Heb je het gevoel dat je anderen tot last bent?

Heb je het gevoel dat je anderen tot last bent?

Ben jij anderen tot last: Heb je het gevoel dat je anderen tot last bent? Dit kan een grote last voor jezelf zijn. Het gevoel dat je anderen tot last bent heeft vaak te maken met schuldgevoel. Dit schuldgevoel kan een te grote impact in je leven gaan hebben. Waarschijnlijk ben je anderen niet tot last, maar heb je slechts – onterecht –  last van het schuldgevoel.

Wat is een schuldgevoel?

Schuld is de verantwoordelijkheid die is ontstaan door een tekortkoming. Je hebt iets niet goed gedaan. Een andere definitie is dat het een onrechtmatige daad is. Door jouw nalaten lijdt een ander schade.

Samengevat ontstaat schuld dus uit het gevolg van of ontbreken van een daad. Waarschijnlijk komt jouw gevoel, dat je anderen tot last bent, hier niet vandaan.

Meer weten over hoe je met schuldgevoel om kunt gaan? Lees dan: Hoe kom ik van mijn schuldgevoel af?

Overmatig schuldgevoel

Het constante gevoel dat je anderen tot last bent kan voortkomen uit emotionele verwaarlozing. Dit begint in je jongere jaren. Als ouders jouw emoties niet erkennen, leer je al vroeg dat jouw emoties niet belangrijk zijn. Uiteindelijk draai je deze boodschappen om naar ‘Ik ben lastig' of ‘Ik doe er niet toe'.

Al heb je misschien nog zo geleerd om je emoties niet te delen, emoties zijn een deel van onszelf. Je voelt je emoties nu eenmaal. Dit kan resulteren in het schuldgevoel dat je ervaart.

Lees ook hoe dingen van vroeger nu impact op je kunnen hebben: Hoe overwin ik dingen uit mijn jeugd?

Vraagverlegenheid & het gevoel dat je een ander tot last bent

Als je voelt dat je anderen tot last bent, kan het al helemaal lastig zijn om hulpvragen te stellen. Vraagverlegenheid betekent dan ook dat je het lastig vindt om hulp aan anderen te vragen, om hulp van anderen te accepteren en om afhankelijk te zijn van andere mensen.

Veel mensen hebben hier last van. Zij rijden liever 10 keer zelf op en neer tijdens een verhuizing, dan dat ze vrienden om hulp vragen. Gek genoeg zijn dit vaak de mensen die zelf altijd klaarstaan voor anderen.

Kijk uit voor het gevaar van een groot plichtsbesef: Een hoog plichtsbesef: waarom geeft dit stress?

anderen tot last zijn

Hulp vragen en accepteren als je het gevoel hebt anderen tot last te zijn

Hoe kun je dit gevoel omdraaien? Dus hoe kan je ervoor zorgen dat je niet meer denkt dat je een last voor iemand bent, maar juist gewoon om hulp kunt vragen?

Onthoud dat we al snel onderschatten hoe graag anderen ons willen helpen. Volg de volgende stappen om de drempel voor het stellen van vragen te verlagen:

  • Hulp is vaak wederkerig. Je hebt anderen waarschijnlijk zelf ook vaak geholpen. Ze zullen het echt niet erg vinden als je dit eens terug vraagt.
  • Klinkt gek, helpt wel. Oefen eens met iets kleins. Vraag, de volgende keer dat je hulp nodig hebt, eens hulp voor iets kleins.
  • Accepteer het als iemand zelf hulp aanbiedt.
  • Mensen vinden het moeilijk om een verzoek te weigeren. Om het gevoel van ‘tot last zijn' zo klein mogelijk te maken, moet je degene aan wie je de hulpvraag stelt wel een ontsnappingskans geven. Zorg dat hij of zij je verzoek makkelijk kan afwijzen.
  • Denk goed na over wat je vraagt en aan wie. Benader niet steeds dezelfde mensen voor hulp.
  • Probeer het realistisch te bekijken: als anderen wel hulp nodig hebben, waarom zou jij dat dan niet hebben?

Het belangrijkste is om te onthouden dat het gevoel dat je iemand tot last bent hoogstwaarschijnlijk ongegrond is. Heb jij er wel eens last van gehad dat iemand je om hulp vroeg? Waarschijnlijk niet.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down