Page content

Klantervaring: Vertrouwen in het lichaam terugkrijgen na burn-out

Klantervaring: Vertrouwen in het lichaam terugkrijgen na burn-out

Hieronder vind je de klantervaring van Marieke, die begeleid is door Gerda Kloet. Wil je ook begeleid worden tijdens je burn-out? Wil je vertrouwen in het lichaam terugkrijgen na burn-out?

Breekpunt

Na een uit de hand gelopen wortelkanaalbehandeling in de zomer van 2018 dat resulteerde in een abces in de kaak knapte ik na drainage van het abces door de kaakchirurg niet op. De internist kon ook niets vinden behalve een verhoogd cortisol. De diagnose “burn out” werd gesteld half september. Een burn-out coach bij wie ik terecht kwam vertelde me dat ik alles mocht doen maar kort en in en ontspanning afwisselend. Sporten was goed.

Aanvankelijk heb ik me daarmee denk ik verder uitgeput want half oktober was ik na het douchen al uitgeput. Ik wist niet wat ik wel en niet in bewegingszin mocht en kon doen. Van welke vorm van beweging werd ik beter, wat was te veel?

Via internet zag ik de filmpjes van Ruud Meulenberg en kreeg ik het gevoel dat ik dat nodig had om weer vertrouwen te krijgen in bewegen op een verantwoorde manier. Ik werd inmiddels al wel begeleid qua zelfsturing door coach en psycholoog

Startpunt:

Vlak voor kerst maakte ik kennis met Gerda. Op dat moment wandelde ik zelfstandig 30 tot 45 minuten. Met Gerda deed ik mijn eerste “sjog” minuten.

Beweging en burn-out

Omdat ik al begeleid werd door coach en psycholoog was mijn verzoek met name; hoe bereid ik op een verantwoorde manier mijn beweging uit? Het doel was ook om me weer in beweging te krijgen waarna ik vanuit daar zelf kon uitbreiden. We spraken 5 sessie af om daarna te evalueren. Ik vertelde open te staan voor ook een deel coaching van Gerda tijdens onze sportmomenten maar het hoofddoel lag op bewegen.

Het was heerlijk om weer wat te sjoggen en buiten te zijn. De afwisseling met ademhalingsoefeningen, stretching en coaching on the spot heb ik ook heel fijn ervaren. Ik leerde op een speelse relaxte manier in actievere beweging te komen (b.v. wandelen, snelwandelen, joggen; op tijd of van boom naar boom) met veel oog voor de omgeving. Vanuit dit uitgangspunt kan ik zelf verder uitbreiden met conditie uitbreiden.

De metaforen die Gerda tijdens de sessies gebruikte hebben veel indruk op me gemaakt.

Ik zal het vangen van de 10 stokjes nooit vergeten. “Hoeveel denk je er te vangen?”. Ik dacht 2 en Gerda gooide ze meerdere keren volledig buiten mijn reach. Toen ik haar de stokjes mocht toegooien noemde ze me vlak voordat ik gooide haar voorwaarden. Natuurlijk, dat had ik ook kunnen doen! Dat is een hele grote eyeopener geweest die ik nu nog heel vaak toepas: onder welke voorwaarden wil ik wat doen.

Maar er zijn meer metaforen geweest die me bij zullen blijven. Daarvan is steeds opnieuw DUIDELIJK je grenzen aangeven de belangrijkste. Ji bent de enige die dat voor jou kan doen.

Ook vond ik de metafoor dat je perspectief op iets veranderd als je van een afstand ergens naar kijkt ook een mooie.

Gedrag

Inzichten die de trainingen me dus hebben gegeven en patronen in mijn gedrag:

  1. Ik ben consciëntieus en plichtgetrouw. Valkuil is dat je mensen blind vertrouwd en dat je maar (door) gaat zonder te denken en te voelen. Daarmee dreigt het gevaar dat je over je eigen grenzen heen gaat en dat je je opeens in een situatie bevindt waar je helemaal niet i wil zijn.

Les: stel je eigen randvoorwaarden van tevoren

  1. Ik ben opgevoed met “flink zijn” en ik ben gedreven en perfectionistisch. Valkuil is dat je een enorme bewijsdrang hebt en te veel hooi op je vork neemt

Les: luister naar je lichaam en stel je grenzen.  Voel en zeg nee voordat je energie op is.

  1. Ik ben analytisch en cognitief ingesteld. Denk veel na, probeer dingen te verklaren. Valkuil is dat je gaat piekeren/ angstig worden en dingen niet meer in perspectief kan zien.

Les: situaties vanaf een afstand bekijken veranderd het perspectief

  1. Het gedrag en communicatie van mensen kan je veranderen. Het kost moeite maar het is voor iedereen te doen

Huidige situatie

Het gaat het veel beter met me. Ik voel me letterlijk lekkerder in mijn vel en kan meer aan. Daarbij kan ik ook weer van dingen genieten en me op dingen verheugen. Het doel om me op een verantwoorde manier in beweging te krijgen is gelukt. Daarnaast heeft Gerda me ook mooie inzichten meegegeven zoals je eigen voorwaarden scheppen en je grenzen bewaken.

Beide zijn niet mijn habitus dus zal ik met vallen en opstaan leren. Ook reageren vanuit KO- en AK- zal ik me eerst vaker bewust van moeten zijn voordat ik ze kan aanpassen. Op een of andere manier vind ik het nog moeilijk te geloven dat ik bepaalde dingen (zoals angstig reageren) echt kan veranderen.

Toekomst

Op dit moment neem ik het leven dag voor dag. In mijn ideale toekomst werk ik met een grote mate van autonomie (onder mijn voorwaarden en binnen mijn grenzen) met een groot vertrouwen.

Lees andere ervaringsverhalen..

Hulp bij stress en een burn-out van een young professional

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

young professional burnout

Comment Section

0 reacties op “Klantervaring: Vertrouwen in het lichaam terugkrijgen na burn-out

Plaats een reactie


*