arrow_drop_up arrow_drop_down

Erbij willen horen en sociale acceptatie

Erbij willen horen:

“Het leven begint pas als je je niets meer aantrekt van de mening van anderen.”

Iedereen kent het gevoel dat je graag ergens bij wilt horen. Als kind wilde je gekozen worden in een groepje, voor het sportteam, of voor de musical. Als je werd overgeslagen was dat een teleurstelling. In de puberteit zal je dat gevoel van “erbij willen horen” nog vaker hebben gehad.

Veel pubers zijn op zoek naar hun grenzen, maar vooral ook naar een antwoord op de vraag: “Hoor ik er wel bij? Heb ik de goede kleren aan, draag ik het juiste merk? Word ik wel leuk gevonden, ben ik populair bij mijn vrienden / vriendinnen?”

Als volwassene is het niet anders, vooral als het om je werk gaat. In de moderne maatschappij werken mensen steeds meer in teams en dan ook nog in zelfsturende teams. “Erbij willen horen” is dan belangrijk. Je bent immers onderdeel van een geheel en dat vraagt een coöperatieve houding.

Geaccepteerd willen worden

Gekend worden door succes

Veel mensen vinden het interessant om te laten zien dat ze succes hebben. Daardoor voelen ze zich goed, krijgen zelfvertrouwen en hebben het idee dat ze met hun goede baan geslaagd zijn in hun leven. Op zich is hier niets mis mee. Vooral als kennissen, vrienden, familie en buren minder “geslaagd” zijn, groeit hun eigenwaarde nog meer. In dat geval hoor je erbij,  maar zelfs meer dan dat: anderen kijken tegen jou op en zouden graag ook zo’n succes hebben om erbij te horen.

Succes behalen, “erbij willen horen” kan mensen echter stress opleveren. Vooral de energie die het kost om het succes vast te houden, kan het begin zijn van het ontstaan van stress en op termijn zelfs een burn-out. De weg naar een prachtige loopbaan kan mensen enorm stimuleren en veel voldoening en dus energie geven. Die schijnbare mooie weg kan een einde hebben, waarbij stress en zelfs een burn-out op de loer liggen. Hoe kan het misgaan?

Succesverhalen en teleurstellingen

Een paar voorbeelden van succesverhalen die uiteindelijk strandden in een teleurstelling.

Tineke (fictieve naam) is 32 jaar, heeft een lange universitaire opleiding afgerond en is pedagoge. Ze heeft een leuke partner waar ze een harmonieuze relatie mee heeft opgebouwd. Daarnaast is ze ruim een jaar bezig met het opstarten van een eigen praktijk voor opvoedingsvragen.

Ze begeleidt ouders bij de opvoeding en helpt kinderen die faalangstig zijn. Haar praktijk begint goed te lopen en haar cliënten zijn tevreden. Tineke heeft veel voldoening van haar succes en ze werkt 50 tot 60 uur per week. Zij zit in een leeftijdsfase waarin “kinderen krijgen” een issue is. Zij zou graag kinderen willen, vooral omdat de meeste van haar vriendinnen ook kinderen hebben.

Ze hoort erbij als ze moeder is geworden, vindt ze. Haar carrière staat het krijgen van kinderen in de weg, maar aan de andere kant wil ze voldoen aan haar kinderwens. Haar ouders hebben tussen de regels door laten blijken graag kleinkinderen te willen. Zij willen er ook bij horen, bij hun leeftijdsgenoten die al wel kleinkinderen hebben.

En dan nog iets waardoor Tineke het gevoel heeft dat ze toch iets mist om “erbij te horen”. Ze zou graag een wereldreis maken voordat ze een kind krijgt, maar ze weet gelijk dat dit een breuk in haar carrière betekent. Bijna al haar vriendinnen hebben een wereldreis gemaakt en een periode  in het buitenland gewerkt, meestal buiten Europa. Door hun interessante belevenissen en hun boeiende verhalen heeft Tineke het gevoel dat ze er in dit opzicht niet helemaal bij hoort.

Niet meetellen

Carrière vs ouderschap

De klok tikt door en Tineke heeft het gevoel dat de tijd dringt. Ze is langzaam in een vicieuze cirkel beland waar ze niet meer uitkomt. Zij is gaan piekeren, ging slechter slapen en raakte vermoeid. Ze kon zich steeds slechter concentreren, trok zich wat terug uit haar sociale leven en werd prikkelbaar.

Haar praktijk draaide gewoon door en zijn maakte nog steeds haar 50 tot 60 werkuren per week. Haar partner maakte geregeld opmerkingen over haar prikkelbaarheid, over het feit dat ze van alles vergat en dat ze voortdurend met haar werk bezig was. Toch had Tineke niet door wat er langzaam naar binnen sloop: een burn-out met als gevolg dat ze lange tijd “ziek” werd en haar werkzaamheden in de praktijk moest stoppen. Het succes en het gevoel van “erbij willen horen”, hadden haar letterlijk ziek gemaakt.

Erbij willen horen: spagaat met privéleven

Een ander voorbeeld betreft Rob (fictieve naam).

Rob is verkoopleider van een bedrijf in tuingereedschap. Tuinieren vindt hij zelf leuk, maar daar komt hij al bijna een jaar niet meer aan toe. De groep mensen die steeds meer aandacht besteedt  aan hun tuin groeit enorm en het bedrijf waar Rob voor werkt heeft het daardoor behoorlijk druk.

Een werkweek van 60 uur is voor hem geen uitzondering. Hij wordt echter voor 40 uur uitbetaald. De overuren krijgt hij slechts ten dele vergoed, maar Rob ziet en hoort van zijn collega’s dat die ook veel extra en onbetaalde uren doorwerken. Rob wil niet voor hen onderdoen: hij wil erbij horen en laten zien dat hij hetzelfde kan, of het liefst nog meer. Hij werkt met plezier maar dat gaat langzamerhand ten koste van zijn gezin.

Zijn vrouw en twee kinderen klagen met enige regelmaat over het feit dat hij bijna dagelijks laat thuiskomt en aan tafel schuift als het eten al op is. Als zijn vrouw hem op een dag vraagt om een boodschap te doen, weet hij opeens niet meer wat hij moest halen. Zijn geheugen laat hem volledig in de steek en vanaf dat moment begint Rob te twijfelen aan zichzelf. Zijn concentratie wordt steeds slechter en bovendien slaapt hij onrustig.

Rond vier uur is hij vaak wakker en valt dan niet meer in slaap. ’s Morgens staat hij met moeite en tegenzin op en voelt zich dan al vermoeid. Die moeheid blijft de hele dag in zijn lichaam zitten en als hij thuis komt is alle energie opgebruikt. Hij vergeet steeds meer, wordt eerder geïrriteerd dan normaal en heeft minder zin om naar familie of kennissen te gaan. Hij zondert zich af.

ANderen teveel naar de zin maken

Werkstress vs privéleven

Zijn baan vraagt veel van hem, maar zijn gezin is hem heel veel waard en vormt de basis voor zijn leven. Hij weet dat hij door zijn drukke baan zijn gezin tekort doet, maar hij ontkomt er niet aan om toch lange werkdagen te maken. Zijn werkgever is zeer tevreden over zijn prestaties en inzet.

Rob krijgt hierdoor een lekker gevoel: hij hoort erbij en zelfs meer dan dat. Zijn collega’s waarderen hem en zien hem als een voorbeeld. Rob heeft niet door dat hij in een vicieuze cirkel terecht is gekomen van hard werken, lange dagen maken, waardering krijgen en erbij horen.

Rob kon de cirkel niet doorbreken en dacht dat zijn vermoeidheid zou overgaan door in de weekenden uit te slapen. Dat lukte niet meer en uiteindelijk belandde hij in een diepe burn-out.

Totale uitputting, lusteloosheid en nergens energie meer voor hebben brachten hem tot de conclusie dat het zo niet verder kon. De opeenstapeling van symptomen maakten het duidelijk dat hij in een burn-out terecht was gekomen. Hij meldde zich ziek voor een lange periode.

Er niet bij horen

Definitief herstel van burn-out

Hoe zijn Tineke en Rob uit hun burn-out gekomen?

Dat gebeurde niet vanzelf en het herstel kostte voor beiden bijna een jaar. Ze zijn hierbij begeleid en ze hebben geleerd dat minstens driemaal per week sporten hen goed doet. Hardlopen in een heel rustig tempo of fietsen zijn voor beiden nieuwe hobby’s geworden waardoor ze zich fysiek en mentaal beter zijn gaan voelen. Voor allebei geldt dat ze minder uren zijn gaan werken en zelfs een dag of dagdeel vrij nemen. Daar hebben ze bewust voor gekozen.

Het gevoel van “erbij willen horen” hebben ze losgelaten en daarvoor in de plaats richten ze zich op een ander levensdoel: genieten. Door de coaching hebben ze geleerd om op de juiste momenten hun grenzen te bewaken door simpelweg “nee” te zeggen. Ze horen er desondanks nog bij, al waren beiden huiverig voor de reacties van collega’s. Het tegendeel bleek waar te zijn: kennissen en collega’s waardeerden juist hun durf om voor zichzelf te kiezen.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies