arrow_drop_up arrow_drop_down

Spanningen: wat is het verschil tussen gezonde- en ongezonde spanningen?

Spanning is een bepaalde gemoedstoestand of gevoel waarbij je onrust ervaart. Dit kunnen positieve spanningen of negatieve spanningen zijn en kunnen door verschillende effecten hebben. Elk mens gaat anders om met spanningen.
Ook zijn spanningen afhankelijk van directe of indirecte aanleidingen en zijn ze niet altijd eenvoudig te traceren.

Spanningen zijn heel normaal en daarnaast ook gezond. Zoals wanneer je bijvoorbeeld voor een nieuwe uitdaging komt te staan, of ergens naar toe leeft. Echter horen spanningen je niet te veel te beïnvloeden. Spanningen kunnen een directe of een indirecte aanleiding hebben.

Een directe aanleiding kan bijvoorbeeld een gebeurtenis zijn zoals een conflict of een nieuwe relatie. Een indirecte aanleiding is bijvoorbeeld wanneer je onopgemerkt te veel werk op je neemt, of je jezelf te hogen eisen stelt.

Vorm van spanning: angst

Vorm van spanning: angst

Een vorm van spanningen is angst. Angst is de negatieve kant van spanning en zorgt ervoor dat ons brein ons op gevaar wijst waardoor het lichaam vervolgens meteen in actie kan komen, zoals wanneer bijvoorbeeld een fietser onverwachts oversteekt. Je remt daardoor meteen op de trappen.

Je lichaam maakt tijdens dit soort momenten extra adrenaline aan waardoor je razendsnel kunt reageren als dat noodzakelijk is en vervult dus een belangrijke functie in het lichaam. De adrenaline in je lichaam zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen en dat je bloed daardoor sneller rondgepompt kan worden waardoor de bloeddruk (tijdelijk) wordt verhoogd. Hierdoor krijgen spieren meer zuurstof en energie (glucose) en zijn ze in staat krachtiger en sneller te handelen.

Echter hoeft er niet altijd gehandeld te worden wanneer je angst of spanning ervaart en zijn veel van onze spanningen overbodig of hebben we ons zelf spanning aangepraat. Wanneer je last hebt van spanningen voel je je constant alert en kan dit negatieve gevolgen hebben voor je werkprestaties of voor je lichamelijke welzijn.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat zijn gezonde spanningen?

Spanningen hoeven niet altijd ongezond te zijn. Spanning is namelijk een gezonde vorm van stress en is een natuurlijke reactie van het lichaam. Op momenten waarop je jezelf van je beste kant wilt laten zien, komen deze spanningen goed van pas. Ze zorgen ervoor dat je extra alert bent en daardoor goed bij de les blijft. Ook in gevaarlijke situaties komen spanningen goed van past en waarschuwen ze je lichaam snel te handelen.

Het hebben van gezonde spanningen is hartstikke fijn. Prille verliefdheid, een nieuwe baan, een succesvolle presentatie, zijn namelijk allemaal voorbeelden van positieve momenten waarop je vaak gezonde spanning voelt.

Veel mensen presteren beter onder spanning en werken graag met een beetje tijdsdruk. Het hebben van spanning op het werk is daarom niet altijd negatief. Veel mensen zijn nou eenmaal lekker druk en vinden het niet fijn om niet bezig te zijn. Te weinig stress kan mensen ook ongelukkig maken. Mensen zoeken graag uitdagingen en ervaren spanning als een belangrijk onderdeel van competitie gevoel en een volwaardige waardering op het werk.

Spanningen kunnen je daarnaast ook energie geven en jezelf meer zelfvertrouwen geven. Elk mens heeft andere soorten spanningen en gaat daar op verschillende manieren mee om. Wanneer je te weinig stress ervaart en graag meer spanning wilt voelen is het van belang om jezelf meer uit te dagen. Vraag jezelf af waarom je deze spanningen nodig hebt en vraag andere of ze jou wellicht kunnen helpen.

> Lees ook: Werkgeluk: Meer plezier in je werk in krachtige stappen

Wat zijn ongezonde spanningen?

We leven tegenwoordig in een hectische tijd waarin veel mensen te kampen krijgen met spanningen, stress en burn-out klachten. Ongezonde spanningen zoals negatieve stress geven je lichaam signalen af dat het geen rust mag nemen en waardoor je voortdurend een zware druk voelt. Je energieniveau neemt op de lange termijn af waardoor je jouw dagelijkse activiteiten minder makkelijk of met minder plezier uitvoert.

Spanningen worden ongezond wanneer je voortdurend spanning ervaart. Je voelt je chaotisch en hebt moeite met orde brengen in het dagelijks leven. Je voelt een bepaalde druk waar je niet gemakkelijk van af komt en wat je wellicht bewust of onbewust prikkelbaar, gevoelig of geïrriteerd maakt. Ook kun je eerder last hebben van eetbuien of kun je sneller emotioneel raken op bepaalde momenten.

> Lees ook: Waardoor ontstaat mentale- en emotionele uitputting?

Iedereen reageert verschillend op spanning

Iedereen is anders en reageert verschillend op spanningen. Zo heeft de een geen probleem met het spreken in een grote groep, maar zorgt dit voor totale paniek bij een ander. Wanneer je op een bepaald vlak regelmatig angst of spanning ervaart, dan is het belangrijk dat je begrijpt waar dit vandaan komt en dat je negatieve gevolgen van spanningen kunt beperken.

Op lange termijn kun je ook aan negatieve spanningen gewend raken en zie je deze negatieve momenten wellicht als normaal. Doordat je meer gewend raakt aan spanningen betekent het echter niet dat het minder schadelijk is. Langdurige stress kan op lange termijn heftige gevolgen hebben en door gewenning zijn de klachten lastiger te herkennen.

Laad je accu regelmatig op en kom niet te lang onder druk te staan. Negeer je stress- en spanningssignalen te lang, dan kunnen ze zomaar voor vele vervelende klachten zorgen. Ongezonde spanningen vinden plaats op allerlei momenten en kunnen voor lastige situaties op het werk zorgen of kunnen voor ongezonde gevolgen voor het lichaam zorgen.

Ongezonde spanningen op het werk

Ongezonde spanningen op het werk

Ongezonde spanningen kunnen bijvoorbeeld plaatsvinden voor deadlines, werkdruk, lastige gesprekken of bij een hoog competitie gevoel. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor je werkprestaties en de werksfeer. Je kunt je bijvoorbeeld eerder onzeker voelen of minder geneigd zijn bepaalde taken op je te nemen. Zonder dat je het door hebt kunnen spanningen zomaar voor vele nare gevolgen zorgen tijdens het werk.

Veel mensen lopen te lang rond met spanningen wat op lange termijn belemmering vormt op het werk. Zo kunnen bepaalde werkomstandigheden je bijvoorbeeld enorm gaan tegenzitten en ga je daardoor met een negatief gevoel naar je werk. Ook kan het zijn dat spanningen ervoor zorgen dat je gaat piekeren. Eenvoudige werkzaamheden of gesprekken worden daardoor lastiger en maken je meer ongerust.

Het is belangrijk dat je deze vorm van spanning bespreekbaar maakt en jezelf ervoor probeert te beschermen. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze spanningen niets om je druk over te maken en zijn ze eenvoudig te voorkomen of te beheersen. Wanneer je te lang door blijft lopen met negatieve spanningen, kunnen ze uiteindelijk lijden tot een burn-out.

> Lees ook: Niet gehoord of gezien voelen op je werk

Ongezonde spanningen in het lichaam

Naast vervelende situaties op het werk kunnen spanningen lijden tot lichamelijke klachten. De spanningen zorgen voor een lichamelijke reactie en beïnvloeden daarom ook je lichamelijke gemoedstoestand. Door de aanmaak van adrenaline en cortisol, is je lichaam voortdurend alert en maakt het overtollige hormonen aan die je lichaam niet altijd nodig heeft. De spanningen in het lichaam zorgen daarnaast ook voor andere klachten.

Zo kunnen spanningen ervoor zorgen dat je ‘s nachts minder goed in slaap kunt komen of dat je zelfs ‘s nachts vaker wakker wordt. Een slechte nachtrust zorgt daar vervolgens weer voor andere vervelende klachten, zoals moeheid op het werk en een gevoel van futloosheid. Daarnaast beperken slaapproblemen de werkprestaties en draagt het op lange termijn bij aan burn-out klachten.

Ongezonde spanningen in het lichaam zijn te herkennen aan lichamelijke klachten zoals klamme handen, overtollig zweet, vastzittende nekspieren of hoofdpijnklachten. Zo bestaat er bijvoorbeeld ook spanningshoofdpijn, waar maar liefst 60% van de Nederlanders wel eens mee te maken heeft. Deze hoofdpijn is erg vervelend en belemmert daarnaast de werkprestaties en je gemoedstoestand.

Ongezonde spanningen kunnen ook voor emotionele klachten zorgen zoals onzekerheid, huilbuien, woede of moeilijk te verklaren emoties. Vaak worden dit lichte klachten genoemd omdat mensen deze klachten niet direct associëren met spanningen.

> Lees ook: Omgaan met woede: hoe je je boosheid kunt overwinnen

Omgaan met spanning

Omgaan met spanningen

Stress en spanning kun je niet voorkomen. Je hebt het nodig en het draagt bij aan een gezonde manier van leven. Veel mensen vragen zich af in hoeverre spanningen gezond zijn en wanneer er spraken is van ongezonde spanningen. Dit verschilt echter enorm per persoon en is lastig te bepalen.

Bedenk wat voor jou een fijne afweging aan spanningen is en zorg dat je negatieve spanningen zo veel mogelijk vermijdt. Wanneer je alsmaar spanning voelt bij bepaalde werkzaamheden, gesprekken of personen, kun je er ook voor kiezen om bepaalde situaties uit de weg te gaan en geregeld hulp te vragen.

Veel mensen denken daarnaast ook dat zij pas hulp horen te vragen wanneer het echt nodig is en wanneer ze duidelijk kunnen aantonen dat zij een depressie of burn-out ervaren. Maar dat is echter niet van belang. Wanneer je vaak spanning voel op het werk hoeft dit niet altijd tot een uitbarsting te komen, maar kan het wel bijdragen aan een negatieve werksfeer en gemoedstoestand.

Langdurig proces

Het is een langdurig proces en het kan door de jaren heen steeds erger worden zonder dat je het wellicht door hebt. Veel mensen proberen spanningen daarnaast te negeren en accepteren het als een normale gemoedstoestand. Echter kan dit juist gevaarlijk zijn. Negeer je klachten nooit. Hoe eerder je jouw klachten aanvoelt, hoe groter de kans dat je effectief geholpen kunt worden.

Wanneer je juist graag spanningen ervaart is het van belang dat je jezelf blijft uitdagen.
Probeer jezelf uit de comfort zone te halen en momenten te creëren waar jij naar toe kijkt of wellicht zelfs spanning van krijgt. Niet elk spannend gevoel hoeft een negatief effect te hebben.

Neem voldoende rust

Het nemen van voldoende rust is uitermate belangrijk bij het beheersten van jouw spanningen. Door regelmatig goed je grenzen aan te geven leer je beter omgaan met jouw spanningen. Met voldoende tijd voor jezelf leer je om de spanning van je af te zetten en beter te reflecteren. Gebruik je rust moment om na te gaan waarom je op bepaalde momenten spanning voelde en wat dat met jouw lichaam of gemoedstoestand deed. Maakte het je gelukkig of voelde je juist een negatieve druk?

Vraag jezelf af waar de spanning vandaan komt en of je het kunt voorkomen in de toekomst. Hoogstwaarschijnlijk zijn veel spanningsmomenten te voorkomen of zijn ze minder spannend dan je zou denken.

> Lees ook: Innerlijke rust en innerlijke vrede – Hoe bereik je dat?

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Maak spanningen bespreekbaar

Wanneer je voortdurend onder spanning staat en deze spanningen negatieve gevolgen hebben op het werk of op je lichaam, zorg er dan voor dat je deze klachten bespreekbaar maakt. Het praten over je spanningen is niet altijd eenvoudig. Soms voelen mensen een vorm van schaamte of vinden ze dat ze niet over dit soort problemen horen te spreken.

Probeer echter altijd je klachten bespreekbaar te maken en begin met het achterhalen van de oorzaak van de spanning. Spanningen zijn niets om je voor te schamen en door er over te praten toon je alleen maar moed. Vraag jouw collega’s of vrienden om hulp.

Zij kennen jou en de werkomstandigheden waarin jij je bevind namelijk ook en kunnen wellicht andere perspectieven bieden waaraan jij nog niet had gedacht. Ook biedt een ander vaak een objectiever en realistischer beeld van de situatie.

Vraag om hulp aan een professional

Ook kun je om hulp vragen bij een geschoolde coach. Praten over jouw spanningen kan helpen om klachten te verminderen en ervoor zorgen dat je wellicht een burn-out kunt voorkomen. Door coaching en training kun je mentale steun krijgen waardoor je beter leert omgaan met jouw spanningsklachten. Een coach helpt je namelijk om meer regie te krijgen over je leven en over je spanningsmomenten.

De coach helpt je daarnaast om spanningen beter te herkennen en te voorkomen. Soms maakt jouw brein onbewust doemscenario’s aan die voortdurend voor spanning zorgen. Je coach helpt je deze scenario’s bespreekbaar te maken en maakt je wellicht meer bewust van de momenten waarop jouw brein onbewust het roer overneemt en spanningen creëert.

Je coach kan je daarnaast ook helpen wanneer je te weinig spanningen hebt. Een gebrek aan motivatie, stress, of werkdruk, is niet voor allen even prettig en kan het werkplezier sterk afnemen. Je coach kan je helpen om naar nieuwe spanningen te zoeken en je te helpen met een betere controle en beheersing over stress.

Kortom: spanningen zijn gezond, mits je er te veel last van hebt. Een goede stress balans zorgt namelijk voor rust en het voorkomen van stress of een burn-out. Trek voortijdig aan de bel bij je vrienden, collega’s of een professionele coach en ga negatieve effecten van spanningen uit de weg.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Innerlijke vrede

Gerelateerde artikelen

Wij hebben meer artikelen geschreven:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies