Last van eczeem door stress of burn-out? Dit kun je doen:

Last van eczeem door stress of burn-out? Dit kun je doen:

Eczeem is een huidziekte die op verschillende plekken op je lichaam kan ontstaan, zoals op je handen, je benen, je gezicht of je ellebogen en je knieholten. Je ziet rode plekken op je huid die flink kunnen jeuken en daarbij kun je schilfers, bultjes, blaasjes en korstjes hebben. Wat is de oorzaak van eczeem? Kan stress de oorzaak zijn? En kan stress het eczeem verergeren?

Oorzaken van eczeem

Vaak blijft de precieze oorzaak van eczeem onbekend. Het kan ineens opduiken, verdwijnen of juist verslechteren. Toch zijn er bepaalde factoren die een rol spelen bij het ontstaan en verergeren van eczeem.

Aanleg

Sommigen worden geboren met een droge en gevoelige huid. Zo kun je eczeem krijgen door erfelijke aanleg. Dit eczeem wordt constitutioneel eczeem genoemd. Het zit meestal in de knieholten, aan de binnenkant van de ellebogen, op de enkels, in de nek of rond de ogen en begint al op jonge leeftijd.

Allergenen en niet-allergene factoren

Er zijn ook bepaalde stoffen, zoals latex, nikkel en rubber die een allergie kunnen veroorzaken. Maar ook het veelvuldig wassen met water en zeep of het dragen van strakke of wollen kleding kan eczeem uitlokken en verergeren.

Andere factoren

Daarnaast kan een droge huid eczeem triggeren. Daarom merk je misschien dat je in de winter meer last van eczeem hebt. Ook een droge lucht, warmte, transpiratie en stress kunnen meespelen in het ontstaan of verslechteren van eczeem.

Stress verergert eczeem

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen een uitbraak van eczeem (dermatitis) en je gestrest en angstig voelen. Het is niet zo dat stress de enige oorzaak van eczeem is. Maar als je al gevoelig bent voor het ontwikkelen van eczeem, is stress een belangrijke factor die ook invloed heeft.

Zo merk je misschien dat eczeem opduikt of verergert als je vlak voor een examen staat, als je veel druk op het werk ervaart of als je een ruzie hebt gehad. Stress kan het eczeem dan in een korte tijd verergeren.

Lees ook over: je stress verlagen

Het stresshormoon cortisol

Wanneer je veel stress ervaart, maakt je lichaam meer van het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon helpt je in principe om met de stressvolle of de bedreigende situatie om te gaan.

Een verhoging van de cortisolwaarden in je bloed zorgt er namelijk voor dat je meer energie hebt en je geheugen beter kan werken. Daarom merken sommigen dat ze onder stress beter presteren. Tegelijkertijd ben je minder gevoelig voor pijn en wordt je immuunsysteem tijdelijk afgezwakt.

Maar wat gebeurt er als je een lange periode onder veel stress staat? Je lichaam blijft dan meer cortisol aanmaken en daarbij blijft je lichaam je immuunsysteem onderdrukken. Dit maakt je veel vatbaarder voor ontstekingen. Als je dus al gevoelig bent voor het krijgen van eczeem, kan stress net de trigger zijn waardoor het eczeem uitbreekt.

Meer over cortisol

Slechter slapen door stress

Bovendien is bekend dat een goede nachtrust belangrijk is voor een gezonde huid. Tijdens de slaap kunnen de huidcellen zich herstellen. Slaap is daarom essentieel voor de genezing van je huid. Een slaapgebrek maakt je daarentegen meer gevoelig voor ontstekingen.

Het probleem bij stressvolle periodes is dat de meesten dan ook slechter slapen. Je kunt moeilijk in slaap komen of je wordt vaak wakker. De stress houdt je uit je slaap en dit heeft nadelige gevolgen voor je huid.

Lees ook over: Je slaap verbeteren


Stress verlagen is een zeer praktische stap om je eczeem te verminderen. Zeker wanneer je eczeem langdurig aanhoudt of wanneer je er niet vanaf komt, doe je er goed aan om je stress te verminderen. Wil je een praktische steun in je rug?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact


Meer krabben door stress

Eczeem kan een verschrikkelijke jeuk veroorzaken. Waarschijnlijk vind je het al moeilijk om jezelf niet constant te krabben en om dit onbewuste gedrag onder controle te krijgen. Krabben maakt de huidirritatie namelijk alleen maar erger. Maar als je je daarbij ook nog eens gestrest voel, kan de drang om je te krabben alleen maar erger worden.

Eczeem veroorzaakt meer stress

De negatieve invloed van stress werkt twee kanten op. Het eczeem kan erger worden door stress en vervolgens kan het eczeem weer meer stress veroorzaken. Je kunt zo in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Niet alleen de jeuk kan meer stress veroorzaken, maar ook het gevoel van schaamte dat anderen het eczeem zien. In de zomer draag je misschien niet graag korte kleding en uitjes naar het strand of het zwembad vermijd je liever. Vooral als je eczeem in je gezicht of op je handen hebt, kan het effect hebben op je eigenwaarde.

Heb jij veel stress om het feit dat je eczeem hebt? Merk je dat het effect heeft op je gevoel van eigenwaarde of heb je daarbij zelfs last van depressieve gevoelens? Wees dan zeker niet terughoudend in het inschakelen van professionele hulp. Naast de dermatologische behandeling kan psychologische steun je heel goed doen.

Lees ook over de reden dat om hulp vragen moeilijk is

Algemene tips bij eczeem

  • Krab niet aan het eczeem, want krabben maakt het alleen maar erger. Knip en veil je nagels goed en zoek afleiding, zodat je niet constant aan de jeuk denkt.
  • Voorkom dat je huid uitdroogt, want een droge huid is gevoeliger en geeft meer jeuk.
  • Was jezelf niet te vaak, niet te warm en niet te lang. Water en zeep drogen je huid uit. Smeer na het douchen gelijk een vette crème.
  • Gebruik geen douchegel of geparfumeerde zeep.
  • Droog je huid altijd goed af na het douchen, vooral je gezicht, je ellebogen, je knieholtes en je oksels.
  • Gebruik een mild en geurloos wasmiddel.
  • Draag losse, katoenen kleding.

eczeem door stress

Stress verminderen bij eczeem

Merk jij dat je meer last hebt van eczeem als je veel stress hebt? Dan is het in jouw geval belangrijk de oorzaak van de stress te achterhalen. Het is helaas niet mogelijk om alle oorzaken van stress uit je leven te bannen. Het is daarom de kunst beter met stress te leren omgaan.

Je kunt stress bijvoorbeeld terugdringen door meer ontspanning in te plannen. Doe vaker iets wat je leuk vindt, neem een oude hobby op of ga wat vaker de tuin, het park of het bos in. De natuur zal je goed doen.

Vergeet ook niet hoe goed lichaamsbeweging voor je is. Bij lichaamsbeweging worden neurotransmitters gestimuleerd en hormonen geproduceerd die je lichaam helpen de aanmaak van cortisol te reguleren, waardoor je je minder gestrest zult voelen.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down