Geef vertrouwen, krijg vertrouwen: Je merkt dat je medewerker onder druk staat. Het is al de derde keer deze maand dat hij een conflict heeft met een van zijn directe collega’s en hij heeft zich de afgelopen periode ook een paar keer ziekgemeld met vage klachten. Je herkent symptomen van stress bij hem, maar ziet er tegen op om met hem in gesprek te gaan. Je bent nooit zo close met hem geweest, want hij was altijd heel zelfstandig en op zichzelf. Maar nu realiseer je je dat je had moeten investeren in een vertrouwensband met hem.

Investeer jij in de vertrouwensband met je werknemers? Waarom is het slim om dat te doen? Wil je het vertrouwen van je werknemers in jou als leidinggevende een boost geven? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de vertrouwensband met je werknemers.

De voordelen van een vertrouwensband

Vertrouwen op de werkvloer wordt een van de belangrijkste fundamenten van een succesvol en gezond functionerend bedrijf genoemd. Uit de Edelman Trust Barometer 2019 blijkt dat werknemers die vertrouwen hebben in hun bedrijf of management, hun vertrouwen omzetten in eigenschappen waar elke leidinggevende blij van wordt: toewijding, betrokkenheid, loyaliteit en de bereidheid om publiekelijk voor het bedrijf op te komen. Wat is het verband tussen toewijding, betrokkenheid, loyaliteit en vertrouwen?

Vertrouwen heeft veel te maken met overtuiging. Op het moment dat iemand overtuigd is, voelt hij een sterke drang om die overtuiging te delen of voor die overtuiging op te komen. Als je werknemers vertrouwen hebben in jou als leidinggevende en in het bedrijf, zullen ze vanuit deze overtuiging aan het werk gaan. Werken vanuit een visie en overtuiging is heel iets anders dan werken omdat het moet of omdat het zo hoort. Het is dus niet zo verwonderlijk dat toewijding, betrokkenheid en loyaliteit geboren worden uit vertrouwen.

Circle of trust

Het bedrijf waar iemand voor werkt, gaat snel deel uitmaken van zijn ‘circle of trust’. In een wereld waarin veel onzekerheden zijn en situaties snel veranderen, kan een bedrijf een rots in de branding zijn voor werknemers. Volgens het onderzoek van Edelman komt dat vertrouwen niet vanzelf. Werknemers verwachten van hun werkgever openheid en transparantie. Daarnaast rekenen ze erop dat bedrijven hun invloed gebruiken om de maatschappij gunstig te beïnvloeden.

Vertrouwensband opbouwen met medewerkers

Investeer in de vertrouwensrelatie met je werknemer

Het is duidelijk dat het de moeite loont om te investeren in de vertrouwensband met je werknemers. Natuurlijk doe je dat niet als trucje. Het is dè manier om te werken aan een duurzame arbeidsrelatie met je werknemers. Maar hoe pak je het aan? Bekijk hieronder 10 tips om de vertrouwensband met je werknemers te verbeteren.

Tip 1: Neem de tijd

Vertrouwen opbouwen kost tijd. Investeer dus tijd om de vertrouwensband met je werknemers te versterken. Veel werknemers hebben het idee dat managers alleen maar geïnteresseerd zijn in het halen van targets. Jij als leidinggevende moet laten zien dat je beseft dat het de mensen zijn die het moeten doen. Dat kun je doen door tijd met ze door te brengen. Dat betekent niet dat je diepgaande gesprekken moet voeren over iemands privéleven. Daar heb je waarschijnlijk geen tijd voor. Maar je tijd en aandacht laten zien dat je persoonlijke interesse hebt.

Tip 2: Bekijk jezelf door de ogen van je werknemers

Als leidinggevende kun je tunnelvisie ontwikkelen: je ziet alleen je eigen wereld. Maar je werknemers zien wat jij doet en dat heeft invloed op ze. Vraag je af: wat zien zij? Hoe zien ze jou als manager? Als je dat duidelijk weet, kun je beter rekening met ze houden. Je zult beter kunnen beoordelen hoe ze reageren op jouw optreden als leidinggevende.

Tip 3: Stel je kwetsbaar op

Als leidinggevende moet je beslissingen nemen en doorvoeren. Maar het is daarnaast goed je kwetsbaar op te stellen: luister naar de feedback van je werknemers. Dat zal hun vertrouwen in jou laten toenemen. Door te luisteren geef je aan dat je hun mening belangrijk vindt. In sommige gevallen zal de mening van je werknemers beter zijn dan je eigen mening. Doe daar dan je voordeel mee!

Tip 4: Wees transparant

Bij moeilijke beslissingen kan het verleidelijk zijn om te gaan voor de harde methode: beslissing meedelen en verder niks toelichten. Dat lijkt de makkelijkste oplossing omdat het je misschien discussies bespaart. Maar als je zo transparant mogelijk bent over de beslissing en de afwegingen, geef je eer aan je werknemers. Je deelt informatie met ze en vertrouwt ze een kijkje toe in de keuken van je besluitvorming.

Tip 5: Wees eerlijk

Het liefst weten we alles. Maar de realiteit is dat we vaak niet op alle vragen een antwoord hebben. Zeg niet meer dan je zeker weet. Stel dat je iemand slecht nieuws moet vertellen over zijn baan. Dan heb je misschien de neiging om als geruststelling toezeggingen te doen die je uiteindelijk niet waar kunt maken. Je werknemers zullen het waarderen als je gewoon zegt: ‘ik weet het niet’, of ‘ik laat het je nog weten’.

“I believe fundamental honesty is the keystone of business.” – HARVEY FIRESTONE

Tip 6: Deel informatie

Informatie delen is nog een manier om de vertrouwensband met je team te versterken. Werknemers die niet weten waar ze aan toe zijn, gaan gissen. Natuurlijk is er informatie die je als leidinggevende niet kunt delen met je team. Maar voorkom dat je informatie voor je houdt die je wel had kunnen delen.

Tip 7: Wees een daadkrachtig leider

Jij hebt als leidinggevende de leiding gekregen om de leiding te nemen. Dat is een hoop leiding in één zin. Maar dat is wat jouw werknemers van jou verwachten. Treedt dus op als leider op het moment dat het nodig is, bijvoorbeeld als een werknemer niet goed functioneert. Als je niets doet, heeft het hele team daar last van. Jouw optreden zal het vertrouwen in jouw kwaliteiten als leider versterken.

Tip 8: Vertrouw je werknemers

Als jij je werknemers wantrouwt, zullen ze jou ook wantrouwen. Het begint dus met jou: laat zien dat je je medewerkers vertrouwt. Wacht daar niet mee totdat ze hebben laten zien dat ze je vertrouwen waard zijn. Jouw vertrouwen zal beloond worden met vertrouwen. En mocht je bewijs vinden dat iemand je vertrouwen niet waard is, wees dan een leider en treed op.

Tip 9: Hou je aan je woord

Je werknemers moeten er blind op kunnen vertrouwen dat je altijd doet wat je belooft. Zorg dat je de actiepunten die uit een meeting rollen ook echt uitvoert. Geef vervolgens terugkoppeling op die acties, zodat iedereen weet dat die uitgevoerd zijn. Iemand die zich aan zijn beloften houdt, geeft vertrouwen. Tegelijk geef je daarmee een goed voorbeeld dat je medewerkers kunnen navolgen.

Tip 10: Geef erkenning

Werknemers die het idee hebben dat hun werk niet wordt opgemerkt, verliezen snel hun vertrouwen in de leidinggevenden. Het voelt als oneerlijk als hard werk niet beloond wordt met een compliment of een financiële vergoeding. Bedankjes en complimenten zijn geweldige manieren om je vertrouwen in je werknemer te vergroten.

Vertrouwensband opbouwen met medewerkers

Wanneer begin je vertrouwen op te bouwen?

Het lijkt een open deur, maar begin direct. De indruk die je de eerste weken maakt, is bepalend. Leidinggevenden denken vaak eerst aan praktische zaken die geregeld moeten worden. Maar het is belangrijk om vanaf het begin te denken in termen van het  collectief. Je zult je werknemers nodig hebben om te doelstellingen te halen. Zij vormen het fundament van de onderneming. Hun vertrouwen is dus van levensbelang. Investeer dus vanaf het allereerste begin in het vertrouwen van je medewerkers.

Meedenksessie aanvragen

Meedenksessie werkgevers

In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Meedenksessie aanvragen

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Geen vertrouwensband – wat nu?

Vertrouwen opbouwen kost tijd. Vertrouwen verliezen kan gebeuren door één verkeerde inschatting. Wat moet je doen als je nooit een vertrouwensband met iemand hebt opgebouwd, of als je die band ineens bent kwijtgeraakt?

Erkenning en eerlijkheid

Begin actief met het (weer) opbouwen van de vertrouwensband. Dat doe je niet door de situatie dood te zwijgen. Wees eerlijk als je een fout gemaakt hebt en erken het feit dat het vertrouwen er niet (meer) is. Dat is geen blijk van zwakte, maar juist van kracht. Neem verantwoordelijkheid voor je daden. Dat is het begin van nieuw vertrouwen.

Excuses en herstel

Als je een fout hebt gemaakt, is het goed om dit toe te geven en je excuses aan te bieden. Maak niet de fout dat je de schuld probeert af te schuiven op iemand anders. Neem verantwoordelijkheid en probeer maatregelen te treffen om te voorkomen dat het opnieuw misgaat. Het is daarom belangrijk om te achterhalen wat er precies fout gegaan is. Vraag ook anderen naar hun mening, zodat je niet alleen je eigen versie van het verhaal kent. Je eigen versie van het verhaal is namelijk vaak anders dan de versie van omstanders. Nu je duidelijk weet wat het probleem was, is de weg naar verbetering geopend.

Te laat voor een vertrouwensband?

In het scenario die aan het begin van dit artikel wordt genoemd, lijkt het te laat om nog te denken in termen van een vertrouwensband. Maar zelfs dan kun je nog beginnen met bouwen. Luister oprecht, laat je medewerker weten dat je zijn werk waardeert, verwoord je vertrouwen in zijn capaciteiten. Laat iemand weten dat je achter hem staat. De kans is groot dat je op die manier iets kunt betekenen voor je medewerker.

Je vertrouwensband met je werknemers

Je vertrouwensband met je werknemers is dus cruciaal om samen goede resultaten te bereiken. Vertrouwen hangt samen met betrokkenheid, toewijding en loyaliteit. Eigenschappen die je als leidinggevende graag ziet bij je personeel. Begin dus niet te laat met het bouwen aan je vertrouwensband met je werknemers. De tips uit dit artikel gaan je helpen om een leidinggevende te zijn die vertrouwen geeft en vertrouwen krijgt.

“Earn trust, earn trust, earn trust. Then you can worry about the rest.” Seth Godin

Burnoutbegeleiding werkgevers en werknemers

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *