Te veel hooi op je vork nemen

Te veel hooi op je vork nemen

| |

In sollicitatiegesprekken wordt vaak naar je negatieve eigenschappen gevraagd. Een veelgehoord antwoord is dan, ‘ik neem te veel hooi op mijn vork’. Voor werkgevers misschien een fijne eigenschap; je werkt veel en pakt alle taken aan. Maar voor jouzelf kan dit een probleem worden. Mensen die structureel te veel hooi op hun vork nemen kunnen stress en uiteindelijk zelfs een burn-out krijgen. 

Wat is te veel hooi op je vork nemen?

Waarschijnlijk ken je het wel, we nemen allemaal wel eens te veel hooi op onze vork. Het betekent dat iemand te veel werk aanneemt en daardoor in de problemen komt. Iedereen heeft misschien wel eens een weekje waarin je teveel hooi op je vork hebt genomen. Je hebt net iets te veel taken op je werk, bij je sociale contacten en in het gezin. Als dit eens gebeurt, is dit nog niet zo’n probleem. Waarschijnlijk heb je in je enthousiasme op te veel taken ‘ja’ gezegd. Dit heeft niet zulke grote gevolgen, behalve dat je misschien een aantal dagen wat stress voelt. 

Gebeurt dit echter vaker, dan kan het zijn dat je structureel mensen meer belooft dan je kunt geven. 

Wanneer is het een probleem dat ik te veel hooi op mijn vork neem?

Is het een probleem dat je te veel hooi op je vork neemt? Soms wel. Kan je beide vragen beantwoorden met ‘ja’, spreken we van een problematische situatie:

  • Heb ik structureel te veel hooi op mijn vork?
  • Heeft dit gevolgen? Ofwel in stress, ofwel in taken niet af krijgen?

Zodra je structureel te veel werk aanneemt en hier ook gevolgen aan ondervindt, loop je een risico op structurele stress. Dit risico kun je meten aan de regelmaat van je stress. Is het eens in de zoveel tijd een piekmoment? Of heb je regelmatig stress door de overmaat aan taken?

Waarom nemen we te veel hooi op onze vork

Iedereen ervaart deze stress op een andere manier. Weet je niet zeker of jij stress ervaart door een teveel aan werk of taken? Enkele symptomen kunnen zijn:

  • Je bent snel geïrriteerd
  • Een vermoeid gevoel
  • Slaapproblemen
  • Je gaat meer of juist minder eten
  • Emotionele buien
  • Je hebt last van benauwdheid
  • Je hebt last van hyperventilatie
  • Last van paniekaanvallen
  • Een opgejaagd gevoel

Herken jij deze symptomen? Dan is het goed om een stapje terug te nemen. Het geeft aan dat jij structureel te veel hooi op je vork neemt en je er stress door ervaart. Blijf je hier te lang mee lopen, loop je een hoog risico op een burn-out. Want juist door langere tijd van veel verantwoordelijkheid, veel werkdruk of veel problemen, krijg je te veel prikkels. Je hoofd loopt zo over dat je uiteindelijk in een burn-out belandt. 

Waarom nemen we te veel hooi op onze vork?

Als te veel hooi op je vork nemen voor vervelende symptomen kan zorgen, waarom doen we het dan? Waarschijnlijk doet niemand dit bewust. Het kan komen door interne of externe factoren. 

Neem je te veel werk aan door interne factoren, dan eis je veel van jezelf. Misschien overschat je je eigen kunde, of heb je vaker de neiging om meer van jezelf te eisen dan je kunt. Dit kan uit ambitie, enthousiasme komen, of door een gebrek aan zelfkennis. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel werkt dan tegen je.

Als je te veel taken aanneemt door externe factoren, dan ervaar je veel druk van de buitenwereld. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet tegen je baas durft te zeggen dat je écht geen tijd hebt om een event te organiseren. Of dat je je verplicht voelt om mee te helpen op de school van je zoon. Omdat je op deze manier geen controle meer hebt over je eigen agenda, zorgt dit vaak voor werkstress. 

Uiteindelijk komt werkdruk door interne- en externe factoren voort uit moeite hebben met nee zeggen. Ofwel omdat je het van jezelf eist om altijd maar overal ja op te zeggen. Of omdat je, vanwege verwachtingen van anderen, geen nee durft te zeggen. 

Wat kan ik eraan doen?

Als jij je herkent in dit artikel, is het een goed idee om er direct iets aan te doen. Hoe eerder je het herkent en verandert, hoe makkelijker je er vanaf komt. Gelukkig kan je er zeker iets aan doen. 

De belangrijkste tip: zeg nee. Denk eerst na over jouw reden om te veel werk aan te nemen. Komt dit door interne factoren? Houd dan goed de spiegel voor en denk na over de hoeveelheid werk die je nu hebt. Is dit te veel? Waarom doe je dit jezelf aan? Probeer een paar weken vaker ‘nee’ tegen jezelf te zeggen, en kijk wat dit met je stressniveau doet. Komt het door externe factoren? Denk, elke keer dat je een vraag over extra werk krijgt, goed na of je er tijd voor hebt. Bedenk dat je het uiteindelijk voor jezelf en voor een lager stressniveau doet. Het kan spannend zijn om ‘nee’ te zeggen, maar ook in dit geval baart oefening kunst. Zeg deze week eens drie keer ‘nee’ tegen iets dat je normaal wel zou doen.

Hou daarnaast elke dag wat tijd vrij voor jezelf. Denk na over wat jij nu écht leuk vindt, en plan elke dag een uur in om dit te doen. Denk aan een film kijken, een boek lezen, of afspreken met vriendinnen. Behandel deze afspraak net zoals alle andere afspraken in je agenda. 

Tot slot is het belangrijk om een goed inzicht in je tijdverdrijf te krijgen. Hou je agenda goed bij, zodat je een beter overzicht krijgt van wat je nog moet doen. Zie je dat je agenda overloopt? Dan is het natuurlijk geen goed idee om extra taken aan te nemen. Heb je wel veel ruimte over in je agenda? Bedenk dan van tevoren of je deze tijd met iets anders wilt vullen.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *