Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Mentale veerkracht opbouwen. Hoe doe je dat?

Mentale veerkracht opbouwen: We weten het allemaal, bewegen is goed voor ons en of we nou voetballen, wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, aan yoga doen of iets anders, je beweegt; daar gaat het om, TOP! Wat we ook weten is dat goede voeding bijdraagt aan een gezond lijf. De combinatie van bewegen en gezonde voeding heeft voor jou veel voordelen: het maakt dat je o.a. makkelijker overtollig lichaamsgewicht verliest, je sterker en fitter wordt, je zelfwaardering en zelfvertrouwen langzaam groeit. Regelmatig bewegen en letten op je voeding is dus een mooi advies wat je aan jezelf kunt geven en waar je heel doelgericht aan kan werken.

Hoe groei je?

Waar veel mensen aan voorbij gaan en zich soms onvoldoende beseffen is: “ Waar zit jouw groei?” en “Hoe zorg jij ervoor dat je vooruitgang blijft boeken dan wel jezelf verder ontwikkelt?” 

Als je puur kijkt naar je lichaam: jouw lijf wordt niet sterker van alleen maar actie, bewegen en gaan……Nee, jouw groei zit in de juiste balans van actie en rust! Juist in de rust toestand maakt jouw lichaam zich sterker en daar zit jouw groei! Eerder schreven we hier het artikel over: hoe herstel je het beste?

De kracht van rust

Hetzelfde geldt ook voor onze mind, als we continue in ons hoofd bezig zijn met plannen maken, vooruit kijken, terug kijken, piekeren, zorgen maken; alles gericht naar de toekomst of het verleden vergeten we nu…… En dit is nou nét de plek waar jij en ik wat vaker zouden moeten zijn, even “ de boel” neerleggen, rust nemen, genieten en dankbaar zijn voor nu. Wanneer jij rust neemt, je even ontspant en met aandacht bent in het moment, wat gebeurt er dan vaak? Wanneer krijg jij nieuwe ideeën, een helder moment, energie of een mooi inzicht?

OntspanningMentale veerkracht opbouwen

Inderdaad, in je ontspanning, in die momenten dat je echt even geniet van dat wat is. De meest creatieve dingen ontstaan wanneer
we ons hoofd rust geven in plaats van door te hollen naar het volgende “ ding”. Gun en geef jezelf momenten om even écht te voelen, open te staan voor nieuwe ideeën, even te reflecteren op jezelf. Mentale veerkracht opbouwen doe je dus niet door telkens maar te rennen en te racen, maar door een pas op de plaats te maken en te genieten van het hier en nu!

Niks doen

Als ik mensen vertel dat ik regelmatig even stil zit, zonder enige prikkel, dan komt al snel de vraag: ” Wat doe je dan?” Mijn antwoord is dan: “ Even niets, stil zijn, even fysiek niets doen, stil zitten, ontspannen, ademen, luisteren en soms even in stilte met mezelf in gesprek zijn…..”

Mentale veerkracht opbouwen

Groei zit niet alleen in de actie, groei zit vooral ook in de rust, in de ontspanning na de actie! Wanneer jij jezelf meer rust en ontspanning gunt, laad je jezelf meer op, maak je stappen, soms echt sprongen vooruit. Zorg ervoor dat je je grenzen goed bewaakt, lekker beweegt én voldoende tijd neemt om te groeien. Voor mij persoonlijk zit mijn meeste groei in de stilte, in luisteren, mijn proces tijdens en na Yoga, Mindfulness en Tai Chi, op de mat en zeker ook buiten de mat! En wat kan ik genieten van een mooie mountainbikerit; het uitzicht, de geur van het bos en het gevoel in mijn lijf dat ik vooruit kom door mijn energie op die pedalen te zetten!

Gerelateerde artikelen

Er zijn meer artikelen geschreven die je helpen bij het mentale veerkracht opbouwen. Welke onderwerpen kies je?

Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

Lichamelijke klachten door stress. Wat wil je lichaam je vertellen?

Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

Michel Naafs
Michel is sportenthousiast, weet ontzettend veel over de psyche en beheerst de kunst van tai chi. Michel is coach in de regio Almelo/ Hengelo/ Enschede

Comment Section

0 reacties op “Mentale veerkracht opbouwen. Hoe doe je dat?

Plaats een reactie


*