Plezier en lol maken in je leven: zes praktische tips!

Plezier en lol maken in je leven: zes praktische tips!

Er zijn veel dingen die onze aandacht opeisen en voor je het weet vliegen de dagen voorbij. Je wordt opgeslokt door je werk, je hebt stress om je strakke schema te volgen en je maakt je over veel dingen zorgen. Heb je eigenlijk nog wel tijd om plezier te maken? Je denkt misschien dat belangrijker dingen voorgaan, maar velen onderschatten hoe belangrijk het is om plezier en lol te maken in je leven. Waarom is plezier maken zo belangrijk? Hoe kun je meer plezier hebben zonder andere verantwoordelijkheden aan de kant te schuiven? En kun je plezier maken terwijl je een burn-out hebt?

Plezier maken is belangrijk

Wanneer je plezier maakt voel je je blij en gelukkig. En deze gevoelens hebben een positieve uitwerking op je gezondheid. Je voelt je dan sterker en weerbaarder en je kunt meer aan. Als je lekker in je vel zit, word je zelfs minder snel ziek. Het helpt je namelijk om in beweging te blijven, je maakt mooie herinneringen, je vult je hoofd met positieve gedachten en je vermindert daarmee de stress in je leven. En stress is nu net de oorzaak van heel veel gezondheidsklachten.

Plezier en lol maken is dus niet alleen iets voor kinderen en jongeren. Het is voor iedereen belangrijk die een gezond leven wil. Maak daarom niet alleen plezier in het weekend of als je vakantie hebt. Geef meer prioriteit aan plezier maken in je leven. Maar hoe kun je nu lol maken, terwijl je een ellelange to-dolijst hebt of als je momenteel opgebrand bent?

Tips om meer plezier te hebben

Mag je plezier hebben als je een lange to-dolijst hebt? Wat zal er gebeuren als je plezier steeds voorrang zal geven? We zien plezier maken al gauw als iets wat je pas mag doen als het werk klaar is of we denken zelfs dat we geen tijd hebben voor pleziertjes. Door deze denkwijze vergeten we helaas dat plezier maken essentieel is om goed te kunnen functioneren. Wanneer je ontspant of even niets doet, creëer je ruimte en motivatie om met meer zin andere werkzaamheden uit te voeren.

Neem jezelf en het leven niet te serieus

Volwassen zijn betekent niet dat alles serieus moet zijn en je altijd op je hoede moet zijn. Je moet natuurlijk verantwoordelijk zijn, maar daarnaast mag je ook plezier hebben. Zie de lol in het alledaagse en lach meer. Je kunt plezier hebben en meer lachen en tegelijkertijd ook aan je dagelijkse verplichtingen voldoen. Lachen is gezond. Je lichaam maakt als je lacht namelijk stofjes aan die gezond zijn. Maar neem ook het feit dat je meer moet lachen en plezier moet maken niet te serieus.

Plezier en lol in je leven

Verbind je meer met andere mensen

Ga met mensen om die ook positiever in het leven willen staan. Dit kan betekenen dat je meer de tijd moet nemen voor vriendschappen. Heb je vrienden met wie je altijd kunt lachen? Spreek dan vaker met ze af. Maak ook meer tijd voor je partner. Maak elkaar aan het lachen en denk terug aan mooie herinneringen. En speel ook met je kinderen. Zij weten wel hoe je plezier moet maken!

Kom uit je comfortzone

We zijn geneigd om terug te vallen in het vertrouwde en het veilige, terwijl nieuwe dingen je soms zoveel meer plezier geven. Dat is een van de redenen dat kinderen zoveel plezier hebben. Voor hun zijn zoveel dingen nieuw en daar hebben ze lol in. Durf daarom uit je comfortzone te stappen en doe eens iets nieuws.

Zie ook: Waarom uit je comfortzone stappen wel én niet goed is als je een burn-out of stress hebt 

Wees spontaan

Leuke dingen hoeven niet altijd gepland te worden. Je mag best een keer je werkzaamheden aan de kant gooien en iets spontaans doen. Plezier zit vaak in onverwachte dingen. Maak voor je volgende vrije dag dus geen to-dolijstje en kijk gewoon eens wat de dag je brengt. Deze dag is plezier maken je enige intentie van de dag.

Plezier en lol in je leven

Laat je verwachtingen los

Leuke bezigheden kunnen minder plezierig worden als je er hoge verwachtingen bij hebt. Stel dat je bijvoorbeeld graag in de keuken staat en een nieuw recept wilt uitproberen, maar je bent zo gefocust op het eindresultaat dat je geen plezier meer hebt in het kokkerellen. Laat je verwachtingen daarom los en focus je niet op het doel, maar geniet van de bezigheid.

Zie ook: Willen voldoen aan de verwachtingen van anderen; Waar stopt dat?

Leef met meer aandacht

Wat geeft je nu al plezier? Van welke activiteiten word je altijd blij? Wat gaat er goed in je leven? Je zult meer vreugde ervaren als je bezig bent met wat goed gaat en wat je blij maakt. Doe die dingen zoveel mogelijk en voel je niet schuldig als je plezier hebt. Je hoort nooit iemand aan het einde van zijn leven zeggen dat hij spijt heeft van de plezierige momenten in zijn leven en de tijd die hij geïnvesteerd heeft in familie en vrienden. Leef daarom met meer aandacht voor plezier in je leven.

Plezier maken tijdens burn-out

Als je momenteel een burn-out hebt, denk je waarschijnlijk niet meteen aan plezier maken om beter te kunnen worden. Je bent toch immers ziek? En wat zullen anderen wel niet denken als ze jou iets leuks zien doen? Iemand die ziek is hoort thuis zielig op de bank te liggen. Maar zal dat je helpen om uit een burn-out te komen? Het is waar dat je veel rust nodig hebt om beetje bij beetje weer op krachten te komen als je volledig opgebrand bent. Toch zal af en toe iets leuks doen ook heel belangrijk voor je herstel zijn.

Tijdens een burn-out ben je wellicht erg gefocust op je herstel. Je wilt graag weer energiek door het leven gaan en de draad weer op kunnen pakken. Maar eigenlijk zou je focus moet liggen op plezier hebben en van het leven genieten in plaats van een zo snel mogelijk herstel van stress of burn-out. Deze focus maakt je gezond en blij, omdat positieve gevoelens je sterker maken. Probeer daarom met bovenstaande tips de focus te verleggen. Je zult zien dat je daar meer energie van krijgt en je er beter in slaagt om stress in je leven terug te dringen.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down