dit risico is er zeker als je niet zichtbaar bent voor anderen. Mensen met een laag zelfbeeld lopen hierop een groter risico.

Zie ook: Geen doorgroeimogelijkheden in je werk

Jezelf wegcijferen in een relatie maakt dat de balans weg is. Je wilt aardig gevonden worden, maar ondertussen loop je voortdurend op je tenen om de ander tevreden te houden. Dat kan voor veel stress zorgen.

Tips om je grenzen beter aan te geven

Bescheidenheid is helemaal geen slechte eigenschap. Mensen die bescheiden zijn, zijn vaak echte verbinders, omdat ze niet op anderen neerkijken en andere mensen waarderen om hun sterke punten en deze ook zien en gebruiken. ‘Ere wie ere toekomt’. Dat is het motto van bescheiden mensen.

Ze gunnen anderen het succes en zullen niet zelf met de eer gaan strijken. Ook vinden bescheiden mensen het niet zo belangrijk om bewonderd of gewaardeerd te worden. Ze gaan gewoon hun eigen weg. Naast de goede eigenschappen van bescheidenheid zit hier dus ook een keerzijde aan en het is goed om met deze keerzijde aan de slag te gaan. Dit kan op verschillende manieren.

Profileren op de juiste manier

Je hoeft niet meteen op de voorgrond te treden, dan ga je jezelf overschreeuwen en moet je gedrag vertonen dat niet bij je past. Op de lange termijn krijg je hier last van. Het is wel goed om jezelf meer te profileren. Profileren betekent dat je weet waar je kwaliteiten liggen en dat je die laat zien aan anderen. Je moet dus op zoek naar wie je echt bent en ook zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je collega’s hebben veel meer aan je als je op je werk je kwaliteiten toont.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Nee leren zeggen

Daarnaast is een keer ‘nee’ zeggen helemaal niet erg. Niet alleen tegen een ander maar ook tegen jezelf. De lat hoeft niet altijd zo hoog te liggen. Dit vergt oefening, ook om te zorgen dat je ‘nee’ een ‘nee’ blijft en niet na enig aandringen toch weer een ‘ja’ wordt. Blijf bij je gevoel. Een echte ‘ja’ wordt door anderen uiteindelijk ook meer gewaardeerd. Dat is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Persoonlijke coaching kan je hierbij helpen.

Zie ook: Wat doet een burn out coach? 

Persoonlijke coaching als hulpmiddel

Het besluit om het voortaan anders te willen doen en jezelf niet meer compleet weg te cijferen is de eerste stap. Kies voor jezelf. Als je ondersteuning nodig hebt, dan staan onze coaches voor je klaar. Wij werken samen met jou aan meer balans in je leven. We werken aan je zelfbeeld en je zelfvertrouwen. Dit is een proces met pieken en dalen. Ook als het wat minder gaat, staan we voor je klaar.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies