Hoewel coping een Engels woord is wordt het woord vaak gebruikt in de Nederlandse psychologie. Er zijn verschillende strategieën en mechanismen van coping. In dit artikel leer meer over wat coping inhoudt en wat enkele bekende copingstrategieën en coping mechanismen zijn. Ook lees je in dit artikel hoe je copingstrategieën en -mechanismen kunt gebruiken om beter om te kunnen gaan met stress en krijg je antwoord op de veel gestelde en belangrijke vragen over het begrip coping.

Wat is coping?

Coping is een Engels woord dat in het Nederlands ‘overwinnen’, ‘te verminderen’ of ‘te tolereren’ betekend. Coping is een veelgebruikt begrip in de psychologie en verwijst naar het menselijk gedragsproces om op verschillende manieren om te kunnen gaan met problemen en stress. Elk mens is anders, en heeft dan ook een andere manier van coping. De verschillende manieren waarop mensen met hun problemen en stress omgaan en de verschillende manieren om van de problemen of stress af te komen worden de copingstrategieën en copingsmechanismen genoemd. Er zijn zowel gezonde als ongezonde copingsmechanismen en -strategieën.

Wat is een copingstrategie?

Een copingstrategie (ook wel copingstijl) is de manier waarop iemand omgaat met een probleem. Dit kan positief of negatief zijn. Er zijn verschillende strategieën (manieren) van coping. Wie welke strategie toepast hangt af van diverse factoren, zoals je persoonlijkheid, wat je als kind hebt aangeleerd en van externe omstandigheden.

Wat zijn een aantal copingstrategieën

Er zijn tal van verschillende manieren waarop mensen omgaan met hun problemen en met stress. Over het algemeen wordt er onderscheid gemaakt tussen probleemgerichte coping en emotiegerichte coping. Uiteraard is het niet altijd even zwart of wit en kan de manier waarop je met een probleem omgaat verschillende gradaties hebben en van tijd tot tijd veranderen.

Probleemgerichte coping

Probleemgerichte coping houdt in dat je de oorzaak van een probleem direct aanpakt. Je gaat hierbij actief te werk door te achterhalen wat jouw negatieve gevoelens en emoties veroorzaakt en kijkt hierbij hoe je deze effectief kunt verminderen. Een groot voordeel van deze strategie is dat je middels deze strategie vaak een oplossing vindt voor je probleem en het probleem snel kunt verhelpen. Echter is dit ook vaak een lastige strategie voor veel mensen omdat het probleem en de oorzaak niet altijd even gemakkelijk te achterhalen is.

Emotiegerichte coping

Een veel voorkomende copingstijl is emotiegerichte coping. Emotiegerichte coping is een wat passievere copingstrategie waarbij je leert omgaan met de negatieve emoties en gevolgen die jouw problemen veroorzaken. Je zet je hierbij als het ware af van het probleem en slaat emotioneel op de vlucht. Dit kan zich in verschillende manieren uiten en heeft over het algemeen vaak negatieve gevolgen.

Een aantal copingmechanismen

Bij elke strategie horen verschillende copingmechanismen. Dit zijn de wegen die mensen kiezen om verlichting te zoeken voor problemen en voor stress. Elk mens heeft zo zijn eigen copingmechanismen die per type probleem en situatie kunnen verschillen. Wellicht herken je jouw eigen gedrag in een van de onderstaande veelvoorkomende copingmechanismen.

Ontkenning

Een veel voorkomend copingmechanisme is ontkenning. Door te ontkennen dat er daadwerkelijk een probleem is, of te ontkennen dat het probleem een grote impact heeft op je leven, verschuil je je voor je probleem of stressniveau. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die ontkent een drankprobleem te hebben en verkondigd enkel te drinken tijdens sociale situaties. Ontkenning is ook een veelvoorkomend mechanisme bij mensen die een eetprobleem hebben. Mensen hebben vaak niet door hoe slecht het gesteld is met hun gezondheid en willen dit niet weten, waardoor ze hun probleem negeren en uiteindelijk, door geen actie te ondernemen, verergeren.

Wat is jouw coping mechanisme?

Rationaliseren

Rationaliseren als copingmechanisme houdt in dat je in een bepaalde situatie verschillende positieve en logische redenen voor jezelf bedenkt om het probleem te ontkrachten en hierdoor minder erg te maken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een stressvolle baan hebben en hun probleem rationaliseren door te denken dat er nog veel stressvollere banen zijn en dat hun eigen stressniveau vast niet zo hoog is. Middels dit copingmechanisme maak je jouw situatie dus zelf minder erg en belangrijk. In sommige gevallen kan dit een positief copingsmechanisme zijn, zoals wanneer jouw problemen in wezen helemaal niet zo erg zijn, maar het kan ook valkuilen hebben en ervoor zorgen dat je jouw problemen niet serieus neemt en niet aan jouw problemen werkt.

Humor

Veel mensen vinden het fijn om humor te gebruiken om problemen te verlichten. Uiteraard is het goed om grappen te kunnen maken over je eigen situatie, maar humor als copingsmechanisme kan ook soms negatieve gevolgen hebben. Door humor te gebruiken als copingsmechanisme kun je geneigd zijn jouw problemen minder serieus te nemen en hierdoor minder actief met jouw problemen omgaan. Je lacht je probleem als het waren weg zonder in te zien wat de gevolgen kunnen zijn. Ook kan humor als copingsmechanisme ervoor zorgen dat jouw omgeving jouw problemen minder serieus neemt. Door humor kunnen mensen het idee hebben dat jouw problemen niet zo erg zijn waardoor zij zich minder genoodzaakt voelen om in te grijpen.

Verslaving

Een gevaarlijk copingsmechanisme dat veel mensen gebruiken is het verzachten van problemen middels verslavende middelen of via verslavende gewoontes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gokverslaving of een drankverslaving. Een verslaving kan verlichting bieden tegen de pijn, of voor afleiding zorgen. Hierdoor ben je minder bezig met je probleem en stel je het oplossen van het probleem enkel uit. Een verslaving kan ernstige gevolgen hebben voor zowel je persoonlijke situatie als voor je carrière en is ten alle tijden een negatief copingsmechanisme.

Het belang van een copingmechanisme bij stress

Veel mensen hebben last van stress. Aan een volledig stressvrij leven is in de hedendaagse maatschappij dan ook niet te ontkomen. Stress kan verschillende oorzaken en verschillende gevolgen hebben. Het is belangrijk om symptomen van stress te kunnen herkennen en een geschikt copingsmechanisme te gebruiken om met stress om te kunnen gaan en de gevolgen van stress te verminderen. Wat een geschikt copingsmechanisme is voor stress hangt af per persoon en per situatie. Goed om kunnen gaan met stress is niet eenvoudig en vergt vaak flink wat oefening.

Het belang van een copingmechanisme bij stress

Tips om stress de baas te blijven

Stress kan ernstige gevolgen hebben voor je lichaam en je mentale gezondheid. Het is daarom belangrijk om stress de baas te blijven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld voldoende afleiding te zoeken, hulp te vragen aan je omgeving en door goed voor jezelf te zorgen.

Zoek afleiding

Indien je geregeld last hebt van stress is het belangrijk om afleiding te zoeken. Afleiding is een uitstekend copingmechanisme. Door afleiding te zoeken neem je tijdelijk afstand van je stressvolle situatie door met iets anders bezig te zijn. Goede manieren om afleiding te vinden is bijvoorbeeld door te tuinieren, tv te kijken of door een boek te lezen. Wat een goede afleiding voor jou is hangt uiteraard af van jouw interesse. Let op, afleiding helpt vaak voor korte termijn. Op lange termijn biedt het zoeken naar afleiding vaak geen oplossing.

Zoek hulp

Een andere tip voor het omgaan met stress is door hulp te zoeken. Wanneer je aanklopt bij vrienden, familie, collega’s of bij een professional kun je jouw problemen bespreekbaar maken en samen naar een passende oplossing of copingmechanisme zoeken. Veel mensen vinden het lastig om hulp te zoeken en een andere persoon in te schakelen als copingmechanisme. Echter kun je hier veel voordelen mee boeken en zorg je ervoor dat je actief met jouw probleem aan de slag gaat.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Self-care

Ten slotte is het belangrijk om voldoende tijd voor jezelf vrij te maken. Dit wordt ook wel self-care (zelfzorg) genoemd. Self-care is een uitstekend copingmechanisme. Door goed voor jezelf te zorgen kun je beter omgaan met stress en leer je stress te vermeiden. Goede self-care houdt in dat je jezelf even helemaal in de watten legt en dat je jouw mentale welzijn even helemaal vooropstelt. Indien je namelijk niet goed voor jezelf zorgt kun je ook niet goed voor een ander zorgen. Goede self-care kun je bijvoorbeeld doen door een bezoek aan jouw favoriete vriend of vriendin, door tijd vrij te maken voor jouw favoriete hobby of activiteit of door jezelf te verwennen met een uitgebreide maaltijd of bezoek aan een restaurant.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Het woord coping is Engels en betekend overwinnen, te verminderen of te tolereren. De term staat voor het gedragsproces om om te kunnen gaan met problemen die als bedreigend of stressvol worden ervaren. Coping wil niet altijd zeggen dat je goed met een probleem om gaat, zo zijn er tal van negatieve manieren waarop mensen naar oplossingen voor hun problemen zoeken.

Een copingstrategie is een manier om verlichting te bieden aan problemen of aan stress. Dit kan een probleemgerichte strategie of een emotionele strategie zijn en verschilt per persoon en per situatie. Een bepaalde copingstrategie kent verschillende soorten copingmechanismen.

Een copingmechanisme biedt bescherming om een probleem op te lossen. Iedereen heeft zo zijn eigen wegen om om te gaan met problemen en situaties. Copingmechanismen zijn niet altijd even effectief en zijn in vele situaties vaak destructief.

Er zijn verschillende manieren om met problemen en stress om te gaan. Een voorbeeld van gezonde coping is bijvoorbeeld hulp zoeken en veel aandacht aan self-care besteden. Een voorbeeld van ongezonde coping is verlichting zoeken middels overmatig eten, alcohol, drugs of ander gedrag dat negatieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid of sociale banden.

Bronnen

  1. Wikipedia.org – Coping – gevonden op 29-08-2022
    Link naar pagina op wikipedia.org
  2. Hersenletsel-uitleg.nl – Copingstrategie – gevonden op 29-08-2022
    Link naar pagina op hersenletsel-uitleg.nl
  3. Psychologiemagazine.nl – Omgaan met problemen… – gevonden op 29-08-2022
    Link naar pagina op psychologiemagazine.nl
  4. Encyclo.nl – COPING DEFINITIES – gevonden op 29-08-2022
    Link naar pagina op encyclo.nl

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.