arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is bindingsangst? Ontdek alle bindingsangst symptomen + oplossingen

Wat is bindingsangst? Ontdek alle bindingsangst symptomen + oplossingen

Bindingsangst weerhoudt je om liefdevolle verbindingen aan te gaan. Zowel in de liefde, op je werk en met vriendschappen. Heb je last van bindingsangst en lukt het je niet om langdurige, hechte relaties te creëren vanuit angst? Dit komt vaak voor als je een sterke drang om vrij en onafhankelijk te leven. Want staat voor je gevoel een ander dan jouw vrijheid in de weg en heb je dan al snel de neiging om jezelf terug te trekken? Of verzin je wel eens excuses zodra iemand te dicht bij je komt? Tijd om hier verandering in aan te brengen als je dit herkent, zodat je weet wat je kan doen tegen bindingsangst om meer liefde en verbinding te ervaren met de mensen om je heen!  

Alles wat je moet weten over bindingsangst 

Wat is bindingsangst? 

Bij bindingsangst vind je het lastig om relaties aan te gaan en hun vrijheid te verliezen. Er speelt dan altijd in je achterhoofd de vraag: “Kan ik dan nog wel mijn eigen leven leiden? Ben ik dan nog wel vrij genoeg om met andere mensen af te spreken?” Oftewel, je bent bang om je eigen authenticiteit te verliezen. 

Onbewust zoek je dan regelmatig naar redenen om geen relaties aan te gaan. Anders krijg je wellicht het gevoel dat je ergens aan vast zit. Hoewel je wél diep van binnen meer verbinding wilt ervaren met een liefdespartner, weerhoudt de spanning je toch om je vrij te voelen. Het liefst wil je altijd de vrijheid houden, zodat je makkelijk weg kan. Alsof er altijd een achterdeur voor je is, waar je doorheen kan om een relatie achter je te laten. 

Bindingsangst symptomen: hoe herken je bindingsangst? 

Vraag je je af of je bindingsangst hebt? Als je last hebt van bindingsangst herken je je ongetwijfeld in één of meerdere symptomen, want dit speelt een rol in je leven als je: 

  • Verbinding en commitment uit de weg gaat
  • Bang bent om je vrijheid te verliezen 
  • Je gereserveerd opstelt en het liefst alles ‘open' wilt laten 
  • Je al snel benauwd, beklemd, opgesloten of geclaimd in een relatie voelt
  • Nog niet je op je gemak voelt bij het idee van een ‘huisje-boompje-beestje'
  • Blijft twijfelen of je partner wel de ware is 
  • De neiging hebt om direct en écht contact te vermijden 
  • Liever bij vrienden dan bij je partner bent
  • Je niet zo snel emotioneel verbonden met je partner voelt 
  • Het lastig vindt om tijdens intieme momenten echt je gevoel te laten zien
  • In je relatie met je partner liever niet uitgebreid over je gevoelens praat 
  • Graag de touwtjes in handen wilt hebben in je relatie 

Tegenstrijdige verlangens en boodschappen

Wie bindingsangst heeft, creëert regelmatig verwarring bij zijn of haar partner. Hoewel je diep van binnen écht wel een liefdevolle partner wenst, loop je tegelijkertijd weg van je partner als je meer verbinding krijgt. Als je samen bent is het gezellig en zijn gevoelens oprecht en gemeend. Dan kan je verleidelijk zijn en juist toenadering zoeken tot intiem contact. Maar toch heeft bindingsangst ook een keerzijde.

Hoe fijn je de verbinding ook was, het biedt geen garantie voor een lange termijn verbinding. Zodra je elkaar eventjes niet ziet of spreekt, kan de angst in één keer toeslaan en begin je te twijfelen of hij of zij wel de ware voor je is. Of je laat ineens minder van jezelf horen om eventuele binding teniet te doen. Terwijl je te maken hebt met een tegenstrijdig verlangen, overheerst de bindingsangst. Dit is niet alleen verwarrend voor jezelf, maar ook voor je partner.

Hoe herken je bindingsangst?

Beperking van vrijheid 

De belangrijkste trigger voor bindingsangst is de inperking van vrijheid. Voor je gevoel kan een relatie je vrijheid inperken, zowel fysiek, praktisch als emotioneel. Dit kan zich uiten in dat je voor je gevoel te veel compromissen moet sluiten. Het gevolg? Je verliest je eigenheid. En daardoor ga je alsmaar druk op zoek naar een nieuwe partner om die te veroveren, terwijl je ondertussen wegloopt van de partner die je al hebt.

In feite komt het er op neer dat je je liever keuzes open laat. Kiezen voor een ‘ja' heeft als consequentie dat je optie ‘nee' uitsluit en dat voelt direct aan als een inperking op je vrijheid. Voor je gevoel zit je ergens aan vast en kan je er niet meer onderuit komen. In plaats van ergens voor te kiezen, is niet kiezen dat een eenvoudige en verleidelijke tussenweg. Dan behoudt je altijd de vrijheid die je wilt blijven nastreven. 

Gedrag rechtvaardigen met smoesjes 

Als je bindingsangst hebt, heb je een sterke behoefte aan veiligheid. Zodra je een benauwd, beklemd, opgesloten of geclaimd gevoel ervaart in je relatie, ga je binnen de kortste keren – bewust of onbewust – op zoek naar argumenten om onderuit de verbinding te komen. Wat doe je dan? Misschien herken je het bij jezelf: over het algemeen verzin je redenen waarom je partner niet 100% aansluit bij jou en dus niet bevalt.

Hierdoor geloof je dat je je eigen angsten niet hoeft te onderzoeken, want dit is misschien pijnlijk of ongemakkelijk. Zo ontsnap je aan binding en dit is dan een uitvlucht om ruimte te creëren voor jezelf aan de verplichtingen en verwachtingen van anderen van de binding. Plus je bent telkens zo op je hoede dat je ervoor zorgt dat je afwijzing van de ander vóór bent door de ander dus zelf eerst af te wijzen. Kortom: zo doe je de ander aan, waar je zelf zo bang voor bent.

Ondanks dit vertoonde gedrag weet je altijd een manier te vinden om weer terug te gaan naar je partner en verbinding te creëren. Het idee dat deze optie er is, geeft je de veiligheid om de binding aan te gaan, wetende dat je jezelf ook net zo goed weer kan terugtrekken. Want als deze vrijheid er voor je gevoel niet is, ontstaat er paniek. Dan ben je wel ergens fysiek aanwezig, maar je verbindt dan niet echt vanuit zelfbescherming. Dan ontstaat weer hetzelfde patroon, waarbij je je terugtrekt en liefde als voorwaardelijk gaat beschouwen. Want dan onthoudt je de ander je liefde als diegene niet genoeg bewijst dat hij of zij van je houdt. 

Relatie, bindingsangst en burnout

Fases bindingsangst 

In totaal zijn er vijf fases die je doorloop met je man of vrouw als je te maken hebt met bindingsangst. Hieronder kan je lezen welk gedrag je vertoont per fase: 

  • Fase #1: 

In het begin doe je goed je best om de ander te verleiden en liefde te ervaren samen. Het lijkt er op dat je geen issues hebt met bindingsangst. Zowel non-verbaal als verbaal geef je signalen af dat je speciale gevoelens hebt voor de ander met maar één doel: de ander willen veroveren. 

  • Fase #2: 

Dit is het moment dat – als je bindingsangst hebt – merkt dat je je doel bereikt hebt. Het is je gelukt om de ander veroveren. Ondanks dit begint de angst het over te nemen van de liefde. Je ervaart ineens paniek en vraagt je af: “wil ik dit wel? Je wordt overvallen door twijfels en begint je terug te trekken. Het gevolg? Het spel van aantrekken en afstoten begint. Je wilt controle hebben op de relatie en wisselt dit af met tegenstrijdige boodschappen en verlangens. 

  • Fase #3:

Je voelt de inperking van je vrijheid doordat je partner te vaak te dichtbij je komt of te veel contact met je opzoekt. Zelfs zoveel dat je je benauwd voelt. Dit gevoel triggert je bindingsangst. Het enige wat je dan onbewust wilt, is afstand creëren vanuit zelfbescherming. 

  • Fase #4:

Het gevolg is dat je met je bindingsangst even geen zin meer hebt in intensief contact. Dit laat je merken door afspraken niet meer na te komen of contact vermijdend gedrag te vertonen door bijvoorbeeld niet te reageren op WhatsApp-berichten of telefoontjes. Dit resulteert vaak in een relatiebreuk. 

  • Fase #5:

Als jij met je bindingsangst degene was die de relatie verbrak, dan geeft het je gelijk een gevoel van vrijheid. De bindingsangst verdwijnt daardoor snel naar de achtergrond. Je gevoelens van liefde krijgen meer ruimte. Hierdoor verlang je weer naar je ex-partner die je eerder hebt afgewezen en kan je weer verliefd op haar worden. Dit kan weer het startpunt zijn van een nieuwe dynamiek tussen het aantrekken en afstoten zijn van elkaar als je tóch besluit om de liefdesrelatie een nieuw leven in te blazen. 

Belangrijke oorzaak van bindingsangst

Bindingsangst komt ook voort uit de hechtingsproblematiek met je moeder, omdat je als kind afhankelijk bent geweest van je moeder. Op een gegeven moment word bij jou als kind de navelstreng doorgeknipt en moet je alleen verder. In die eerste drie levensjaren wordt de hechting gecreëerd voor de rest van je leven. En hoe de verhouding met je moeder nu is, is ook vaak de verhouding die je hebt met je partner. Dus de kwaliteit van de verbinding met je moeder, zegt veel over de kwaliteit van de verbinding met je liefdespartner. 

Deze hechtingsproblematiek kan voortkomen uit dat je net iets te lang te vaak heb moeten wachten op een flesje drinken of een aandacht van je moeder. Dit kan je nu belemmeren in het aangaan van relaties, omdat je van jongs af zoiets hebt gehad van: “Ik doe het wel alleen, want ik kan niet rekenen op iemand anders.” Dit verloopt allemaal onbewust en dit kan ervoor zorgen dat je ook niet meer de verbinding vanuit een open hart aangaat. Omdat je bang bent dat je gekwetst wordt en niet gaat krijgen waar jij zo'n behoefte aan hebt. Dit kan diep geworteld in je zitten, dus de eerste levensjaren hebben zeker invloed op hoe je nu relaties aangaat. 

Durf te voelen om te zijn met de pijn

Bij verlatingsangst en bindingsangst is het essentieel om te voelen wat er allemaal in je omgaat, zodat je kan zijn met de pijn. Durf te voelen en kijk met empathie naar de situatie waar je in zit. Met als doel dat je ook dankbaar kan zijn voor de boodschap die hierachter schuilt, welke lessen je hieruit kan halen en voor de relaties die je hebt gehad. Zodra je dankbaar kan zijn hiervoor, kan je ook vanuit autonomie nieuwe relaties aangaan met anderen. Zowel in de liefde, in vriendschappen en in je werk. En in dit proces is zelfliefde cruciaal. Zodra je écht van jezelf houdt, kan je ook van anderen houden.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Bindingsangst oplossen: hoe ga je er mee om? 

Zelf als je al verder in je liefdesrelatie bent en tot het punt komt dat je samen afstemt met je partner of en wanneer je kinderen wilt krijgen, speelt bindingsangst een rol. Ook dan kan er voelbare spanning in je lichaam komen. 

Een belangrijk vereiste voor een goede liefdesrelatie is dat je dan écht je eigen leven kan blijven leiden. Niet dat je afhankelijk bent van de ander. Want zo is je liefdesrelatie ‘aanvullend' in plaats van ‘invullend'. In het begin kan er sprake zijn van een scheve relatie, waarbij het steeds passen en meten is om de juiste verbinding te creëren vanuit onvoorwaardelijke liefde. Oftewel, een vorm van liefde zonder voorwaarden en waarbij je telkens ervoor kiest om met je liefdespartner samen te zijn. Niet omdat je het nodig hebt, maar omdat je het écht wilt. Om écht een aanvulling voor elkaars leven te zijn in plaats van een invulling, is het belangrijk dat je respectvol met elkaar omgaat. Houd elkaar in je eigen waarde en geef elkaar de vrijheid. Niet alleen de vrijheid als het gaat om tijd, maar ook juist de vrijheid om te voelen wat er is. Dat je mag voelen en benoemen dat je soms even weg wilt voor meer me-time als de relatie je benauwd als je te maken hebt met bindingsangst. 

Gun elkaar me-time

Je moet ook consistent de ruimte voor jezelf blijven nemen, want anders word je te afhankelijk en versmolten met elkaar. Dat kan fijn voelen en lijken, maar uiteindelijk draait het er in essentie om dat je jezelf blijft. Want jouw authenticiteit zorgde er ook voor dat je elkaar hebt aangetrokken. Je bent verliefd geworden op de persoon die je bent en niet op de persoon die je wordt door de versmelting met de ander. 

Het is natuurlijk wel de uitdaging om elkaar te blijven uitdagen en dat je elkaar aandacht blijft geven. Zodra je voelt dat je afhankelijk wordt van je partner en alles overboord zet voor hem of haar, dan ben je weg bij jezelf. De kern van verlatingsangst en bindingsangst is daarom ook om jezelf kwijt te raken. Want als je verlaten wordt, wat blijft er dan van je over? Wie ben je dan zonder de ander en kan je wel overleven?

Durf te zijn wie je bent met bindingsangst

Een ongezonde balans in je liefdesrelatie is dat je je eigen hobby's en behoeftes langdurig aan de kant gaat zetten voor de ander. Als je merkt dat je verliefd op iemand bent, maar je gaat jezelf steeds meer terugtrekken en afleiding zoeken voor sporten en vrienden, dan is het tijd voor een goed gesprek. Anders groei je sneller uit elkaar en dan leef je als twee individuen, waarbij de ene wél de verbinding wilt aangaan, terwijl de ander er voor weg loopt. Als de persoon die wél verbinding wilt ineens zegt: “Nu ben ik er klaar mee.”, dan komt de ander sneller naar je toe. Dit blijft zo gaan, waarbij je samen een dans aangaat van aantrekken en afstoten. Zolang je blijft dansen ben je niet in een gezonde relatie. 

Idealiter ben je volledig autonoom en heb je elkaar niet nodig. Dan ben je helemaal blij met wie je bent en wat voor leven je hebt. En toch ben je dankbaar dat je samen met je liefdespartner kan leven. Keer op keer kies je er dan voor je om samen te zijn. Niet omdat je dit nodig hebt, maar je wilt het graag. En dit laatste is een cruciaal verschil. 

Wat te doen als je man of vrouw bindingsangst heeft? 

Het is heel gezond om af en toe tijd voor jezelf te nemen en op jezelf te zijn. Dit is iets wat je vaker jezelf en de ander zou willen gunnen. Want als je constant op elkaar lip zit, gun je de ander ook niet zijn of haar eigen ruimte. Dan ontneem je de ander de kans om zichzelf te leren kennen op een dieper niveau zonder jou. Tijd voor jezelf zorgt er juist voor dat je oplaadt en meer jezelf durft te blijven. Alleen maar aantrekkelijker voor de ander uiteindelijk, want daarna kan je ook weer vanuit ontspanning en innerlijke rust volledig aanwezig zijn met 100% aandacht bij je liefdespartner. Afstand nemen voor jezelf is dus alleen maar bevorderlijk voor een oprechte verbinding met iemand anders. Want dit zorgt er niet alleen voor dat je fysiek aanwezig bent, maar ook mentaal aanwezig vanuit authenticiteit. Zonder dat je een masker draagt uit angst voor afwijzing van de ander en dat je iemand kwijtraakt. 

Gelukkig kom je in liefdesrelaties vroeg of laat toch achter elkaars ware ‘ik', want in relaties ontdek je waar je nog aan te werken hebt. Liefdesrelaties drukken precies op die pijnpunten die als een spiegel functioneren. Overal zit een les in. Als iets je triggert en dat uit zich in frustratie, boosheid of een teleurgesteld gevoel, dan zegt dit iets over jou. Je hebt nog iets te leren, want anders zou je niet geraakt worden en één van die emoties voelen. Ook kinderen spiegelen je onbewust, want die willen graag dat je ‘heel' bent. Ze vragen in alle openheid ongetwijfeld van alles aan je en dat spiegelt je. Plus ze zeggen ongegeneerd wat er in hun gedachten bij hun opkomt. 

Partner met bindingsangst

Je bent een optelsom van alles uit je verleden

Het enige dat telt is de toekomst. Alles in het verleden is geweest en als je vanuit vergeving naar het verleden kan terugblikken, is elke spiegel een groot cadeau. En alle gebeurtenissen uit het verleden, maakt wie je nu bent. Je bent als het ware een optelsom van alles uit je hebt meegemaakt en gedaan. Als je dus in het hier en nu blij kan zijn met jezelf, dan heb je dat ook te danken aan allerlei pijnlijke, verdrietige en mooie gebeurtenissen uit je leven. 

Je hart weet het. Van binnen voel je in hoeverre het klopt wat je wel of niet doet. Je lijf geeft van alles aan. Dus voel je je ongemakkelijk, voel je een brok in je keel of voel je een knoop in je maag? Luister naar je lichaam en ga op onderzoek uit. Dus voel bij jezelf wat je op te pakken hebt als het gaat om persoonlijke ontwikkeling zonder de vinger naar de ander te wijzen. Want waar wil je naar toe en wat gun je jezelf? En hoe kan je jezelf helen van een pijn? Het leven draait om verbinding, dus maak jezelf vrij van alles wat je niet meer dient met als doel dat je liefdevolle verbindende relaties kan aangaan.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies