arrow_drop_up arrow_drop_down

Paniekaanval symptomen: een tsunami van angst

Een paniekaanval is een heftige, beangstigende ervaring die, als je deze zelf nog nooit hebt meegemaakt, moeilijk uit te leggen is. We kunnen een paniekaanval het best omschrijven als een felle opwelling van extreme angst, waarbij je niet meer helder kan denken of handelen. Paniekaanvallen komen vrijwel altijd voort uit een (voor jou) bedreigende situatie.

De stresshormonen die hierbij vrij komen zorgen dat je in de overlevingsstand schiet: je vlucht, je vecht of je bevriest. Hierbij gebeurt er van alles in je lichaam en je hersenen.

We zetten de symptomen eens voor je op een rij.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Symptomen paniekaanval

Een paniekaanval, ook wel een angstaanval genoemd, gaat gepaard met de volgende symptomen:

  • Je ademhaling versnelt
  • Je krijgt hartkloppingen
  • Je gaat zweten of krijgt koude rillingen en je wordt rood
  • Je wordt duizelig
  • Je gaat trillen of beven
  • Je krijgt een benauwd gevoel of een vervelend gevoel op je borst
  • Je krijgt een droge mond
  • Je wordt misselijk, je moet braken of krijgt diarree
  • Je krijgt maagpijn of hoofdpijn
  • Je hebt het gevoel dat je flauw valt
  • Je raakt verward en weet niet meer goed wie of waar je bent
  • Je verliest het gevoel van controle over jezelf
  • Je denkt dat je dood gaat of gek wordt.

Sommige paniekaanval symptomen lijken op die van een hartaanval. Daarom gebeurt het nog wel eens dat mensen denken dat ze in plaats van een paniek aanval een hartaanval hebben. Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen zich op de EHBO melden en er dus geen lichamelijke aanwijzingen zijn die verband houden met hartklachten.

Het was dus toch een paniekaanval…

Wat is de rol van cortisol en adrenaline bij een aanval van paniek

Tijdens een paniekaanval gieren de stresshormonen je door het lijf. Vooral cortisol en adrenaline zorgen ervoor dat je paraat staat om op de gevaarlijke situatie te reageren.

Cortisol zorgt ervoor dat je in een moeilijke situatie op scherp staat. Dit stresshormoon helpt je dat je voor een bepaalde periode beter presteert. Bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven waar je tegen op zit te hikken. Zodra de presentatie erop zit, zakt je cortisollevel weer.

Adrenaline helpt je razendsnel in een noodsituatie te reageren. Maar adrenaline zorgt bijvoorbeeld ook voor die extra boost wanneer je bijna de finishlijn hebt bereikt. Adrenaline geeft overigens een prettig gevoel: het is de ‘kick’ die je voelt na het behalen van een bijzondere prestatie.

Symptomen van paniekaanvallen

Paniekaanvallen komen vaker voor dan je denkt

Vaak is de reden waarom iemand een paniekaanval krijgt, voor anderen niet te begrijpen. Zo zijn er heel veel mensen die niet op de snelweg durven te rijden of angst hebben voor spinnen. Voor sommige angsten kom je niet graag uit. Ben jij bijvoorbeeld bang om over te gaan geven (dit komt heel vaak voor), dan is dat nou niet bepaald iets waar je makkelijk over praat. Paniekaanvallen worden dus vaak verbloemd.

Ik kan je geruststellen. Jij bent een van de 1,7 miljoen mensen die wel eens een paniekaanval heeft gehad. Bij bijna 4% van de Nederlandse bevolking, dat komt neer op 680.000 mensen, komt zo’n angstaanval vaker voor. In dat geval is er sprake van een angststoornis.

Omdat een paniekaanval een vreselijke enge ervaring is, kan het zelfs aanleiding geven voor meer paniekaanvallen. Je denkt: ‘o nee, ik krijg toch niet weer een paniekaanval’ en vervolgens raak je door de gedachte alleen al in paniek en overkomt het je opnieuw.

Angstaanval symptomen en de onderliggende factoren

Waarom krijgt de een nooit een paniekaanval en de ander zelfs een paar keer in de week?
Er zijn inderdaad 4 factoren die invloed hebben op hevige
angst. 

We noemen ze even kort:

  • De omgevingsfactor. Ben jij opgegroeid met een moeder die extreem bang was voor de tandarts bijvoorbeeld, dan kan je deze angst over gaan nemen.
  • Persoonlijke factoren. Ben je een keer ongelukkig terecht gekomen na een duik van de hoge springplank, dan kan je in paniek raken bij een volgende sprong en het gaan ontwijken.
  • Ingrijpende gebeurtenissen. Zo kan een bevalling zo’n heftige angst hebben opgeroepen, dat je daarna geen kinderen meer wilt.
  • Psychische factoren. Ben je bijvoorbeeld getuige geweest van een inbraak in je huis, dan kan je enorm angstig worden als je alleen thuis bent.

Wat triggert paniekaanvallen

Als je je bedreigd voelt,  krijg je extreme angst. Deze angst kan uitmonden tot een paniekaanval. Vaak is deze bedreigende situatie echter lang niet zo bedreigend voor een ander. Als je in paniek raakt bij het zien van een spin, dan zullen anderen kunnen denken dat je overdrijft. Voor jou is die spin echter zo beangstigend, dat je haast geveld wordt door de stresshormonen.

Een paniekaanval kan ook veroorzaakt worden door een plotselinge gebeurtenis, waarvan je vreselijk schrikt. Op zo’n moment weet je niet wat je moet doen en sta je aan de grond genageld. Of ren je keihard weg.

Oververmoeidheid, een van de  bekendste symptomen van stress en een burn-out, kunnen ook zorgen voor een angstaanval.

Heb je wel eens eerder een paniekaanval gehad, dan kan je dit als zo heftig hebben ervaren, dat je bang bent dat dit je nog een keer kan gaan overkomen. Je raakt dus in paniek bij de gedachte van een paniekaanval. Omdat je bij een aanval kunt gaan zweten, hartklopping kan krijgen, het idee hebt dat je flauwvalt e.d., kan je bang zijn om dood te gaan of bang zijn dat je een ernstige ziekte hebt.

De relatie tussen een paniekaanval en stress

Stress heeft allerlei oorzaken. In ons artikel Waardoor ontstaat stress? lees je de meest voorkomende. We zetten ze hier nog even voor je op een rij:

  • angst
  • onzekerheid en te weinig zelfvertrouwen
  • niet assertief genoeg
  • opvoeding
  • een passief of saai leven
  • willen voldoen aan andermans verwachtingen
  • de controle willen behouden en alles zelf willen doen
  • overbezorgd zijn
  • zorgdragen als mantelzorger
  • te gedreven zijn
  • ontwikkelstoornissen
  • te veel willen doen
  • werkdruk
  • faalangst
  • eenzaamheid

Herken je bepaalde onderwerpen, dan vind je meer informatie erover in het artikel. In onze blog staan ook letterlijk honderden artikelen over stress, burn-out, symptomen e.d.

Wij hopen dat we je daarmee inzicht kunnen geven en dat onze tips je helpen om stress te verminderen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Help, ik heb een paniekaanval: wat te doen

Een angstaanval zie je meestal niet aankomen; het overspoelt je als een tsunami. Jezelf overtuigen dat je angst ongegrond is, is op zo’n moment niet haalbaar. Het is een proces waar je tijd voor uit moet trekken, want er is geduld en doorzettingsvermogen nodig om van je angststoornis af te komen. Dit proces gaat stapje voor stapje en vraagt meestal om professionele begeleiding.

Wat je wel kunt proberen op het moment dat je in paniek bent, is te proberen je ademhaling onder controle te krijgen. Door deze oefening te doen, verleg je je aandacht naar je ademhaling, waardoor je angst eerder afneemt.

Adem 3 seconden in, hou je adem 1 seconde vast, adem in 4 seconden uit en hou nogmaals je adem 1 seconde vast. Herhaal dit tot je voelt dat je angst, dus je angstige gedachte, afneemt.

Ademhalingsoefeningen zijn overigens een uitstekende manier om jezelf tot bedaren te krijgen in elke stressvolle situatie. En het mooie is: je kan ze overal en altijd doen.

Een nieuwe paniekaanval voorkomen onder begeleiding van een private coach

Alles wat ten grondslag ligt aan jouw paniekaanvallen is angst. En angst is stress.  Niet alleen maken deze angstaanvallen ons leven knap lastig, maar ze leiden ons ook naar een burn-out. Of misschien zit je al in een burn-out situatie. Dat is een vreselijk nare en langdurige situatie.

Om je paniekaanvallen onder controle te krijgen heb je professionele begeleiding nodig. En dan uiteraard van iemand die is gespecialiseerd in de stress en burn-out problematiek. Veel symptomen van stress en een burn-out, zoals die paniekaanval, gaan niet maar zo voorbij. Het vraagt om verandering van gedrag en dat maakt het zo lastig om in je eentje te proberen ervan te herstellen.

De coaches van Ruud Meulenberg Training & Coaching richten zich uitsluitend op mensen met stress en burn-out gerelateerde klachten. Ze kennen de symptomen en weten precies wat jij doormaakt. Ze helpen je stapsgewijs door het proces heen. Tijdens de 1-op-1 coaching hebben zij alle aandacht voor slechts één persoon: jij. Hun doelstelling is dat jij je authentieke zelf weer terug vindt en de handvaten hebt om nooit meer terug te vallen in angst en stress.

In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies