arrow_drop_up arrow_drop_down

Prestatiedrang: zonder prestatie geen gevoel van waardering

Wat is prestatiedrang? Veel mensen hebben last van prestatiedrang. Maar wat is prestatiedrang precies? Misschien kun je het al enigszins raden aan de naam van het woord. Namelijk de drang die je hebt om te presteren. Dit kan zich op verschillende manieren uiten in het dagelijks leven. Allereerst hebben veel mensen dit bijvoorbeeld op het werk. Ze willen erg goed hun best doen en werken graag een extra stapje harder.

Maar ook in het dagelijks leven kan deze dwang zich manifesteren. Zo heb je bijvoorbeeld veel mensen die graag alles willen organiseren. Bijvoorbeeld bij een vereniging of ergens in de buurt. Maar prestatiedrang kan ook voorkomen bij sport of een andere vaardigheid. Dat je er veel meer mee bezig bent dan verantwoord is.

Het voordeel van prestatiedrang is dat je zeer gemotiveerd bent en dat toont aan dat je een sterk karakter hebt. Het nadeel is echter dat je door die extreme drang ook lichamelijke complicaties kan krijgen. Je kunt er bijvoorbeeld veel stress van krijgen, maar er is ook de mogelijkheid dat je zelfs een burn-out krijgt. Mensen met extreme prestatiedrang hebben immers nooit innerlijke rust. Heb jij last van prestatiedrang? Lees dan snel verder. We voorzien je graag van extra informatie, zodat je precies weet wat je moet doen.

Lees ook over competitiviteit

Symptomen van prestatiedrang

Prestatiedrang kan zich op verschillende manieren manifesteren. Er zijn verschillende symptomen die duidelijk blijk geven dat iemand last heeft van prestatiedrang. Allereerst hebben mensen met prestatiedrang vaak de neiging om stressvol te zijn voordat ze iets moeten presteren. Moeten ze bijvoorbeeld een simpele presentatie geven? Dan kan het al zo zijn dat ze veel gaan bewegen en erg zenuwachtig worden.

Het verschil tussen iemand die geen prestatiedrang heeft en iemand die het wel heeft zit in het volgende: mensen met prestatiedrang zijn vaak ongewoon nerveus voor een presentatie. Zo nerveus dat ze soms zelfs medicijnen of iets dergelijks nodig hebben om weer een beetje rustig te worden.

Het is dus een vorm van ongezonde spanning en dit moet niet verward worden met gezonde spanning. Van gezonde spanning heeft iedereen namelijk wel eens last. Sterker nog: dit is juist goed omdat het je scherp houdt. Als je een presentatie moet geven moet je namelijk wel alert zijn. Deze gezonde spanning zorgt ervoor dat je de teksten onthoudt en het op een goede manier kan uitspreken. Presentaties geven is natuurlijk slechts een voorbeeld, maar het geldt dus voor meer zaken.

Lees ook: meer presteren met minder stress

Oorzaak van moeten presteren

Het is lastig om een precieze oorzaak vast te stellen. Een menselijk brein is immers zeer complex en elk individu is totaal anders. Een exacte oorzaak weergeven is dus niet heel gemakkelijk, maar we kunnen wel generaliseren zodat je erachter komt wat meestal de oorzaken zijn.

Onzekerheid en zelfbeeld

Een belangrijke oorzaak van prestatiedrang is onzekerheid. Dit kan bijvoorbeeld afstammen uit je jeugd. Veel mensen zijn bijvoorbeeld vroeger gepest en dit heeft een enorme impact op het zelfvertrouwen. Vaak ontwikkelt dan een laag gevoel van eigenwaarde. Later in het leven willen deze personen zich dan echter bewijzen. Ze willen laten zien dat ze wel wat kunnen. Dat ze echt wat waard zijn. Dit kan ertoe leiden dat ze dus een enorme prestatiedrang hebben die ongezonde vormen aanneemt.

Lees verder over zelfbeeld

Opvoeding

Een andere oorzaak kan met de opvoeding te maken hebben. Van veel kinderen wordt bijvoorbeeld heel veel gevraagd. De ouders zijn dan heel succesvol en ze willen dat de kinderen (goed bedoeld) ook succesvol worden. Ze doen er dan ook alles aan om kinderen te stimuleren om ook succesvol te worden. Dit kan op een ongezonde manier gebeuren, waardoor je als zoon of dochter extreem de behoefte hebt om jezelf te bewijzen. Het heeft dan niet alleen met jezelf te maken, maar velen willen dan ook gewoon indruk maken op hun ouders.

Lees ook: opvoeding en stress

Naast deze oorzaken zijn er nog veel meer oorzaken aan te wijzen. Vaak weten mensen zelf niet eens waarom ze last hebben van prestatiedrang. In veel gevallen is het in die situaties dan ook verstandig om een coach in te schakelen. Een coach heeft veel ervaring en kan snel de oorzaken van prestatiedrang achterhalen. Het is ook belangrijk om altijd eerst de oorzaken te weten, zodat er met die kennis gewerkt kan worden aan herstel.

Prestatiedrang is een belangrijke oorzaak van burn out.

Wees daarom alert op de symptomen!

Download hier: alle symptomen van een burn out

Niet tegen je verlies kunnen

Faalangst en prestatiedwang

Faalangst en prestatiedrang kunnen met elkaar gepaard gaan. Sterker nog: soms is faalangst de oorzaak dat men prestatiedrang heeft. In de praktijk kan zich dit op verschillende manieren manifesteren. Stel je bijvoorbeeld voor dat je in het eerste jaar van je studie zit. Tegenwoordig moet je een bepaald aantal punten hebben, anders ga je niet over en kun je niet verder gaan met de opleiding. Dit zorgt ervoor dat er veel druk op mensen wordt gelegd. Men is dan bang om te falen en dit kan erin resulteren dat er faalangst ontstaat.

Bijvoorbeeld angst voor een tentamen, want stel je voor dat je een onvoldoende haalt? Door deze angst om te falen kan er een ziekelijke vorm van prestatiedrang ontstaan. Dat je op ongezonde wijze heel veel gaat leren, zodat het risico wordt verkleind. Een beetje faalangst heeft iedereen wel, maar het moet geen ongezonde vormen gaan aannemen. Het is ook belangrijk om af en toe te relativeren. Vaak hebben mensen een tunnelvisie en zien ze hun situatie als zeer ernstig. Maar als je het dan op de keper gaat beschouwen, valt het vaak allemaal wel mee.

Tips om met prestatiedrang om te gaan

Heb je een extreme vorm van prestatiedrang? Zorg het ervoor dat dit je levensgeluk op een aanzienlijk manier aan het belemmeren is? In die gevallen is het verstandig om actie te ondernemen. Lees hieronder een aantal tips om prestatiedrang te voorkomen.

Tip 1 | Leer relativeren

Relativeren is zeer belangrijk. Vaak kijken mensen met prestatiedrang niet naar het grotere plaatje. Dit is echter wel belangrijk, want door daar aandacht aan te besteden is de kans groot dat je de betrekkelijkheid van alles inziet. Dit geeft rust en juist rust is hetgeen wat je nodig hebt wanneer je last hebt van prestatiedrang.

Tip 2 | Wat is het ergste wat kan gebeuren?

Heb je faalangst of prestatiedrang? Ga dan altijd na wat het ergste is wat zou kunnen gebeuren. Vaak heb je als mens de neiging om allemaal doemscenario’s te bedenken. Die scenario’s zijn helemaal niet realistisch, maar een menselijk brein kan zeer snel op hol slaan. In het ergste geval verpest je een presentatie, maar dat is ook nog niet het einde van de wereld natuurlijk.

Tip 3 | Zoek professionele hulp

Soms is de prestatiedrang zo erg dat het je levensgeluk op negatieve wijze gaat beïnvloeden. Zo ernstig dat je er zelf niet meer uit kunt komen. Schakel dan zo snel mogelijk hulp in. Een ernstige vorm van prestatiedrang kan er namelijk in resulteren dat je heel veel stress ervaart. Dit is niet alleen schadelijke voor je mentale toestand, maar ook voor je gehele gezondheid.

Heb je een hoge prestatiedrang? Ben je eigenlijk nooit tevreden over jezelf, maar levert dit je ook veel stress op?

Bekijk dan: coaching bij stress

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Conflicten hanteren

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies