arrow_drop_up arrow_drop_down
Opgezette lymfeklieren in de hals door stress of angst: de oorzaken  

Opgezette lymfeklieren in de hals door stress of angst: de oorzaken  

Ons lymfestelsel is een ingewikkeld systeem van klieren en vaten dat als in een web door ons lichaam is verspreid. De voornaamste lymfeklieren vinden we in onze hals, in de oksels, langs de luchtpijp, bij de longen en in de buikholte, bekken en liezen. Deze klieren zorgen er onder meer voor dat afvalstoffen worden afgevoerd en infecties en bacteriën worden opgeruimd.

Als de lymfeklieren in onze hals opgezwollen zijn, kunnen we deze zelf goed voelen. Dit betekent dat ze actief bezig zijn met een opruimactie. Het komt echter ook voor dat deze lymfeklieren opgezet voelen door angst en stress. We leggen je graag uit hoe dit ontstaat.

Allereerst: hoe werkt ons lymfestelsel?

Ons lymfestelsel is een kundig netwerk van vaatjes dat, net als ons bloedvatenstelsel, door ons hele lichaam is aangelegd. In deze vaatjes zit een vloeistof die bestaat uit witte bloedcellen, eiwitten en afvalstoffen. Op de punten waar de vaatjes bij elkaar komen, zit een ‘knoop’: de lymfeklier. Deze klier filtert door middel van de witte bloedcellen virussen en bacteriën uit de vloeistof en voert deze af via onze bloedbaan. Hierna verlaten de ziekteverwekkers uiteindelijk via de urine en ontlasting ons lichaam.

Het lymfestelsel maakt deel uit van ons immuunsysteem. Een ingenieus systeem van organen, eiwitten, cellen en antilichamen zorgt voor het verwerken, opruimen en reinigen van ongewenste bezoekers. Ons afweersysteem zorgt er dus voor dat we niet snel ziek worden.

De functie van de lymfeklieren in je hals

Wanneer we een ontsteking krijgen, bijvoorbeeld een oorontsteking, dan gaan de witte bloedcellen zich razendsnel vermeerderen in de lymfeklieren in onze hals. Deze bloedcellen voorkomen dat de ontsteking zich niet verder uitbreidt naar andere delen van ons lichaam.

Door de grote hoeveelheid witte bloedcellen, zwelt de lymfeklier op. De lymfeklieren in onze hals vergroten ook bij een verkoudheid of een ontsteking in bijvoorbeeld je kaak of een ontsteking aan je tand- of kieswortel.

Een vergrote lymfeklier in je hals herkennen

Normaliter voelen wij de lymfeklieren in onze hals niet. zijn de lymfeklieren echter bezig met een opruimactie van bacteriën en virussen, dan kunnen we ze wel degelijk voelen:

  • De klieren kunnen behoorlijk groot worden.
  • Je voelt ze in je hals, achter een oor of in je nek.
  • Soms voel je ze aan één kant, soms aan beide kanten.
  • Je kan er één voelen of meerdere.
  • Ze voelen warm aan en kunnen pijnlijk zijn.

De lymfeklieren kunnen heel snel opzetten, maar zodra de ontsteking voorbij is worden ze ook weer heel snel kleiner.

Wat je kan doen aan opgezette lymfeklieren?

Over het algemeen zijn opgezette lymfeklieren ongevaarlijk.  Het is een teken dat je afweersysteem aan het werk is om infecties in te perken bij bijvoorbeeld griep of een verkoudheid. Zodra de infectie is verdwenen, krijgen de lymfeklieren weer hun natuurlijke grootte. Je hoeft dus in eerste instantie geen actie te ondernemen.

Als jouw lymfeklieren na 2 weken nog opgezet zijn, dan is het wel raadzaam naar je huisarts te gaan. Het kan zijn dat je antibiotica nodig hebt om de infectie te bestrijden. In zeldzame gevallen kan een blijvend vergrote lymfeklier een andere oorzaak hebben.

Last van opgezette lymfeklieren door stress en angst

Niet verkouden en geen ontsteking, maar wel opgezette klieren in je hals?

We hebben uitgelegd hoe de lymfeklieren werken, wat ze doen en waarom ze opzwellen. Maar het kan zijn dat je wel opgezette klieren in je hals hebt, maar geen last hebt van een virus of ontsteking. En toch zijn je klieren opgezet. Dus hoe kan dit?

Stress en angst veroorzaken een ellenlange lijst van klachten. Sta je langere tijd onder hoge druk of heb je een angststoornis, dan is het mogelijk dat opgezette lymfeklieren in je hals een van je klachten is. Bij stress en angst is er nooit sprake van slechts één klacht. Het zijn er altijd meerdere naast de algemene klachten zoals bijvoorbeeld oververmoeidheid en een kort lontje.

We leggen in het kort even uit wat vergrote lymfeklieren veroorzaakt bij stress en bij angst.

Opgezette lymfeklieren in de hals door stress

Stress veroorzaakt zowel psychische als lichamelijke klachten. Spanningen zetten ons op vele vlakken onder druk. Wanneer er sprake is van een langere periode van overmatige stress, dan gaat ons lichaam protesteren op vele manieren. Ons immuunsysteem bijvoorbeeld werkt dan minder goed.

Wanneer ons afweermechanisme afneemt, worden we vatbaarder voor infecties en bacteriën. Hierdoor moet ons lichaam doorlopend harder vechten tegen ziektekiemen. Dit kan dus een oorzaak zijn van de opgezette lymfeklieren in je nek. Ze zijn non-stop bezig om te vorkomen dat je ziek(er) wordt.

We hebben een uitgebreid artikel geschreven over de invloed van stress op ons immuunsysteem, dat je hier kunt lezen.

Opgezette lymfeklieren in de hals door angst

Mensen met een angststoornis zijn extra gevoelig voor veranderingen in hun lichaam. Hierdoor is hun beleving anders. Zo kunnen mensen met angst denken dat hun lymfeklieren vergroot zijn, terwijl dit niet het geval is. Deze overgevoeligheid zorgt voor meer angst. Angst voor ziekten is een van de meest voorkomende vormen van angst.

Heb je regelmatig last van angsten of heb je een angststoornis, dan is dit artikel misschien een eyeopener voor jou: Angst – Hoe reken je er mee af en hoe ga je om met angst?

Opgezette lymfeklieren in de hals door spierspanning

Wanneer we gestrest zijn of angstig, dan spannen we vaak onbewust onze spieren in nek en schouders aan. Gespannen spieren in de nek kunnen je een gevoel geven dat je een brok in de keel hebt. Anderen voelen een bepaalde druk aan de zijkanten van hun nek of hebben wat moeite met slikken. Een gespannen nek voelt gezwollen aan en dit wordt vaak verward met gezwollen lymfeklieren.

Overigens is een te hoge spierspanning meestal de boosdoener bij hoofdpijn. Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Je leest hier alles over.

Sporten is goed voor je immuunsysteem

Lichaamsbeweging: goed voor je immuunsysteem

Bewegen: waar is het eigenlijk niet goed voor, zou je denken. En dat is waar, want bewegen is goed voor hart en bloedvaten, voor onze ademhaling, onze spieren, botten en gewrichten, onze darmen én ons lymfestelsel.

Door te bewegen wordt de pomp die ons vloedvatenstelsel en lymfestelsel laat stromen, in gang gezet. Dit stimuleert onder andere de toevoer van lymfevocht en de afvoer van afvalstoffen uit de kleinere vaten.

Bij bewegen bedoelen we niet intensief sporten. Wandelen bijvoorbeeld is een uitstekende manier om ons immuunsysteem te verhogen. Bewegen in de buitenlucht is sowieso heel gezond. De bloedsomloop krijgt een boost en daar vaart ons hele lichaam wel bij.

Hoe ga jij om met stress of angst?

Steeds meer mensen gaan gebukt onder langdurige stress. Dit heeft alles te maken met de veeleisende maatschappij waarin we leven. Uitblinken op je werk, presteren als het bijvoorbeeld gaat om je sport, balanceren in je privéleven: het vraagt soms (te) veel van een mens.

Wanneer je chronische stress ontwikkelt, kan je de meest vreemde klachten ontwikkelen. Er zijn symptomen die bij bijna iedereen voorkomen, maar er zijn ook klachten die ontstaan die ‘passen’ bij jouw karakter. Onzekere mensen ontwikkelen naast de algemene klachten andere symptomen dan mensen die blaken van zelfvertrouwen. Stress en een burn-out gaan altijd gepaard met meerdere, soms vele, klachten.

Ook angst komt heel vaak voor. Misschien wist je dit nog niet, maar 1 op de 5 Nederlanders tussen de 25 en 44 jaar kampt met een angststoornis. Vaak is er sprake van verborgen angsten: veel mensen willen niet dat anderen hun angst kunnen zien. Uit schaamte of om als zwak gezien te worden.

Sommige angsten kan je makkelijk verbergen of uit de weg gaan, zoals vliegangst. Heb je echter straatvrees, dan is die angst niet makkelijk te verbloemen. Bovendien heeft zo’n vorm van angst een enorme negatieve invloed op de kwaliteit van jouw leven.

Wanneer je stress beschouwt als een normaal onderdeel van je leven of je angst verbergt, dan hou je het onbewust in stand. Sterker nog,  je geeft het ook de kans om te groeien. Als je geen actie onderneemt, ligt een burn-out op de loer.

Weg met die stress of angst!

Soms is het mogelijk zelf iets te doen aan je stress- of angstklachten. Als je je klachten herkent en accepteert, ben je al een stap verder. Helaas is het zo dat mensen vaak in actie komen als er al te veel aan de hand is. Het kan ook zo zijn dat je al langere tijd met klachten rond loopt maar deze niet in verband hebt gebracht met stress of onderliggende angst.

Het kan maar zo zijn dat je zocht naar de oorzaak van jouw opgezwollen lymfeklieren en je ineens realiseert dat dat wel eens in verband kan staan met jouw andere klachten die ook stress gerelateerd zijn.

Hoe dan ook, hulp zoeken komt nooit te laat.

Wij ondersteunen mensen die gebukt gaan onder stress of de diagnose burn-out hebben gekregen. Dit doen wij door middel van coaching. Onze professionals gaan 1-op-1 met jou aan de slag en focussen zich specifiek op jouw klachten. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat stress voor eens en altijd uit jouw leven wordt gebannen.

Wil je meer weten?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

Misschien ben je in dit artikel onderwerpen tegen gekomen waar je meer over wilt lezen. Hier vind je er een paar:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies