arrow_drop_up arrow_drop_down

Seksuele intimidatie op het werk

Helaas komt seksuele intimidatie geregeld voor op het werk. Je hoeft daarbij niet gelijk te denken aan de ergste vormen, zoals aanranding en verkrachting. Meestal gaat het om ongewilde aanrakingen en seksuele grappen. Ook seksistische en seksueel getinte opmerkingen komen vaak voor.

Ongewenste seksuele aandacht kan ernstige gevolgen hebben voor de slachtoffers. Ze voelen zich onveilig en gaan niet meer met plezier naar hun werk. Dit kan op den duur tot psychische en lichamelijke klachten leiden. Meer dan de helft van de slachtoffers ervaart negatieve gevolgen, zoals woede, angst, stress slapeloosheid en zelfs burn-outklachten.

Wanneer valt bepaald gedrag onder seksuele intimidatie? En hoe kun je je weren tegen seksuele intimidatie op het werk?

Wat is seksuele intimidatie?

Seksuele intimidatie is niet voor iedereen hetzelfde. Wat voor de een onschuldige aanraking of een grappige opmerking is, kan voor de ander ongewenst gedrag zijn. Hoe jij je bij bepaald gedrag voelt is belangrijker dan de intentie van de ander. Het is seksuele intimidatie wanneer het voor jou ongewenst is en van een kant komt.

Je kunt seksuele intimidatie in drie categorieën onderverdelen. Allereerst is er verbale intimidatie. Je kunt daarbij denken aan seksueel getinte berichtjes of een collega die je intieme vragen stelt over je privéleven. Daarnaast is er non-verbale intimidatie. Iemand stuurt je seksueel getinte afbeeldingen, blijft je langdurig aanstaren of maakt seksueel getinte gebaren.

En ten slotte is er fysiek contact. Dit is wanneer iemand ongewild zijn arm op je schouder legt, je de weg verspert of je probeert te zoenen. Ook aanranding en verkrachting vallen onder deze derde categorie.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Hoe ga je om met seksuele intimidatie?

Velen schamen zich om over het thema te praten of ze voelen zich zo overdonderd door wat er op het werk is gebeurd dat ze niet in actie komen. Niet praten is echter de grootste fout die je kunt maken. Hoe langer je er zelf mee rond blijft lopen, hoe groter de kans dat de situatie verergert. Je zult steeds meer stress ervaren en je zult het steeds moeilijker vinden om erover te praten.

Praat er daarom zo snel mogelijk over met de persoon in kwestie en wees duidelijk. Geef aan welk gedrag voor jou storend of niet wenselijk is. Misschien beseft hij niet dat zijn gedrag ongewenst is. Wat voor de een grappige opmerking is of een vriendschappelijk arm om de schouder kan voor de ander ongewenst gedrag zijn. Praat daarom op een rustige respectvolle en correcte manier met elkaar. En pas je houding en lichaamstaal aan je boodschap aan. Jij bepaalt je grenzen. Hoe eerder je die bespreekt hoe beter.

Maar wat doe je als je dit gesprek geen resultaten oplevert? Je hebt dan duidelijk niet gewoon te maken met een misverstand maar met opzettelijk gedrag. Het is heel belangrijk dat je het hier niet bij laat zitten en in actie komt. In veel bedrijven is er een vertrouwenspersoon met wie je in gesprek kunt gaan. Als die er op jouw werk niet is, kun je een klacht indienen bij je werkgever.

Werkgevers zijn verplicht om voor een veilige omgeving te zorgen. Indien je het slachtoffer bent geworden van aanranding of verkrachting moet je meteen aangifte doen bij de politie.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies