arrow_drop_up arrow_drop_down

Geloof in jezelf: een gezonde kijk op jezelf

Geloof je dat je zult slagen voor het examen? Geloof je dat je bekwaam genoeg bent voor die nieuwe baan? Geloof je dat je stress de baas kunt worden? Geloof je dat je kunt herstellen van je burn-out? In veel aspecten van het leven is het belangrijk dat je in jezelf gelooft. Je moet natuurlijk niet naast je schoenen gaan lopen, maar je hebt wel een gezonde dosis zelfvertrouwen nodig om te bereiken wat je wilt. Sommigen hebben weinig vertrouwen in zichzelf en dat kan veel stress veroorzaken.

Negatief zelfbeeld en burn-out

Een kenmerk van burn-out is dat je de neiging hebt jezelf negatief te beoordelen. Je gelooft niet dat je je werk goed genoeg doet en dat je voldoende presteert. Het moet altijd beter. Door dit gebrek aan zelfvertrouwen ga je niet alleen constant over je grenzen heen om beter te presteren.

Je kunt ook daadwerkelijk minder gaan presteren. Het is een soort selffulfilling prophecy. Jij gelooft niet in jezelf en daarom presteer je minder. Je komt in een negatieve vicieuze cirkel terecht waar je zo snel mogelijk uit moet komen. Hoe doe je dat? Hoe kun je in jezelf gaan geloven?

Angst voor afwijzing

Iedereen is gevoelig voor wat anderen van je denken. Stiekem maken we ons allemaal druk over de mening van anderen. Maar waarom eigenlijk? Omdat je graag geaccepteerd en aardig gevonden wilt worden. We zijn sociale wezens en het geeft een goed gevoel wanneer anderen ons waarderen. Toch is het belangrijk minder waarde te hechten aan de mening van anderen om meer in jezelf te kunnen gaan geloven.

De angst voor afwijzing staat jouw groei in de weg. Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, zul je het moeilijk vinden als iemand een andere mening dan jou heeft. Je bent misschien snel geneigd in de verdediging te schieten en je bent gevoelig voor het oordeel van anderen. Als je daarentegen in jezelf gelooft, ben je minder gevoelig voor kritiek. Je kunt beter naar anderen luisteren en je voordeel doen met anderen inzichten. In jezelf geloven helpt je ook meer ontspannen te zijn in sociale situaties. Je bent minder bang om afgewezen te worden. Je bent niet afhankelijk van het oordeel van anderen om je goed te voelen. Je zit goed in je vel, omdat je eigenwaarde hebt en in jezelf gelooft.

Zie ook: Afwijzing en afgewezen worden: de relatie met stress en burn-out

Geloof in jezelf: vicieuze cirkel doorbreken

Een gezonde kijk op jezelf

Niemand voelt zich op zijn gemak bij iemand die arrogant is of iemand die altijd alles beter weet. Kritisch naar jezelf kijken en je bewust zijn van je tekortkomingen hoeft dus niet verkeerd te zijn. Het zal je helpen om jezelf te blijven ontwikkelen en je zult minder snel geneigd zijn op je tenen te gaan lopen of om boven je niveau te gaan werken. Bovendien is het heel normaal om af en toe aan jezelf te twijfelen of om onzeker te zijn.

Wanneer je daarentegen altijd aan jezelf twijfelt, sla je wellicht onnodig kansen af. Je kunt steeds negatiever over jezelf gaan denken. Hoe krijg je nu een gezonde kijk op jezelf? Pak eens een pen en papier en schrijf in twee kolommen wat je plus- en minpunten zijn. Kun je een hoop minpunten bedenken en maar weinig positieve dingen? Vraag dan je familie en vrienden om hun eerlijke mening. Ook op je werk kun je vaker om feedback op je opdrachten vragen.

Accepteer jezelf

Nu je een evenwichtiger beeld hebt van jezelf, is het belangrijk dat je jezelf accepteert. Je kunt altijd aan jezelf blijven werken en nieuwe dingen blijven leren. Maar jij zult altijd jij zijn. Probeer jezelf daarom niet teveel met anderen te vergelijken. Je kunt anderen bewonderen om wie ze zijn en wat ze kunnen. Je kunt van anderen leren. Maar je zult nooit precies zo zijn als zij. Stop daarom met jezelf constant met anderen te vergelijken. Het maakt je ongelukkig. Jij bent uniek. En daar mag je trots op zijn!

Zie ook: Erbij willen horen en sociale acceptatie

Wees realistisch

Een reden waarom je het misschien moeilijk vindt om in jezelf te geloven, is dat je een eeuwige twijfelkont bent. Je vindt het moeilijk keuzes te maken en knopen door te hakken. Je twijfelt aan je eigen kunnen. Twijfelen is op zich niet erg. Het houdt je scherp en helpt je situaties goed te overwegen. Maar helaas kan dit gebrek aan zelfvertrouwen ook een hoop stress veroorzaken. Je bent altijd bang niet goed genoeg te zijn. De vraag is: voor wie ben jij niet goed genoeg? Vinden anderen jouw niet goed genoeg of leg jij de lat zo hoog voor jezelf? Je zult meer in jezelf gaan geloven als je realistischer wordt in je eigen verwachtingen.

Geloof in jezelf

Wees aardig voor jezelf

Ben je iemand die altijd voor anderen klaarstaat? Weet je precies wat je moet zeggen om je vrienden moed in te spreken? Vertrouw je op je collega’s dat ze hun werk goed doen? Dan is het de hoogste tijd dat je jezelf net zo behandelt, zoals je anderen behandelt.

Probeer net zo aardig voor jezelf te worden, zoals je voor anderen bent. Bedenk elke keer wanneer er een negatieve gedachte over jezelf opkomt: zou ik dit tegen mijn vrienden of collega’s zeggen? Vervang negatieve opmerkingen die je in gedachten over jezelf maakt, door positieve opmerkingen:

  • Met jouw cv word je zeker aangenomen!
  • Je levert altijd je opdrachten netjes op tijd. Het zal je deze keer ook lukken!
  • Je hebt hard gestudeerd voor dit examen. Ik weet zeker dat je gaat slagen!

Je zult zien dat je steeds meer in jezelf gaat geloven net zoals je in anderen gelooft.

Geloof in je herstel

In jezelf geloven is heel belangrijk als je momenteel een burn-out hebt. Het herstel van een burn-out is een onzeker proces. Je denkt dat het beter gaat en vervolgens ben je weer terug bij af. Dit kan erg ontmoedigend voor je zijn. Maar geef het niet op. Blijf in je herstel geloven, zodat je beetje bij beetje uit je burn-out kunt komen. Als het even wat minder gaat, neem je een beetje gas terug. Dit betekent niet dat je terug bij af bent. Het kost tijd om te herstellen van een burn-out, maar het gaat je lukken. Wij geloven in je!

Zie ook: Hoe lang duurt een burn-out?

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies