Positief denken en negatieve denkpatronen doorbreken?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Positief denken en negatieve denkpatronen doorbreken?

Positief denken: Vandaag was het weer zover. Ik moest weer met openbaar vervoer naar mijn werk, want mijn auto vertoonde opnieuw allerlei mankementen en moest voor de zoveelste keer naar de garage. Bovendien snap ik echt niet waarom ze hem de vorige keer niet goed gerepareerd hadden. Ik had ze toch duidelijk uitgelegd wat eraan mankeerde. Nu moest ik vanaf mijn huis tien minuten lopen naar de bushalte voor de bus naar het station. Daarna zat ik een half uur in die overvolle trein en daarna moest ik weer een bus pakken. Ik had een trein eerder willen nemen om het laatste stukje naar mijn werk lekker te lopen, maar ik had natuurlijk de aansluiting gemist, omdat de bus vertraging had. De bussen rijden ook nooit op tijd. Het is weer een van die dagen. Alles gaat mis. Niets gaat zoals ik wil.

Positief denken Positieve gedachten krijgen

Vandaag ben ik met openbaar vervoer naar mijn werk gegaan, want ik heb problemen met mijn auto. Gelukkig is de automonteur heel aardig en hij zei dat het me deze keer niet zoveel geld gaat kosten als de vorige keer. Het is niet zo erg om af en toe de bus en de trein te pakken. Ik heb nu onderweg al een hoop voorbereidend werk kunnen doen waardoor ik vanavond even lekker niets hoef. De bus naar het station kwam te laat, waardoor ik mijn trein miste. Maar gelukkig kwam ik nog op tijd op mijn werk.

Positief denken of negatieve denkpatronen?

Ben jij een optimist of een pessimist? Herken jij je meer in de eerste of in de tweede situatie? Pessimisten ervaren pech heel anders dan optimisten. Hoe komt het dat sommigen makkelijk met tegenslagen om lijken te gaan, terwijl anderen het bij het minst of geringe al op willen geven? Uit onderzoek blijkt dat mensen met een pessimistische kijk op de wereld minder voor elkaar krijgen en vatbaarder zijn voor een depressie en een burn-out. Reden genoeg om die pessimistische trekjes aan te pakken. Eens een pessimist betekent niet altijd een pessimist!

Pessimisme en slachtoffergedrag

positief denken

Pessimisten zijn geneigd anderen de schuld te geven van alles wat niet goed gaat. Ze zijn zelf het slachtoffer en denken niet een situatie voortaan anders aan te pakken. Een optimist heeft daarentegen vertrouwen dat alles uiteindelijk goed komt. Hij ziet zichzelf verantwoordelijk voor zijn eigen geluk en gemoedstoestand.

In het voorbeeld in de eerste alinea kunnen we ook veel opmaken uit de woordkeus. De pessimist gebruikt vaak het werkwoord ‘moeten’. Hij ziet alles als een verplichting. Hij heeft geen andere keus. De optimist daarentegen lijkt grip op de situatie te hebben. Hij kiest ervoor met openbaar vervoer te gaan en probeert het beste van de situatie te maken. Een belangrijk punt: Je kunt ervoor kiezen hoe je jezelf en je omstandigheden beziet. Je bepaalt zelf waar je de focus legt, waar je de schijnwerpers opzet.

Daarnaast gebruikt de pessimist woorden als ‘nooit’, ‘alles’ en ‘niets’. Probeer deze overdreven reacties te ontmaskeren, want het zijn pessimistische gedachten. Als iets tegenzit, betekent dat dan echt dat alles misgaat? Als je een fout maakt, ben je dan een volslagen mislukking? Of kun je nog wel een terrein bedenken waar je het wel redelijk goed van afbrengt? Door naar alternatieve verklaringen te zoeken en specifieke feiten te gebruiken, leer je te vechten tegen deze negatieve gedachten. Bovendien blijf je dan aan het roer staan van je eigen leven!

Autonomie en pessimistisch gedrag

Als het altijd maar aan een ander ligt, of dat de situatie de gedachtengang beheerst, wie of wat staat er dan aan het roer van een eigen leven? Dit betekent in feite dat optimistisch gedrag een behoorlijke dosis zelfbeheersing, discipline en doorzettingsvermogen vraagt. Autonoom zijn is geen makkelijke opgave, maar wel HET antwoord op burnout!

Positief denken positiever worden

‘Waarom heb ik dat nu gezegd? Ik kan ook nooit mijn mond houden.’ ‘Het is toch onmogelijk om dat project in twee dagen af te krijgen.’ ‘Waarom kan ik het ook niet in een keer goed doen.’

Als je maar lang genoeg stilstaat bij alles wat je verkeerd doet en denkt aan alles wat je niet kunt, word je vanzelf verdrietig. Dat moet je dus niet doen. Wat je denkt bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt.

Wat je denkt bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt!

Negatieve gedachten hebben een beperkend effect op je denken. Angst, stress en woede zijn emoties die het oplossingsgerichte denkvermogen van je hersenen afsluiten. Blije, tevreden en dankbare gedachten zorgen daarentegen voor een optimale openheid, vindingrijkheid en creativiteit van je brein. Bovendien geeft positief denken energie, het maakt je stressbestendig en minder vatbaar voor depressies.

Maar je denken veranderen is niet iets wat je van het ene op het andere moment lukt. We leven in een wereld waarin een hoop gemopperd en geklaagd wordt. En in deze wereld lijken wij Nederlanders er ook nog eens experts in te zijn. Het is dus heel belangrijk dat je kritisch bent in je keuze van met wie je omgaat. Positief denken en positief ingesteld zijn is besmettelijk. Ga je met positief ingestelde mensen om, zul jij ook positiever gaan denken. Sta daarnaast voor anderen klaar. Je zult minder geneigd zijn negatief te denken als je je voor anderen inzet.

De invloed van positief denken op je gezondheid Negatieve gedachten ombuigen

Je slaap heeft een grote invloed op hoe je je voelt en hoe je denkt. Als je een nacht minder dan zes uur slaapt, gaan je hersenfuncties al achteruit. Je kunt dan minder helder denken en je probleemoplossend vermogen wordt minder. Een goede nachtrust is dus essentieel om te kunnen relativeren en positief te blijven denken.

Je zult beter in je vel zitten en positiever gaan denken als je stilstaat bij alles waar je dankbaar voor bent. Dat hoeven geen grote dingen te zijn. Geniet je van een lekker kop koffie in de ochtend? Is dat dan geen reden om dankbaar te zijn? Of de zon die schijnt op een koude dag? Is iemand aardig tegen je of heeft iemand je geholpen? Neem dat niet als vanzelfsprekend aan, maar uit je dankbaarheid. Het zijn kleine dingen die je zullen helpen in een positief denkpatroon te komen. Een eenvoudige glimlach is misschien nog wel het beste medicijn tegen negatief denken.

Denk jezelf blij:

  • Focus je op dingen die goed gaan
  • Ga met positief ingestelde mensen om
  • Doe iets voor een ander
  • Wees minder serieus – lach om jezelf
  • Zorg voor voldoende nachtrust
  • Relativeer: alles is tijdelijk
  • Geniet van de kleine dingen
  • Wees dankbaar en uit je dankbaarheid
  • Wees lief voor jezelf – ook in je denkenpositiever in het leven staan
  • Glimlach

Tip: Spreek met je partner of met een vriend of vriendin af dat je elkaar erop wijst als de ander in een negatief denkpatroon vervalt. Op deze manier wordt je je bewust van je eigen manier van denken en leer je negatief denken te doorbreken.

Positief denken onderdeel maken van je leven

Wil je meer positief denken? Wil je positief denken onderdeel van je leven maken?

Neem contact op, of bekijk ons stresscoaching aanbod

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies