arrow_drop_up arrow_drop_down
Je hoofd leegmaken: de noodzaak van mentale rust

Je hoofd leegmaken: de noodzaak van mentale rust

Elke dag heb je zoveel waar je aan moet denken. Je hebt niet alleen een hoop dingen die je moet onthouden, zoals opdrachten, een klusje, een boodschap of een afspraak, maar je hebt ook een hoop informatie te verwerken.

Je krijgt constant nieuwe informatie binnen via e-mails die je ontvangt, een televisie die aanstaat en via sociale media. Daarnaast kunnen gebeurtenissen of gesprekken zich constant in je hoofd herhalen en blijf je ze onbewust analyseren. Je hoofd draait overuren. Is er een stopknop voor je gedachten? Hoe kun je je hoofd leegmaken?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Ebook: burnout en stress

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

De noodzaak van mentale rust

Wanneer je hoofd overvol is, kun je je niet meer goed focussen op wat je aan het doen bent. Het kan zijn dat je veel piekert en daar kun je slaapproblemen van krijgen. Je kunt het overzicht verliezen en dat kan veel stress veroorzaken. Net zoals je lichaam niet altijd actief kan zijn en rust nodig heeft, zo heb je ook mentale rust nodig. Je bent vatbaarder voor slaapproblemen, stress, burn-out of een depressie als je niet die rust kunt vinden.

Je hoofd leegmaken, betekent niets anders dan dat je je gedachtegang even op pauze zet. Je stopt bewust dat motortje in je hoofd dat altijd aanstaat en veel stress veroorzaakt. Maar hoe krijg je nu meer rust in hoofd? Hoe krijg je meer orde en overzicht in je gedachten?

Zie ook: Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

Schrijf alles op

Om meer overzicht te krijgen van wat de onrust in je hoofd veroorzaakt, kun je het beste alles op papier zetten. Schrijven is een effectieve manier om je gedachten te ordenen. Schrijf al je gedachten, zorgen, problemen en taken op. Door alles wat in je hoofd zit op papier te zetten, zie je alles veel helderder voor je. Je kunt zo tot nieuwe inzichten komen, je creëert een overzicht van alles wat je bezighoudt en door het op te schrijven, hoef je het niet meer allemaal te onthouden.

Vervolgens kun je je gedachten structureren. Je zou ze kunnen onderverdelen in dingen die je moet doen voor je werk en thuis, dingen die prioriteit hebben, dingen die je niet mag vergeten en piekergedachten.

Schrijven: hoofd leegmaken

Praat over wat je bezighoudt

Je kunt je hoofd ook leegmaken door erover te praten. Ben jij een binnenvetter? Hou je jouw gedachten en problemen liever voor jezelf? De een praat nu eenmaal meer dan de ander. Maar als je je gevoelens opkropt, kunnen je problemen steeds groter gaan lijken.

Het kan heel verhelderend en rustgevend zijn om iemand in vertrouwen te nemen. Het is net alsof je je gedachten dan uit je hoofd praat en dat lucht enorm op. Door over je gedachten te praten, worden ze ook duidelijker voor jezelf en dit kan je helpen tot nieuwe inzichten te komen, te relativeren en los te laten. Spreek daarom af met een vriend of vriendin. Zoek een luisterend oor en praat over wat ervoor zorgt dat jouw hoofd zo vol zit.

Zie ook: Wie ben ik als persoon: Ontwikkel je zelfkennis met 3 gratis persoonlijkheidstesten!

Kom in beweging

Als je flinks sport, ben je met je gedachten zo gericht op het sporten dat je even de drukte in je hoofd vergeet. Maar sporten doet meer met je dan alleen voor een beetje afleiding zorgen. Als je regelmatig sport, laat je je hersenfunctie optimaal functioneren.

Tijdens het sporten verhoog je de bloedtoevoer naar het hart en je hersenen ontvangen meer zuurstof. Je kunt daardoor beter informatie ordenen met als gevolg dat je hoofd niet meer zo vol voelt na het sporten. Ga dus lekker naar de sportschool of ren regelmatig een rondje door de natuur. De natuur heeft namelijk ook nog eens een rustgevende invloed op je. Maar ook tijdens werktijd kan een wandelingetje in je pauze al voldoende zijn om je brein te resetten.

Sporten: hoofd leegmaken

Stop met multitasken

Een reden waarom je hoofd altijd overvol is, is dat we allemaal denken dat we goed zijn in multitasken. Maar dat zijn we niet. Steeds weer blijkt dat ons brein er niet voor gemaakt is. Je kunt je volledige aandacht maar op een ding tegelijk richten.

Hoe meer dingen je tegelijk probeert te doen, hoe meer chaos je in je hoofd veroorzaakt. Bovendien gun je het jezelf niet om even niets te doen of om even te dagdromen. Je hoofd is altijd vol en krijgt niet de kans om op te laden. Probeer daarom een ding tegelijk te doen. Zo creëer je meer rust in je hoofd.

Zie ook: Prioriteiten stellen

Zorg voor een opgeruimde omgeving

Een rustige omgeving zorgt ook voor rust in je hoofd. Is je bureau of je huis een puinhoop? Moet er nog veel afwas of wasgoed weggewerkt worden? Doe dat dan eerst. Ruim eerst lekker op en maak schoon voordat je met andere taken aan de slag gaat.

Als je in een chaos moet werken, houd je ook chaos in je hoofd. Je blijft onbewust bezig met alles wat je om je heen ziet en nog moet opruimen. Schoonmaken en opruimen geeft je niet alleen voldoening, maar het helpt je ook om je hoofd leeg te maken.

Neem een powernapje

Soms loopt je hoofd zo over dat niets meer lukt. Je hebt geen inspiratie en creativiteit meer. Je voelt je geblokkeerd en je krijgt geen werk meer uit je handen. Wanneer je telefoon of je computer vastloopt, helpt het soms om deze uit en aan te zetten.

Vergelijkbaar kan een middagdutje op zo’n moment wonderen doen. Slaap niet langer dan 20 minuten. Na zo’n powernapje voel je je zoveel beter in je hoofd. Het lijkt net alsof je even hebt kunnen resetten.

Zie ook: Slaaptekort door stress: Wat als je niet kunt slapen door stress?

Powernap: hoofd leegmaken

Doe even helemaal niets

Om je brein goed te laten functioneren in dit informatietijdperk, moet je af en toe niets doen. Je hersenen draaien overuren. Geef ze daarom af en toe de kans om af te koelen. Gun jezelf af en toe een pauze en doe iets wat je leuk vindt. Doe iets wat je ontspant.

Maar doe ook af en toe even helemaal niets. En doe dan ook echt niets. De meeste mensen grijpen gelijk naar hun telefoon als ze een paar seconden niets te doen hebben. Probeer die neiging te onderdrukken. Geef je hersenen de kans om nieuwe prikkels te verwerken.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies