arrow_drop_up arrow_drop_down

Altijd bereikbaar zijn: een oorzaak van stress

Het is toch vanzelfsprekend dat je altijd bereikbaar bent? Veel mensen hebben vandaag de dag helemaal niet door dat deze gedachtegang uiterst opmerkzaam is. Je bent altijd bereikbaar, voor zowel jouw werk, jouw baas, jouw klanten en dan ook nog eens voor al jouw vrienden en familie. De komst van sociale media en moderne technologie maakt het ook erg eenvoudig om altijd in contact te zijn.

Maar wat levert je dit nu werkelijk op? In veel gevallen is het enige wat altijd bereikbaar zijn iemand brengt, is stress. Het gevoel dat je iemand nog even moet bellen en dat wanneer je boodschappen aan het doen bent, je nog met jouw baas aan de telefoon hangt.

Doordat je altijd bereikbaar bent, sta je altijd ‘aan’. Je verliest jouw autonomie en het bereikbaar zijn overheerst jouw leven. Het kan moeilijk zijn om de rust te vinden om even helemaal te ontspannen en tijd voor jezelf te hebben. Door altijd maar op de ‘aan’ modus te staan, kunnen er voor je het weet stressklachten insluipen. Zeker wanneer je last hebt van stressgerelateerde klachten en altijd maar bereikbaar moet zijn (van jezelf), dan ligt een burn-out al om te hoek te loeren.

Altijd bereikbaar zijn: een oorzaak van stress

Angst om iets mis te lopen

Maar waarom is het dan toch zo vanzelfsprekend dat je altijd bereikbaar moet zijn? Dit is zowel zakelijk als privé het geval. Voor veel mensen is het de angst om iets mis te lopen. Dit is niet alleen een uitnodiging voor een feestje via social media, maar ook op de werkvloer. Als jij het telefoontje van de baas niet opneemt, gaat jouw collega met de klus ervandoor. Je bent zowel als ondernemer, als werkende bang om een deal mis te lopen.

Wanneer jij even aan het sporten bent en de telefoon bent vergeten, dan kan een gevoel van stress al direct omhoog schieten. Wat als ik nu wordt gebeld, of wat als nu dat belangrijke mailtje binnenkomt? Het is niet gezond om zo afhankelijk te zijn van jouw bereikbaarheid voor anderen.

Lees ook: FOMO – De angst om iets te missen

Iedereen doet het toch?

De reden dat veel mensen niet gauw hun telefoon even wegleggen of in het weekend niet eens meenemen, is omdat het genormaliseerd is in de samenleving. Iedereen doet het toch en iedereen is toch altijd bereikbaar? Doordat dit zo normaal geworden is, kan het moeilijk zijn om afstand te nemen van jouw bereikbaarheid voor anderen.

Zeker op de werkvloer kan dit scheve blikken brengen. Je wilt als ondernemer niet dat potentiële klanten of andere bedrijven een vreemd beeld van je krijgen omdat ze je maar niet kunnen bereiken. Ook als werkende wil je indruk maken op jouw leidinggevende door altijd bereikbaar te zijn. Dat zijn jouw collega’s toch ook?

Het zou vreemd zijn als jij dat dan niet doet. Door deze normalisatie kan het moeilijk zijn om afstand te nemen van jouw werkmail in het weekend of de telefoon gewoon eens een ochtendje boven te laten liggen.

Een tweede telefoon een oplossing?

Een groot probleem is ook dat de telefoon niet alleen voor zaken wordt gebruikt, maar ook voor privé doeleinden. Je wilt natuurlijk altijd bereikbaar zijn voor jouw kinderen of in contact blijven met jouw partner door de dag heen. Zou een tweede telefoon dan een oplossing zijn? Hierdoor kun je een telefoon gebruiken voor jouw privé zaken en de andere voor werkgerelateerde zaken.

Je kunt in het weekend bijvoorbeeld beslissen om jouw werktelefoon niet te gebruiken. Het kan voor heel wat rust zorgen, maar is toch niet de meest voornaamste oplossing. Wanneer je voor het eerst op jouw privé telefoon wordt gebeld door jouw werkgever of collega, zal de scheiding tussen deze twee telefoons snel verdwijnen.

Ook kan het nog altijd kriebelen om niet online jouw werkmail te bekijken op de telefoon. Een extra telefoon lost het probleem niet op, het verdeelt deze alleen.

Lees ook: Telefoonverslaving – Wanneer je je telefoon niet meer kunt wegleggen

Wat is de oplossing?

Het is belangrijk dat je leert om te gaan met het gevoel dat je altijd bereikbaar moet zijn. Pak jouw autonomie weer terug en lees om eens offline te zijn. Hoe je dit aanpakt? Dat lees je hier.

Prioriteiten stellen

De beste manier om het gevoel van altijd bereikbaar zijn aan te pakken, is door prioriteiten te stellen. Is het echt wel zo belangrijk dat jij zeven dagen per week jouw mail bekijkt en altijd telefonisch bereikbaar bent? Zeker wanneer je lichamelijke of mentale klachten krijgt die gerelateerd zijn aan stress, is het slim om jouw prioriteiten nog eens op een rijtje te zetten.

Jouw gezondheid, zowel fysiek als mentaal, is voor iedereen belangrijker. Niet alleen jij gaat erop vooruit als je een burn-out weet te voorkomen, ook jouw bedrijf. Je hoeft niet alle ballen in de lucht te houden, leer om prioriteiten te stellen.

Reality check

Heb jij het gevoel dat je altijd bereikbaar en beschikbaar moet zijn voor jouw werk? Dan is de reality check nodig. Word jij namelijk 24/7 betaald? Heb jij een contract dat ook de weekenduren uitbetaald? Het is dus voor jouw functie niet eens nodig, wanneer jij niet extra wordt betaald voor jouw inzet buiten de werkuren, heeft het dus ook geen prioriteit. Leer om jouw waarde in te zien.

Offline zijn

De beste manier om jouw autonomie weer in eigen handen te krijgen, is door te leren om offline te zijn. Al is het maar een aantal uur per dag. Doe de telefoon bijvoorbeeld na acht uur ’s avonds uit of neem deze eens niet mee wanneer je naar buiten gaat. Leer om weer ten volle te kunnen genieten van de kleine dingen, zonder afleiding van een telefoon.

Heb jij echt moeite om af te kicken van jouw telefoon en bereikbaarheid? Probeer dan eens een weekendje retraite te doen. Dit weekend zonder je je compleet af van de buitenwereld en ga je even offline. Het kan een perfecte motivatieboost zijn en een oplader tegen stress.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Coaching

Het gevoel om altijd maar bereikbaar te zijn, gaat veel psychisch veel verder. Het kan voortkomen uit de angst om afgewezen te worden, of vanuit een minderwaardigheidsgevoel. De beste manier om dit gevoel aan te pakken, is door een professional op te zoeken. Een coach kan jou helpen om de oorzaak van jouw bereikbaarheid te vinden.

Samen zoeken jullie naar de juiste oplossing en kun je jouw hart altijd luchten. Het is een perfect middel om jouw zaken weer op orde te krijgen en jouw prioriteiten op een rijtje. Zeker wanneer je tegen een burn-out aanhangt of last hebt van stressgerelateerde klachten is dit van groot belang. Dit leert je jouw gevoelens beter te ervaren en te erkennen. Het kan een flinke verlichting zijn om professionele hulp te krijgen.

Ga ook eens offline. Het is helemaal niet vreemd om even niet bereikbaar te zijn. Je hebt de tijd om op te laden en wanneer je er dan weer klaar voor bent, kun je productief beschikbaar zijn. Voorkom stress en burn-out klachten en leer om beter om te gaan met jouw bereikbaarheid.

Zie ook: Wat doet een burn out coach?

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies