arrow_drop_up arrow_drop_down

Wallen onder de ogen - De meest voorkomende oorzaken

Wat te doen tegen wallen onder ogen? Wallen: ze zijn niet enkel vervelend, het ziet er ook gewoon niet goed uit! Veel mensen kampen met wallen onder de ogen en weten eigenlijk niet waar die vandaan komen. Ook bestaat er heel wat onduidelijkheid over wat men eraan kan doen. Hetzelfde geldt voor donkere kringen onder ogen of voor dikke ogen.

Voor daar echter meer over verteld kan worden, is het belangrijk te weten wat die oogwallen, donkere kringen en vochtwallen precies zijn. Het volgende overzicht geeft je duidelijkheid over wallen verminderen!

Wallen onder ogen

Waarom wallen onder ogen?

Wallen onder de ogen kennen we allemaal, maar er zijn in feite twee mogelijke fysiologische oorzaken:

  • De wallen ontstaan door een vetophoping onder de ogen. Vaak is dit erfelijk, waardoor de huid onder de ogen wegzakt. Op zich valt hier weinig aan te doen
  • De meest voorkomende oorzaken van wallen zijn externe factoren zoals roken, stress of slecht werkende nieren. De nieren verwerken toxische stoffen en afvalstoffen in het lichaam. Werken ze niet meer goed, dan hopen die stoffen zich op, onder andere in de huid onder de ogen.

Wallen zijn een gevolg van hevige vermoeidheid, stress of lichamelijke klachten. Wil je weten wat je eraan kunt doen? Lees hier onze begeleiding bij stressklachten

Externe oorzaken van wallen onder ogen

Bovenstaand overzicht heeft duidelijk betrekking op de lichamelijke oorzaken van wallen onder de ogen. Toch ligt het probleem vaak bij andere, levensstijl gerelateerde zaken. Het volgende overzicht geeft daar meer duidelijkheid over:

Wallen door stress

Stress is een van de grootste en meest voorkomende oorzaken van wallen onder de ogen. Op zich veroorzaakt het de wallen niet rechtstreeks, maar wel omdat mensen die gestresst zijn over het algemeen minder slapen. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer naar de ogen (en eigenlijk het hele lichaam), waardoor de huid eronder zwakker is en er donkerder uitziet.

Wallen door te weinig slaap

Zoals reeds vermeld heeft een tekort aan slaap een enorm effect op de gezondheid van de huid, ook die onder de ogen. Eigenlijk kan je meteen aan iemand zien of die te weinig geslapen heeft. Symptomen zijn een droge huid, waterige, vermoeide ogen en natuurlijk – wallen. Oververmoeidheid is een ware plaag tegenwoordig en is in veel gevallen de oorzaak van wallen onder de ogen!

> Lees meer over het verbeteren van je slaap

Wallen onder ogen door een burnout

Een chronisch gevolg van oververmoeidheid, en ook van te veel werken, is dat men aan een burnout lijdt. Een burnout omvat eigenlijk tal van symptomen, die aangeven dat zowel het lichaam als de geest geen energie en reserves meer hebben. Naast gewichtsverlies (of juist bijkomen), weinig energie, een slechte concentratie en een droge huid zijn ook wallen onder de ogen een vaak voorkomend fenomeen.

Herken jij de klachten die horen bij een burnout? Wij hebben een uitgebreid artikel voor je klaarstaan over de symptomen van een burnout. Hierin gaan we in alle op symptomen en bijbehorende klachten. Je kunt deze gratis downloaden

Wallen door roken

Roken is ten slotte ook een van de meest voorkomende oorzaken van wallen onder de ogen. Wie veel rookt, vermindert immers de bloedtoevoer naar alle weefsels drastisch én droogt sneller uit. Het gevolg is dat de huid in het algemeen minder gevoed wordt. Dit valt vooral op waar die huid dunner is – zoals onder de ogen.

Wat te doen bij wallen onder ogen

 

De gevolgen van wallen onder de ogen

Wallen hebben echter niet enkel een oorzaak: ze hebben ook gevolgen! Hoewel ze natuurlijk slechts een teken zijn van oververmoeidheid of een burnout, geeft het volgende overzicht aan wat de mogelijke gevolgen zijn:

  • Een uitgedroogde huid. Als je wallen onder je ogen hebt, dan zorgt dit voor nog méér huidproblemen. Zo veroorzaken de wallen een nog slechtere doorbloeding van de huid, waardoor deze sneller zal uitdrogen.
  • Je ziet er ouder uit. De ogen hebben een enorme impact op hoe je eruit ziet. Heb je veel last van wallen, dan zie je er gewoon veel ouder uit. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
  • Je krijgt zwarte kringen onder je ogen. Wallen zijn één ding, maar als die vermoeidheid of slechte gewoontes blijven duren dan kan het probleem snel verergeren. Vaak krijgt men dan last van zwarte kringen, die helemaal niet zo gemakkelijk meer weg te krijgen zijn.

> Lees meer over het verminderen van stress

Wallen onder ogen door stress

 

Wat veroorzaakt de donkere kringen onder ogen

Donkere kringen onder je ogen geven je een vermoeide blik. Voor de heren onder ons is dit extra vervelend; je kunt ze namelijk alleen ‘verstoppen’ onder een laagje make-up of camouflage crème. Mensen die regelmatig last hebben van deze donkere kringen, ook wel zwarte kringen genoemd, hebben een hele fijne, dunne huid onder hun ogen. Wanneer er sprake is van te weinig vocht of zuurstof in het lichaam, gaat het bloed trager stromen en is het bovendien donkerder. Omdat de dunne huid bijna doorzichtig is, kan je de bloedvaatjes in dit geval beter zien. Je krijgt dan die blauwachtige kleur schaduw onder je ogen die we donkere kringen noemen.

Donkere kringen hebben verschillende oorzaken, waarvan enkelen overeenkomen met wallen onder de ogen:

  • Te weinig zuurstof in je bloed wordt veroorzaakt door vermoeidheid of te veel alcohol of sigaretten.
  • Stress en angst tekenen zich af
  • Een tekort aan vitamines en mineralen (vitamine C, ijzer of zink)
  • Heb je last van hooikoorts? In je ogen wrijven veroorzaakt irritatie en donkere kringen.
  • Te lang inspannend kijken, bijvoorbeeld achter de pc, veroorzaakt vermoeide ogen en donkere schaduwen onder je ogen.

 

Help, ik heb dikke ogen!

Niets valt zo op als gezwollen ogen. Je kent ze wel: dikke oogleden na een tranentrekkende film of dikke ogen na een nachtje doorzakken. Maar ook na een heerlijk, lang nachtje slapen kan je wakker worden met dikke ogen. Hoe zit dat nou precies?

Onze ogen raken gezwollen door een ophoping van weefselvloeistof. Deze verzamelt zich in de oogleden, waardoor ze uitzetten. Dit gebeurt vooral in onze traanzakken.
Voldoende vocht, een goede nachtrust en regelmatig pauzeren als je veel en lang achter de pc werkt, voorkomen dikke ogen.
Overigens kunnen je ogen ook geïrriteerd raken door airconditioning. Dit kan ‘droge ogen’ tot gevolg hebben, waardoor je in je ogen gaat wrijven en je het weefsel alleen maar meer irriteert.  En dan? Dikke ogen!

 

Tips om wallen en kringen onder de ogen en dikke ogen te verminderen

Nu duidelijk is wat wallen zijn en waar ze vandaan komen, is het natuurlijk ook belangrijk te weten wat je eraan kan doen. De volgende tips kunnen je helpen om die wallen weg te krijgen of zelfs te voorkomen!

1: Verzorg je huid

Eerst en vooral is het van belang dat je je huid regelmatig onderhoud. Vooral op die plaatsen waar hij erg dun is, zoals onder de ogen of aan de handen. Hiervoor kan je een reinigingsmelk gebruiken, maar ook natuurlijke producten zoals een scrub of zelfs natuurlijke oliën.

2: Gezond eten

Vaak wordt de rol van voeding onderschat bij het voorkomen en genezen van wallen. Vooral water is belangrijk om dit te voorkomen, aangezien het je huid gehydrateerd houdt. Ook moet je voeding eten met veel kalium om te voorkomen dat vocht zich onder de ogen gaat ophopen. Voedingsmiddelen zoals aardappelen, fruit, noten en gedroogde vruchten bevatten veel kalium.

3: Verzorging met kamillethee

Een erg oud middeltje om wallen onder de ogen te verzorgen, is om twee zakjes lauwe kamillethee op de ogen te laten rusten en te laten intrekken.

4: Massages tegen wallen

Een andere goede manier om wallen onder je ogen weg te werken is door de huid eronder de masseren. Dit kan je eenvoudig zelf doen! Begin in de hoek van je ogen en geef lichtjes druk met je vingers. Wrijf voorzichtig over de huid rondom je ogen, en op de lange termijn zal je veel minder last hebben van wallen.

5: Concealer gebruiken

Er bestaan heel wat kunstmatige middeltjes om wallen te verzorgen, waaronder concealer. Dit pakt de oorzaak van het probleem misschien niet aan, het zorgt er enkel voor dat de wallen minder opvallen.

6: Slaap genoeg en vermijd stress

Waarschijnlijk de beste manier om wallen onder de ogen te vermijden, is door je levensstijl aan te passen. Stress is voor veel mensen een normale zaak geworden, maar de effecten ervan op je lichaam en geest zijn enorm. Slaap minstens 7 uur per nacht, doe aan beweging en probeer stress tot een minimum te behouden. Op die manier zal je je niet enkel vele beter en uitgeruste voelen, je zal er ook zo uitzien. En je ogen zullen er dan ook het bewijs van zijn!

> Lees ook: Slaaptekort door stress

Tips tegen wallen

Weg met wallen!

Op het esthetische na, zijn wallen in de directe vorm geen gevaar voor je gezondheid. Anderzijds is het een signaal van je lichaam dat je te ver gaat. Het geeft weer dat je vermoeid, oververmoeid of chronisch gestresst bent. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, stuit je waarschijnlijk op oorzaken waar je mee aan de slag wilt.

Misschien denk je dan in eerste instantie aan de hulp van een psycholoog. In een kamertje gesprekken voeren met een psycholoog heeft minder effect op jouw herstel dan coaching in de natuur. De combinatie van beweging, buiten en coaching echter is een beproefde aanpak met uitstekende resultaten. Daarom werken wij graag op deze manier aan jouw herstel. Jouw coach heeft bovendien veel ervaring met mensen die kampen met dezelfde problemen als jij.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burnout is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Jezelf vergelijken met anderen

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies