arrow_drop_up arrow_drop_down

Omgaan met nieuwsberichten - Tijd voor een media-brake?

Elke dag weer worden we overspoeld met berichten over het laatste nieuws. Nieuws van over de hele wereld wordt met ons gedeeld via het journaal, kranten en andere media voorzieningen. Het is fijn en goed voor jezelf om te weten wat er speelt in de wereld om je hier eventueel op aan te kunnen passen.

Echter, de overvloed aan informatie verspreiding kan ook averechts werken. Veelal wordt negatief nieuws gedeeld over de verspreiding van (ernstige) ziektes, oorlogssituaties en alle effecten op onze lieve moeder natuur. Deze berichten kunnen, zonder dat je dit wellicht doorhebt, continu je stressniveau verhogen, waardoor extra cortisol aangemaakt wordt, het stresshormoon.

Op een gegeven moment gaat dit hormoon een uitputtende uitwerking op je lichaam hebben, wat weer voor extra stress kan zorgen en ernstige psychische en lichamelijke klachten kan opleveren. Hoe moet je omgaan met nieuwsberichten?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

De effecten van nieuwsberichten

Het nieuws lijkt vandaag de dag belangrijker dan ooit. Het kan echter ook voor veel stress zorgen, iets wat mensen vaak niet weten en niet doorhebben. De effecten van nieuwsberichten kunnen een nare uitwerking hebben op onze mentale en fysieke gesteldheid. De volgende vijf effecten zijn gevolgen van de media overvloed.

Lees ook: Stress om het coronavirus – Zo vermijd je coronastress

1. In contact met ellende

Het lezen van de dagelijkse, wereldwijde gebeurtenissen overspoelt onze hersenen met veelal dramatische incidenten. Dit komt doordat een onderwerp pas nieuwswaardig is als het uitzonderlijk is. Vanwege deze rede worden veel negatieve berichten wereldwijd verspreidt en dit zorgt ervoor dat het nieuws vol met ellende zit. Wanneer jij de krant leest en enkel in aanraking komt met negatief nieuws, krijg je het gevoel dat er alleen maar ellende in de wereld is. Dit geeft een slecht gevoel en een mens kan maar een beperkte hoeveelheid ellende op een dag verwerken.

In de wereld is dan ook wel veel ellende aanwezig, maar het continu in contact komen met alle ellende van iedereen over de hele wereld wordt gewoon te veel. Hoe meer je geconfronteerd wordt met deze nare gebeurtenissen, hoe minder je in staat bent ook daadwerkelijk iets te doen en hoe somberder het leven eruit gaat zien.

Vroeger wisten mensen enkel van de ellende in hun directe omgeving, maar tegenwoordig kom je in contact met de ellende van iedereen. Dit is logischerwijs overweldigend en werkt verlammend.

2. Meegaan met media hypes

Een media hype is wanneer er uitzonderlijk veel aandacht geschonken wordt aan een bepaald onderwerp gedurende een bepaalde tijd in de media. In zo’n periode gaat alle aandacht naar dit onderwerp en staan de kranten en programma’s er vol mee.

Het kan hierbij gaan om het overlijden van een bekend persoon of wanneer er iets ergs gebeurt in een land. Het kan dan moeilijk zijn om de situatie te relativeren en niet mee te gaan in de gekte.

3. Filter voor de realiteit

De media vormt een filter voor de realiteit. Er is beperkte zendtijd en ruimte en er moeten daarom keuzes gemaakt worden over wat er naar de mensen wordt overgebracht. Hierbij worden, zoals gezegd, vooral de hoogtepunten besproken, zoals belangrijke politieke beslissingen, economische groei of crisis en spannende misdaden.

Deze onderwerpen kunnen helemaal niet aansluiten bij jouw interesses. Misschien hou jij juist wel van duurzaamheid, technologie en wetenschap, wat over het algemeen minder op het nieuws is. Dit soort nieuws heeft dan een positieve uitwerking op jou, omdat je nieuwsgierigheid gewekt wordt, wat een goed gevoel geeft. Nieuws wat jouw interesses en belangen niet aanstaat, daarentegen, kan juist zorgen voor ergernis.

4. Altijd op de hoogte

Mensen volgen het nieuws om op de hoogte te blijven van de situatie in eigen land en de rest van de wereld. Echter, in hoeverre kunnen en moeten we op de hoogte zijn van de situatie? Hebben wij ultieme kennis van de situatie nodig, en nog belangrijker, kunnen wij al dit nieuws wel aan?

In de ochtend lezen we de (digitale) krant, in de auto horen we de nieuwsberichten op de radio, waarna ook op werk de radio aanstaat met elk halfuur een nieuws scoop. Vervolgens bekijk je tijdens je pauze nog even social media, waar ook volop wordt bericht over de huidige situatie en ’s avonds op de bank zit je weer klaar voor het journaal.

Het lijkt onmogelijk om los te raken van het alledaagse nieuws en het is de vraag of het nieuws wel zo goed is voor ons leven. Wanneer wordt het te veel?

5. Onrustig gevoel

Doordat we steeds met ons hoofd in een nieuwsbericht zitten en lijken te leven van het ene naar het volgende nieuws dat langskomt, raken we het moment een beetje kwijt. Je kunt er negatief van worden, terwijl het nieuws juist iets zou moeten bijdragen aan jouw leven. Al dit nieuws en de negativiteit die hiermee verbonden is, kan ons onrustig maken. Dit zorgt weer voor stress en je kan hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Lees ook: Onrust: wat zijn de oorzaken? – Krijg rust in je leven met deze tips

Hoe om te gaan met nieuwsberichten?

Negatieve bijwerkingen van te veel nieuws

Duidelijk is dat te veel nieuws voor negativiteit en zelfs depressie kan zorgen. Het binnenkrijgen van veel nieuws kan leiden tot chronische stress. Dit zorgt ervoor dat het lichaam vatbaarder is voor ziektes. Stress verzwakt ook je wilskracht, waardoor je dus nog makkelijker ten prooi valt aan de nieuwsberichten, en kan zorgen voor stemmingswisselingen.

Zelfs al weet je van jezelf dat het nieuws een grote bron van stress is, kan het lastig zijn hier op de juiste manier mee om te gaan. Overal wordt het nieuws namelijk breed vertoond en bijna “de kop in gedrukt”.

Hoog sensitieve en hypochondrische mensen

Wanneer er sprake is van hoogsensitiviteit kan stress veel energie aan het lichaam onttrekken. Bij een lange periode van stress zal het lichaam ook langer de tijd nodig hebben om te herstellen. Ook voelen hoog sensitieve mensen sneller (negatieve) gevoelens van anderen aan, wat voor overprikkeling kan zorgen. Je kunt dan meer meegaan in de negativiteit van het nieuws. Zorg er in dit geval voor dat je jezelf niet te veel laat meegaan met de nieuwsberichten en voel jezelf ook goed aan, zodat je niet een te hoog stressniveau opbouwt.

Mensen met hypochondrie maken vaak doemscenario’s van gebeurtenissen in hun leven en ze denken dan ook al snel dat ze een ernstige ziekte hebben. Het is lastig om zulke mensen gerust te stellen. Het is belangrijk voor zulke mensen om op te schrijven wat er gebeurt en de angstgedachtes “van een afstandje” met meer relativiteit te kunnen beschouwen. Ook kan het helpen om aan positieve dingen te denken en juist het nieuws even geheel, of gedeeltelijk, achterwege te laten.

Lees ook: Hypochondrie bij burn-out – Hypochonder bij burn-out

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Kies voor jezelf!

Wat kun je dan doen tegen de chronische stress als gevolg van een overvloed aan nieuws?

Zorg er in eerste instantie voor dat je je wat meer afschermt van al het nieuws. Kijk wat er belangrijk is voor jou als persoon en vooral wat jij belangrijk en interessant vindt. Deze nieuwsberichten zorgen voor positieve effecten in plaats van alle ellende die er speelt in de wereld. Nu moet je natuurlijk ook niet in een positieve, naïeve bubbel gaan zitten, maar te veel nieuws is zeker het tegenovergestelde.

Relativeer het nieuws ook. Ga niet mee in allerlei hypes die volgende week alweer oud nieuws zijn, maar waar je dan wel een hele week (onbewust) over in hebt gezeten. Er zijn vaak ook belangrijkere dingen in je directe omgeving waar je je aandacht en energie veel beter aan kunt besteden. Hoe minder nieuws je tot je neemt, hoe meer bewust je wordt van de omgeving.

Op de hoogte zijn heeft natuurlijk zijn waarde, maar ga goed voor jezelf na wat voor jou de meeste waarde heeft. Kies alleen voor de dingen die echt iets toevoegen aan jouw leven en volg het nieuws niet simpelweg omdat het in je routine zit vastgeroest of omdat het “erbij hoort”. Losse flodders kun je er bijvoorbeeld uit laten, zoals een politicus die aandacht zoekt of nieuws over het liefdesleven van bekende mensen. Het kunnen wel verleidelijke titels zijn, maar de inhoud is vaak alles behalve interessant.

Het meeste nieuws is ook entertainment en helemaal niet gemaakt om te informeren. Wanneer je dit nieuws achterwege laat, kun je meer in het moment komen. De wereld wordt relevanter zonder de filter van het nieuws. Minder nieuws maakt het leven effectiever en positiever. In plaats van twee uur nieuws volgen per dag kun je nu echt iets doen voor jezelf!

Als je even helemaal niets meer met de berichtgeving van de hele wereld te maken wilt hebben, kun je altijd nog doen aan een nieuwsdieet. Hierbij ban je het nieuws en alle gevolgen voor jouw lichaam uit je leven door voor een bepaalde periode niet meer de krant te lezen, naar de radio te luisteren en de televisie niet meer aan te zetten. Nieuwsvrij! Dat klinkt als een opluchting.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies