Depressie door stress? Depressieve gevoelens bij stress
Depressieve gevoelens door stress

Depressieve gevoelens door stress

Depressie door stress: Depressieve gevoelens of een volledige depressie komt vaak voor. Over het jaar 2015 hadden maar liefst 1 miljoen mensen last van een depressie, waarbij met name vrouwen getroffen worden.(bron: CBS) Stress maakt deze gevoelens erger. Als je vaak last hebt van depressieve gevoelens, of gevoelens van neerslachtigheid en niet gelijk wilt grijpen naar een antidepressivum, doe je er goed aan om je stressniveau onder de loep te nemen. Dit artikel gaat je daar zeker bij helpen

Waarom maakt stress een depressie erger?

Tijdens een stressreactie worden er hormonen afgescheiden (bijvoorbeeld adrenaline en cortisol) Deze hormonen zorgen er voor dat je snel kunt reageren wanneer er iets spannends gebeurd en dat je een goed gevoel kunt overhouden als deze spanning een langere tijd duurt. Als de gebeurtenis te lang duurt ontstaat er uiteindelijk een burnout.

Het is niet vreemd te begrijpen dat deze hormonen je dus uiteindelijk uithollen, anders zou je geen burnout krijgen. Als je moe bent, zie je vaak dingen somberder in als dat je super vrolijk en lekker in je vel zit. Stressvrij leven zorgt er dus voor dat je beter tegen je depressie kunt.

Depressie door stress

Depressie door stress

Andersom kan het natuurlijk ook: door stress kun je in een depressie terecht komen:

Adrenaline

Doordat er tijdens stress adrenaline wordt aangemaakt, wordt het lange termijn geheugen extra geactiveerd. Je lichaam gaat razendsnel op zoek naar eerdere gebeurtenissen om een stresssituatie zo snel mogelijk op te lossen. Als er in dat geheugen veel negatieve gebeurtenissen zitten is de kans aanwezig dat dit zorgt voor negatieve gevoelens. Als stress dus lange tijd aanhoudt, blijven deze negatieve gedachten ook langer aanwezig.

Cortisol

Zoals eerder omschreven in een ander artikel, krimpen je hersenen door stress. Onderzoek toont aan dat cortisol de hersenen tot wel 9% kan laten krimpen. Het gevolg? Verkleining van het geheugen en concentratievermogen. Je kunt dan de informatie uit het verleden (je opgedane wijsheid) niet meer koppelen aan de informatie uit het heden om goede beslissingen te nemen. Je voelt je dan een kluns en je eigen waardigheid neemt af. Een depressie is dan dichtbij

Vicieuze cirkel van cortisol.

Depressie door oververmoeidheid

Niemand ontkomt aan stress. Maar dat hoeft niet erg te zijn: stress helpt je om te leven. Langdurige stress holt je uit, waardoor taken niet meer lukken, waardoor je weer meer stress krijgt.

Wat daarbij een zeer belangrijke rol speelt is het dag en nacht ritme van cortisol: Op het moment dat je opstaat is het cortisolniveau het hoogst (klaar voor de dag) om gedurende de dag af te zwakken, om ’s nachts een dieptepunt te bereiken. (bron)

Opvallend is wanneer deze aanmaak van cortisol verstoord wordt, er ’s nachts een teveel aan cortisol aangemaakt wordt. Het lichaam is dan bezig om zich voor te bereiden op de volgende dag. Het gevolg hiervan is: niet in kunnen slapen, slecht slapen en wakker worden en geen diepe slaap bereiken. Vergelijk het eens met een toestand waarbij je ligt te slapen, maar dat er een tijger om je bed loopt te snuffelen.

Je nachtrust wordt niet alleen verstoord waardoor je je moe voelt en stress nog erger wordt, ook holt het teveel aan cortisol je uit waardoor zowel stress als depressie erger worden. (bron)

Genetische aanleg

Zowel stress als depressieve gevoelens kunnen genetisch een oorzaak hebben. Je zou kunnen zeggen dat de ene mens vatbaarder is voor stress en depressies dan de ander. Hoe het ook zij: je zult het moeten doen met wat je hebt.

Veel voorkomende gedachten en gevoelens

Leidt stress tot depressie?

Hoe kom je van een depressie door stress af?

Door actief aan de gang te gaan met stress kom je uit die lelijke, vicieuze cirkel. Je voorkomt zo niet alleen een depressie, je zorgt er ook voor dat die dragelijker, of zelfs verbetert. Zeker wanneer genen meespelen bij een depressie doe je er goed aan hier tijd voor te nemen. Regelmatige lichaamsbeweging, gezonde voeding en een goede rust helpt je om stappen te zetten.

We helpen je graag om een blik vooruit te werpen. Bespreek dit tijdens een gratis advies gesprek

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Door

Yvon

op 23 February 2017

Wat goed om het op deze manier te zien, meestal lees je alleen wat je moet doen, maar nu wordt het verklaard waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Dat zorgt ervoor dat je het kunt relativeren. Fijn!

Door

Ruud Meulenberg

op 24 February 2017

Dank voor je bericht Yvon! Dit is precies de manier zoals we graag werken, leuk dat je het opmerkt ;)

Door

Els

op 18 June 2017

Door je artikelen te lezen begrijp ik steeds beter war er aan de hand is en gebeurt . Dank daarvoor. Leve fb!.

Door

Sven Yoma

op 20 June 2017

Wat zijn jullie artikelen goed zeg!! Hebben mij al zoveel goeds gebracht en nu met mijn individuele coach echt aan de slag. Bedankt!

Door

Mirjam

op 21 February 2018

Ik heb al maaaaaanden gezocht maar nu op jullie site terecht gekomen wat een eye opener en fijne nuchtere kijk op alles Werd ook meteen door jullie gebeld na inschrijving voor de nieuwsbrief Fijn! Heb goede hoop op herstel al duurt t lang maar door jullie hulp ervaring en duidelijke artikelen krijg ik t vertrouwen dat t goed komt Groeten

Door

Ruud Meulenberg

op 22 February 2018

Super goed om te horen Mirjam, dankje Zet hem op, het komt goed. Mocht je hulp nodig hebben, trek aan de bel

Door

Geda

op 25 February 2018

Dat van die krimpende hersenen herken ik wel. Vroeger kon ik dingen heel makkelijk onthouden. Tegenwoordig is dit heel anders.

Door

Geda

op 27 February 2018

👍😄

Door

Chantal

op 26 February 2018

In je kennismaking Zijn enkele kleine foutjes ingeslopen. zo staat er eLgenaar en 2,5e dag werken😊 Verder lees ik je artikelen met veel belangstelling en zijn zeer interessant! Hartelijke groet Chantal

Door

Ruud Meulenberg

op 26 February 2018

Dankje Chantal, Coachen gaat gelukkig beter dan spelling ;)

Door

Sabine

op 26 February 2018

Eens met Yvon. Een artikel over oorzaak-gevolg en niet 'wat je moet doen'. Door te begrijpen wat er gebeurt is het gemakkelijker om dit een plek te geven waardoor je rust creëert. Alles begint daarmee....

Door

Ruud Meulenberg

op 26 February 2018

Ik kan het niet beter verwoorden ;) De tijd van tips is wel een beetje voorbij geloof ik ;)

Door

Sabine

op 2 March 2018

Toch blijft het omzetten naar daden soms iets wat je kunt (bijna moet) blijven leren en bijschaven.. Iets met levenslessen? ;-) Hierin kan iedereen wel een levenscoach gebruiken volgens mij. Haha.

Door

Ruud Meulenberg

op 6 March 2018

Ja, dat denk ik ook. We krijgen van onze klanten vaak de reactie: 'Eigenlijk zou iedereen zo'n traject in zijn/haar leven moeten kunnen volgen'. (Natuurlijk zijn we het daarmee eens ;) )

Reactie plaatsen

Cookies