Na een burn-out, kun je er erg tegen opzien om ‘het gewone leven’ weer op te pakken. Terwijl het je voorheen nooit aan motivatie ontbrak, stel je bepaalde taken nu liever zo lang mogelijk uit. Waarom is het zo moeilijk jezelf te motiveren na een burn-out? Hoe vind je jouw motivatie weer terug?

Oorzaken van een gebrek aan motivatie

Je kunt om verschillende redenen je motivatie verliezen. Een gebrek aan motivatie hoeft niet te betekenen dat je lui bent. Het kan ontstaan door een depressie, door stress of juist door verveling. Waardoor ben jij je motivatie verloren?

Gebrek aan energie

Je kunt je lusteloos voelen door een slaapgebrek, een ongezond voedingspatroon of een gezondheidsprobleem. Maar je kunt ook mentaal en emotioneel uitgeput raken door familieproblemen, conflicten op het werk of veel piekeren. Er ontstaat een probleem in je energiebalans en door een gebrek aan energie, verlies je jouw motivatie.

Verveling of overbelasting

Een andere oorzaak van een gebrek aan motivatie is verveling of overbelasting op het werk. Wanneer de druk te hoog is of als je chronische stress ervaart, kun je erg tegen een werkdag opzien. Twijfelen aan je eigen kunnen is funest voor je motivatie. Je stelt moeilijke opdrachten het liefst zo lang mogelijk uit en je voelt je overweldigd of onzeker.

Aan de andere kant kun je ook een gebrek aan motivatie hebben wanneer je werk eentonig is of als je er weinig voldoening uit haalt. Je hebt uitdagingen nodig en je moet een duidelijk beeld hebben van waarom je dit werk doet.

Verlies van motivatie door burn-out

Tijdens een burn-out is het verlies van je motivatie een logisch gevolg. Wanneer je volledig opgebrand bent, heb je gewoonweg nergens energie voor. Dagelijkse taken kunnen al te zwaar voor je zijn. Ook al heb je wel de wens een aantal dingen te doen, je raakt ontmoedigd, omdat je er de energie niet voor hebt.

Weten of jouw symptomen bij
een burn-out horen?

Ontdek aan de hand van de gratis test of je een burn-out hebt. Binnen een kwartier weet je of een burn-out bij jou op de loer ligt.

Ontvang direct praktische tips
van een ervaren coach in je inbox
.

burnout test

Een burn-out heeft ook een grote impact op je mentale welzijn. Je kunt het vertrouwen in jezelf en je eigen kunnen verliezen. Je bent waarschijnlijk iemand geweest die altijd de volle 100% van zichzelf gaf en ineens kun je dat niet meer. Dit is een aanslag op je gevoel van eigenwaarde. Zelfs na je burn-out kan het enige tijd kosten voor je jezelf weer terugvindt en weer op jezelf durft te vertrouwen.

Een burn-out gaat daarom soms ook gepaard met een depressie. Je kunt veel negatieve gedachten over jezelf hebben en je erg down voelen. Je voelt je machteloos en je verliest de interesse in alles. Als je een lange periode veel last hebt van een sombere stemming, kan het zijn dat je depressief bent. Zoek in dat geval professionele hulp. Misschien ben je hersteld van je burn-out, maar nog niet van de depressie.

Gebrek aan motivatie door angst

Je raakt gemotiveerd wanneer je vertrouwen hebt in jezelf en je eigen kunnen. Maar wanneer je teveel druk voelt, je nieuwe vaardigheden moet inzetten of je je weinig hebt kunnen voorbereiden, kun je angstgevoelens hebben. Angst werkt demotiverend. Na een burn-out hebben velen nog last van angstgevoelens.

Angst gewone leven op te pakken

Je kunt door een burn-out je zelfvertrouwen kwijtraken. Je doet bijvoorbeeld langer over andere taken die je voorheen weinig moeite kostten of je hebt moeite om je te concentreren. In het begin kan dit erg ontmoedigend en demotiverend zijn. Je bent bang nooit meer dezelfde kwaliteit te kunnen leveren of je dagelijkse bezigheden in hetzelfde tempo te kunnen afronden.

Moeite om jezelf te motiveren door angst na burn-out?

Angst voor terugval

Wanneer het even wat minder gaat, kun je ook bang zijn voor een terugval. Een burn-out is heel heftig en dat wil je niet nog eens meemaken. Je hoeft maar een beetje stress te ervaren, vermoeid thuis te komen of lichamelijke klachten te krijgen en je raakt in paniek.

Angst door ontregelde stresshormoonhuishouding

Je stresshormoonhuishouding is overdreven waakzaam geworden. Gebeurtenissen die je voor je burn-out een beetje spanning gaven, maken je ineens veel angstiger. Je lichaam geeft een te hoge dosis van het stresshormoon af voor ongevaarlijke situaties.

Moet je jezelf wel of niet motiveren na burn-out?

Aan de ene kant moet je jezelf niet door angst laten verlammen, maar aan de andere kant wil je natuurlijk een terugval voorkomen. Hoe kun je hier evenwichtig in zijn? Is het wel of niet verstandig jezelf te motiveren na een burn-out?

Voordelen van jezelf motiveren

Jezelf motiveren na een burn-out is nodig als je met bovenstaande angstgevoelens worstelt. Jezelf een duwtje in de rug geven en voor gezonde uitdagingen zorgen, kan heel nuttig zijn om je angst te overwinnen en om weer zelfvertrouwen te krijgen.

Bovendien wil je weer leren genieten en dingen leuk vinden. Je kunt daarom jezelf motiveren door een eerlijk zelfonderzoek te doen en aan je autonomie te werken. Je zult dan niet alleen gemotiveerd raken, maar het zal je ook helpen een terugval te voorkomen.

Gevaren van jezelf motiveren

Maar jezelf motiveren betekent niet dat jezelf moet forceren. Je kunt na een burn-out geleidelijk weer taken op je nemen en je gewone dagelijkse bezigheden doen. Maar daarnaast moet je goed je energieniveau in de gaten houden en niet over je grenzen gaan. Zorg daarom voor voldoende ontspanning en rust. Enthousiast en gemotiveerd zijn is niet verkeerd, zolang je naar je lichaam luistert en goed voor jezelf blijft zorgen.

Motivatie beschermt je tegen bore-out

Op je werk is het belangrijk om zowel overbelasting als onderbelasting tegen te gaan. Als je een burn-out hebt gehad, weet je hoe het is om overbelast te zijn. Maar wanneer je geen motivatie hebt, zou je ook onderbelast kunnen raken. Dat lijkt in het begin misschien niet zo erg. Maar op den duur kun je ook stress gerelateerde klachten krijgen als gevolg van langdurige onderprikkeling.

Chronische verveling en geen voldoening uit je werk halen kan tot een bore-out leiden. Je verliest de motivatie voor je werk en je vertoont daardoor uitstelgedrag. Je kunt ook depressieve gevoelens hebben, omdat je het gevoel hebt geen waardevol werk te verrichten.

Je motivatie terugvinden is een bescherming tegen een bore-out. Vraag jezelf af wat jou voldoening geeft en hoe je meer plezier in je werk kunt krijgen. Stel doelen voor jezelf en maak een plan om die doelen te bereiken. Op die manier zul je je motivatie terugvinden en voorkom je een bore-out.

Extrinsieke en intrinsieke motivatie

Je kunt motivatie verdelen in twee soorten motivatie: extrinsieke en intrinsieke motivatie [1]. Extrinsieke motivatie is de motivatie die van buitenaf komt. Je wilt een taak bijvoorbeeld op tijd afronden, omdat je een deadline hebt. Of je werkt hard, omdat je een spaardoel hebt of omdat je uitkijkt naar een mooie vakantie met je gezin. En je kunt zelfs gemotiveerd zijn om negatieve gevolgen te vermijden, zoals kritiek van een klant of het verlies van je baan.

Intrinsieke motivatie is de motivatie die van binnenuit komt. Je bent gemotiveerd, omdat je je werk graag doet. Jouw werk interesseert je en je haalt er voldoening uit. Intrinsieke motivatie kan je beschermen tegen zowel een bore-out als een burn-out. Wanneer jij je werk graag doet, haal je er voldoening uit en kost het je ook minder energie. Het is dus belangrijk dat je na een burn-out deze intrinsieke motivatie terugvindt. Hoe kun je dat doen?

6 tips om jezelf na burn-out te motiveren

De onderstaande tips zullen je helpen om na een burn-out je motivatie terug te vinden.

  • Overtuig jezelf: je krijgt meer motivatie als je voor meer autonomie zorgt. Autonomie is een vorm van onafhankelijkheid of zelfstandigheid. Je maakt je eigen keuzes en je bent vrij om zelf te bepalen wat je doet. Je moet jezelf goed leren kennen om erachter te komen wat je wilt en waar je voor staat. Op die manier kun je je eigen leven inrichten en zul je intrinsieke motivatie hebben.
  • Leef gezond: vooral nu je net uit een burn-out komt, is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt om gemotiveerd te blijven. Neem voldoende tijd om op te laden, slaap voldoende, beweeg elke dag genoeg en eet gezond. Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en je voldoende energie hebt.
  • Beloon je eigen gedrag: het klinkt misschien gek, maar jezelf belonen werkt motiverend. Zie je erg tegen je eerste werkdag op na je ziekteverlof? Trakteer jezelf aan het einde van die dag dan op dat lekkere gebakje of koop die leuke sjaal. Door jezelf op die manier te belonen, maken je hersenen dopamine aan en word je productiever en raak je meer gemotiveerd.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

  • Hou je doel voor ogen: je raakt gemotiveerd door te weten waarom je iets doet. Als je duidelijk een doel voor ogen hebt, raak je geïnspireerd om daaraan te werken. Je kunt daarvoor een vision board maken. Je plakt plaatjes op een bord die jouw doelen afbeelden. Dit is jouw visie van wat je werkelijk wilt en zo herinner je jezelf aan je intrinsieke motivatie.
  • Grote taken opdelen: je kunt gedemotiveerd raken als je je overweldigd voelt door grote taken op je to-dolijst of door lange termijn doelen die je wilt bereiken. Probeer in dat geval de grote taken op te delen in kleinere taken. En wees trots op jezelf als je een kleine taak afrondt die je dichter bij je einddoel brengt.
  • Ga om met positief ingestelde mensen: ten slotte is het belangrijk dat je positief ingesteld blijft. Omring jezelf daarom met gelijkgestemde positieve mensen die je aanmoedigen en ondersteuning bieden. Positieve omgang helpt je om obstakels te overwinnen en gemotiveerd te blijven.

Conclusie: Hoe motiveer je jezelf na een burn-out?

Je kunt om verschillende redenen gedemotiveerd zijn. Als je net uit een burn-out komt, is het goed jezelf af te vragen waarom je de motivatie bent verloren. Heb je weinig energie? Voel je je erg lusteloos of ben je juist bang om weer aan de slag te gaan? Of voel je je niet op je plek op je werk?

Zodra je de oorzaak weet, kun je kijken wat je kunt doen om jezelf te motiveren. Daarnaast kun je jezelf motiveren door voor meer autonomie te zorgen en jezelf beter te leren kennen. Zorg ook voor een gezonde leefstijl en beloon jezelf voor je inspanningen.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Na een burn-out moet je langzaam je conditie weer opbouwen. Je wilt natuurlijk niet te hard van stapel lopen en daarom kun je het beste beginnen met minder belastende beweging, zoals wandelen of rustig fietsen.

Kies allereerst een sport die bij je past en die je echt leuk vindt. Stel jezelf kleine en realistische doelen en wees trots op jezelf als je die behaalt. Het helpt ook om vaste sporttijden in te plannen, zodat het een gewoonte wordt en sommigen raken meer gemotiveerd door te sporten met vrienden.

Je kunt je motivatie voor je werk verliezen door onderbelasting of overbelasting. Wanneer de werkdruk te hoog is of als je boven je niveau moet werken, raak je gedemotiveerd. Maar je verliest ook de motivatie wanneer je werk niet uitdagend is of als je werk niet bij je past.

Wanneer je weinig energie hebt, verlies je je motivatie. Zorg daarom altijd voor voldoende nachtrust en ontspanning. Je kunt je ook lusteloos voelen en nergens zin in hebben als je depressief bent of burn-outklachten of bore-outklachten hebt.

Referenties

  1. Wikipedia.org – Intrinsieke en extrinsieke motivatie – gevonden op 15/12/2023
    Link naar pagina op wikipedia.org

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *