arrow_drop_up arrow_drop_down

Mentale veerkracht opbouwen - Hoe doe je dat?

Mentale veerkracht opbouwen: We weten het allemaal, bewegen is goed voor ons en of we nou voetballen, wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, aan yoga doen of iets anders, je beweegt; daar gaat het om, TOP! Wat we ook weten is dat goede voeding bijdraagt aan een gezond lijf.

De combinatie van bewegen en gezonde voeding heeft voor jou veel voordelen: het maakt dat je o.a. makkelijker overtollig lichaamsgewicht verliest, je sterker en fitter wordt, je zelfwaardering en zelfvertrouwen langzaam groeit. Regelmatig bewegen en letten op je voeding is dus een mooi advies wat je aan jezelf kunt geven en waar je heel doelgericht aan kan werken.

Hoe groei je?

Waar veel mensen aan voorbij gaan en zich soms onvoldoende beseffen is: “ Waar zit jouw groei?” en “Hoe zorg jij ervoor dat je vooruitgang blijft boeken dan wel jezelf verder ontwikkelt?”

Als je puur kijkt naar je lichaam: jouw lijf wordt niet sterker van alleen maar actie, bewegen en gaan……Nee, jouw groei zit in de juiste balans van actie en rust! Juist in de rust toestand maakt jouw lichaam zich sterker en daar zit jouw groei! Eerder schreven we hier het artikel over: hoe herstel je het beste?

De kracht van rust

Hetzelfde geldt ook voor onze mind, als we continue in ons hoofd bezig zijn met plannen maken, vooruit kijken, terug kijken, piekeren, zorgen maken; alles gericht naar de toekomst of het verleden vergeten we nu.. En dit is nou nét de plek waar jij en ik wat vaker zouden moeten zijn, even “ de boel” neerleggen, rust nemen, genieten en dankbaar zijn voor nu.

Wanneer jij rust neemt, je even ontspant en met aandacht bent in het moment, wat gebeurt er dan vaak? Wanneer krijg jij nieuwe ideeën, een helder moment, energie of een mooi inzicht?

Mentale veerkracht opbouwen

Ontspanning

Inderdaad, in je ontspanning, in die momenten dat je echt even geniet van dat wat is. De meest creatieve dingen ontstaan wanneer
we ons hoofd rust geven in plaats van door te hollen naar het volgende “ ding”. Gun en geef jezelf momenten om even écht te voelen, open te staan voor nieuwe ideeën, even te reflecteren op jezelf.

Mentale veerkracht opbouwen doe je dus niet door telkens maar te rennen en te racen, maar door een pas op de plaats te maken en te genieten van het hier en nu!

Niks doen

Als ik mensen vertel dat ik regelmatig even stil zit, zonder enige prikkel, dan komt al snel de vraag: ” Wat doe je dan?” Mijn antwoord is dan: “ Even niets, stil zijn, even fysiek niets doen, stil zitten, ontspannen, ademen, luisteren en soms even in stilte met mezelf in gesprek zijn…..”

Mentale veerkracht opbouwen

Groei zit niet alleen in de actie, groei zit vooral ook in de rust, in de ontspanning na de actie! Wanneer jij jezelf meer rust en ontspanning gunt, laad je jezelf meer op, maak je stappen, soms echt sprongen vooruit. Zorg ervoor dat je je grenzen goed bewaakt, lekker beweegt én voldoende tijd neemt om te groeien.

Voor mij persoonlijk zit mijn meeste groei in de stilte, in luisteren, mijn proces tijdens en na Yoga, Mindfulness en Tai Chi, op de mat en zeker ook buiten de mat! En wat kan ik genieten van een mooie mountainbikerit; het uitzicht, de geur van het bos en het gevoel in mijn lijf dat ik vooruit kom door mijn energie op die pedalen te zetten!

Gerelateerde artikelen

Er zijn meer artikelen geschreven die je helpen bij het mentale veerkracht opbouwen. Welke onderwerpen kies je?

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Niet van burn out afkomen

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies