Help! Ik vind het moeilijk om hulp te vragen. Wat moet ik doen?
Help! Ik vind het moeilijk om hulp te vragen!

Help! Ik vind het moeilijk om hulp te vragen!

Denk je het ook weleens: “Help! Ik vind het moeilijk om hulp te vragen!”¬† Zelfs wanneer ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak, zelfs wanneer ik weet dat iemand mij graag wil helpen, zelfs wanneer ik weet dat hulp vragen zoveel meer oplevert dan het niet te doen..

Maar waarom doe ik het niet?

De oertijd en status

Vraag jij je het ook wel eens af? Waarom is hulp vragen toch zo moeilijk? In een tijd die ver achter ons ligt, kun je al een antwoord vinden.

Om hulp vragen werd in de oertijd ervaren als status verlagend. Kun je veel zelf doen, ben je daar sterk en slim genoeg voor, dan gaf dat de oerman een hogere status. En daarmee ook een grotere kans op voortplanting. Evolutionair gezien dus heel belangrijk om vooral geen hulp te vragen!

Status speelt nu net zo goed een rol. De status van drukte aankunnen, veel op je zakelijke agenda hebben en toch tijd hebben voor een rijk sociaal leven. Dan hoor je erbij, dan doe je het goed!

Maar als het je net allemaal wat te veel wordt.. wordt vragen nog moeilijker. Dan hoor je jezelf denken ‘had ik maar eerder’, of ‘zie je wel dat ik het niet kan’.

Meulenberg Training en CoachingWordt het jou wel eens allemaal teveel?
> Back to the basics: als het allemaal teveel wordt

Hulp vragen is moeilijk

De context van de wereld

Plaats je het in de context van de wereld waarin we leven, dan is het vrij normaal dat je je onafhankelijk opstelt, je zaken zelf op orde hebt, en je al helemaal geen rekening hoeft te houden met de (drukke) agenda’s van anderen.

En in welk werkveld werk je, welke functie heb je? Kun je als directeur, als hulpverlener zelf hulp vragen? Hoe denk je daarover?

Persoonlijkheid, opvoeding en ervaringen in het verleden spelen natuurlijk ook een rol. Hou je ervan je zaken goed voor te bereiden, op jouw manier, op jouw tempo, met jouw kwaliteitsgevoel? Heb je niet geleerd om te vragen omdat je ouders altijd zeiden ‘dop jij je eigen boontjes’ of ‘dit lossen we zelf wel op’. Heb je eerder hulp gevraagd en daar nare reacties op gekregen?

Of is er eens hulp aangeboden en voelde je nog niet dat je over je grenzen heen aan het gaan was? ‘Het lukt wel hoor, alles okay, ik meld me wel!’.

Meulenberg Training en CoachingVind het jij moeilijk grenzen aan te geven?
> Grenzen aangeven: waarom is dat zo moeilijk?

De angst om controle te verliezen

Wat ook een rol kan spelen is de angst om controle te verliezen. Als je hulp vraagt, dan laat je de regie los (wellicht over iets waar je nog wel het gevoel bij had de controle te hebben).

En het gevoel hebben de regie te hebben is heel belangrijk, dat je nog wat te zeggen hebt over je eigen leven, dat je je eigen leven nog in de hand hebt. Bijzonder ingewikkeld bij een burn-out als je lijf en geest doen waar ze zelf zin in hebben (althans zo lijkt het toch).

Niet makkelijk dus om hulp te vragen als je het op deze manier bekijkt.

Waarom moet ik hulp vragen?

Waarom vraag ik geen hulp?

Er kunnen tal van redenen zijn waarom je geen hulp vraagt.

  • Ik wil niet overkomen als hulpbehoevend;
  • Ik heb het altijd gekund, dus nu ook;
  • Ik zie het als zwakte;
  • Ik wil het zelf doen en er van leren;
  • Ik wil sowieso alles zelf doen omdat het dan sneller en beter gaat;
  • Ik wil een ander er niet mee lastig vallen;
  • Ik heb al zoveel gevraagd;
  • Ik denk dat een ander het niet aankan;
  • Ik denk dat niemand mij kan helpen;
  • Ik weet eigenlijk niet wat mij kan helpen;
  • Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen;
  • Ik ben bang dat ik straks ook iets terug moet doen en daar heb ik de fut niet voor;
  • Ik voel me schuldig;
  • Ik ben bang om een ‘nee’ te horen;
  • Ik heb het idee dat ik er wel uitkom.

Helaas heb je niet altijd door dat je je grens al lang overschreden hebt. Hoe langer je het vragen uitstelt, hoe langer je jezelf overbelast, hoe meer de stresshormonen in je lijf gieren en er toch voor zorgen dat je door kunt gaan. Totdat het echt niet meer gaat! Veel mensen herkennen dit wel, ook veel van hen zijn stevig naar een burn-out toe gestevend.

Meulenberg Training en CoachingDe werking van stresshormonen
> Hoe werken stresshormonen eigenlijk?

Wat brengt je in gevaar?

Heel herkenbaar is ook dat je in tijden van drukte en stress vaak bezig bent met dingen die lastig zijn, moeite kosten, toch niet lukken..

Je stresssysteem zorgt er in tijden van drukte en spanning voor dat je meer gaat letten op negatieve zaken. Het is immers belangrijk om te zien wat jou in gevaar brengt! En normaal gesproken zijn onze gedachten al voor 70% bezig met negatieve dingen, laat staan als je gestrest bent!

Het is een heel belangrijke feitje.. want stop nu eens met negatieve gedachtes en start met een positieve actie, een bewust proces en pak de regie terug! Het is je oerbrein/stress systeem maar die ervoor zorgen dat je aan zoveel vervelende dingen denkt, het is een onbewust proces.

Negatieve en positieve gedachten

Welke gedachten kunnen helpen?

Vaak draait het er om dat je je bewust bent welke gedachten je kunnen helpen. We noemen er een paar:

  • Iedereen heeft de vrijheid om ja of nee te zeggen op mijn hulpvraag;
  • Onderzoek wijst uit dat mensen graag hulp verlenen;
  • Ik hoef niet alles zelf te kunnen;
  • Het is gezellig als we samen een actie ondernemen;
  • Het is goed om hulp te vragen, het zegt niets over zwakte of iets niet kunnen.

Wat levert hulp vragen op?

Om hulp vragen levert je ook heel veel op, zoals:

  • Een ander contact met vrienden, familie, collega’s doordat zij zich voor jou in kunnen zetten;
  • Een gevoel dat je er niet alleen voor staat;
  • Als je op tijd hulp vraagt, voorkom je overbelasting, overspannenheid, burn-out;
  • Tijd en aandacht voor de dingen die jij op dit moment nodig hebt om te herstellen of om te voorkomen dat je uitvalt.

Meulenberg Training en CoachingBurnout voorkomen. Hoe doe je dat?
> Wat zijn andere manieren om een burnout te voorkomen?

Hoe kun je beter worden in hulp vragen?

Hulp durven/kunnen vragen kun je trainen!

  • Trek voor jezelf op tijd aan de bel! Leer hulp te vragen ook als het water nog niet aan je lippen staat;
  • Herken waarom iets lastig is om te doen en plaats het in de juiste context. Vind je het status verlagend (je oerbrein is mogelijk aan het werk)? Vraag je af of dat ook werkelijk zo is;
  • Weet wat hulpvragen je oplevert;
  • Kijk anders naar hulp vragen, als je het bekijkt als klaar staan voor elkaar, kun je er een beter gevoel bij krijgen;
  • Ben je bewust van je empathisch vermogen? Je leeft in de gedachten en gevoelens van anderen, maar toetst niet of jouw gedachten ook kloppen;
  • Zie hulp vragen als een vorm van vertrouwen. Jij vertrouwt een ander om iets voor jou te kunnen betekenen.

Hoe vraag ik hulp?

Start vandaag al met hulp vragen!

Maak voor jezelf eens een lijstje met dingen die je zou kunnen (willen) vragen. Van klein naar groot, maakt niet uit wat je wilt. Je wilt bijvoorbeeld hulp bij het opruimen of schoonmaken of je wilt een keer dat iemand voor jou kookt of je wilt dat de tuin wordt gedaan.

Of wil je liever dat er iemand een half uurtje op bezoek komt, of je een kaartje stuurt? Door op deze manier al een begin te maken met verwoorden waar je hulp bij nodig hebt maak je al een super goede start.

Ons aanbod: hulp vragen

Wil je om hulp kunnen vragen? Tijd en aandacht hebben voor de dingen die voor jou belangrijk zijn in je herstel of om te voorkomen dat je ziek wordt? Soms is dit gewoon erg lastig. Een menselijke spiegel die je kan helpen reflecteren op jezelf, helpt vaak enorm!

Gerelateerd aan dit onderwerp

Onze diensten

Blijf je bij de pakken neerzitten, of ga je je huidige situatie gebruiken om een beter leven op te bouwen na de burnout?

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Wij kunnen jou helpen en bieden je verschillende diensten aan.

Over de schrijver
Kiki Voncken is burnoutcoach in de regio Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Naast haar specialisatie in burnout en stress, helpt Kiki regelmatig partners van mensen met een burnout. Kiki houdt van de natuur, wandelen en sporten.
Reactie plaatsen

Cookies