Hoe ga je als leidinggevende om met zaken zoals een burn-out, werkdruk en stressgerelateerde klachten van werknemers? Hoe goed je het ook bedoeld, strategieën kunnen eerder een negatief effect hebben, dan dat het de juiste uitwerking heeft.

In dit artikel lees je meer over het bespreekbaar maken van werkstress. Is dit de sleutel tot het succes? Of vererger je de boel juist door hier de nadruk op te leggen?

Werkstress bespreekbaar maken: handig?

Zijn er meerdere werknemers in jouw team of jouw bedrijf die kampen met stressgerelateerde klachten zoals een burn-out? Dan zou er een lichtje moeten gaan branden bij jou als leidinggevende. Wellicht heeft de werkdruk of werkstress hier iets mee te maken. Een overleg met het team of bedrijf en hierover in gesprek gaan kan een slimme strategie zijn. Maar is dit echt wel zo handig om het beestje een naam te geven?

Steken werknemers elkaar aan met stress en burn-out?

Ken je dat? Wanneer iemand begint te praten over luizen dat je dan direct gekriebel op je hoofd voelt? Je hebt helemaal geen last van luizen, maar hierover praten kan aanstekend werken. Helaas kan dit ook het geval zijn met praten over werkstress. Een burn-out lijkt soms wel besmettelijk. Wanneer één werknemer uitvalt, kunnen de volgende werknemers binnen de kortste keren ook de klachten herkennen en uitvallen.

Vorige week had werknemer A hier nog helemaal geen last van, maar door verhalen van anderen te horen kan het toch wel herkenbaar klinken. Voor je het weet heeft werknemer A last van stress en begint het stressgerelateerde klachten te voelen. Door het bespreekbaar te maken kun je de nadruk hierop gaan leggen en kun je de boel juist verergeren.

Door zaken zoals werkstress bespreekbaar te maken, kunnen stressklachten als een lopend vuurtje jouw werknemers aantasten. Ze weten wat je wanneer zouden moeten voelen, terwijl ze hier anders nooit zo over nadachten. Denk er van tevoren dus goed over na hoe jij dit thema bespreekbaar wilt maken.

Cijfers door TNO: Werkstress kost jaarlijks 2,5 miljard!

Werkstress bespreekbaar maken

Het niet bespreekbaar maken van werkstress

Moet je woorden zoals werkdruk en stress dan maar de doofpot indoen? En wordt het een taboe om over moeheid en stress te praten? Dat is ook niet de ideale optie. Door er een groot taboe van te maken, zullen werknemers nooit op tijd aan de bel durven trekken wanneer zij klachten ervaren door stress. Hierdoor zul je uiteindelijk hetzelfde resultaat bereiken en zullen werknemers uitvallen.

Werknemers zullen de druk voelen om te presteren en zich niet zwak te laten blijken. Hierdoor zullen ze snellen over hun eigen grenzen gaan en niet durven stoppen.

Het niet bespreekbaar maken is dus net zo funest als er wel over praten. Wat is dan de beste optie voor het bedrijf en de werknemers?

Het wel bespreekbaar maken van werkstress

Zowel het niet bespreekbaar maken van werkstress als het woordje in de doofpot doen, zijn geen goede oplossingen. Maar hoe kun je dit thema dan toch aan te kaak stellen? Wij geven tips hoe je dit thema toch bespreekbaar kunt maken, maar geen negatieve invloed kunt laten uitoefenen.

Open discussie over stress

Ben je benieuwd hoe jouw medewerkers denken over werkstress en werkdruk? Organiseer dan een open discussie.  Of het handig is om de deelname verplicht te maken hangt af van ieders situatie. Een grote opkomst zorgt ervoor dat je een zo divers mogelijke discussie kunt voeren. Laat niet alleen werknemers met stressgerelateerde klachten aan het woord, maar zorg voor diversiteit in de discussie.

Door er samen over werkstress te praten, kunnen er oplossingen bedacht worden. Het moet dus geen ‘praatclubje’ worden, maar een gesprek dat tot oplossingen kan leiden. Hoe wordt de werkdruk ervaren en wat zouden oplossingen voor werkstress kunnen zijn? Door een open en actieve houding voor resultaten kan er daadwerkelijk wat gedaan worden aan de werkstress, zonder dat het een aanstekelijk ziekte effect heeft.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Één-op-één gesprekken

Wil je een goed beeld van werkdruk en werkstress? Zorg dan dat je de werknemers er één voor één tussenuit haalt voor een gesprek. Dit hoeft geen evaluatiegesprek te zijn over de gedane prestaties, maar gewoon een gesprek over hoe de werksfeer en werkdruk is.

Hierdoor kun je als leidinggevende een veel beter idee krijgen van wat er daadwerkelijk gaande is met de werknemers en hoe je de werksfeer kunt optimaliseren. Je hoeft tijdens de gesprekken niet de nadruk te leggen op het thema werkstress, maar probeer te inventariseren hoe de werknemer de druk ervaart zonder suggesties te werpen.

Werkstress bespreekbaar maken

Wel blijven praten

Dat de kans bestaat dat het bespreekbaar maken van dit thema de boel mogelijk kan verergeren is een optie. Toch blijft het belangrijk om dit thema bespreekbaar te kunnen maken. Blijf juist communiceren zodat je als leidinggevende weet waar je aan toe bent en wat je kunt doen.

Door open conversaties kun je resultaten boeken. Want wanneer mensen in jouw team of bedrijf uitvallen door stressgerelateerde klachten, dan is dat een teken dat er wel degelijk iets ‘mis’ is. Ook al praat je er niet over, vroeg of laat komt de waarheid boven water, waarbij de gevolgen niet meer te overzien zijn en een hoog verzuim de uitkomst is.

Werkstress bespreekbaar maken

Het niet bespreekbaar maken van werkstress na re-integratie van burn-out

Wanneer werknemers na een burn-out weer terugkeren op het werk, is het communiceren ook erg belangrijk. Het is belangrijk om niet te betuttelen. Je hoeft niet iedere dagdeel te vragen of het wel gaat. Dit kan de boel juist negatief beïnvloeden. Het is goed om updates te verwachten, maar dit kan ook met een wekelijks gesprekje of met e-mailupdates.

Zorg ervoor dat jouw zorgzaamheid niet overkomt als beklemmend. Door extra veel aandacht te besteden aan de mogelijke klachten en stress, kan dit gevoel moeilijk weggaan bij de werknemer. Zorg voor een positieve benadering en werk naar resultaten toe.

Werkstress bespreekbaar maken

Hulp vragen

Als leidinggevende kun je er soms weleens alleen voor lijken te staan. Dit is echter helemaal niet het geval. Wanneer een werknemer uitvalt door een burn-out, hoeft dit geen fout van jou te zijn. Wil je weten hoe je het beste om kunt gaan met medewerkers met een burn-out of stressgerelateerde thema’s op de werkvloer? Zorg dan dat je je laat informeren. Ook kun je hulp zoeken van deskundigen. Zo kan één van onze coaches jou op deze vlakken helpen en adviseren.

In een tijd waarin stress en werkdruk er nu eenmaal bij lijken te horen, is het belangrijk om hier als leidinggevende iets aan te doen. Wees voorzichtig in het bespreekbaar maken van dit onderwerp, maar zorg er zeker voor dat hierover gepraat kan worden. Kies de beste tactiek om dit thema te kunnen aankaarten, zonder dat het een aanstekelijk effect heeft. Het bespreekbaar maken van werkstress kan potentieel de boel verergeren, toch is het onderwerp tot een taboe maken veel schadelijker. Het niet bespreekbaar maken van werkstress is dus feitelijk geen optie!

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *