arrow_drop_up arrow_drop_down

Angst voor afwijzing als oorzaak van stress en burn out

Iedereen heeft in meer of mindere mate last van de angst om afgewezen te worden. Niemand loopt graag een blauwtje voor de lol of gaat graag op zijn *** in het openbaar. Echter in het leven kun je natuurlijk niet voorkomen dat dit weleens gebeurt. Het wordt pas een probleem wanneer jouw angst voor afwijzing zo sterk aanwezig is, dat je van alles gaat doen om dit koste wat kost te voorkomen.

Je durft bijvoorbeeld geen nee te zeggen tegen anderen uit angst dat ze je dan niet aardig vinden met als gevolg dat je je eigen grenzen niet meer weet te bewaken. Hevige stress of zelfs een burn out is dan een logisch gevolg. Om dit te voorkomen is het dus goed de oorzaak van de angst om afgewezen te worden te achterhalen. Waar komt die extreme angst voor afwijzing nu eigenlijk vandaan?

De oorzaak van de angst voor afwijzing

Kort gezegd zijn er drie hoofdfactoren te benoemen die leiden tot de angst voor afwijzing. Te weten: Je opvoeding, je karakter en de omgeving waarin je je beweegt. Natuurlijk zijn hierin onderlinge relaties te bekennen.

Wanneer je als kind bijvoorbeeld, enkel van je ouders te horen kreeg dat je iets niet goed had gedaan, maar nooit complimentjes kreeg, kan dit de basis zijn geweest van jouw angst om afgewezen te worden. Niet alleen als kind draag je die angst met je mee, maar vaak ook later in je leven.

De meeste mensen die geen erkenning of waardering van hun ouders hebben gekregen, kunnen perfectionistisch aangelegd zijn omdat ze van zichzelf geen fouten mogen maken. Een fout zou namelijk een aanleiding kunnen zijn om afgewezen te kunnen worden.

Wanneer je focus ligt op alles wat beter, strakker of mooier kan, loop je op een gegeven moment vast in je eigen perfectionisme. Sommige mensen gaan zo ver dat ze van tevoren hun werk al afkraken om kritiek te voorkomen.

Als je nooit hebt geleerd om in jezelf te geloven en geen positief zelfbeeld vanuit je jeugd hebt meegekregen, kun je hier je leven last van hebben.

Bang om afgewezen te worden: angst voor afwijzing

Afgewezen worden op het werk

Naast ouders die je het gevoel gaven dat je nooit goed genoeg was, kan een bepaalde werkomgeving ook zorgen voor het versterken van jouw angst voor afwijzing. Bijvoorbeeld een zeer prestigieuze werkomgeving waar je gekend wordt om prestaties kan leiden tot een gevoel van persoonlijke afwijzing wanneer je prestaties afwijken van de rest.

Andersom kennen we dit maar al te goed: wanneer je de topper bent, degene die het beste presteert van allemaal, geeft dit ons een goed gevoel.

Ook pesten op de werkvloer kan een groot gevoel van afwijzing geven. Misschien ben je weleens gepest op de werkvloer omdat je anders was dan je collega’s, of had je een dominante leidinggevende die nooit tevreden was over je werk.

Zie ook: Hoe praat ik op mijn werk over burn-out?

Afgewezen worden in een relatie

Ook in een relatie zelf kun je een gevoel hebben van afgewezen worden. Sommigen willen graag een partner. Dit geeft ons allen een goed gevoel. Iemand die voor jou kiest, die jou waardeert en jou ziet staan. Logisch dat we allen een fijne relatie willen!

Toch kiezen mensen ervoor om zichzelf zover aan te passen aan een (toekomstige) partner, dat een relatie vrijwel niet stabiel kan worden. Een relatie bestaat tenslotte uit twee gelijkwaardige personen. Mensen met een eigen identiteit en eigen karaktereigenschappen.

Ook in een relatie zelf kan de angst om afgewezen groot zijn. De angst dat je niet leuk genoeg bent en de angst dat een partner vreemdgaat kan hieraan ten grondslag liggen.

Een (erg) kritische partner kan ook leiden tot de angst om afgewezen te worden. We hebben allen bepaalde behoeftes, ook in een relatie. Of dit nou op emotioneel, fysiek of seksueel vlak ligt, je doet er goed aan om je eigen wensen bespreekbaar te maken en hierover een consensus te bereiken met je partner.

Ten slotte willen we het graag nog hebben over een relatie met een narcistische persoon. Wanneer je wanhopig een partner wilt, en/of erg ver wilt gaan om een partner te pleasen, dan is dit voer voor een persoon met narcistische eigenschappen. Deze spelen als het ware met jouw angst om afgewezen te worden. Dat dit leidt tot zeer ongezonde verhoudingen, mag duidelijk zijn.

Zie ook: Relatieproblemen door stress of burn-out

De gevolgen van jouw angst voor afwijzing

Het gevolg? Wanneer je bang bent om afgewezen te worden, pas je jezelf steeds verder aan naar de wensen van de ander. Je eigen belang wordt meer en meer vergeten en je pleegt roofbouw op jezelf.

Als je je in dit soort ongezonde werk- en leefsituaties begeeft, versterkt dit jouw angst voor afwijzing alleen maar.

Er is bijvoorbeeld geen waardering van jouw leidinggevende, zodat je alleen maar harder gaat werken om hem eindelijk wel tevreden te stellen wat welhaast een onmogelijke opgave is. Of je durft geen nee te zeggen tegen collega’s die vragen of je wilt overwerken in hun plaats, omdat je graag wilt dat ze je mogen.

Misschien stort je je wel compleet op je werk en durf je de werkzaamheden niet aan een ander over te laten, uit angst dat het dan niet goed genoeg gedaan wordt. Je legt de lat zo hoog voor jezelf, dat je veel stress krijgt omdat je keihard moet werken om de door jouzelf opgelegde onrealistische doelen toch te halen.

Of je gaat jezelf steeds vergelijken met anderen en kijkt steeds naar wat jij nog niet hebt ten opzichte van wat zij wel hebben. Dan voelt het voor jou alsof je gefaald hebt en vergeet je te genieten van de zaken die jij wel al hebt bereikt in je leven.

Wanneer je merkt dat je in jouw werk- of leefomgeving op je tenen moet lopen, omdat je niet gewaardeerd wordt, is het goed om hier actie op te ondernemen. Het kan bijvoorbeeld verstandig zijn om eens rond te kijken naar een andere baan waar je wel op je plek zit en je wel het vertrouwen krijgt in je eigen kunnen.

Zie ook: Oorzaken van werkstress

Stress en burn out klachten

Wanneer je je in een situatie blijft zitten waarin de angst voor afwijzing overheerst en daarbij vast blijft houden aan de stem van jouw ‘innerlijke saboteur’ (die zegt dat je nooit goed genoeg bent en maar door moet gaan), ga je zoveel stress ervaren dat je uiteindelijk de kans loopt in een burn out te belanden.

Door jouw angst voor afwijzing kom je steeds verder van jezelf te staan. Je wilt iedereen te vriend houden en je houdt vervolgens geen rekening meer met je eigen grenzen en wensen.

De gevolgen stapelen zich op: Doordat je veel stress ervaart in het dagelijkse leven, ga je piekeren, slechter slapen en ongezonder eten omdat je in de avond simpelweg geen puf meer hebt om voor jezelf te koken.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Door niet goed voor jezelf te zorgen, maak je stressvolle situaties alleen maar erger. Op een gegeven moment zegt je lichaam dan: ‘Ho, stop tot hier en niet verder!’ Een burn out is dan een feit. Het herstelproces van een burn out kan tot wel 2 jaar duren.

Herken dus op tijd de signalen die je lichaam afgeeft op het moment dat jij geen nee durft te zeggen tegen een ander terwijl je dit wel wilt. Of op het moment dat je merkt dat de stress te hoog oploopt en je je oververmoeid voelt aan het eind van de dag omdat je alles zo goed en snel mogelijk af wilde ronden.

Besef dat dit allemaal te maken heeft met jouw angst voor afwijzing door anderen en probeer eens wat vaker voor jezelf te kiezen.

Maar hoe doe je dat dan, voor jezelf kiezen?

Nee zeggen

Probeer eens wat vaker nee te zeggen. Ook al lijkt het je in het misschien doodeng, begin klein. Zeg bijvoorbeeld eens nee tegen die collega die vraagt of je meegaat naar de borrel, of zeg nee tegen een avondje overwerken.

Vaak zal je merken dat het je steeds beter afgaat wanneer je hiermee blijft oefenen en dat andere mensen het vaker wel dan niet zullen accepteren als jij een keertje nee tegen ze zegt. Bedenk jezelf: wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik nee zeg? Dan zal je zien dat het in de praktijk altijd meevalt.

Zie ook: Jezelf compleet wegcijferen: voorkom dat jij jezelf volledig aan de kant zet en leer grenzen stellen

Zelfvertrouwen vergroten

Vergroot je zelfvertrouwen. Laat je bijvoorbeeld coachen op het gebied van assertiviteit of schrijf elke dag een compliment op voor jezelf. Hoe vaker jij dit doet, hoe meer je in jezelf gaat geloven en hoe minder erg jij het gaat vinden wanneer iemand het niet leuk vindt als jij niet doet wat ze wil.

Jezelf niet vergelijken

Vergelijk jezelf niet steeds met anderen. Je bent goed genoeg zoals je bent. Je hoeft niet altijd beter, mooier, of sneller te zijn dan anderen omdat je anders bang bent dat je afgewezen wordt. Leer jezelf te accepteren zoals je bent met al je goede en minder goede eigenschappen. Laat de waarde die jij aan jezelf toekent, niet afhangen van de mening die anderen over je hebben.

Want weten die wat er echt in jou omgaat en wat jouw intenties zijn? Dat weet je zelf nog altijd het beste, toch? Hoe meer je jezelf dat gaat beseffen, hoe makkelijker het is om de afwijzing van een ander van je af te laten glijden. Die afwijzing heeft namelijk alles te maken met de ander en niets met jou.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies