Haaruitval door stress. Kale plekken en haarverlies door stress
arrow_drop_up arrow_drop_down

Haaruitval door stress

Haaruitval door stressJe bent lekker je haar aan het wassen. Je borstelt met je vingers door je haar om de shampoo goed uit te spoelen. Tot je schrik heb je ineens je hand vol haar! Is dit het begin van kaal worden? Geen paniek. Elke dag verlies je ongeveer honderd haren en dat is normaal. Er groeien namelijk ook elke dag weer zo’n honderd nieuwe haren aan. Maar als je hele plukken haar verliest, is er misschien wel iets aan de hand. Zowel bij mannen als vrouwen is stress een veelvoorkomende oorzaak voor haaruitval. Stress heeft een negatieve invloed op de haarzakjes waar haar uit groeit. Gelukkig is haaruitval door stress maar tijdelijk. Je kunt deze oorzaak aanpakken en je haar kan weer gaan groeien!

De oorzaak van haaruitval door stresshaarverlies door stress

Stress verhoogt de aanmaak van cortisol in je lichaam. Het is een stresshormoon dat interactie heeft met andere hormonen, zoals adrenaline en testosteron. Cortisol zorgt voor een verhoogde productie van adrenaline, testosteron en dihydrotestosteron (DHT). Adrenaline hoopt zich vooral op in de hoofdhuid, omdat hier de bloedcirculatie relatief zwak is. Vervolgens veroorzaakt adrenaline een overproductie van melkzuur in de talgklieren en teveel melkzuur is slecht voor je hoofdhuid en haargroei. Melkzuur beschadigt namelijk de haarwortels en blokkeert de lymfestroom.
Bovendien heeft een verhoogd DHT effect op de haarzakjes. De haargroei wordt vertraagd of komt helemaal tot stilstand. Vooral bij mannen leidt een verhoogd DHT tot vroegtijdig haarverlies of zelfs kaalheid.

De emotionele gevolgen van haaruitval worden vaak onderschat. Gehoorde emtionele klachten zijn: Bang om gepest te worden, verlies van waardigheid, onzekerheid, laag zelfbeeld, etc.

De oplossing van haaruitval door stressHaaruitval door stress

In stressvolle periodes is het belangrijk om aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. Dat is natuurlijk altijd belangrijk, maar in stressvolle periodes is het extra belangrijk. Drink daarom genoeg water, zorg voor voldoende beweging en voldoende nachtrust. Probeer je regelmatig te ontspannen. Eet driemaal per dag een gezonde en gebalanceerde maaltijd en neem voldoende vitamines. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine D een positief effect heeft op de haargroei en dat mensen met een ijzertekort meer last hebben van haaruitval.

Daarnaast moet je goed op je houding letten. Mensen met stress hebben de neiging om hun schouders op te trekken en het hoofd te laten hangen. Hierdoor worden bepaalde zenuwen afgekneld en de doorbloeding naar het hoofd wordt minder. Dit heeft weer invloed op de haargroei omdat bepaalde zenuwen afgekneld worden. Probeer dus extra op je houding te letten. Ook een hoofdhuidmassage helpt om de doorbloeding te stimuleren. Bij een betere doorbloeding kan adrenaline sneller worden afgevoerd en wordt de aanmaak van melkzuur tegengegaan.

Als de haaruitval door stress wordt veroorzaakt, kun je het allerbeste het probleem bij de kern aanpakken. Probeer de bron van stress te achterhalen en die er – indien mogelijk – met wortel en al uit te trekken. Je zult zien dat je minder last hebt van haaruitval naarmate de stress uit je lijf verdwijnt.

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies