Nergens zin in hebben door stress en burn out. Dit kun je doen:
arrow_drop_up arrow_drop_down

Nergens zin in hebben bij stress en burn-out. Wat doe je eraan?

Nergens zin in hebben of je lusteloos voelen: Je wordt ’s ochtends wakker en je hebt geen zin om de dag te beginnen. Met moeite sta je op, maar het lijkt alsof je je nergens toe kunt zetten. Het liefst kruip je weer je bed in of lig je de hele dag op de bank. Vroeger kon je de hele wereld aan en nu opeens krijg je niets meer uit je handen. Misschien denk je: ik moet zin maken. Maar je hele geest en lichaam blokkeren deze gedachte. Het lukt gewoon niet meer. Je baalt van jezelf. Waarom voel je je ineens zo lusteloos? En hoe kun je hier het beste mee omgaan?

 

Download gratis ons E-book met alle symptomen van een burn out

 

Gedragsverandering

Waarschijnlijk voel je je met een burn-out niet meer helemaal jezelf. Het is niets voor jou om thuis in bed te blijven liggen met de gordijnen dicht. Vroeger sprak je graag met anderen af en nu heb je daar geen zin meer in. Je gaat niet meer lekker sporten en geniet niet meer van dingen die je voor de burn-out wel graag deed. Beetje bij beetje onderneem je steeds minder tot je uiteindelijk echt nergens meer zin in hebt.

Lees ook: werkt een schop onder je kont?

 

Geen energie

Nergens zin in hebben kan een symptoom van stress zijn. Stress kan je lichaam zo uitputten dat je nergens meer energie voor lijkt te hebben. Een burn-out heet daarom ook niet voor niets een burn-out. Je bent opgebrand en je hebt geen energie meer. Als je moe bent, ga je al gauw veel op de bank hangen of meer slapen. Doordat je ineens veel minder doet dan voorheen, kun je erg lusteloos gaan voelen en heb je nergens meer zin in.

Lees ook: oorzaken van oververmoeid zijn

 

 

Heb je nergens meer zin in door stress?

Groeit alles wat je moet je boven je hoofd?

Bekijk dan: coaching tegen stress

 

 

Lusteloosheid

Het feit dat je lichaam protesteert is een signaal dat je rust nodig hebt. In principe is het dus niet erg om even toe te geven aan het gevoel nergens zin in te hebben. Neem een rustmomentje. Gun jezelf een luierdag. Maar het is niet altijd verstandig aan het lusteloze gevoel toe te geven. Als het dagen aanhoudt, zal op de bank blijven hangen gegarandeerd tot meer lusteloosheid leiden. Om dit gevoel te doorbreken, is het juist goed om wat te bewegen en even naar buiten te gaan. Maak een lijstje van dingen die je leuk vindt en onderneem iedere dag iets van je lijst ook al heb je eigenlijk geen zin. Als je dit elke dag doet, wek je positieve hormonen op waardoor je minder last van lusteloosheid krijgt. Bovendien draag je op deze manier bij aan het herstel van je burn-out.

Lees ook: gezond bewegen tegen moeheid

 

Willen en kunnen

Er is echter wel een groot verschil tussen geen zin hebben en geen energie hebben. Als het bij jou vooral een kwestie is van geen zin hebben, zou het kunnen dat je depressief bent. Iemand die depressief is heeft nergens zin in en kan niet meer genieten van dingen, terwijl iemand met een burn-out misschien wel wil maar gewoonweg geen energie heeft. Het een kan ook het ander tot gevolg hebben. Bij een burn-out overheerst het gevoel dat je niets meer kunt klaarspelen. Niet meer kunnen doen wat je voorheen wel kon, heeft ongetwijfeld effect op je stemming. Zo kan naast de energie ook alle zin ‘opbranden’. Twijfel je of je naast een burn-out ook depressief bent? Wees dan niet terughoudend om een professional te raadplegen.

Lees ook: depressieve gevoelens 

 

Te moe om iets te doen

 

Hulp bij stress en burn out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Nergens zin in hebben

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies