arrow_drop_up arrow_drop_down

Flauwvallen door vermoeidheid, stress en burn-out

Iedereen is wel eens vermoeid en maakt stresserende periodes in zijn leven mee. Meestal gaat het dan over kortdurende momenten waarop we meer spanning ervaren dan anders. Als vele stressmomenten je in je greep krijgen, dan kan je na een tijd last krijgen van een burn-out.

Zelfs als je (nog) geen last hebt van een burn-out, kan stress soms erg intens aanwezig zijn. Wanneer dat het geval is, dan kan je te maken krijgen met flauwvallen en andere lichamelijke en psychische kwaaltjes. Wat gebeurt er met je lichaam als je flauwvalt en wat kan je eraan doen?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Flauwvallen: wat is het precies?

Flauwvallen is een korte periode van bewustzijnsverlies(vasavagale syncope), maar hoe komt deze tot stand? Wanneer je flauwvalt, dan krijg je te maken met een plotse daling van je bloeddruk. Dat kan verschillende oorzaken hebben, waaronder vermoeidheid en stress. Als je bloeddruk plots drastisch daalt, dan zullen je hersenen te weinig bloed en zuurstof krijgen. Hierdoor val je flauw.

Dit duurt meestal slechts enkele minuten, omdat je hersenen terug voldoende bloed en zuurstof krijgen, wanneer je in een horizontale positie ligt. Flauwvallen is eigenlijk een beschermingsreactie van je lichaam, een manier om je hersenen zo snel mogelijk opnieuw van voldoende bloed en zuurstof te voorzien.

De verschillende oorzaken van flauwvallen

Flauwvallen kan verschillende oorzaken hebben, meestal wordt er automatisch gedacht aan een onderliggende medische oorzaak, maar dat is niet altijd het geval. Flauwvallen kan veroorzaakt worden door bloeddrukproblemen, te weinig ijzer, problemen met het hart, oververhitting, enzovoort. Maar soms wordt flauwvallen ook veroorzaakt door psychische factoren, zoals stress en angst. Hoe gebeurt dit precies?

Flauwvallen door stress, angst en/of burn-out

Wanneer je last hebt van angst, stress, depressie of burn-out, dan kan het op sommige momenten voelen alsof je gaat flauwvallen. Je voelt je licht in je hoofd door en je krijgt het benauwd. Deze symptomen zorgen voor nog meer angst en na een tijdje ben je in een vicieuze cirkel terecht geraakt.

Wanneer je veel last hebt van angst, stress of vermoeidheid, probeer je dan niet te veel zorgen te maken om flauw te vallen. Wanneer je lichaam angstig of gestresst is, dan gaat je bloeddruk omhoog. Een verhoogde bloeddruk zorgt er net voor dat je hersenen meer bloed en zuurstof krijgen, waardoor je dus niet kunt flauwvallen.

Wat dan met mensen die flauwvallen bij het zien van bloed? In sommige gevallen kan het wel zijn dat je flauwvalt van angst of stress. Dat is het geval bij een schrikreactie, het plotseling heel hevig reageren op een gebeurtenis. Bij zo’n reactie wordt de parasympathicus geactiveerd, die ervoor zorgt dat je hartslag en je bloeddruk verlaagt, waardoor je dus wel kunt flauwvallen.

Daarnaast hebben stress, depressie en burn-out hebben allemaal één ding gemeen: wanneer je deze gevoelens hebt, ga je je lichaam vaak verwaarlozen. Ook kan het zijn dat je simpelweg niet in staat bent om er goed voor te zorgen. Je kunt of wilt niet meer eten en je raakt niet in slaap, omdat je steeds aan het piekeren bent. De lichamelijke symptomen die daaraan verbonden zijn, kunnen er wel voor zorgen dat je flauwvalt.

Lees ook: Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Flauwvallen, wat zijn de gevolgen?

Flauwvallen is meestal heel onschuldig. Het bewustzijnsverlies duurt slechts een korte periode, waardoor er geen hersenschade zal ontstaan. Het enigste wat gevaarlijk kan zijn is het vallen zelf. Als je valt op een scherp voorwerp of als je flauwvalt wanneer je aan het rijden bent, dan kan dit erge gevolgen hebben.

Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk in te grijpen als je voelt dat je gaat flauwvallen. Er zijn een aantal waarschuwingssignalen die eraan voorafgaan.

Wat is flauwvallen?

Wat als je voelt dat je gaat flauwvallen?

Flauwvallen is in de meeste gevallen te voorkomen. Je lichaam waarschuwt je enkele minuten op voorhand dat het gaat gebeuren. In sommige gevallen voel je je pas enkele seconden voordien slecht, dan is het moeilijk om hier iets aan te doen. Hoelang het precies gaat duren kan je niet weten, maar je kunt wel leren de waarschuwsignalen te herkennen.

Dit zijn de waarschuwingssignalen waar je alert voor moet zijn:

  • bleke huid
  • tintelingen
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • wazig zicht, vlekken of sterretjes zien
  • duizeligheid

Flauwvallen, wat kan je doen?

Als je één of meerdere van bovenstaande waarschuwingssignalen vertoont, dan kan het zijn dat je gaat flauwvallen. Als je flauwvallen wilt voorkomen, dan is het belangrijk dat je hier zo snel mogelijk op reageert. Ga liggen met je benen omhoog, kruis je benen, span je buik-, bil- en beenspieren op of ga gehurkt zitten.

Het is gewoon belangrijk dat je beweegt, zodat je bloed weer goed kan stromen. Heb je vaker last van een te lage bloeddruk? Dan is het belangrijk dat je ook je levensstijl aanpast om flauwvallen te voorkomen. Drink minimaal twee liter water per dag. Ook zout kan je helpen. Eet gezonde maaltijden en beweeg voldoende.

Wanneer je flauwvalt door stress, dan is het natuurlijk belangrijk om op de momenten dat je dreigt flauw te vallen, ontspanningsoefeningen gaat doen. Op lange termijn zal je aan de slag moeten met het verlagen van stress

Wanneer is een arts nodig?

Omdat flauwvallen ontzettend veel oorzaken kent, is het moeilijk om te weten wanneer je nu precies naar de dokter moet gaan. Als je erg vaak flauwvalt of vaak het gevoel hebt dat je gaat flauwvallen, dan is het sowieso een goed idee om naar de dokter te gaan. Ook zonder diagnose kun je een hoop doen. Wanneer er namelijk geen diagnose kan worden gesteld, is de kans groot dat stress de boosdoener is. Hier is goed wat aan te doen.

Het is in ieder geval belangrijk dat deze zo snel mogelijk gevonden wordt. Een op de vier mensen valt ooit in zijn leven flauw, je hoeft je dus niet meteen zorgen maken als je flauwvalt, maar op vlak van gezondheid kan je beter niet te veel risico’s nemen. Ga bij twijfel dus altijd eerst naar de dokter!

Oplossingen tegen stress en burn-out

De beste oplossing tegen flauwvallen? De oorzaak aanpakken! Wanneer je een onderliggende aandoening kunt uitsluiten, dan is de oorzaak van het flauwvallen waarschijnlijk stress. Het is dan niet alleen belangrijk dat je tijdig ingrijpt wanneer de waarschuwingssignalen er zijn, maar ook dat je je stressprobleem aanpakt.

Hoe sneller je stress aanpakt, hoe beter, want stress kan leiden tot een burn-out en soms ook tot een depressie. Hoe langer je dus wacht, hoe erger de problemen zullen zijn en hoe meer je last zal hebben van lichamelijke kwaaltjes. Maar wat kan je doen tegen stress?

Pak je stress aan!

De ideale oplossing voor stress? Op tijd rust nemen, natuurlijk! Dat is enkel veel makkelijker gezegd, dan gedaan. We hebben het tegenwoordig alsmaar drukker en we hebben soms gewoonweg geen tijd om terug op adem te komen. Toch is het belangrijk dat je daarvoor tijd neemt. Je moet het maar zo bezien: als je af en toe pauze neemt, dan heb je tijd gewonnen, want je krijgt terug meer energie waardoor je meer gedaan krijgt!

Hoe je het best tot rust komt, hangt af van persoon tot persoon. Sommige mensen houden van mediteren, anderen zweren bij sport. Wat je ook kiest, het belangrijkste is dat je genoeg tijd voor jezelf neemt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Oplossingen tegen vermoeidheid

Stress kan er ook voor zorgen dat jij je oververmoeid voelt. Als je flauwvallen wilt vermijden, dan is het ook belangrijk om je vermoeidheidsprobleem aan te pakken. Tijdig ontspannen helpt inderdaad ook tegen oververmoeidheid, maar daarnaast mag je het belang van lichamelijke gezondheid niet vergeten.

Zorg er in eerste instantie voor dat je voldoende slaapt, zodat je lichaam zich voldoende kan herstellen. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging. Wanneer je beweegt, maakt je lichaam endorfine aan en hierdoor daalt het cortisolniveau in je lichaam. Het cortisolniveau bepaalt je stresslevel. Daarnaast zal je door te bewegen je hart, spieren en bloedvaten versterken waardoor je in de toekomst minder snel moe zal worden.

Gezond eten, gezond leven.

Vermoeidheid kan echter ook voortkomen uit een ongezond voedingspatroon. In dat geval is het belangrijk dat je dit aanpast. Eet gevarieerder en zorg voor voldoende vezels, vitaminen en mineralen. Drink ook voldoende water, zodat je lichaam niet uitdroogt.

Vooral de ijzerinname is van belang, want een tekort aan ijzer is een veelvoorkomende oorzaak van (over)vermoeidheid. IJzer haal je uit donkergroene bladgroenten, zoals spinazie, broccoli, andijvie, enzovoort. IJzer vind je ook in vele vleessoorten en in volkorenproducten.

Gedrag

Wanneer je veel last hebt van flauwvallen en de kans groot is dat stress hiervan de boosdoener is, dan doe je er goed aan om hier actief mee aan de slag te gaan.

Deze site staat bol van tips tegen de stress, maar soms heb je iemand nodig die je op een professionele manier reflecteert. Iemand die jouw gedrag kan spiegelen en met praktische hulpmiddelen je kan begeleiden.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Geda
Door

Geda

op 6 April 2020

Symptomen die er bij mij altijd waren voordat ik flauwviel: het plotseling heel erg warm krijgen (geen opvlieger, was toen nog te jong), paniek, duizelig en moest naar de wc voor nr. 2.

Geda
Door

Geda

op 6 April 2020

Wat bij mij het beste werkte was om eraan toe te geven. Dus even rustig gaan liggen en ogen dicht

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies