Vergeven: waarom is vergeving zo belangrijk voor een stressvrij bestaan?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Vergeven: Waarom is vergeving noodzakelijk om stress te verminderen?

Vergeven: Het is een woord dat vaak hart en geest pijnigt. Moeten we alles vergeven? Waarom? Voor wie? Zijn er grenzen? Wat kun je wel vergeven en wat niet? Het is altijd lastig om over dit soort onderwerpen te praten. Is vergeven niet iets dat iedereen anders (be)leeft, afhankelijk van omstandigheden en overtuigingen? Is er een universeel antwoord op deze vraag? Neem de tijd om jezelf af te vragen wat het voor jou betekent om te “vergeven”. Het lijkt dat de gevoelswaarde van dit woord erg belangrijk is. Laten we dit eens nader bekijken”

Wat is vergeven?

“Draai de andere wang”, zegt de Bijbel. “En wat dan nog meer!”, denken sommige mensen. De andere wang omdraaien betekent niet dat we de ‘agressor’ moeten aanmoedigen om het opnieuw te doen. Het betekent gewoon dat we niet in de valkuil van wraak en “oog om oog, tand om tand” vallen. De andere wang draaien betekent ook de ander een spiegel aanbieden die zijn of haar fout weerspiegelt. Is dat niet wat intelligentie is?

Vergeven, is niet langer verteerd worden door woede, wrok, haat, dorst naar wraak. Het betekent dat we ervoor moeten zorgen dat wat ons is aangedaan geen invloed meer heeft op ons. Het herbeleven van de fout van de ander (wat het ook mag zijn) is een manier om de spanning te handhaven, het betekent ook dat we iets verwachten. Verontschuldiging? Erkenning? Een verlossing? Rechtvaardigheid? We komen hier later op terug.

Lees ook: Leren loslaten

 

Hoe kun je vergeven?

Het stelt ons in staat ons te bevrijden van de impact van wat ons is aangedaan en het laat ons minder stressvol door het leven gaan. Wrok kweken houdt ons in een realiteit die niet meer bestaat omdat het moment voorbij is, achter ons. En we weten allemaal hoe belangrijk het is om in het huidige moment te leven. Vergeven stelt je in staat je vrijheid terug te winnen en niet vast komen te zitten in de ketenen van wrok. Het is aan jou om deze kettingen te doorbreken!

Vergeven vs vergeten

Aan de andere kant betekent vergeven niet dat je vergeet en je verontschuldigingen aanbiedt. Die twee zorgen vaak voor verwarring. Sommige mensen hebben moeite met vergeven omdat het voor hen betekent: “We wissen alles uit.” Dat is niet zo. Het is ook niet omdat je vergeeft dat je gedwongen bent om de relatie weer op te nemen zoals die voorheen was. Vergeven betekent niet noodzakelijk het openen van de deur. Het betekent ‘gewoon’ zeggen dat je verder gaat.

Lees ook: autonoom leven

 

Blijven hangen en niet verder kunnen

Vasthouden aan negativiteit

Vaak zie je dat als iemand iets te vergeven heeft, hij of zij een beetje terughoudend is. Door dit fenomeen te observeren, leer je dat hierin een essentiële en belangrijke stap is: de erkenning van de status van slachtoffer. Slachtoffer is inderdaad wel een groot woord. Maar wat voor agressie, vernedering of overtreding er ook plaatsvond, er kan pas vergeving kan plaatsvinden als er erkenning is. Het loslaten van de status van slachtoffer, zonder dat ons lijden wordt erkend, is soms bijna een onmogelijke missie. Het is eveneens duidelijk dat op dit gebied het recht, in gevallen waarin strafrecht van toepassing is, een essentiële rol speelt. Het is echter niet alleen een kwestie van straffen in naam van de wet.

Ook in gevallen die niet onder het toepassingsgebied van wettelijk strafbare feiten vallen, is de erkenning van het lijden van essentieel belang om verder te gaan. Soms kan dit tussen mensen, die in staat zijn zichzelf in vraag te stellen, heel gemakkelijk en op een natuurlijke manier gebeuren. Maar soms is het uiteraard ingewikkelder. We moeten deze erkenning dan ook vooral in onszelf, zoeken, wat we maar al te vaak vergeten.

Lees ook over fouten maken

 

Vergeven of accepteren?

Als je het gevoel hebt dat vergeven een beetje vastzit, maak dan een onderscheid dat vaak helpt om door te gaan naar de volgende stap. Het is acceptatie. Accepteren wat er met je is gebeurd en er niet langer tegen vechten. Accepteer dat het is gebeurd en dat je dat niet meer kan veranderen, en ook niemand anders dat kan veranderen.

Wat is, is…. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat we worden gedefinieerd door de manier waarop we terugvechten en niet door wat we hebben geleden. Het is aan ons om ook onze verantwoordelijkheid te nemen. Wat hadden we kunnen doen om dit te voorkomen? Hadden we onze grenzen sneller en steviger moeten vastleggen? Hadden we onszelf vaker voorop moeten stellen? Hadden we de relatie eerder moeten stoppen?

Soms is het tijd om een eind te maken aan al deze vragen, omdat er simpelweg niet altijd een antwoord is op de vraag. Stel je in plaats daarvan de ‘hoe-vraag’: Hoe ga ik hier weer uit komen?

 

 

Loop je vast in je eigen leven en is vergeven of vergeving erg lastig?

Blijft een gebeurtenis in je hoofd zitten en weet je geen raad hoe je verder moet?

Bekijk dan: persoonlijke coaching

 

 

 

Zelfsturend zijn in vergeving

Het is dus belangrijk om uiteindelijk zelf deuren te sluiten en verder te gaan met je leven. Het gevaar schuilt erin om geleidelijk over te gaan naar de rol van slachtoffer en het steeds oneerlijker te vinden wat je doormaakt. En hoe meer je door gelijkaardige situaties gaat, hoe meer zelfvertrouwen je verliest. Je wordt ook steeds wantrouwender tegenover anderen omdat je geen enkele verantwoordelijkheid neemt in de situaties die je meemaakte. Eigenlijk komt alles wat goed is door jezelf, en het slechte door de andere. De vicieuze cirkel is ingezet.

De waarheid is dat er in elke situatie een verantwoordelijkheid voor ieder van ons is. We zijn zelf net zo verantwoordelijk voor wat er met ons gebeurt als voor de manier waarop we erop reageren. Weet dat als je voor de meedogenloze vraag staat: “Hoe kon hij/zij me dit aandoen”, je als het ware voor een muur staat. Deze vraag impliceert dat als je je antwoord krijgt, alles beter zal zijn, en er geen lijden meer zal zijn. Dit is een utopie omdat er een grote kans bestaat dat je nooit een geldige reden zult vinden om de wond te helen. Is het niet interessanter om oplossingen te vinden om uit dit gevoel van ongemak te komen, dan om door te gaan naar een situatie die je pijn doet?

Vervolgens is het interessant om je af te vragen hoe je kan handelen om van deze ervaring een rijkdom, een wedergeboorte, een positieve ervaring te maken. Deelname aan de wederopbouw ervan is belangrijk in het proces van veerkracht. We zijn de regiseurs van ons leven, zelfs als we (tijdelijk) gewond zijn geraakt.

Lees ook: Hoe weet je wat je nodig hebt?

 

Jezelf vergeven en zelfrespect

Deze fase van vergeven kan niet kan worden uitgevoerd wanneer we onze meest pijnlijke emotionele pieken blijven beleven. Geconfronteerd met deze situatie, zal je zeker eerst woede ervaren (“Alles is zijn/haar schuld”), waarna je jezelf met de vinger wijst (“Alles is mijn schuld”) voordat je in de acceptatiefase weer een zekere sereniteit kunt krijgen. De aanvaardingsfase is een fase waarin we ons ervan bewust worden dat het er niet toe doet wie de dader of het slachtoffer van het verhaal is. Het is de realiteit waarmee je moet dealen. Het is het moment, vanuit je overweldigende emotionele toestand, dat je er eindelijk voor kunt kiezen om te vergeven.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een relatie bijvoorbeeld niet voort te zetten of om de andere persoon niet meer te zien. Dit alles weerhoudt niemand ervan om ‘innerlijk’ te vergeven. Je hoort ook vaak verhalen van mensen die iemand anders iets vergeven aan diens sterfbed. Door ‘van binnen’ te vertellen dat je hem of haar vergeeft, kan je zelf tot rust komen.

Lees ook: zelfrespect

 

Jezelf vergeven

 

Vergeven is het resultaat van een proces

We koesteren eigenlijk zelf het lijden dat veroorzaakt wordt door iets dat we niet kunnen vergeven. We blijven de ander ‘versterken’ door wrok tegen hem of haar te blijven dragen. Maar we zijn het eigenlijk zelf, die we van binnenuit verbranden. Het is belangrijk om de emotie te ervaren die we voelen over de persoon die ons pijn doet. Het ontkennen van onze woede, onze haat, onze gevoelens is geen goed idee. Deze emoties zijn een integraal onderdeel van het proces. We moeten er echter voor oppassen dat we er niet in verstrikt raken en dat we ons niet door negatieve emoties laten opsluiten.

De ideale manier om al dit ‘lijden’ te (kunnen) plaatsen, is het vinden van een luisterend oor. Iemand die je niet zal overspoelen met advies of troost tegen elke prijs. Praten over je problemen en gevoelens, geeft je minder het gevoel dat je niet alleen staat. Het stelt je ook in staat om de kwetsende gebeurtenis een plaats te geven met rust en een gevoel van veiligheid.

Vergeven is niet gemakkelijk. Het is belangrijk dat we als het ware de pijn en de gevolgen ervan een plek kan geven. Maar vergeven/aanvaarden stelt je in staat om je vrijheid terug te krijgen en alleen jij kunt dat terug claimen!

 

 

Een geschikte coach kan je helpen je eigen weg te bewandelen en jezelf terug te vinden.

Lees meer over coaching

 

 

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Vergeven

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies