arrow_drop_up arrow_drop_down

Quarterlifecrisis: Zit jij in een dertigersdip?

In je tienerjaren had je zoveel dromen. Je wist precies wat je wilde worden, welke reizen je wilde maken, met wat voor persoon je wilde trouwen en hoeveel kinderen je wilde. Nu ben je halverwege de twintig of begin dertig en heb je nog niet eens de helft van je dromen kunnen bereiken. Je voelt je een totale mislukkeling. Je toekomstverwachtingen zijn niet uitgekomen. Wat nu? Iedereen weet wat een midlifecrisis is en we hebben allemaal een identiteitscrisis gehad in de pubertijd. Maar kan het zijn dat jij momenteel in een quarterlifcrisis zit?

Op zoek naar jezelf en naar zingeving

Rond je dertigste word je met bepaalde levensvragen geconfronteerd, zoals: Is dit alles? Wat wil ik met mijn leven doen? Wie wil ik zijn? Is dit de juiste baan voor mij? Wil ik kinderen? Je begint een zoektocht naar wat jouw leven zin geeft, wie je echt bent en wat je wilt bereiken. Deze zoektocht kan je onrustig maken. Je bent misschien bang dat je verkeerde beslissingen hebt gemaakt of zal gaan maken.

Als je veel bezig bent met zingevingsvragen, je jezelf constant met anderen vergelijkt en het gevoel hebt kansen te missen, zit je wellicht in een quarterlifecrisis. Een quarterlifecrisis is niet gewoon een dipje dat je kunt negeren. Het is belangrijk dat je je gevoelens serieus neemt, want deze crisis heeft een groot effect op je mentale gezondheid. Je kunt last krijgen van veel stress, depressief worden of burn-out raken.

Quarterlifecrisis: stress en burnout dertigers

Carrièrestress

Een grote bron van stress wat tot een dertigersdip kan leiden, is je carrière. Dit komt deels omdat we denken dat ons werk bepaalt wie we zijn. Een van de eerste dingen die we aan anderen vragen is: wat voor werk doe je? Werk geeft je zogenaamd status. En de maatschappij promoot het idee dat je moet presteren om gelukkig te zijn. Vanwege deze druk die je van buitenaf ervaart, kun je nog meer een gevoel van falen hebben wanneer je geen werk vindt in waar je voor gestudeerd hebt.

Je hebt verwachtingsvol je opleiding afgerond, je hebt eindelijk je diploma op zak, maar vervolgens vind je geen werk en neem je noodgedwongen ander soort werk aan. Het kan ook gebeuren dat je wel hebt bereikt wat je wilde bereiken. Je hebt de baan gevonden waar je altijd van droomde, maar je bent er uiteindelijk minder blij mee dan verwacht. Je twijfelt of je een carrièreswitch moet maken of dat je je er gewoon bij neer moet leggen.

Zie ook: Loopbaan en burn-out; Een burn out door de verkeerde carrière

Succesvol zijn

Een tweede reden tot zorgen als je rond de dertig bent, is je financiële situatie. Sinds je bent gaan studeren of na het afronden van je studie, woon je niet meer bij je ouders en moet je zelf de eindjes aan elkaar knopen. Je hebt wellicht nog geen stabiel inkomen, maar je hebt wel al veel vaste kosten en een studieschuld die je moet aflossen.

Als je op financieel gebied niet staat waar je wilt staan, kun je je gestrest en hopeloos gaan voelen. Dat komt omdat veel mensen succes afmeten aan inkomen en bezittingen. Maar jij hoeft die mening niet te delen. Je kunt je ook succesvol voelen wanneer je iets voor anderen kunt betekenen door middel van vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Jij bepaalt zelf de betekenis van succes in je leven.

Quarterlifecrisis: stress en burnout dertigers

Familie en relaties

Ook kun je stress ervaren, omdat je het gevoel hebt dat je niet begrepen wordt. Je ouders begrijpen misschien niet waar je mee zit. Je bent immers jong en je hele leven ligt nog voor je. Bovendien was voor hun de keuze op jouw leeftijd vanzelfsprekend: je trouwt en je krijgt kinderen.

Maar jij confronteert nu een heleboel mogelijkheden. Je hebt vrienden die wereldreizen maken, anderen die kopen een huis en hebben kinderen en weer anderen richten zich volledig op hun carrière. Wellicht kies jij er ook voor je eerst op je carrière te richten, maar dan komen de vragen: Heb je al een leuk iemand ontmoet? Denken jullie al aan kinderen?

Jezelf vergelijken op sociale media

Je weet eigenlijk wel dat het niet goed is jezelf met anderen te vergelijken. Maar stiekem of onbewust doe je dat misschien wel wanneer je de foto’s van anderen op sociale media bekijkt. Wanneer je dan indrukwekkende vakantiefoto’s of schattige babyfoto’s voorbij ziet komen, zou je je eigen leven maar saai kunnen gaan vinden. Anderen hebben al zoveel in hun leven bereikt. Jezelf op deze manier met anderen vergelijken is een typisch kenmerk van een quarterlifcrisis.

Het punt met sociale media is echter dat het geen duidelijke weergave van de werkelijkheid is. Iedereen plaats alleen de zonnige kant van zijn leven. Als jij dan vervolgens de zonnige kant van iemands leven met jouw minder zonnige kant vergelijkt, raak je natuurlijk teleurgesteld in je eigen leven. Daarbij moet je ook oppassen voor de verslavende werking van sociale media. Als je elke vrije minuut van je dag opvult met foto’s en commentaren checken, komt je brein niet tot rust.

Zie ook: Stress door social media

Quarterlifecrisis: stress en burnout dertigers

Voldoen aan verwachtingen

Ten slotte ben je waarschijnlijk in een quarterlifecrisis terechtgekomen, omdat je altijd je best doet aan iedereens verwachtingen te voldoen. In de eerste plaats de verwachtingen van de maatschappij dat je carrière moet maken en moet presteren om gelukkig te zijn en wellicht ook de verwachtingen van ouders die kleinkinderen wensen of hopen dat je een bepaalt beroep uitoefent. Je bent zo bezig met het voldoen aan de verwachtingen van anderen dat je vergeet ook naar jezelf te luisteren. Maak daarom keuzes die passen bij wie je bent.

Daarnaast kan het ook zijn dat je voor jezelf hoge verwachtingen hebt. Als je dat van jezelf doorhebt, probeer je verwachtingen dan aan te passen. Denk niet: Ik ben pas echt gelukkig als ik een loonsverhoging krijg, als ik een huis gekocht heb of als ik een vaste relatie heb. Wees in plaats daarvan blij met wat je hebt. Je bent rond de dertig jaar en je wilt ongetwijfeld nog een hoop bereiken in je leven. Maar vergeet niet ook eens stil te staan bij alles wat je al bereikt hebt.

Zie ook: Hoge verwachtingen van jezelf hebben en stress; Hoe veeleisend ben jij?

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies