Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Depressieve gevoelens door stress

article content

Depressieve gevoelens door stress

Depressieve gevoelens of een volledige depressie komt vaak voor. Over het jaar 2015 hadden maar liefst 1 miljoen mensen last van een depressie, waarbij met name vrouwen getroffen worden.(bron: CBS) Stress maakt deze gevoelens erger. Als je vaak last hebt van depressieve gevoelens, of gevoelens van neerslachtigheid en niet gelijk wilt grijpen naar een antidepressivum, doe je er goed aan om je stressniveau onder de loep te nemen. Dit artikel gaat je daar zeker bij helpen

Waarom maakt stress een depressie erger?

Tijdens een stressreactie worden er hormonen afgescheiden (bijvoorbeeld adrenaline en cortisol) Deze hormonen zorgen er voor dat je snel kunt reageren wanneer er iets spannends gebeurd en dat je een goed gevoel kunt overhouden als deze spanning een langere tijd duurt. Als de gebeurtenis te lang duurt ontstaat er uiteindelijk een burnout.

Het is niet vreemd te begrijpen dat deze hormonen je dus uiteindelijk uithollen, anders zou je geen burnout krijgen. Als je moe bent, zie je vaak dingen somberder in als dat je super vrolijk en lekker in je vel zit. Stressvrij leven zorgt er dus voor dat je beter tegen je depressie kunt.

Depressie door stress

Andersom kan het natuurlijk ook: door stress kun je in een depressie terecht komen:

Adrenaline

Doordat er tijdens stress adrenaline wordt aangemaakt, wordt het lange termijn geheugen extra geactiveerd. Je lichaam gaat razendsnel op zoek naar eerdere gebeurtenissen om een stresssituatie zo snel mogelijk op te lossen. Als er in dat geheugen veel negatieve gebeurtenissen zitten is de kans aanwezig dat dit zorgt voor negatieve gevoelens. Als stress dus lange tijd aanhoudt, blijven deze negatieve gedachten ook langer aanwezig.

Cortisol

Zoals eerder omschreven in een ander artikel, krimpen je hersenen door stress. Onderzoek toont aan dat cortisol de hersenen tot wel 9% kan laten krimpen. Het gevolg? Verkleining van het geheugen en concentratievermogen. Je kunt dan de informatie uit het verleden (je opgedane wijsheid) niet meer koppelen aan de informatie uit het heden om goede beslissingen te nemen. Je voelt je dan een kluns en je eigen waardigheid neemt af. Een depressie is dan dichtbij

Vicieuze cirkel van cortisol.

Niemand ontkomt aan stress. Maar dat hoeft niet erg te zijn: stress helpt je om te leven. Langdurige stress holt je uit, waardoor taken niet meer lukken, waardoor je weer meer stress krijgt.

Wat daarbij een zeer belangrijke rol speelt is het dag en nacht ritme van cortisol: Op het moment dat je opstaat is het cortisolniveau het hoogst (klaar voor de dag) om gedurende de dag af te zwakken, om ’s nachts een dieptepunt te bereiken. (bron)

Opvallend is wanneer deze aanmaak van cortisol verstoord wordt, er ’s nachts een teveel aan cortisol aangemaakt wordt. Het lichaam is dan bezig om zich voor te bereiden op de volgende dag. Het gevolg hiervan is: niet in kunnen slapen, slecht slapen en wakker worden en geen diepe slaap bereiken. Vergelijk het eens met een toestand waarbij je ligt te slapen, maar dat er een tijger om je bed loopt te snuffelen.

Je nachtrust wordt niet alleen verstoord waardoor je je moe voelt en stress nog erger wordt, ook holt het teveel aan cortisol je uit waardoor zowel stress als depressie erger worden. (bron)

Genetische aanleg

Zowel stress als depressieve gevoelens kunnen genetisch een oorzaak hebben. Je zou kunnen zeggen dat de ene mens vatbaarder is voor stress en depressies dan de ander. Hoe het ook zij: je zult het moeten doen met wat je hebt.

Veel voorkomende gedachten en gevoelens

  • Ik heb het gevoel dat iedereen naar me kijkt en me niet goed genoeg vindt
  • Ik heb het gevoel dat ik niet goed genoeg ben 
  • Ik heb nergens meer zin in en blijf liever thuis
  • Mijn hoofd voelt dof en er komt niks meer binnen
  • Ik wil de hele dag slapen en heb niet het gevoel nog iets te kunnen doen

Hoe kom je van een depressie door stress af?

Door actief aan de gang te gaan met stress kom je uit die lelijke, vicieuze cirkel. Je voorkomt zo niet alleen een depressie, je zorgt er ook voor dat die dragelijker, of zelfs verbetert. Zeker wanneer genen meespelen bij een depressie doe je er goed aan hier tijd voor te nemen. Regelmatige lichaamsbeweging, gezonde voeding en een goede rust helpt je om stappen te zetten.

We helpen je graag om een blik vooruit te werpen. Bespreek dit tijdens een gratis advies gesprek

Comment Section

6 reacties op “Depressieve gevoelens door stress


Door Yvon op 23 februari 2017

Wat goed om het op deze manier te zien, meestal lees je alleen wat je moet doen, maar nu wordt het verklaard waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Dat zorgt ervoor dat je het kunt relativeren. Fijn!


Door Ruud Meulenberg op 24 februari 2017

Dank voor je bericht Yvon!

Dit is precies de manier zoals we graag werken, leuk dat je het opmerkt 😉


Door Els op 18 juni 2017

Door je artikelen te lezen begrijp ik steeds beter war er aan de hand is en gebeurt . Dank daarvoor. Leve fb!.



Door Sven Yoma op 20 juni 2017

Wat zijn jullie artikelen goed zeg!! Hebben mij al zoveel goeds gebracht en nu met mijn individuele coach echt aan de slag. Bedankt!


Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken