Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Stress door social media

article content

Stress door social media

Dat social media enorm veel tijd opslokt zal geen verassing zijn. Twitter, Facebook, Linkedin, maar ook whatsapp en google plus vragen een hoop tijd. Maar er is meer. Er heerst een dieper liggend probleem dat vaak onderbelicht wordt:

Nooit meer #vrij

De verdeling in het gebruik van social media ziet er in Nederland zo uit:

Stress onder jongeren

(Met dank aan marketingfacts)

Social media zorgt ervoor dat je nooit meer echt helemaal vrij bent. Een groepswhatsapp van collega’s maakt dat je ’s avonds met je werk wordt geconfronteerd en Facebook dat je de leuke dingen van de buurvrouw ook op je werk te zien krijgt.

Maar waar vaak niet bij stil gestaan wordt, is dat de continue stroom van informatie die dit oplevert een hoop stress veroorzaakt. Schokkend nieuws verhoogt ook stress. Hoewel je het niet altijd in de gaten hebt, ziet het lichaam slecht nieuws als een bedreiging en gaat cortisol aanmaken om hier mee om te kunnen gaan. Hierdoor ontstaat een negatieve spiraal waarbij de kans op nog meer stress of zelfs burnout vele malen groter wordt.

Ben ik wel leuk genoeg?

Een ander gevaar schuilt in het krijgen van voldoende likes op berichten. Het aantal likes dat iemand krijgt wordt vaak gekoppeld aan de eigenwaarde van de poster. Degene met de meeste likes is de meest populaire.

In een paper  van het CBS onder de gebruikers van social media in de leeftijdscategorie 18-25 geeft ruim 60% aan dat het krijgen van likes en het hebben van veel ‘vrienden’ een goed gevoel geeft.

Stress door facebook

De gevolgen van social media

Het gevolg van social media is dat bijna 50% van de gebruikers ervaart dat het concentratievermogen hierdoor achteruit gaat en dat de nachtrust hierdoor minder wordt. Wel wordt er gesproken over een verbeterd contact met vrienden, familie en collega’s, waarbij je je kunt afvragen of een digitaal contact wel de relatie opbouwt die je wilt hebben. 1 op de 5 jongeren geeft zelf aan dat ze verslaafd zijn aan social media waarbij meisjes social media belangrijker vinden dan jongens

De tijd die het kost

Terug naar de gehele populatie: Uit onderstaand figuur blijkt dat het overgrote deel (51.3%) tussen de 1 en 3 uur per dag gebruik maakt van social media (let op: dit is de tijd excl het beantwoorden van mail en telefoontjes) Bijna 20% maakt 3 tot 5 uur gebruik per dag van social media. (dit is ruim 1000 tot 1825 uur per jaar, of te wel 27 tot 45 weken fulltime werken!)

Concentratievermogen en socialmedia

Andere onderzoeken, zoals deze van eenvandaag spreken over minimaal 3 uur per dag, tot een leeftijd van 35 jaar.

Een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid

Het gevaar dat schuilt in social media is dat je alleen de leuke (like) berichten ziet van je vrienden. Logisch natuurlijk. Je post liever niet dat je kind ’s nachts heeft lopen spoken of dat je ruzie hebt gehad met je beste vriendin. Hierdoor kan wel het gevoel ontstaan dat je iets mist in je leven: bij die ander lijkt het allemaal zo leuk en fantastisch.

Het tast op deze manier je zelfvertrouwen aan en denkt dat je harder moet gaan werken om hetzelfde te bereiken. Je denkt dat je iets te kort komt en je voelt je minder dan een ander.

Sociaal isolement

Het gevaar bestaat dat iemand die veel gebruik maakt van social media in een sociaal isolement terecht komt. Een digitaal contact staat nooit gelijk aan een normaal face to face contact. Wij mensen houden de behoefte aan compassie, wat niet gebeurt via een digitale wereld.

Andere gevaren van social media op een rijtje

  • Een (pokemon) verslaving die al je tijd op eet
  • Gevaar op de weg door gebruik achter het stuur
  • Vertekend beeld van de werkelijkheid
  • Iemand kan zich anders voor doen op social media
  • Privacy ligt op de digitale straat
  • Jouw gegevens worden gebruikt en je houdt het niet tegen

Conclusie

Social media hoeft niet slecht te zijn. Je ziet vrienden en familie die je anders wellicht nooit zou zien. Tevens wordt er informatie aan je voorgeschoteld waar je anders geen weet van zou hebben. Toch is het heel belangrijk het gebruik van social media te beperken. Je zou na het eten bijvoorbeeld het gebruik kunnen stoppen, of bijvoorbeeld niet voor 10 uur ’s morgens. Hoe je het ook doet, blijf bedenken wat je doet, wat je post en hoeveel tijd het je mag kosten. Hier zijn hele handige apps voor te vinden die bijhouden hoeveel tijd je besteed aan social media.

 

Gerelateerde artikelen:

Ruzie op Whatsapp

Stress door Facebook: Wordt jij wel genoeg #geliked?

Slapeloze nachten door Pokemon

Burnout onder jongeren

 

 

Comment Section

0 reacties op “Stress door social media

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken