Veel vergeten door stress en burnout: Lees hoe je beter kunt onthouden
Vergeet je veel door stress en burn-out? Ontdek hoe je meer kunt onthouden:

Vergeet je veel door stress en burn-out? Ontdek hoe je meer kunt onthouden:

Veel vergeten door stress en/ of burn-out. Een burnout: het gevoel dat je zo moe bent, dat je het liefst weken alleen maar wilt slapen, terwijl dit niet lijkt te lukken. Je wilt en kunt niet denken, je wilt niet bereikbaar zijn door middel van je telefoon of computer en het woord ‘verplichting’ wil je niet eens horen. Je bent te lang doorgegaan en je lichaam heeft op de rem getrapt: je bent burn-out.

Herken alle kenmerken van burnout

Het bovenstaande zal teveel mensen bekend voorkomen, want de burn-out lijkt ondertussen wel een pandemie. Waarschijnlijk kennen we allemaal wel iemand die burn-out is, of is geweest. Gelukkig wordt dit probleem en ook de vroegtijdige symptomen steeds vaker serieus genomen, doordat steeds meer mensen goed geïnformeerd zijn. Vooral voor bedrijfsleiders is het belangrijk vroegtijdig in te kunnen zien of een werknemer te kampen heeft met teveel stress, maar ook voor collega’s en huisgenoten is het goed de symptomen te herkennen. Hoe meer mensen zich bewust zijn van het risico, des te meer kunnen we burn-outs voorkomen.

Het is hierbij goed om in gedachte te houden dat chronische stress of een burn-out niet alleen veroorzaakt wordt door een stressvolle baan. Het privéleven en andere verplichtingen kunnen ook meespelen. Bovendien is de één meer gevoelig voor chronische stress dan de ander, doordat factoren als iemands zelfbeeld en andere gedachten en emoties meespelen.Geheugen als een zeef

Vergeetachtigheid, stress, burn-out

Er zijn veel verschillende symptomen die een burn-out kunnen inleiden. Zo voelen velen zich zeer moe, vooral na enige inspanning, bijvoorbeeld tijdens werk. Een ander symptoom dat vaak over het hoofd wordt gezien is vergeetachtigheid. Misschien ben je wel gewend zo nu en dan je sleutels kwijt te zijn, maar als je merkt dat je kortetermijngeheugen veel te wensen overlaat en je veel spullen kwijtraakt, terwijl dit je normaal gesproken niet overkomt, dan kan er meer aan de hand zijn. S

ta je veel onder druk en voel je je veel gestrest? Dan kan deze vergeetachtigheid hier een gevolg van zijn. Belangrijk hierbij is te vermelden dat vergeetachtigheid ook een oorzaak of gevolg van iets anders kan zijn. Neem je klachten altijd serieus en zoek hulp om zo een juiste diagnose te kunnen laten stellen. Net zoals het vermoeidheidssymptoom, komt de vergeetachtigheid vaak wat later op de dag opzetten of het verergert gedurende de dag. Vooral het switchen tussen verschillende taken wordt lastig, omdat het moeilijk is om de doorbroken gedachtespinsels te volgen. Hoe ontstaat dit probleem?

Hoe kan het dat je veel vergeet?

Wanneer je gestrest bent wordt het hormoon cortisol afgescheiden door je bijnierschors. Dit is een natuurlijk proces wat onder normale omstandigheden niet schadelijk is. Cortisol laat de bloedsuikerspiegel stijgen en zorgt voor een snellere stofwisseling. De hoeveelheid energie die vrijkomt helpt ons om met stressvolle situaties om te gaan. Cortisol staat in de volksmond dan ook wel bekend als het stresshormoon. Heb je echter te maken met teveel stress voor een langere tijd, dan ontstaat er een overdosis cortisol, dat giftig is voor de hippocampus. De hippocampus, een deel van ons brein, geeft ons normaal gesproken een goed geheugen en concentratievermogen.

Door de vergiftiging wordt dit deel van de hersenen aangetast. Het resultaat is uitgeputte en zelfs afstervende neuronen. Een oververmoeide hippocampus heeft op zijn beurt weer een negatief effect op ons concentratievermogen en door een verzwakt vermogen om ons te concentreren raken we vergeetachtig. De Hippocampus is ook het deel van onze hersenen dat onze emoties reguleert. Wanneer dit deel van onze hersenen oververmoeid is kan dit ertoe leiden dat we onze emoties maar moeilijk onder controle kunnen houden. Op deze manier kan iemand met teveel stress of een burn-out depressieve gevoelens ervaren of juist zeer prikkelbaar zijn. Dit wordt nog eens versterkt door de vermoeidheid die bij dit alles om de hoek komt kijken.

Moeite hebben met onthouden

Een verstoorde informatieoverdracht

Onderzoek wijst ook uit dat er, onder invloed van teveel cortisol, een verstoring optreedt in de ontwikkeling van hersenstof. Onze hersenen kan je grofweg in twee soorten cellen opdelen: De grijze en de witte hersenstof. De grijze hersenstof is verantwoordelijk voor het verwerken en opslaan van informatie en de witte hersenstof draagt de zorg voor het overbrengen van signalen tussen hersencellen. Onder chronische stress maakt iemand meer witte hersenstof aan, terwijl de grijze hersenstof minder wordt ontwikkeld. Door deze verstoring kan er een overvloed van witte hersenstof ontstaan in delen van de hersenen. Vooral de hippocampus is hier gevoelig voor, wat resulteert in verandering van emoties en een slechter geheugen als gevolg van een verstoorde informatieoverdracht in dit deel van de hersenen. Veel vergeten is dan een logisch gevolg.

Piekeren en veel vergeten

Dit probleem ontstaat niet alleen door stress die wordt ervaren op de werkvloer, maar ook doordat we piekeren. Veel mensen die onder hoge druk staan liggen hier ‘s nachts wakker van. Dit gepieker gebruikt hetzelfde werkgeheugen in onze hersenen als ons geheugen zelf. Dit werkgeheugen heeft rust nodig om op adem te komen, net zoals andere delen van ons lichaam. Wanneer er teveel druk op het werkgeheugen ligt, kan deze dus overbelast raken en minder goed functioneren, wat in vergeetachtigheid resulteert. Piekeren kan dus in grote mate indirect bijdragen tot vergeetachtigheid. Het probleem is dat een te grote werkdruk of veel stress makkelijk leidt tot piekeren, wat vervolgens weer zorgt voor vergeetachtigheid en meer stress. Zo ontstaat een vicieuze cirkel en het is belangrijk hulp in te schakelen om deze te doorbreken. Jezelf te lang blootstellen aan deze omstandigheden kan namelijk leiden tot een burn-out.

Lees meer over piekeren

Veel vergeten vermoeidheid, stress

Een teveel aan stress zorgt er daarnaast voor dat je moe bent. Wanneer je onder normale omstandigheden moe bent, bemerk je waarschijnlijk al dat concentreren een uitdaging is en dat je makkelijk dingen vergeet. Door de stress is de vermoeidheid continu aanwezig en als gevolg van spanning en piekeren wordt slapen lastig. Hierdoor word je nog vermoeider en nog meer gestrest en dus ook nog vergeetachtiger. Bovendien zijn er ook andere aspecten van een burn-out of een overmaat aan stress die het moeilijk kunnen maken om je te concentreren. Het is niet alleen de vermoeidheid, maar je zit gewoon compleet niet lekker in je vel. Zo kan je klachten ervaren als hoge bloeddruk, een hoge hartslag, gespannen spieren, overmatig zweten, een snelle ademhaling, angst en soms paniekaanvallen.

Veel vergeten: een voorbode van burnout?

Een burn-out ontstaat dus niet in ene. Er zijn veel verschillende processen bij betrokken die al langere tijd aan de gang zijn voordat er een burn-out ontstaat. Hoewel vergeetachtigheid een voorbode is van een burn-out, ten gevolge van stress, is het ook een symptoom van een burn-out. Een burn-out zou je kunnen omschrijven als een staking van de hersenen. Door je hersenen gedurende een lange tijd te overbelasten raken ze zo uitgeput dat ze in zekere mate dienst weigeren. Dit leidt ertoe dat je je mentaal niet meer kan inspannen. Je kan in erge gevallen niets plannen en ondernemen, een gesprek voeren is moeilijk want je gedachten krijg je nauwelijks op een rijtje en simpel redeneren wordt een probleem.

Logischerwijs wordt het ook lastig zijn om je dingen te herinneren. Zelfs een poging om iets terug te roepen uit je geheugen kan leiden tot veel stress. Tijdens een burn-out heb je het gevoel dat je hersenen letterlijk zijn opgebrand. Hierdoor lukt de aansturing van het lichaam niet meer waardoor je dit door je hele lichaam heen merkt.

dement of burnout

Beter dingen kunnen onthouden

Zoals je kan zien kan vergeetachtigheid een voorbode zijn van een burn-out ten gevolge van stress. Maar ook tijdens een burn-out is het een factor die een rol speelt in je leven, te samen met concentratieproblemen. Veel mensen herstellen gelukkig volledig van hun burn-out, maar er zijn er ook een aantal die zich nooit meer hetzelfde voelen. Zelfs wanneer je genezen bent van je burn-out kan je namelijk nog met klachten te kampen hebben. Dat is natuurlijk hartstikke vervelend: je bent genezen, maar je voelt je nog niet de oude. Misschien voel je je vaak moe, snel prikkelbaar en is concentreren een probleem.

Onderzoek laat zien dat vooral de cognitieve functies, waaronder concentratie en denkvermogen horen, lang de tijd nodig hebben om te herstellen. Dit betekent dat je nadat je van je burn-out bekomen bent, niet meteen te hard van stapel moet lopen. Het kan even duren voor je cortisolniveau gedaald is, en het risico om terug te vallen in een burn-out is daarom aanwezig. Het is dus belangrijk om jezelf echt de tijd te gunnen om beter te worden, zelfs nadat je gezond bent verklaard.

Lees ook: Een levenlang last van burnout?

Tips om meer te onthouden

Op de website van de hersenstichting staan enkele tips om je geheugen te verbeteren. Wij concentreren ons liever op de oorzaak en de oplossing van burn-out. De tips vind je hier: Tips om meer te onthouden

Wat kan ik doen om meer te onthouden

Geschikte coaching bij burnout

Wanneer je een burn-out hebt is het belangrijk hulp te zoeken om je herstel te bespoedigen. Voorkomen is echter beter dan genezen. Herken je bij jezelf tekenen van een burn-out of sta je al langere tijd onder hoge druk? Trek dan aan de bel. Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel belanden veel mensen in een vicieuze cirkel wanneer ze chronisch gestrest zijn. De stress zorgt voor gezondheidsproblemen, angst, negatieve gedachten en slapeloze nachten, welke weer resulteren in meer stress. Het is absoluut geen teken van zwakte om aan te geven dat je hulp nodig hebt, of dat je het even niet meer aan kunt. Het is juist een teken dat je dingen op een rijtje zet, je grenzen durft te stellen en nee durft te zeggen, iets wat voor velen moeilijk is.

 

Individuele coaching bij burnout

 

Veel vergeten

 

Gerelateerde artikelen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies