Effectiviteit vergroten van medewerkers: Prioriteiten stellen / plannen door medewerkers. Op de werkvloer moet er veel gedaan worden en alles lijkt haast te hebben. Als leidinggevende heb je ook het liefst dat je medewerkers opdrachten vandaag afkrijgen in plaats van morgen. Het is niet altijd makkelijk voor medewerkers om te bepalen welke klus prioriteit heeft. Hoe kunnen ze prioriteiten stellen in het werk? Kun je als leidinggevende je medewerkers zo sturen dat ze voorrang geven aan de zaken die het belangrijkst zijn?

Waarom prioriteiten stellen moeilijk is

Op het werk moet iedereen elke dag weer bepalen hoe ze hun tijd goed gaan besteden. Omdat er altijd veel gedaan moet worden, wil je dat je medewerkers zo efficiënt mogelijk met hun tijd omgaan. Maar waarom is het zo lastig om prioriteiten te stellen?

Ten eerste is het een uitdaging omdat onze hersenen gevoelig zijn voor alles wat nieuw is. Tijdens het werk komen er nieuwe e-mailtjes binnen, wordt er gebeld of komt een collega tussendoor met een vraag. Een medewerker raakt door deze nieuwe prikkels afgeleid en kan niet het werk uitvoeren dat hij zich had voorgenomen om te doen.

Ten tweede lijkt alles belangrijk te zijn en daardoor ervaart de medewerker werkstress. Het kan zijn dat de doelen niet duidelijk zijn of dat er te veel doelen zijn.

Ten derde kan het zijn dat de doelen wel duidelijk zijn voor de medewerker, maar dat hij toch andere keuzes maakt. Hij kiest ervoor andere zinvolle activiteiten uit te voeren die niet bijdragen aan de belangrijkste doelen. Dit kan komen doordat hij niet achter de belangrijkste doelen staat, hij anderen niet wil teleurstellen of een deel van de taken niet leuk vindt.

effectiviteit vergroten werknemer

Bepalen wat echt belangrijk is

Als leidinggevende kun je helpen door de doelen duidelijk te formuleren en niet teveel doelen te stellen. Daardoor weet de medewerker sneller wat het belangrijkst is en waar hij zich allereerst op moet richten. Je zou een top drie kunnen maken en de drie hoofdoelen zo specifiek mogelijk omschrijven. Zet deze drie doelen vervolgens nog op volgorde van belangrijkheid. Zo kan een medewerker makkelijker een keuze maken als hij voorrang moet geven aan bepaalde taken. Een medewerker heeft meer moeite zich aan de gestelde doelen te houden als hij er niet helemaal achter staat. Leg daarom altijd aan je medewerkers uit waarom dit bepaalde doel zo belangrijk is.

Effectiviteit vergroten van medewerkers

De vraag van dit onderkopje kun je op verschillende manieren stellen door de klemtoon te veranderen en kan een hulp zijn voor medewerkers om te bepalen wat prioriteit heeft.

  • Moet ik dit nu doen?’ Moet je deze taak wel echt uitvoeren? Of is het iets dat je wilt doen of wat een ander van je vraagt, maar eigenlijk geen noodzaak is.
  • Moet ik dit nu doen?’ Moet jij deze taak uitvoeren of zou je het werk kunnen delegeren? Vaak vinden we dat het beter gaat wanneer we iets zelf doen.
  • Moet ik dit nu doen?’ Is dit wat er met gebeuren of is er een alternatief waarmee je tijd kunt besparen?
  • Moet ik dit nu doen?’ Is het echt zo dringend of kan het wachten? Medewerkers die goed kunnen onderscheiden wat belangrijk en dringend is, zullen minder werkstress ervaren.
  • Moet ik dit nu doen?’ Kun je de actie überhaupt uitvoeren?  Ontvang je e-mail waarin jij alleen in de cc staat, hoef je misschien helemaal geen actie te ondernemen.
Burnoutbegeleiding werkgevers en werknemers

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *