Hypochondrie bij burnout. Burnout en hypochonder
Hypochondrie bij burnout. Hypochonder bij burnout

Hypochondrie bij burnout. Hypochonder bij burnout

Hypochondrie bij burnout: Een burnout doet nog al wat met je. Het hormonale systeem in het lichaam is dusdanig verstoord, dat het lichaam allerlei rare dingen begint te doen. Je merkt dit aan het feit dat het lichaam ‘de regie’ heeft overgenomen. Het lichaam reageert hierop met allerlei vage klachten als veel zweten, uitval van ledematen, extreme spierpijnen, etc. Dit kunnen zulke grote vormen aannemen, dat mensen die aan een burnout lijden, gaan denken dat ze allerlei vreselijke aandoeningen hebben.

In dit artikel zetten we daarom de oorzaak en gevolgen van hypochondrie bij burnout op een rijtje.

Burnout hypochondrie bij burnout

Burnout is een term die tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Overspannenheid wordt snel verward met een burnout. Hoewel overspanning natuurlijk ook niet meteen positief is voor de gezondheid (zowel mentaal als lichamelijk) is er wel degelijk een verschil met een burnout.

Een burnout is op zich niet meer dan overspanning die chronisch is geworden en het lichaam de regie heeft overgenomen om te kunnen gaan herstellen. Het gaat zelfs zo ver dat bij een burnout de hormonale balans in het lichaam volledig is verstoord. In die zin gaat het dus niet louter om een psychologisch probleem, maar ook een lichamelijk.

De gevolgen van een burnout zijn logischerwijs niet te overzien; van een verminderd gevoel van welzijn tot moeilijkheden om optimaal te functioneren, zowel op het werk als in sociale relaties, enzovoort. Een probleem waar heel wat mensen met een burnout echter ook mee kampen, is hypochondrie. Wat meer uitleg hierover is ongetwijfeld belangrijk, zeker als je zelf met een burnout kampt.

Wat is hypochondrie precies?

Hypochondrie is kort gezegd een psychologische aandoening waarbij men er stellig van overtuigd is (of erg bang is) dat men aan een erge ziekte lijdt. Vaak denkt men te lijden aan ongeneeslijke ziektes, zoals kanker. Het gaat dus om een louter mentaal probleem – maar dat maakt de mogelijke gevolgen voor zowel lichaam als geest natuurlijk niet minder erg.

Het is namelijk zo dat door hypochondrie een verraderlijke vicieuze cirkel wordt gestart. Als iemand er echt overtuigd van is ziek te zijn of een ernstige aandoening te hebben, dan veroorzaakt dit psychologische stress en dus ook minder weerbaarheid. Hierdoor vermindert de efficiëntie van het immuunsysteem, waardoor er effectief lichamelijke klachten de kop op kunnen steken. De overtuiging dat er iets mis is wordt daardoor nog sterker, met nog meer psychologische problemen tot gevolg.

Het verband tussen hypochondrie en burnout Burnout en hypochonder

Natuurlijk is het belangrijk te weten wat nu het verband is tussen beide aandoeningen. Een burnout is een medisch ernstige aandoening, die het leven op alle vlakken negatief beïnvloedt. Werken, omgaan met mensen en nog veel meer zaken worden veel ingewikkelder. Vaak is het zelfs onmogelijk voor de persoon in kwestie.

De link tussen beide fenomenen is dus niet echt vanzelfsprekend. Toch bewijst het groeiende aantal mensen dat aan hypochondrie lijdt dat er wel degelijk een verband is. Veel van deze personen kampen immers ook met een burnout.

Wat heeft hypochondrie nu concreet te maken met burnout? Het komt erop neer dat bij een burnout de prefrontale cortex van het brein minder goed functioneert (net zoals nog veel andere lichaamsdelen, organen en lichaamsprocessen). Deze prefrontale cortex is (toevallig of niet) verantwoordelijk voor het sturen van gedachten. Ook zorgt de prefrontale cortex het relativeren van traumatiserende gebeurtenissen.

Hypochondrie bij burnout

Door deze verstoring wordt het voor mensen die aan burnout lijden dus ook moeilijker om hun gedachten onder controle te houden, én deze te sturen. Het gevolg is dat ze kwetsbaarder zijn voor allerhande psychologische problemen – waaronder, inderdaad, hypochondrie. Zeker omdat een burnout op zichzelf al gepaard gaat met lichamelijke klachten, waaronder:

– chronische vermoeidheid
– gevoeligheid voor infecties
– een zwak immuunsysteem
chronische stress, zowel lichamelijk als psychologisch
spierpijn, gewrichtsproblemen,..
– apathie en depressie

Bovenstaande voorbeelden zijn nog maar enkele van de vele symptomen waar iemand met een échte burnout aan lijdt. Het spreekt voor zich dat deze in combinatie met een verminderde mentale weerbaarheid en relativering, al snel een psychologisch probleem kunnen vormen. Hypochondrie bij burnout is daar één van de meest voorkomende van.

De vicieuze cirkel van hypochondrie doorbreken Denken dat je de burnout niet overleeft

Nu duidelijk is wat beide aandoeningen inhouden en wat het verband is, is het natuurlijk belangrijk te weten wat eraan gedaan kan worden. Geen eenvoudige opdracht, juist omdat het probleem zowel psychologisch als lichamelijk is. Toch is duidelijk dat de lichamelijke kwalen en klachten erg vaak veroorzaakt worden door een psychologisch probleem.

Je doet er goed aan om bij burnout iedere lichamelijke klacht (medisch) te laten uitzoeken. Als uit ieder onderzoek niks komt, mag je aannemen dat burnout de oorzaak is van je (enorme) klachten.

De vicieuze cirkel bestaat er natuurlijk in dat zowel het mentale als het lichamelijk elkaar steeds meer gaan ‘aanwakkeren’, elkaar gaan voeden. Zeker als de burnout al lang aansleept, kan hypochondrie bij burnout dan ook ernstige gezondheids- en levensbedreigende situaties teweegbrengen.

Vaak wordt hypochondrie afgedaan als een onschuldige ziekte die mensen vooral zichzelf aandoen. Hoewel het misschien zo mag lijken voor de buitenstaander, is het tegendeel waar. Het gaat om een aandoening die wel degelijk ernstige psychische problemen kan veroorzaken. Een aandoening waar de persoon in kwestie ook niet altijd controle over heeft. De verstoring van het hormonale systeem heeft immers negatieve effecten op de geest van de zieke – en hypochondrie als daadwerkelijk aandoening serieus nemen is dan ook vanzelfsprekend, zowel voor naasten als buitenstaanders.

In plaats van de hypochondrie bij burnout aan te pakken, kun je beter de burnout aanpakken. De hypochondrie verdwijnt dan vaak vanzelf.

Ben jij een hypochonder met een burnout? Bekijk deze link: Burnoutbegeleiding

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Door

Bianca

op 9 June 2018

Ik zit nu sinds maart in een burn out. Ik heb begeleiding van een psycholoog. Ben alleen met vlagen erg hypochondrisch. Voornamelijk wanneer ik weer een lichte terugval heb. Heb je tips om dit aan te pakken? Ps: ik heb ontzettend veel aan je site.

Door

Bianca

op 29 September 2018

Jammer dat ik geen reactie krijg op mijn vraag

Door

Ruud Meulenberg

op 3 October 2018

Hoi Bianca, Dringende vragen kun je het beste even mailen, dat is zorgvuldiger. Mijn tip is om te werken aan het herstel van je burn-out, ipv het behandelen van de hypochondrie. Wanneer je burnout herstelt, zal je hypochondrie ook afnemen

Door

Bianca

op 5 October 2018

Dank je, ben stevig bezig met herstel. En de hypochondrie is ook bijna niet meer aanwezig.

Door

Ruud Meulenberg

op 17 October 2018

Hoi Bianca, Wellicht blijft het een signaaltje van je lichaam wanneer je wat te veel doet. Zie dat als een dashboard waaruit je kunt aflezen dat je het iets rustiger aan moet doen. Als je het zo bekijkt, is het een zegen, in plaats van een vloek ;)

Door

MJ

op 17 October 2018

Hallo Bianca, hier een lotgenoot. Sinds juli 2017 heb ik last van een burn out. Dit begon met paniekaanvallen en eigenlijk alle lichamelijke en fysieke symptomen die beschreven zijn door Ruud onder de noemer burn out. In het begin heb ik veel gelezen op de verkeerde plekken op het internet. Dat heeft me geen goed gedaan. Helaas ben ik pas later een betere selectie gaan maken van artikels en nu kwam ik deze site tegen. Met name de hypochondrische reacties komen me heel bekend voor. Wat mij erg helpt is, om als ik besef dat ik hypochondrische gedachten heb, dit te accepteren en me te beseffen dat ze weer over gaan. Op een gegeven moment komt dat moment ook en bedenk ik me ineens dat ik alweer een tijdje geen last ervan heb gehad. Dit gaat bijna hand in hand met het overgaan van de symptomen. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, maar wellicht heb je er wat aan! Veel succes, het is niet makkelijk, maar je komt er overheen!

Reactie plaatsen

Cookies