arrow_drop_up arrow_drop_down

Burn-out door gezondheidsproblemen: hoe ga je hier mee om?

Een burn-out is een algemeen erkend gezondheidsprobleem in onze maatschappij. Het wordt door experts ook wel een Westerse kwaal genoemd. We leven immers in een tijdperk waarin alles draait om arbeidsproductiviteit. De mens staat steeds minder centraal en er is een sterke concurrentie.

Daarom is het als individu tegenwoordig belangrijker dan ooit ‘er tussenuit’ te springen. Bovendien ondervinden we ook nog eens een luxeprobleem. Er is immers heel veel keuzestress, waardoor mensen lastig weten wat nu echt bij hun past. Vroeger had je als individu veel minder mogelijkheden. Dit is weliswaar beperkt, maar het resulteerde wel in minder geestelijke onrust. Een burn-out kan meerdere oorzaken hebben en is altijd een kwalijke situatie. Een burn-out mag namelijk niet worden onderschat, ook al wordt dit nog wel regelmatig gedaan.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Mentale kwalen zijn minder zichtbaar

De reden daarvoor is dat mentale kwalen niet zichtbaar zijn. Daardoor zullen mensen veel minder snel empathie voelen met iemand met een mentale kwaal. Men denkt snel dat hij of zij zich aanstelt en niet zo moet zeuren. Terwijl een burn-out wel degelijk een serieus probleem is. Een burn-out ontstaat niet van de hak op de tak. Het is niet zo dat je leven altijd geleidelijk verloopt en dat je ineens wakker wordt met een burn-out. Nee, daarentegen is het een slopend proces en dat uiteindelijk resulteert in een burn-out.

Maar in deze duisternis kan ook enig licht worden gegeven. Juist doordat een burn-out niet van de hak op de tak ontstaat, kun je er wel iets aandoen als je merkt dat je symptomen begint te krijgen. Het is dan belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen, anders gaat het van kwaad tot erger. Coaching kan je helpen om een burn-out te voorkomen, of met het genezen van een reeds bestaande burn-out.

Zie ook: Waarom mentale problemen en fysieke problemen nooit losstaan van elkaar

Gezondheidsproblemen die kunnen leiden tot een burn-out

Uit onderzoek is gebleken dat gezondheidsproblemen een belangrijke rol kunnen spelen bij een burn-out. Uit onderzoek is gebleken dat er namelijk een wisselwerking is tussen je lichaam en je brein. Met andere woorden: je brein stuurt constant signalen naar je lichaam, maar je lichaam stuurt ook constant signalen naar je brein. Heb je dus gezondheidsproblemen? Dan kan dit een symptoom van een burn-out zijn! Het is dus een mythe dat een burn-out enkel een geestelijke oorzaak heeft. Gezondheidsproblemen verzwakken je weerstand, waardoor je minder goed bestand bent tegen de druk van alle dag.

Het is de mix tussen alle factoren die leiden tot een burn-out. Een burn-out door gezondheidsproblemen ligt derhalve voor de hand.

Voorbeelden van gezondheidsproblemen als oorzaak van burn-out

Maar welke gezondheidsproblemen kunnen nu leiden tot een burn-out? Vraag je je ongetwijfeld af. Waar moet je opletten, zodat je de indicaties snel door kunt hebben en gepaste actie kunt ondernemen? Lees hier enkele gezondheidsproblemen die in verband kunnen staan met een burn-out.

Darmproblemen

Onderzoek heeft aangetoond dat darmproblemen een indicatie van een depressie kunnen weergeven. Lang geleden is al aangetoond dat mensen met serieuze depressieve problemen, vaak ook last hebben van verstopping in de darmen.

Deze twee zaken gaan hand in hand en weergeven precies hoe het lichaam en het brein met elkaar in verbinding staan. Uit onderzoek is echter ook aangetoond dat het verhelpen van fysieke problemen ervoor kan zorgen dat mentale problemen ook worden verholpen. Met andere woorden: het verhelpen van de verstopping heeft een positief effect op je brein! Vandaar dat het bij een burn-out ook zeer belangrijk is om een gezond lichaam te hebben. Men stelt niet voor niets dat een gezond lichaam vaak gepaard gaat met een gezonde geest.

Lees ook: Buikpijn door stress

Burn-out door gezondheidsproblemen: hoe ga je hier mee om?

Overgang

De overgang is een moeilijke periode voor elke vrouw. In de overgang ondervinden veel vrouwen fysieke en mentale problemen. Die kunnen hand in hand met elkaar gaan. In de overgang alleen zitten, betekent natuurlijk nog niet dat je zeer vatbaar bent voor een burn-out. Met die redenering zou dan namelijk elke vrouw in de overgang uiteindelijk een burn-out krijgen. Het is echter wel een feit dat je in deze periode vatbaarder bent voor een burn-out. Daarom is het altijd belangrijk om op je gezondheid te letten tijdens je overgangsperiode.

Zie ook: Burnout door de overgang en PMS klachten. Wat kun je eraan doen?

SOLK

SOLK staat voor Somatisch Onvoldoende verklaarbare Lichamelijke Klachten. Dit zijn dus lichamelijke klachten die beslist aanwezig zijn in een lichaam, maar waarbij geen (lichamelijke) oorzaak gevonden kan worden. Steeds meer raakt echter de combi bewezen tussen lichamelijke klachten en mentale klachten. Echter zegt dit niet dat iemand met SOLK zich aanstelt, of iets veinst. Het laat wel zien dat bijvoorbeeld een kleine ontsteking ergens in het lichaam, grote lichamelijke en mentale consequenties kan hebben. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een negatieve spiraal wordt ingezet en klachten van kwaad tot erger overgaan.

Mensen die last hebben van SOLK, zijn vatbaarder voor een burn-out doordat SOLK uitput, zowel geestelijk, mentaal als lichamelijk. Natuurlijk zijn er de directe lichamelijk klachen die oververmoeid maken, maar ook de mentale aspecten van SOLK putten uit. Wanneer je hier last van hebt moet je opgewassen zijn tegen de meningen van mensen van buitenaf (‘ach joh, stel je niet zo aan’) met daarbij je eigen interne criticus die behoorlijk oordelend kan werken.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Auto-immuunziekte

Auto-immuunziekten ontstaan doordat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als lichaamsvreemd ziet. Het lichaam gaat dan antistoffen tegen de eigen weefsels vormen. Vaak duurt het erg lang voordat een auto-immuunziekte wordt vastgesteld. Het is niet altijd helder waar dit vandaan komt. Het is dan ook geen normaal proces dat een lichaam een eigen stof aanvalt.

Een auto-immuunziekte maakt moe en kan behoorlijk uitputtend werken. Iemand met een auto-immuunziekte moet zijn leven hier (deels) op aanpassen. Vaak wordt dit als erg lastig ervaren. Doe je dit echter niet, of vind je het lastig een auto-immuunziekte te accepteren, kan dit leiden tot extra stress, oververmoeidheid en uiteindelijk ook burn-out

Allergieën

Bij allergieën wordt vaak gedacht aan hooikoorts en een allergie voor huisstofmijt. Echter bij allergiën kun je ook denken aan een voedselallergie. De gevolgen van allergiën kunnen uiteenlopen van wat klachten, tot zelfs levensbedreigende situaties. Gelukkig is dit laatste niet zo snel het geval, maar allergiën kunnen wel leiden tot minder slaap, kortademigheid, druk op de borst, etc.

Allergieën putten je lichaam uit, zorgen voor fysieke stress in het lichaam, en zorgt voor onbalans.

Lees verder over allergieën en stress

Burn-out door gezondheidsproblemen

Belang van goede gezondheid

Een goede gezondheid is in dit tijdperk dus belangrijker dan ooit. Dat zorgt er niet alleen voor dat je langer zal leven, maar ook dat je je mentaal goed voelt. Lees hieronder enkele tips om een gezond leven te leiden.

Leefstijl als medicijn

Steeds meer wordt duidelijk dat het lichaam invloed heeft op je brein, en dat je brein invloed heeft op het lichaam. Leefstijl als medicijn wil dus zeggen dat je je leefstijl aanpast aan wat gezond voor je is.
Het omvat bijvoorbeeld:

E-book: Richtlijnen voeding bij hevige stress of een burn-out


Met dit e-book voorkom je dat een voedingspatroon hanteert wat je extra stress oplevert. Je krijgt handige recepten en dagmenu’s die je kunt volgen.

Meer informatie

Nu van € 19,95 voor € 9,95

Coaching nodig?

Ben je bang dat je tegen een burn-out aanloopt? Of heb je al een burn-out en wil je daar graag mee geholpen worden. In beide gevallen is het verstandig om coaching te nemen. Een extern persoon kan namelijk vanuit een andere invalshoek je probleem gade slaan. Met een ander perspectief is het mogelijk om nieuwe bergen te verzetten. Bij onze coaching hanteren wij de zogenoemde berg-methode. Deze methode staat bekend om zijn effectiviteit en heeft al voor veel positieve resultaten gezorgd.

De B in de berg-methode staat voor beweging. Het belang daarvan is in dit artikel al duidelijk naar voren gekomen. Een coach kan jou aan de hand nemen en je motiveren om meer te gaan bewegen. De E staat voor eten. Het belang van goede voeding mag niet worden onderschat. Een coach weet precies wat je wel kunt eten en niet kunt eten. Voeding kan een belangrijke impact op het verwerken van een burn-out hebben. De R staat voor rust. Mensen met een burn-out hebben vaak onrust in hun hoofd. Een coach zorgt ervoor dat je meer rust krijgt. De G staat voor gedrag. Hoe ziet je gedrag eruit bij een burn-out en wat moet je anders doen? Tijdens de coaching wordt dit ook in behandeling genomen.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies