Kom je ’s ochtends moeilijk uit bed? De grootste redenen van slecht slapen zijn: spanningen, zorgen, piekeren, angsten, burn-out, depressie, onrust en andere aan stressgerelateerde oorzaken. In dit blog lees je hier meer over.

Hoe herken je dat je moeilijk uit bed komt?

Je hebt elke ochtend weer moeite met opstaan. Het is fijn om in bed te blijven liggen, maar de verplichtingen roepen. Je moet naar school of werk. Iedere ochtend zet je je wekker om half 7, maar het lukt je maar zelden om direct uit bed te stappen en fit wakker te worden. Je gaat vroeg naar bed om er weer vroeg uit te kunnen, maar het helpt niet. Herkenbaar? Dan is het tijd om dit probleem aan te pakken.

Levensstijl veranderen om makkelijker uit bed te komen

Wanneer je moeilijk uit bed komt wordt je dag niet makkelijker. Nog voordat de dag begonnen is ben je al in gevecht met jezelf. Nu kan het zijn dat je gewoon geen ochtendmens bent. Dit verschilt per mens. Een ochtendmens is in de ochtend op z’n best, daar waar een avondmens in de avond op gang komt. Dit is niet iets wat je veranderd. Het wordt een probleem wanneer je jezelf ’s ochtends echt uit bed moet slepen. Dan spelen er andere factoren mee.

heb jij moeite om uit bed te komen

Waarom kom je moeilijk uit bed: de oorzaken

Er zijn een aantal factoren die maken dat je moeilijk uit je bed komt:

Stressklachten

Wanneer je last hebt van stress is het vaak lastig om de dag los te laten wanneer je naar bed gaat. Je piekert en komt niet in de ontspanning. Dit kan een keertje voorkomen. Gebeurt dit vaker dan is het belangrijk dat je ingrijpt. Slaap is een belangrijke factor om stress te verminderen. 

Een veranderend slaapproces

Het slaapproces van mensen is met de tijd veranderd. De meeste mensen slapen niet zodra het donker wordt om vervolgens wakker te worden bij het gekraai van de haan. Het is allemaal minder in balans. Het blijkt dat een avondmens de meeste moeite heeft om uit bed te komen. Ze slapen dan wel vaker overdag of in de middag, maar alsnog komen zij – ook als ze uitgerust zijn – moeizamer uit bed.

Blauw licht

Blauw licht is een oorzaak van slaapproblemen. Een avondje netflixen of spelletjes spelen op je telefoon doe je op een scherm. Deze schermen geven blauw licht af wat invloed heeft op de aanmaak van melatonine. Dit is een stofje wat ervoor zorgt dat je lichaam het signaal krijgt om te gaan slapen. Blauw licht verstoort dit proces omdat je lichaam denkt dat het nog dag is.

Lichamelijke klachten

Het kan zijn dat je lichamelijke klachten hebt die ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Slecht slapen maakt ook dat je moeilijker uit bed komt. Denk hierbij aan lichamelijke klanten die bij stress voorkomen als: pijn in de rug, schouder en nek. Ook hoort hierbij ademhalingsproblemen, hartkloppingen, hoofdpijn, benauwdheid etc. Deze lichamelijke klachten die slaapproblemen kunnen veroorzaken hebben vaak ook een relatie met stress.

Stress en stressgerelateerde aandoeningen zijn in veel gevallen de reden dat mensen moeilijk uit bed komen. 

Gevolgen voor mensen met stress

Ben je iemand die lijdt aan chronische stress of een burn-out, dan is het voor jou lastiger om uit je bed te komen. Je hebt de hele nacht gepiekerd, waardoor geen oog dicht kon doen. Wanneer je dan eindelijk toch in slaap valt, gaat je wekker. Je staat vermoeiender op dan toen je naar bed ging. Veel mensen denken dan: ik ben toch al laat, dus ik kan net zo goed blijven liggen. Dat is juist waar het steeds erger en moeilijker wordt om uit je bed te komen. 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Waarom zorgt stress ervoor dat je moeilijk uit bed komt?

Stress is als het ware het ‘startknopje’ van je lichaam. Het stresssysteem beschermt mensen tegen gevaren. Wanneer er gevaar dreigt zoals een dier dat op je af komt rennen of een overval die ter plaatse plaatsvindt, komt het hele lichaam snel in de actiestand, klaar om te vechten of te vluchten. Als het gevaar weg is, komt het lichaam vanzelf weer in een ontspannen modus.

Iedere dag krijgen mensen steeds meer prikkels om zich heen. Denk aan telefoontjes, verkeer, technologie, werk etc. Al deze prikkels zorgen voor stress, de hele dag door.

Hoe meer het stresssysteem geprikkeld wordt, hoe moeilijker je weer terug keert naar de ontspanningsmodus. Het lichaam staat als het ware altijd aan. En dit leidt vaak tot slaapproblemen door te veel prikkels en stress. 

Praktische tips voor een beter rust

Wil jij makkelijk je bed uit kunnen komen? Probeer dan een routine te creëren door op dezelfde tijd naar bed te gaan en op hetzelfde tijdstip uit bed te komen. Op die manier raakt je lichaam gewend aan dit ritme en zal het makkelijker voor je zijn om uit bed te komen. Voor sommige mensen laat werk het niet toe, omdat ze met verschillende diensten werken. Dan is het handig om net iets meer te doen, bijvoorbeeld je wekker voor de deur van je slaapkamer te zetten, zodat je gedwongen uit bed moet. 

Probeer – zodra je wakker bent – je gordijnen meteen te openen voor licht. Licht stimuleert namelijk de aanmaak van dopamine. Dat is een stof waardoor je lichaam meer energie krijgt. Opstaan op hetzelfde tijdstip, wekker bij de deur en meer licht naar binnen laten zijn manieren op een routine voor jezelf te creëren. Het is belangrijk dat je niet meteen na een dag je routine opgeeft. Een routine is pas een routine als je hiermee doorgaat. Nieuwe gewoontes hebben even de tijd nodig om de effecten ervan tot bloei te laten komen. Je zult na een korte tijd al snel verschil merken. Je kunt samen met een coach kijken naar je situatie. Een goede coach helpt jou om de juiste stappen te nemen, zodat je op den duur niet meer moeizaam uit bed komt.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.