Gedrevenheid zonder stress? Lees wat je moet doen om gezond te blijven
arrow_drop_up arrow_drop_down

Gedreven zijn zonder stress? Zo doe je dat:

Gedrevenheid is een ontzettende mooie eigenschap. Mensen die gedreven zijn, lopen over van de motivatie om dat, wat ze van plan zijn, in actie te zetten. Om de opdrachten en taken die hen toekomen perfect uit te werken. Om het beste uit iedere situatie te halen en altijd het hoogst haalbare te presteren. Maar gedrevenheid kan ook omslaan in een eindeloos streven naar het onderste uit jezelf te halen, resulterend in een stevig risico op een burnout.

Wat is gedrevenheid nu eigenlijk precies? Hoe ga je ermee om, zodat het een goede en gezonde eigenschap blijft? Je leest het in dit artikel.

denken dat je iets bijzonders kunt

Wat is gedrevenheid?

Gedrevenheid kan worden gezien als een kracht van binnenuit. Gedrevenheid voelt als de motivatie die ervoor zorgt dat ideeën en plannen ook daadwerkelijk worden omgezet tot realiteit. Iemand die gedreven is, heeft over het algemeen een groot doorzettingsvermogen en draait zijn hand niet om voor het uitvoeren van een plan. Of het nu gaat om het waarmaken van een belofte of goede voornemen, het realiseren van een project of het goed afronden van een prestatie: een gedreven persoon lijkt over extra energie te beschikken vergeleken met iemand die gedrevenheid mist. Gedrevenheid wordt vaak vergeleken met het hebben van motivatie, en hoewel de twee veel overeenkomsten hebben, is het toch niet hetzelfde.

Motivatie is de bereidheid om in actie te komen, maar geen garantie voor een blijvende, duurzame verandering. Motivatie zwakt soms af na een tegenslag of een onverwachte wending in het verhaal; terwijl gedrevenheid maakt dat de persoon in kwestie, ondanks tegenslagen, toch doorwerkt om het gewenste resultaat te behalen. Je zou gedrevenheid dus kunnen zien als een soort ultieme kracht die ervoor zorgt dat jij je door dingen heen kunt werken, om uiteindelijk je doel te behalen.

Gedrevenheid is een goede eigenschap

Gedrevenheid wordt gezien als een goede eigenschap – en dat is terecht. Mensen met een gezonde dosis gedrevenheid zijn vaak goede teamleiders, actievoerders en probleemoplossers. Ze zetten hun tanden in de kwestie en laten niet los voordat een probleem opgelost is. Zij willen het beste uit de situatie halen om het hoogst haalbare resultaat te boeken. Iemand die gedreven is zal vaak alles geven wat hij of zij in petto heeft, waardoor je aan een gedreven persoon een goede werknemer en vriend hebt. Deze persoon laat je niet zomaar zitten!

Als jij een goede dosis gedrevenheid door je aderen hebt stromen, dan weet je vast hoe het voelt om ‘bezield’ en enthousiast te zijn. De kans is groot dat jouw vrienden jou als gepassioneerd en gemotiveerd omschrijven. Mogelijk heb je al prachtige ideeën uitgewerkt en ben je constant bezig met vernieuwing en verbetering. Tot slot werkt deze kracht ook nog eens positief uit op jouw omgeving: jouw vurigheid werkt door tot in alles wat jouw leven vormt.

Lees ook: Mentaal sterker worden

te gedreven zijn

Gedrevenheid en stress

Maar wie zo gedreven is, loopt ook het risico om aan het einde van de dag uitgebrand op de bank te zitten. Want een gedreven persoon weet soms niet van stoppen. Ben jij zo gemotiveerd dat jij altijd alles geeft wat je in je mars hebt – zelfs ten koste van jezelf en jouw gezondheid? Sta je altijd voor iedereen klaar en werk je met gemak een paar uurtjes door om een project of taak af te ronden? Een gedreven persoon gaat zichzelf soms voorbij, om het beste voor een ander te doen. Daarbij wordt soms niet geluisterd naar de eigen behoeftes. Een lichaam dat moe is en rust te kort komt… of een luisterend oor voor je eigen, persoonlijke problemen. Soms kan het ook zo zijn dat het leven – jouw lichaam – je terugfluit om het rustiger aan te doen, simpelweg omdat je jezelf voorbij rent. Je bent overwerkt, maar de signalen gaan aan jou voorbij. Jouw gedrevenheid is op dit moment jouw valkuil, de valkuil van een potentiële burn-out.

Meer valkuilen die zorgen voor stress

Over je persoonlijke grens gaan

Wanneer jij ‘doorslaat’ in jouw motivatie om alles te geven wat je hebt, kan het zijn dat je ongemerkt ver voorbij jouw persoonlijke grens rent. Je werkt jezelf een slag in de rondte en hebt daar in eerste instantie niet eens zoveel last van. Je bent het immers gewend om ‘even lekker door te bikkelen’, als zijnde jouw wijze van omgaan met het leven. Maar ook gedreven personen hebben het nodig om eens even te ontspannen.  Een weekendje helemaal niets te doen of een probleem uit handen te geven.

Wanneer jouw gedrevenheid een dusdanige dominante rol speelt in jouw leven, heb je waarschijnlijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je denkt overal verantwoordelijk voor te moeten zijn en vindt het lastig om anderen óók hun deel van de uitwerking te laten voltooien. Als een klus blijft liggen, sta jij vooraan om hem op te knappen en is er iemand in nood, dan spring jij in de bres. Hoewel iedereen jou prijst als zijnde de ‘redder in nood’, takel je zelf ondertussen af, zonder dat je het door hebt. Je bent jouw persoonlijke grens voorbij.

Lees ook: jezelf overal verantwoordelijk voor voelen

Omgaan met gedrevenheid: gezonde motivatie

Hoewel gedrevenheid een mooie eigenschap is, is het belangrijk om goed in de gaten te houden of het ook daadwerkelijk in gezonde mate door jouw leven stroomt. Leer daarom goed naar jouw eigen lichaam te luisteren en ga eens na: kom ík eigenlijk wel aan mijn trekken? Heb ík eigenlijk wel voldoende rust en zorgt er, wanneer ik dat nodig heb, ook wel eens iemand voor mij? Laat jouw gedachten eens over jouw momentele projecten, vriendenkringen en werkgelegenheden gaan. Sta jij altijd vooraan als het gaat om handelen en actie ondernemen, of laat je ook wel eens iets over aan een ander? Een goede manier om te controleren of jouw gedrevenheid in gezonde proportie is, is om eens letterlijk een stapje terug te nemen. Dit kan spannend zijn voor de gedreven persoon, aangezien hij of zij gewend is om altijd en overal klaar te staan.

Lees ook:Weten wat je nodig hebt: hoe ontdek je dat?

Mensen om je heen zijn lui

Gedrevenheid gezond houden

Doe een klein experiment en kijk wat er gebeurt wanneer jij eens een keer een afspraak afzegt. Probeer het eens uit en neem een weekje vrij. Schiet jouw omgeving in de stress en lopen projecten in het honderd? Staat jouw telefoon roodgloeiend en vragen de mensen zich af waarom jij er niet bent? Is dat omdat ze jou missen of omdat er een belangrijk schakelpunt in de samenwerking is weggevallen? Het is belangrijk dat jij geen dragende pilaar bent voor de vele ondernemingen in jouw leven. Zonder jouw aanwezigheid moet alles en iedereen gewoon door kunnen draaien. Ja, ook in de dingen waar jij zo ontzettend goed in bent. Neem eens een weekje de tijd om te kijken naar jouw eigen geestelijke, emotionele en lichamelijke gezondheid. Zet jezelf letterlijk voor de spiegel en vraag je af: wat heb ík nodig? Voel ik mij nog steeds even energiek als een jaar geleden en zo niet, wat heeft gemaakt dat dat is veranderd?

Lees ook: voldoening uit je baan halen

Goed voor jezelf zorgen

Wanneer jij weet dat jij van nature een gedreven persoon bent, weet dan dat jij extra goed voor jezelf moet zorgen om jezelf ervan te verzekeren dat jij niet uitgeblust thuiskomt aan het einde van de dag. Het kan dat je jezelf een nieuwe werkwijze moet aanleren om ervoor te zorgen dat je niet het risico loopt in de valkuil van een burn-out te lopen. Zeg jij bijvoorbeeld ‘ja’ op iedere vraag naar hulp van jouw hand? Zeg ook eens een keertje ‘nee’. Ben jij iemand die ten aller tijden de tanden op elkaar zet om even door te bijten?

Wees wat liever voor jezelf en accepteer ook een halve taak – de rest kan altijd nog morgen. Denk hierbij niet alleen aan projecten, taken en ondernemingen maar ook aan dingen zoals vriendschappen, relaties en persoonlijke issues waar je mee werkt. Je hoeft niet alle problemen in één keer op te lossen en niet constant klaar te staan voor een ander.

Gedrevenheid als gezonde kracht

Maak met jezelf de volgende afspraak: vanaf nu zet ik mijn gedrevenheid in als gebalanceerde, gezonde kracht, zodat ik nooit meer uitgeblust op de bank kom te zitten. Indien je goed leert luisteren naar jouw persoonlijke behoeftes, hoef je niet meer het risico te lopen jezelf voorbij te rennen. Zorg dat je regelmatig de tijd neemt om even helemaal ‘niets’ te doen. Maak ruimte voor creatieve momenten, waarbij het enige doel, ‘plezier maken’ is. Maak wandelingen in het bos, of schilderingen op papier, zonder iets te willen behalen. Vraag of anderen voor jou willen koken, of met jou een dagje naar de sauna willen gaan. Voelt dit onwennig aan? Des te meer reden om meer tijd voor jezelf vrij te maken.

Mogelijk is het al veel te lang geleden geweest dat jij jezelf helemaal hebt overgegeven aan de zorgende handen van een ander. Op deze manier verzeker jij jezelf van een gezonde relatie met jouw gedrevenheid, en kun je straks weer vol frisse energie aan de slag met de activiteiten die jouw leven zo bruisend en vol van passie maken.

Over enthousiast

 

Beter omgaan met gedrevenheid?

Kun je wel een beetje hulp gebruiken om jezelf in toom te houden? Maak kennis met:

Individuele coaching

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

Bijvoorbeeld:

gedrevenheid

Gerelateerd aan gedrevenheid:

In onze kennisbank over stress vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

 

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies