arrow_drop_up arrow_drop_down

Zit je teveel in je hoofd? Zo kom je weer in je lichaam!

Het leven is een rollercoasters van emoties en gedachten. Ze wisselen elkaar voortdurend af en zijn als het ware de drijfveer van onze beslissingen. Tegenwoordig wordt er alsmaar meer van ons verwacht.

We moeten meer kunnen in minder tijd en de druk dat de maatschappij op ons legt zorgt ervoor dat we steeds meer in ons hoofd leven. Hierdoor missen we vaak de mooie dingen die het leven ons te bieden heeft. Daarom geven we je hieronder enkele tips, zodat ook jij uit je hoofd kunt komen!

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

In je hoofd zitten, wat is dat precies?

Als je te veel in je hoofd leeft, dan wil dat zeggen dat je voortdurend loopt na te denken. Gedachten zijn een belangrijk onderdeel van je leven, maar als je in je hoofd leeft dan nemen deze steeds de overhand. Je kent het misschien wel; de momenten waarop je in je bed ligt en er een gedachte spontaan in je hoofd opkomt.

Deze gedachte krijgt vaak een eigen leven en voor je het wel een goed beseft kon je de hele nacht niet slapen, omdat je zat te piekeren over wat er zou kunnen gebeuren. Maar in je hoofd leven gebeurt niet enkel s ‘nachts wanneer je in bed ligt, het gebeurt bijna continu, maar je staat er niet altijd evenveel bij stil. Toch beïnvloedt deze manier van leven, je leven aanzienlijk. Het wordt dus tijd om uit je hoofd te komen!

Waarom het zo belangrijk is om uit je hoofd te komen

Door teveel na te denken over alles ga je minder rekening houden met je emoties en verlies je ook vaak de mooie dingen des levens uit het oog. Overvloedig nadenken kan er bovendien voor zorgen dat je problemen gaat veroorzaken waar er geen zijn. Mensen die dingen gaan overdenken geraken namelijk vaak in een negatieve spiraal terecht en stellen zichzelf op voorhand allerhande doemscenario’s voor.

Je verliest op die manier niet enkel contact met de buitenwereld, maar ook met jezelf. Na een lange tijd kan dit zelf leiden tot een depressie. Er zijn dus veel redenen om te stoppen met overdenken! Maar hoe begin je daaraan?

Uit je hoofd komen, doe je zo!

Je snapt ondertussen dus wel dat het erg belangrijk is om af en toe uit je hooft te komen. Maar hoe pak je dat het beste aan? Hieronder enkele tips!

Leef meer in je lichaam

Uit je hoofd komen, doe je het beste door met je lijf bezig te zijn. Omarm al je zintuigen. Proef je favoriete gerecht, kijk naar je favoriete film, voel de zachte zomerbries door je haren, reuk de geur van vers gemaaid gras en luister naar engelachtige stem van je favoriete zanger.

In je lichaam leven wilt dus zeggen dat je leert genieten, zonder er teveel bij na te denken. Door meer met al je zintuigen bezig te zijn en écht te genieten, zal je het trouwens te druk hebben om steeds na te denken! Hieronder enkele tips over hoe je meer in je lichaam kunt leven!

Creatief bezig zijn

Creatief, je bent het of je bent het niet. Als je er niet mee geboren bent, dan is creativiteit niets voor jou, toch? Dat is helemaal niet zo! Het is misschien wel zo dat de ene net iets creatiever is aangelegd dan de andere, maar net zoals alle andere dingen is creativiteit iets dat je kunt leren. Creativiteit is eigenlijk bedoeld voor iedereen, net omdat iedereen er baat bij kan hebben.

Creativiteit is namelijk dé ontsnappingsweg van de vicieuze cirkel van je gedachten. Door creatief bezig te zijn focussen je jezelf op een bijzondere, abstracte wereld los van gedachten. In de wereld van creativiteit kan je jezelf volledig laten gaan en dat heeft iedereen van tijd tot tijd nodig!

Hoe jij je creativiteit uit, maakt niet zoveel uit. Sommige mensen zijn eerder muzikaal, en andere mensen zijn regelrechte piccaso’s. Wat je ook verkiest, zorg er gewoon voor dat je er plezier in hebt. Als je nog niet weet waar je creatieve interesse ligt, dan is het een goed idee om verschillende dingen uit te proberen.

Een muziekinstrument spelen

Je kan bijvoorbeeld proberen om een muziekinstrument te spelen of te zingen. Muziek is één van de enigste dingen ter wereld dat geliefd wordt door iedereen. Muziek is ook een andere, intuïtieve manier van communiceren met de buitenwereld en jezelf. Als je muziek speelt dan “voel” je. Je voelt het ritme, de klank, de eenheid met anderen en jezelf.

Leren schilderen of tekenen

Ook tekenen, knutselen of schilderen kan een goede uitlaatklep zijn. Laat jezelf eens goed gaan op een doek of een blad papier. Tekenen is tevens een goede vorm van meditatie. Laat die innerlijke (soms kwellende) gedachten los op je doek of papier. Word één met jezelf en geniet van de rust!

Schrijf het van je af

Muziek en tekenen is niet voor iedereen weggelegd. Sommige onder ons vinden het veel fijner om alles neer te schrijven. Je kan intuïtief schrijven en gewoon alles zonder na te denken volledig van je af te schrijven. Schrijven is tevens een goede vorm van therapie.

Door je gedachten neer te schrijven krijg je een helderder zicht op je gedachten waardoor je makkelijker de oplossing kunt zien. Schrijven lucht ook op, je kan het dus een beetje zien als een vorm van therapie!

Sportief bezig zijn

Ook sportief bezig zijn helpt je om meer uit je hoofd te komen. Door te sporten focus je je op je lichaam en zet je voor jezelf doelen. Deze focus is ideaal om je af te leiden van je kwellende gedachten.

Zie ook: Geen zin om te sporten? 

Loop het van je lijf

Je hebt vast wel eens gehoord van de uitdrukking “De zorgen van je lijf lopen.” en dat is exact wat je met hardlopen kunt doen! Door te lopen word je niet enkel gezonder, maar kan je die negatieve gedachten ook omzetten tot energie. Achter een loopsessie zal jij je dus niet alleen fitter voelen, maar ook mentaal lichter!

Ga wandelen

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat voor sport je doet en het hoeft ook niet allemaal zo intens te zijn. Het kan al enorm helpen om dagelijks een aantal minuten in de frisse buitenlucht te gaan wandelen. De bedoeling is dat je jezelf even afleidt van je gedachten.

Omarm de stilte

In je drukke leven is het af en toe gewoon noodzakelijk om tijd te nemen voor stilte. Deze stilte zorgt voor hernieuwde energie en zorgt er tevens voor dat je weer wat positiever in het leven staat. Maar hoe creëer je makkelijk stilte in je leven?

Zie ook: Moeite met alleen zijn – Hoe ga je daar mee om?

Geniet van meditatie

Mediteren kan je helpen om alles op een rijtje te zetten. Het is niet voor niets dat mediteren steeds populairder wordt. Het hoeft niet altijd lang te duren, enkele minuten per dag volstaat om rust in je hoofd te vinden. Voor beginners is het zelfs aangeraden om niet langer dan 5 tot 10 minuten per dag te mediteren.

Het is de bedoeling dat je dit uitbreidt naarmate je het gewoon wordt. Weet je niet goed hoe je aan meditatie moet beginnen? Er zijn gelukkig enkele handige boeken en apps (zoals Headspace) die je hiermee kunnen helpen!

Durf erover praten

Onze laatste tips is een erg belangrijke tip; praat over je gedachten met je familie, vrienden of eventueel zelf een professional. Door over je gedachten te praten kan er meer duidelijkheid komen. Daarnaast werkt praten ook opluchtend en kunnen zij je een ander inzicht geven.

Wees niet verlegen om je gedachten aan je omgeving toe te vertrouwen. We hebben allemaal wel eens kwellende gedachten gehad die ons leken te achtervolgen. Je bent dus zeker niet alleen!

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Burnoutcoaching

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies