Ben jij in staat om goed met tegenslagen en obstakels om te gaan? Of ben jij eerder iemand die het opgeeft en zichzelf gauw verliest in sombere gevoelens? Emotionele kracht helpt je om uitdagingen te aanvaarden zonder jezelf te verliezen. Maar het is niet altijd makkelijk goed met negatieve emoties om te gaan en om positief ingesteld te blijven. Hoe kun je emotioneel sterker worden?

Wat is emotionele kracht?

Emotionele kracht is het geheel aan vaardigheden, technieken en competenties, dat je helpt om veerkrachtig te zijn. Wanneer je emotioneel sterk bent, kun je beter met tegenslagen omgaan. Je bent in staat om emoties juist te interpreteren, te benoemen en een plaats te geven.

Niemand wordt emotioneel sterk geboren, maar je kunt de vaardigheden die bij emotionele kracht horen aanleren. Je kunt bijvoorbeeld leren om beslissingen te nemen, om door te zetten, om beter met anderen om te gaan en een positiever zelfbeeld te krijgen. Hierdoor ga je anders denken en sta je sterker in het leven.

Voorbeelden van emotionele kracht in de praktijk

Je komt in het dagelijks leven in situaties terecht die om emotionele kracht vragen. Hoe reageer je bijvoorbeeld op een tegenslag? Ga je gelijk bij de pakken neerzitten en geef je op? Word je overmand door angst? Of heb je de kracht om op te staan en door te gaan? Een kenmerk van emotioneel sterke mensen is dat ze zichzelf herpakken en niet opgeven.

Hoe toon je emotionele kracht wanneer je negatieve emoties ervaart? Emotioneel sterk zijn betekent niet dat je die emoties niet ervaart of dat je die de kop indrukt. In plaats van je emoties weg te stoppen, ervaar en erken je ze juist []. Je staat je gevoelens toe. Dat betekent dat je af en toe verdrietig, boos of bang mag zijn.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Soms gebeuren er dingen waar je geen grip op hebt. Maar door op zo’n moment in de slachtofferrol te kruipen of zelfmedelijden te hebben, bereik je niets. Wanneer je emotioneel sterk bent, kun je de focus verleggen. Je probeert niet tegen de omstandigheden te vechten, maar je concentreert je op hoe je met dit obstakel omgaat.

Blijf je soms piekeren over iets wat anders had gekund of hoe je iets beter had moeten doen? Iemand die emotioneel sterk is, blijft niet in het verleden hangen en luistert niet naar die innerlijke criticus. Je erkent het verleden en richt je op wat je ervan geleerd hebt.

Gevolgen van het ontbreken van emotionele kracht

Wanneer je onvoldoende emotionele kracht bezit, kun je daar vervelende gevolgen van ondervinden. Je kunt last krijgen van stress, negatieve gedachten en sombere gevoelens.

Geen grenzen durven aangeven

Maak je je erg druk over de mening van andere mensen? Ben je veel bezig met aardig gevonden worden? Dan kan het zijn dat je te weinig emotionele kracht hebt. Wanneer je bang bent afgewezen te worden of er niet bij te horen, ga je waarschijnlijk vaak over je grenzen heen. Dit kost je veel energie. Je neemt teveel hooi op je vork en hebt een te sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Wanneer je geen grenzen aan durft te geven, zul je veel stress krijgen.

Doelen niet bereiken

Daarnaast zul je bij een gebrek aan emotionele kracht meer stress ervaren bij veranderingen en tegenslagen. Je ziet sneller beren op de weg en bent meer gefocust op de problemen en onzekerheden waardoor je sneller zult opgeven. Hierdoor zul je uiteindelijk niet bereiken wat je wilt.

Negatieve gedachten

Een ander gevolg van onvoldoende emotionele kracht is dat je last krijgt van negatieve gedachten. Je hebt meer moeite om optimistisch te blijven en om negatieve gebeurtenissen achter je te laten. Je kunt urenlang tobben over wat anders had gemoeten of piekeren over een fout die je hebt gemaakt.

Sombere gevoelens

Ten slotte kan een gebrek aan emotionele kracht tot sombere gevoelens leiden. Je hebt meer moeite om met negatieve gevoelens om te gaan en kunt niet goed herstellen van verdrietige gebeurtenissen.

Burn-out: Een gevolg van onvoldoende emotionele kracht

Wanneer je een lange tijd te veel over je grenzen gaat, kun je overspannen raken en uiteindelijk een burn-out krijgen. Je bent je niet bewust van de stresssignalen die je lichaam geeft of je negeert deze om niet zwak gevonden te worden.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Een lange tijd te veel stress hebben is niet goed voor je. Je hebt tijd nodig om van stress te herstellen. Maar het is nog belangrijker dat je eerlijk naar jezelf kijkt en de oorzaak van de stress achterhaalt. Merk je dat je onvoldoende emotionele kracht hebt? Probeer dan vanaf nu emotioneel sterker te worden en voorkom zo een burn-out.

Hoe word je emotioneel sterker?

Zou je graag emotioneel sterker willen worden? Misschien vraag je jezelf dan af of dat überhaupt mogelijk is. Je denkt dat je nu eenmaal bent zoals je bent en veranderen lijkt erg moeilijk. Toch zijn er verschillende dingen die je kunt doen om emotioneel sterker te worden.

Neem verantwoordelijkheid over je leven

Je hebt niet altijd invloed op je omstandigheden en je kunt anderen niet veranderen. Je kunt je daarom het beste concentreren op waar je wel invloed hebt. Op die manier neem je verantwoordelijkheid over je eigen leven in plaats van zelfmedelijden te hebben of anderen de schuld te geven van je problemen.

Neem verantwoordelijkheid over je gevoelens

Hetzelfde geldt voor je gedachten en je emoties. Sta je toe dat anderen als het ware de afstandsbediening van jouw gevoelens hebben? Anderen kunnen pas deze controle of deze invloed hebben als jij daarin toestemt. Je wordt pas echt emotioneel sterk wanneer je begrijpt dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gedachten en emoties.

Sta je gevoelens toe

Besteed daarnaast voldoende aandacht aan je emotionele welzijn. Emotioneel sterk zijn betekent niet dat je nooit verdrietig of boos mag zijn. Het betekent juist dat je je gevoelens toestaat en ze een plekje kunt geven. Neem daarom altijd de tijd om je gevoelens te verwerken.

Leer van je fouten

Het is heel menselijk dat je niet alles in een keer goed kunt doen. Je mag daarom gerust fouten maken. Emotioneel sterke personen maken fouten en ze leren ervan. Probeer daarom de volgende keer dat je een fout maakt niet ontmoedigd te raken. Concentreer je op wat je van je fouten kunt leren en gebruik je fouten als een kans om te groeien en te verbeteren.

Wees optimistisch

Optimisme zal je ook helpen om emotioneel sterker te worden. Een positieve instelling kun je jezelf aanleren. Concentreer je op wat goed gaat en denk in oplossingen. En blijf altijd het beste hopen wanneer je een obstakel tegenkomt. Verleg je focus op wat goed gaat in plaats van wat minder goed gaat.

Stel duidelijke grenzen

Een belangrijk kenmerk van emotioneel sterke personen is dat ze zichzelf goed kennen, weten waar ze voor staan en wat ze nodig hebben. Dit helpt ze om hun grenzen aan te geven. Als jij emotioneel sterker wilt worden is het van belang dat je ‘nee’ leert te zeggen en je grenzen aan durft te geven.

Vergroot je gevoel van eigenwaarde

Accepteer jezelf om wie je bent. Het is belangrijk dat je een gezonde dosis zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde hebt. Je gevoel van eigenwaarde neemt toe wanneer je stopt met jezelf met anderen te vergelijken en je negatieve overtuigingen en gedachtenpatronen bij jezelf herkent en leert ombuigen.

Wees dankbaar

Je hebt elke dag voldoende redenen om dankbaar te zijn, maar vaak staan we daar niet bij stil. Toch is het heel goed voor je om dagelijks je dankbaarheid te uiten. Hou daarom bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboek bij waarin je elke dag een paar dingen schrijft waarvoor je dankbaar bent. Naarmate je dankbaarder en meer tevreden wordt, zul je ook emotioneel sterker worden.

4 tips wanneer je merkt dat je emoties je de baas worden

Toch kan het gebeuren dat je je soms overweldigd voelt door verdriet of dat de frustratie je teveel wordt. Wat doe je op zo’n moment als je emoties de overhand willen nemen? Kun je emotioneel sterk blijven?

Trek je terug

Wanneer alles je gewoon teveel wordt, kun je je het beste even terugtrekken om tot jezelf te komen. Het is op zo’n moment niet verstandig vanuit je gevoel te handelen of belangrijke beslissingen te nemen. Neem een moment voor jezelf totdat je je vanbinnen weer wat rustiger voelt.

Neem voldoende rust

Om emotioneel in balans te blijven is het noodzakelijk om voldoende tijd in te plannen om te reflecteren en je gevoelens en emoties te analyseren. Heb jij regelmatig zo’n rustmoment voor zelfreflectie? Het zal je helpen jezelf en jouw emoties beter te begrijpen.

Het belang van emotionele kracht: De sleutel tot je mentale welzijn

Praat of schrijf over je gevoelens

Je emoties kunnen je bovendien snel teveel worden wanneer je ze opkropt. Het is daarom goed iemand in vertrouwen te nemen en regelmatig je hart te luchten. Voor sommigen werkt het ook goed om hun gevoelens van zich af te schrijven.

Ga meer bewegen en sporten

Voldoende beweging is goed voor zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Sporten leidt bijvoorbeeld tot een hoger eigenwaarde en zelfvertrouwen. Bovendien zorg je wanneer je sport voor een positieve verandering in je gemoedstoestand en emoties.

Conclusie: Het belang van emotionele kracht

Emotioneel krachtig zijn is essentieel voor je mentale gezondheid en welzijn. Wanneer het je aan emotionele kracht ontbreekt, kun je daar negatieve gevolgen aan ondervinden. Je hebt bijvoorbeeld meer stress, omdat je geen grenzen aan durft te geven. Je geeft sneller op en bereikt daardoor je doelen niet. En je kun last krijgen van negatieve gedachten en sombere gevoelens. Uiteindelijk kun je zelfs een burn-out krijgen als je de stresssignalen van je lichaam een te lange tijd negeert.

Emotioneel sterk zijn heeft daarentegen veel voordelen. Je bent veerkrachtiger en kunt beter omgaan met tegenslagen. Je gaat beter met je emoties en angsten om en je kunt die beter verwerken. Bovendien geef je niet snel op en ben je positief ingesteld.

Je kunt emotioneel sterker worden door zelf verantwoordelijkheid te nemen over je leven en over je gevoelens. Neem de tijd om je gevoelens te verwerken en een plekje te geven. Probeer ook aan je zelfbeeld te werken en van je fouten te leren.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Emotionele kracht is het geheel aan vaardigheden, technieken en competenties, dat je helpt om veerkrachtig te zijn. Deze vaardigheden helpen je in de manier waarop je met tegenslagen omgaat. Je kunt daarnaast emoties juist interpreteren, benoemen en een plaats geven.

Ja, je kunt emotioneel sterker worden door verantwoordelijkheid te nemen over je eigen gevoelens en je leven in plaats van een slachtofferrol aan te nemen. Je kunt ook leren om beter met je gevoelens en emoties om te gaan. En een gezond gevoel van eigenwaarde zal je ook helpen emotioneel sterker te worden.

Emotionele kracht maakt je veerkrachtig en daardoor kun je beter met obstakels, tegenslagen en stress omgaan. Wanneer je daarentegen te weinig of geen emotionele kracht hebt, zul je meer last hebben van stress en sombere gevoelens.

Wanneer je overweldigd wordt door heftige emoties kun je je allereerst het beste even terugtrekken [1]. Neem daarnaast regelmatig de tijd voor zelfreflectie om je emoties en gevoelens beter te begrijpen. Bovendien is het goed om met iemand over je gevoelens te praten of je emoties van je af te schrijven.

Referenties

  1. Wikihow.com – Je emoties onder controle krijgen – gevonden op 24/07/2023
    Link naar pagina op wikihow.com

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *