arrow_drop_up arrow_drop_down

Mentale veerkracht opbouwen: Hoe doe je dat?

Mentale veerkracht opbouwen: Hoe kan het dat de een zo goed met stressvolle situaties en tegenslagen om lijkt te gaan en het de ander maar niet lukt om er na een tegenslag weer bovenop te komen? Mentale veerkracht is essentieel om stress in je leven te verminderen en het risico op een burn-out te verlagen. Maar hoe word je nu een veerkrachtiger persoon?

Wat is veerkracht?

Veerkracht is de kracht van je lichaam en geest om zich snel te herstellen. Je hebt veerkracht nodig om te kunnen herstellen van stress en tegenslagen. Heb je moeite om met uitdagingen om te gaan? Dan kan het zijn dat je weinig veerkracht hebt. Je kunt veerkracht vergelijken met een springveer. Als er gewicht op komt, buigt de veer mee en kan krachtig terugveren. Hetzelfde geldt voor jou als je met een uitdaging te maken hebt. Met veerkracht kun je ‘terugveren’ naar je gewone staat of er zelfs krachtiger uitkomen.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Ebook: burnout en stress

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Emotionele stabiliteit

Veerkrachtig zijn betekent dat je emotioneel stabiel bent. Het betekent niet dat je nooit gestrest bent, dat je geen problemen hebt of dat niets je stoort. Iedereen wordt met tegenslagen geconfronteerd. Maar hoe reageer je op zo’n moment? Kun je je emoties beheersen en het beste van de situatie maken? Veerkracht maakt je emotioneel sterker en zo kun je doorgaan en de positieve kant van dingen zien.

Emotioneel stabiel zijn houdt niet in dat je de schijn ophoudt, je gevoelens opkropt of doet alsof je sterk bent. Het is logisch dat je je boos of verdrietig voelt als er iets ergs gebeurt. En het is goed om je emoties te uiten. Als je moet huilen, geef dan toe en huil. Maar kom vervolgens wel in actie en doe je best de situatie te veranderen.

Zie ook: Emotionele buien door stress en burn-out: Hoe ga je daarmee om?

Lichamelijke veerkracht

Lichamelijke veerkracht wordt bepaald door onze gezondheid en lichamelijke conditie. We weten allemaal dat bewegen goed voor ons is. Of we nou voetballen, wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, aan yoga doen of iets anders, je beweegt. En daar gaat het om. Natuurlijk moet je daarnaast wel letten op goede voeding en voldoende nachtrust om gezond en fit te zijn.

De combinatie van bewegen en gezonde voeding heeft voor jou veel voordelen: het maakt dat je o.a. makkelijker overtollig lichaamsgewicht verliest, je sterker en fitter wordt en je zelfwaardering en zelfvertrouwen langzaam groeit. Regelmatig bewegen en letten op je voeding is dus een mooi advies wat je aan jezelf kunt geven en waar je heel doelgericht aan kunt werken om veerkrachtiger te worden.

Mentale veerkracht opbouwen

Relatie hoofd en lichaam

Je mentale en je lichamelijke gezondheid zijn nauw met elkaar verbonden. Je bent pas echt veerkrachtig als je lichamelijk en mentaal in evenwicht bent. Het een kan ook het ander versterken of aanvullen tijdens een tegenslag. Wil je bijvoorbeeld je lichamelijke conditie of je eetgewoonten verbeteren, heb je discipline nodig. Aan de andere kant helpt voldoende beweging je om lekker in je vel te zitten en om rust in je hoofd te krijgen.

Zie ook: Waarom mentale problemen en fysieke problemen nooit losstaan van elkaar

Copingstrategieën

Of je nu wel of niet veerkrachtig bent, hangt af van hoe je met problemen en stress omgaat. Het hele proces van hoe je omgaat met stressvolle situaties heet ‘coping’. Hoe ga jij om met problemen? Probeer je het probleem zo lang mogelijk te ontkennen of zoek je onmiddellijk een oplossing?

Er zijn effectieve en minder effectieve manieren om een probleem aan te pakken. Je lost natuurlijk weinig op als je bijvoorbeeld het probleem blijft ontkennen, er heel veel over blijft piekeren, er niet over praat en niet in een oplossing gelooft. De meest effectieve copingstrategieën zijn: het probleem aanpakken, steun zoeken bij familie en vrienden, je gevoelens uiten, ontspanning zoeken en blijven geloven dat alles uiteindelijk goed komt.

Je kunt leren om op een zo effectief mogelijke manier problemen aan te pakken en met stress om te gaan. Als je de mogelijkheid hebt om het probleem op te lossen, kun je daadwerkelijk actie ondernemen. Maar soms kun je een situatie of gebeurtenis niet veranderen. In dat geval kun je leren controle te krijgen over de emoties die erbij gepaard gaan. Je kunt proberen emoties te aanvaarden en je aan te passen.

Wil je dat wij je helpen?

twijfelen aan jezelf

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Veerkracht vergroten

Je kunt je veerkracht trainen, optimistischer in het leven staan en op een effectievere manier met problemen omgaan. Het is een kwestie van je problemen in een ruimer perspectief zien, jezelf doelen stellen en afleiding zoeken. Om veerkrachtiger te worden, moet je allereerst leren de situatie en je gevoelens te accepteren. Accepteer het wanneer je de situatie niet kunt veranderen. Accepteer het dat je je gestrest, gekwetst of machteloos voelt. Dit betekent niet dat je het bijltje erbij neergooit. Het betekent dat je verder gaat in plaats van dat je geblokkeerd raakt. Je zult het probleem aanpakken in plaats van het uit de weg gaan.

Vervolgens kun je gebruik maken van hulpbronnen in jouw omgeving. Je hoeft er niet alleen voor te staan. Je kunt vrienden en familie om hulp vragen. Probeer te praten over wat er in je omgaat in plaats van alles op te kroppen. In je hoofd kan een probleem steeds groter en groter worden. Wanneer je er daarentegen met iemand over praat, kom je er misschien achter dat het minder erg is dan je dacht. Je kunt de situatie vanuit een ander perspectief zien.

Kracht van je gedachten

Je gedachten bepalen voor een groot deel of je veerkrachtig bent of niet. Lukt het jou om je gedachten te sturen? Denk je de hele tijd aan alles wat misgaat of kun je een probleem als een uitdaging bezien? Door je gedachten zoveel mogelijk op het positieve te richten, kun je met een optimistische houding het probleem aanpakken en voor jezelf doelen stellen. Blijf geloven dat uiteindelijk alles goed zal komen. Probeer vooruit te kijken en beeld je in hoe het zal zijn als het probleem opgelost is.

Ten slotte heb je afleiding nodig om stoom af te kunnen blazen. Mentale veerkracht opbouwen doe je niet door altijd maar te rennen en van hot naar her te racen, maar door een pas op de plaats te maken en te genieten van het hier en nu. Kom jij voldoende aan ontspanning toe? Wanneer je ontspant, kun je even een pas op de plaats maken en geef je je lichaam en je gedachten de gelegenheid te resetten. De meest creatieve dingen ontstaan wanneer we ons hoofd rust geven. Gun jezelf momenten om even echt te voelen, open te staan voor nieuwe ideeën en even te reflecteren op jezelf.

Zie ook: De dramadriehoek en de relatie met stress en burn-out

De kracht van rust

Als je continue in je hoofd bezig bent met plannen maken, vooruitkijken, terugkijken, piekeren en zorgen maken, ben je gericht naar de toekomst of het verleden. Je vergeet het nu. En dit is nou nét de plek waar jij en ik wat vaker zouden moeten zijn. Het is goed om af en toe rust te nemen, te genieten en dankbaar te zijn voor het nu.

Heb je geen tijd of vind je het tijdverspilling om rust te nemen? Vergeet dan niet dat groei niet alleen in de actie zit. Groei zit vooral ook in de rust, in de ontspanning na de actie. Wanneer jij jezelf meer rust en ontspanning gunt, laad je jezelf meer op en ga je soms echt met sprongen vooruit. Zorg er daarom voor dat je je grenzen goed bewaakt, lekker beweegt en voldoende tijd neemt om te groeien.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies