Heb je een medewerker die constant bevestiging zoekt bij jou of bij andere medewerkers? Is hij pas tevreden over zijn werk als hij goedkeuring van anderen heeft gekregen? Door steeds maar bevestiging te zoeken, maakt hij zich afhankelijk van anderen en wordt hij steeds onzekerder.
Hoe kan hij deze vicieuze cirkel doorbreken?
Waarom zoekt een werknemer bevestiging?
Het is niet verkeerd als medewerkers om bevestiging vragen. Soms heb je dat nodig. Maar als een medewerker voortdurend om goedkeuring vraagt, is hij wellicht erg onzeker en kan hij moeilijk beslissingen nemen.
Als hij een beslissing moet nemen, is hij misschien bang dat jij of een andere medewerker zijn beslissing zal afwijzen of hij is bang om fouten te maken. Het kan ook zijn dat hij gevoelig is voor kritiek en om kritische opmerkingen of afwijzing te vermijden, vraagt hij om bevestiging. Hij vindt de mening van anderen erg belangrijk.
De onderliggende reden waarom hij steeds bevestiging zoekt, is meestal onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen.
Gevolgen
Een medewerker vraagt om bevestiging, omdat hij zich onzeker voelt. Maar door constant om bevestiging te vragen, gaat hij zich juist nog onzekerder voelen. Hij komt in een vicieuze cirkel terecht.
Uit gebrek aan zelfvertrouwen vraagt hij om goedkeuring en doordat hij dat doet neemt zijn onzekerheid toe en zullen zijn zelfvertrouwen en eigenwaarde zich onvoldoende ontwikkelen. Ook wordt hij erg afhankelijk van anderen. Hij laat het van een schouderklopje afhangen of hij zich wel of niet goed voelt en of hij tevreden is over zijn werk.
Iedereen vindt het natuurlijk fijn van anderen te horen dat ze hun werk goed doen, maar je zou er niet afhankelijk van moeten zijn. Bovendien kan het jou als leidinggevende of andere medewerkers gaan irriteren dat hij steeds om goedkeuring vraagt.
Contact opnemen
In een orientatie gesprek denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.
PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.
De vicieuze cirkel doorbreken?
Wat kun je als leidinggevende doen om deze vicieuze cirkel bij een medewerker te doorbreken?
Medewerkers moeten leren om uit te gaan van hun eigen kunnen en keuzes leren maken op basis van hun eigen behoeften. Het begint bij henzelf dat ze beseffen dat ze niet langer afhankelijk van anderen willen zijn. Als ze hun eigen gedrag erkennen, kunnen ze het doorbreken.
Als leidinggevende kun je een medewerker hierbij helpen door hem zelf beslissingen te laten nemen en hem verantwoordelijkheid te geven. Je kunt hem in het begin bevestiging geven dat hij zijn werk goed doet en zo door moet gaan, maar geef aan dat hij daarna niet meer om goedkeuring hoeft te vragen. Jij zult het aangeven als het werk niet goed gaat. Dus als jij dat niet aangeeft, betekent het dat hij zijn werk goed doet en niet om bevestiging hoeft te vragen.
Beetje bij beetje zal deze medewerker zelfvertrouwen ontwikkelen en als je hem af en toe een oprecht complimentje geeft op een moment dat hij niet om bevestiging vraagt, zal hij zich steeds meer gewaardeerd voelen. Hij zal zijn sterke punten gaan erkennen, zelfverzekerder worden en minder om bevestiging vragen.
Wie zijn wij?
Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.
Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.
Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen: