arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe kun je met verdriet omgaan?

Ieder van ons krijgt in het leven te maken met verdriet. We kunnen bijvoorbeeld verdriet hebben als we iets of iemand verliezen. Rouw is een zware vorm van verdriet. Maar ook andere vormen van verdriet, bijvoorbeeld bij een scheiding, ruzie in allerlei vormen of ontslag zijn zwaar om mee om te gaan. Het blijkt vaak erg lastig om verdriet toe te laten of erover te praten met anderen.

Vaak zijn we juist enorm hard aan het werk om sterk te zijn en durven we onze kwetsbare kant niet te laten zien. We zijn bang om slachtoffer te zijn of zo door anderen gezien te worden. Verdriet hoort helaas bij het leven, niemand van ons komt zonder narigheid door het leven heen. Ieder heeft zijn eigen weg te gaan en ieder ervaart dingen op zijn of haar eigen manier, maar verdriet, dat moet verwerkt worden.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Onmacht en verdriet

Verdriet kan ervoor zorgen dat we een groot gevoel van onmacht ervaren. We hebben geen grip op de situatie en voelen ons totaal machteloos. Het niet onder controle hebben van onze situatie kan ons angstig maken en vaak zijn we dan ook nog bang dat anderen ons als zwak zien, maar dat is onnodig. De situatie ligt vaak buiten onze schuld of invloed.

Onmacht kan ons het gevoel geven dat we slachtoffer zijn van de situatie. Soms geven we onszelf de schuld, of God of iemand anders misschien. Het kan een grote uitdaging zijn om dit los te kunnen laten, ons erbij neer te leggen en de feiten te accepteren zoals ze zijn. Toch is dat wat moet gebeuren. Hoe ingewikkeld het ook kan zijn.

Ruimte geven aan verdriet

Verdriet heeft verwerking nodig. Er moet ruimte aan gegeven worden. Maak er tijd voor vrij. Gewoon doorgaan met je werk of bezigheden om jezelf af te leiden kan een tijdje goed gaan, maar je verdriet zal bij je blijven hangen. Het gaat aandacht vragen. Sta er bewust bij stil, geef jezelf de tijd om het verdriet te voelen en geef jezelf en je verdriet aandacht.

Soms kan het helpen om bepaalde muziek op te zetten, muziek die emoties oproept. Dat haalt het verdriet sneller naar boven en geef jezelf dan de ruimte om je emoties op zo’n moment te uiten. Huilen mag. Geef je verdriet aandacht en laat het naar de oppervlakte komen. Alleen dan zal je het gaandeweg kunnen gaan verwerken en loslaten.

> Lees ook: Kwetsbaar zijn – De positieve en negatieve gevolgen

Tijd nemen om verdriet te verwerken

Tijd kwam hiervoor ook al even ter sprake. Hoeveel tijd iemand nodig heeft bij de verwerking, dat is moeilijk te bepalen. Verdriet is persoonlijk en ook verwerking is persoonlijk. Ook onze omgeving werkt niet altijd mee. Vaak vinden anderen dat het na een aantal weken ‘maar over moet zijn’. Maar verdriet kan ook na jaren nog aanwezig zijn.

Als je je normale bezigheden als overlevingsmechanisme hebt gebruikt en daarin je afleiding vond, kan onverwerkt verdriet soms zelfs na jaren nog naar boven komen borrelen. Het gezegde dat ‘tijd alle wonden heelt’ is geen harde waarheid. Tijd geeft geen genezing, erkenning van je verdriet wel, je gevoelens kunnen uiten. Wegstoppen, opkroppen en er niet over praten gaat je uiteindelijk niets opleveren.

Hoe moet je verdriet verwerken?

Verdriet en beweging

Als je verdriet hebt, dan heeft dat invloed op onze levensstijl. Ons immuunsysteem wordt verzwakt en onze gezondheid kan in gevaar komen. Misschien is het niet allemaal wetenschappelijk te verklaren, maar bewegen wordt tot nu toe onderschat, zeker in relatie tot verdriet en rouwprocessen. De gedachte is dat er bij inspanning endorfine vrijkomt.

Endorfines hebben effect op pijn, het werkt als een soort natuurlijke pijnstiller. Daarnaast wordt de stof serotonine aangemaakt als je beweegt. Serotonine ontspant en zorgt dat je stemming kan verbeteren. Soms is praten niet genoeg. En is het praten misschien beperkt tot een uurtje bij een professional, terwijl je in de rest van de tijd door bijvoorbeeld te gaan wandelen of hardlopen zelf actief iets kunt doen. Verdriet heeft effect op je fysieke lichaam en kan allerlei andere klachten veroorzaken, maar het verband is vaak lastig te leggen.

De cardioloog kijkt naar je hart en vraagt meestal niet verder of je misschien verdriet hebt of in de rouw bent en de psycholoog legt de focus op je depressie, maar doet geen onderzoek naar je hart, terwijl er wel degelijk een verband tussen kan zijn. Wandelen of hardlopen is iets wat je zelf gemakkelijk kunt oppakken en waar je lichaam je heel dankbaar voor zal zijn. Het fysiek in beweging komen kan een proces van troost in je hoofd in beweging zetten en het zal je helpen om rust te vinden en misschien berusting.

> Lees ook: Sporten tegen stress – Zo verlaag je stress door sport

Blijf niet hangen

Blijven hangen in verdriet, daar schiet niemand iets mee op. Maar het is moeilijk. Soms zijn we bang onszelf te verliezen in ons verdriet en de angst wat anderen vinden, zeker als het al langer geleden is, telt ook vaak zwaar mee. Maar niemand kan bepalen hoe jij je voelt. Verdriet heeft gewoon aandacht nodig en verdwijnt niet als je het negeert.

Het is zo belangrijk om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen en te accepteren dat het verdriet er is en het naar de oppervlakte te laten komen. Wees lief voor jezelf, het mag er zijn. Geef het liefdevolle aandacht. Stop het niet weg, want dan blijft je verdriet hangen en komt het op een dag in volle hevigheid bij je terug.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Stress en burn-out

Als je verdriet geen aandacht geeft, negeert en wegstopt, dan kunnen er pittige problemen door ontstaan. Je lichaam is onderhevig aan stress. Hiervoor is al genoemd dat je allerlei lichamelijke klachten kunt krijgen en een burn-out is daar een van. Je energie lekt weg naar je onverwerkte trauma en langzaamaan raak je vermoeider en uitgeblust.

Het kan zelfs zover gaan dat je moeite gaat krijgen met jezelf goed te verzorgen en dan kun je op een bepaald moment de autonomie over je leven kwijtraken. Je energie is verdwenen en je kunt je nergens meer toe zetten. Je raakt vervreemd en je komt in een neerwaartse spiraal terecht van verdriet en ellende. Dat wil niemand en daarom is het van het grootste belang om vroegtijdig te erkennen dat ook jij geen superman of superwoman bent.

Erkenning

Hoe sterk je ook bent, je hoeft niets te bewijzen. Het is een feit, we krijgen allemaal met verdriet en rouw te maken en iedereen heeft tijd nodig om dat te verwerken. Het erkennen van je verdriet is de eerste stap. Het is er en het mag er zijn. Het vraagt tijd en aandacht en misschien ook hulp. Soms kom je er alleen niet meer uit en heb je iemand nodig om je te helpen het een plek te geven.

Accepteer dat. Erken het. Laat het naar de oppervlakte komen, zodat het verwerkt kan worden. Geef het tijd en geef jezelf tijd. Het mag. Het is geen teken van zwakte. Juist in je kwetsbaarheid ligt een enorme kracht.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies