arrow_drop_up arrow_drop_down

Rugpijn of last van de rug door stress? - Zo los je dat op!

Rugpijn is ontzettend vervelend! Op het moment dat je last krijg van je rug, merk je pas hoe vaak je deze beweegt en gebruikt. Wanneer je last hebt van je rug kun je in de meeste gevallen je rug niet tot nauwelijks bewegen en wanneer dit nog wel mogelijk is, zal het erg gevoelig en pijnlijk zijn. Maar wat is rugpijn nu precies en hoe ontstaat het? En wat zijn de symptomen van het hebben van rugpijn?

In dit artikel zullen wij hier antwoord op geven en zullen we onderscheid maken tussen pijn tussen de schouderbladen en pijn aan de onderrug. Ook hebben wij het over rugpijn door stress en geven we wat tips hoe je de pijn zou kunnen verminderen.

Rugpijn of pijn in de rug kan veroorzaakt worden door hevige stress en zelfs burn-out.

Lees ons gratis boek met alle symptomen van een burn-out

Wat is rugpijn?

Wanneer je last hebt van rugpijn, is het zeker niet nodig om in paniek te raken. Rugpijn is een klacht die regelmatig voorkomt, zowel bij mannen als bij vrouwen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat de boten, spieren en pezen in de rug niet goed met elkaar samenwerken, waardoor er een soort van blokkade ontstaat. Deze blokkade is de reden waarom je last krijgt!

Wanneer je last hebt van je rug, ontstaat er een zeurende pijn welke belemmerend kan zijn tijdens je dagelijkse activiteiten. Er zijn een aantal factoren welke meer zouden kunnen leiden tot rugpijn, zoals overgewicht, te veel of te zwaar tillen of te lang autorijden of stilzitten. Ook stress kan een invloed hebben op het hebben van rugpijn. Hier zullen wij later in het artikel nog wat meer op in gaan.

Lees ook over symptomen van stress

Wat zijn de symptomen van rugpijn

Wanneer je last hebt van je rug, zul je dit gauw genoeg merken. In sommige gevallen voel je het al meteen wanneer je wakker wordt! Je zal minder soepel kunnen bewegen en minder mobiel zijn. Je kunt vooral last hebben wanneer je een langere periode moet zitten of staan. Het is ook mogelijk dat de pijn doorstraalt naar bijvoorbeeld je billen.

Lees ook de symptomen van een burn-out

Pijn tussen de schouderbladen

Het hebben van rugpijn kan op verschillende plekken ontstaan, bijvoorbeeld tussen je schouderbladen. Dit is een hele vervelende pijn welke erg belemmerend kan werken. Het komt regelmatig voor bij mensen die veel autorijden of voor een langere tijd achter een computer zitten. Ook overbelasting kan een oorzaak zijn van pijn tussen je schouderbladen.

In sommige gevallen trekt deze pijn ook door naar je nek of je onderrug. Soms komt deze pijn alleen naar boven wanneer je stress ervaart, in andere gevallen heb je continu last. Wanneer je last hebt van pijn tussen de schouderbladen is het belangrijk om hier wat aan te doen. Je zou je houding kunnen aanpassen, of een bezoek kunnen brengen aan een fysiotherapeut. Wanneer de pijn echt heel heftig is, kan het nemen van een pijnstiller verlichting geven.

Is stress de oorzaak van je rugpijn?

Heb je alles geprobeerd en kom je maar niet van de pijn in je rug af?

Kijk dan hier: coaching bij stress

 

Pijn onder schouderblad en ribben

In dit gebied zit je wervelkolom, je ribben en spieren uiteraard en verschillende organen. Deze zijn allemaal met elkaar verbonden. Als er één deel in je rug niet goed werkt, dan kan dat dus invloed hebben op andere delen.
Onze ribben zetten uit als we uitademen en trekken samen als we inademen. Bij deze beweging van onze ribben zijn talloze gewrichtjes betrokken. Ook onze longen worden groter bij het inademen.
Heb je pijn in dit gebied van je rug, dus in het gebied van je bovenrug, dan kan dat dus verschillende oorzaken hebben. Een bezoekje aan je huisarts geeft je duidelijkheid, dus gewoon doen.

Rugpijn na slapen en rugpijn bij liggen

De hele dag is ons lichaam actief: we sporten, tillen zware boodschappen, maar zitten ook langdurig achter ons bureau. Onze rug krijgt heel wat te stellen tijdens onze activiteiten. Soms overbelasten wij de wervelkolom en de omliggende spieren en weefsels.
’s Nachts laden we ons lichaam weer op. Ook onze rug herstelt zich tijdens onze slaap, zodat we de volgende ochtend weer klaar zijn voor een nieuwe dag.

Wanneer je wervelkolom, nek en bekken echter ’s nachts niet optimaal worden ondersteund, heeft de rug geen tijd om te herstellen. In dat geval blijft de overbelasting in stand en worden we wakker met rugpijn of een stijve rug. De spieren zijn door geen of nauwelijks ondersteuning onder spanning blijven staan. Dit kan na verloop van tijd chronische rugpijn veroorzaken. Vooral lage rugpijnklachten komen vaak voor.

De oplossing voor dit probleem is te zorgen voor een goede matras en een kussen dat jouw hoofd maximaal ondersteunt. In dit geval is een goed advies goud waard. Je bent met een passend matras en kussen niet alleen van je rugpijn af, maar je wordt ook weer fris en fruitig wakker.

 

Verkrampte rugspieren

Heb je last van verkrampte rugspieren (vaak ook doen de schouderspieren en nekspieren mee), dan is de meest voorkomende oorzaak stress. Ontspannen mensen hebben ontspannen spieren, mensen met stress voelen zich niet alleen verkrampt; ze verkrampen ook letterlijk hun spieren. Dit zorgt voor blokkades in wervels en een slechte doorbloeding van de spieren. Bovendien word je er doodmoe van! Veel mensen grijpen naar pijnstillers, maar dit biedt natuurlijk maar een tijdelijke verlichting en lost het probleem niet op.

De beste manier om verkrampte of stramme spieren te verhelpen is te zorgen dat je je ontspant. En dat is niet makkelijk als je letterlijk ‘stijf staat’ van de stress. Uiteraard begeleiden wij jou graag naar een stressloos leven.

Maar zoek je voor nu een goede oplossing voor je verkrampte rugspieren, dan raden we je aan te zorgen voor warmte. Een lekkere warme straal water onder de douche op je rug, schouders en nek helpt je de bloedcirculatie te verbeteren. Daarnaast worden je stramme spieren weer soepel, waardoor voedingsstoffen weer toegang krijgen tot je spieren. Warmtekussens, warmtepacks en kersenpitkussens zijn vriendelijker voor je gezondheid dan pijnstillers.

 

Last van de onderrug

Wanneer je last hebt van lage rugpijn, heb je pijn in je onderrug. Dit wordt soms ook wel spit genoemd. De oorzaak van het hebben van lage rugpijn is onduidelijk. De oorzaak zou kunnen zijn dat je een verkeerde beweging hebt gemaakt of dat je houding verkeerd is. Een bezoek aan een fysiotherapeut zou hier meer inzicht in kunnen geven! Bij lage rugpijn heb je vaak een uitstraling naar je bil of bovenbeen.

Wanneer de pijn erger wordt, verder uitstraalt naar de rest van je onderlijf en je ook last heb bij bijvoorbeeld hoesten of niezen kan het zijn dat je last hebt van een hernia. In de meeste gevallen trekt lage rugpijn weg na 1 tot 2 weken en kun je weer op een normale manier functioneren. Probeer in de tussentijd zo normaal mogelijk te functioneren en juist niet te stoppen met bewegen. Wanneer je dit wel doet maak je het vaak een stuk erger! Het is wel belangrijk dat je zware taken even laat liggen.

Lees ook: ontspanningsoefeningen

Pijn in de rug burn out

Last van de rug door stress

Stress is bij veel mensen een van de belangrijkste oorzaken van het hebben van rugpijn! Meestal krijg je last van rugpijn tussen je schouders wanneer je stress ervaart, maar stress kan allerlei pijntjes veroorzaken. Wanneer je stress ervaart, is het duidelijk om te bedenken waar de stress vandaan komt. In sommige gevallen kan het komen doordat je tijdelijke stress hebt. Bijvoorbeeld wanneer je een tentamen moet maken of wanneer je net met een nieuwe baan bent begonnen.

Dit is heel normaal om te hebben en in de meeste gevallen trekt dit gevoel ook snel weer weg. De pijn zal dan ook snel wegtrekken! Wanneer je al een langere periode last hebt, kan het zijn dat er een diepere oorzaak zit. Misschien komt het door een stressvolle situatie thuis of op werk. Wat de oorzaak ook is, het is belangrijk dat je hier een oplossing voor probeert te vinden.

Wanneer het niet lukt om de oplossing zelf te vinden, is het aan te raden om de hulp van een professional in te schakelen. Bijvoorbeeld een coach of psycholoog! Samen met een coach zou je kunnen kijken waar het probleem door komt en samen een oplossing te vinden voor het probleem. Voor tijdelijke verlichting kan het bezoeken van een fysiotherapeut helpen, maar wanneer de oorzaak van het probleem niet aangepakt wordt zal dit er toe leiden dat de nekpijn binnen enkele dagen of weken weer terugkeert.

Lees ook: Oorzaken van stress

Hoe kun je rugpijn (door stress) verminderen?

Rugpijn is erg vervelend en het liefst ben je hier natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Het is het allermeest aan te raden om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Dit betekent dat wanneer de rugpijn ontstaat door het tillen van te zware producten, je deze lasten probeert te verminderen. Wanneer het komt door te lang autorijden of stilzitten, zou je deze cirkel kunnen onderbreken door soms even een stukje te gaan lopen.

Ook wanneer je rugpijn krijgt door het hebben van stress, is het aan te raden om deze stress te proberen te verminderen. Wanneer je een wat snellere oplossing wilt hebben, kan het 3 keer per dag slikken van een ibuprofen verlichting bieden. Hou dit enkele dagen aan en kijk hierna of de pijn is weggezakt.

Ook het bezoeken van een fysiotherapeut kan een oplossing zijn! Deze zal samen met jou kijken naar het probleem en kijken of er een oorzaak gevonden wordt. In de meeste gevallen zal je gemasseerd worden en zal je oefeningen mee naar huis krijgen. Het uitvoeren van deze oefeningen is erg belangrijk, zodat je binnen enkele dagen verbetering merkt.

Heb je rugpijn als gevolg van een burn-out?

Richt je dan eerst op het herstellen van burn-out!

Bekijk hier: burn-out coaching

 

Spierpijn rug: overbelasting

We hebben allemaal wel eens spierpijn. Vaak weten we zelf wel waardoor dit is ontstaan, bijvoorbeeld:

  • Je hebt je spieren te zwaar belast of ongebruikelijk belast
  • Je bent gevallen, je hebt een klap of een trap gehad of je hebt je verstuikt
  • Je hebt een vreemde, onverwachte beweging gemaakt

Deze spierpijn duurt enkele dagen en dan heeft de spier zich weer hersteld.

Er is echter ook spierpijn die chronisch is en waar je dus heel lang last van kan hebben. Deze spierpijn wordt vaak waargenomen in de rug, maar ook in de nek en in de schouders. Deze spierpijn ontstaat door een te hoge spierspanning in die gebieden. Door stress span je onbewust je rug-, nek- en schouderspieren aan. Meestal zorgt dit ervoor dat je hoofdpijn krijgt. Over deze spanningshoofdpijn hebben we overigens een helder artikel geschreven: ‘Spanningshoofdpijn: een van de meest voorkomende vorm van hoofdpijn’

 

Pijnlijke rugspieren en spierpijn gaat niet over

Als je last hebt van chronische spierpijn in de rug, dan kan je zelf veel doen om deze te verminderen. Hier wat tips:

  • Zorg dat je een goede zithouding aanneemt. Laat eventueel je werkplek ergonomisch inrichten.
  • Blijf bewegen. Hou wel rekening met de belastbaarheid van je rug en hou regelmatig een pauze.
  • Laat je masseren door je partner of een masseur. Heb je een spierknoop in je rug? Zet dan een tennisbal klem tussen je rug en de muur en masseer de pijnlijke knoop.
  • Ook een goede slaaphouding, waarbij je hele lichaam optimaal wordt ondersteund, is belangrijk.
  • Rek je pijnlijke spieren regelmatig. Door het rekken neemt de spanning in de spieren af.
  • Een pijnstiller nemen tegen rugpijn is geen zonde, zeker niet als je deze inneemt om beter te kunnen bewegen. Een warmtebron op de spier leggen is echter een prima alternatief.
  • Door je rugspieren te trainen, worden ze sterker. Begin rustig aan en bouw het langzaam op. Zo voorkom je blessures.
  • Koffie, alcohol en sigaretten belemmeren het herstel van je lichaam. Eet gezond en drink voldoende water, daar wordt jouw lijf blij van!

Als rugpijn je blijft kwellen

Wanneer het gaat om stress welke je niet onder controle krijgt, is het aan te raden om een gesprek aan te gaan met een coach. Ook wanneer je zelf niet de oorzaak kan bedenken, kan een gesprek met een professional meer inzichten geven.

Al met al heeft rugpijn verschillende oorzaken. Je kunt er op meerdere plekken last van hebben, zowel in je onderrug en tussen je schouderbladen. Het tillen van te zware producten, overbelasting of stress zijn allerlei factoren die invloed kunnen hebben op je gezondheid. In alle gevallen is het belangrijk dat je probeert de oorzaak van het probleem aan te pakken en te zoeken naar een oplossing.

Wanneer je stress ervaart, kan het leiden tot een burn-out als dit te lang door gaat. Een gesprek met een psycholoog of een coach kan meer inzicht geven in de redenen van stress en helpen met het oplossen van het probleem. Dit zal snel verlichting geven!

Gerelateerde artikelen

Hulp bij stress en burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

rugpijn

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Ivan
Door

Ivan

op 26 May 2020

Bedankt voor je informatieve artikel over rugpijn. Ik wilde het stuk over rugpijn door stress aanvullen met mijn ervaring met rugpijn door rouw. Toen mijn vader overleed, kreeg ik een verkrampende pijn in mijn onderrug die twee maanden aanhield. Volgens mijn therapeut was dat niet-verwerkte rouw. "Dat verdriet moet ergens naartoe", zei hij.

Ruud Meulenberg
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies