Ik maak mij druk om kleine dingen

Ik maak mij druk om kleine dingen: wat is de relatie met stress?

| |

Ik maak mij druk om kleine dingen: Maak jij je constant druk om dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn? Dit kan je veel energie kosten en later stress gaan opleveren. Het is beter om te leren iets relaxter te worden, want het leven laat zich nu eenmaal slecht controleren.

Stress door druk maken om kleine dingen

Als je je constant druk maakt om kleine dingen die fout gaan, voel je constante stress. En door het druk maken bereik je helaas niets. Het dient geen enkel doel. 

Je zal de stress ervaren, omdat je de controle over alles wil hebben. Toch is dit lastig, want in het leven is er nu eenmaal vrij weinig controle. Je hebt geen controle over de mensen om je heen, gebeurtenissen en soms niet eens over jezelf. 

In het leven hebben we allemaal verwachtingen over hoe we het leven voor ons zien. Je wilt graag dat alles soepel en volgens jouw plannen verloopt. Maar dit gebeurt maar zelden. Het is moeilijk om te accepteren dat je geen controle hebt, dus je gaat piekeren. Een aantal voorbeelden van kleine dingen waarom je je druk kunt maken zijn:

  • Je zoon ruimt zijn kamer niet op. 
  • Je partner laat zijn schoenen rondslingeren.
  • De wasmachine-monteur heeft vandaag nog geen tijd om langs te komen, maar pas morgen.
  • Het restaurant waar je graag wil eten heeft geen plek. 

Gevoel van controle

Door je druk te maken en te piekeren, heb je – gek genoeg – het gevoel dat je de controle over de situatie terug kunt pakken.

  • Een nare gedachte komt steeds terug.
  • Doordat deze gedachte steeds terugkomt, voel je constant de stress die ermee gepaard gaat. 
  • Je herhaalt de situatie in gedachten. 
  • Door de situatie te herhalen in je hoofd, voelt het alsof je de situatie onder controle hebt. 

Slecht nieuws: piekeren verandert nu eenmaal niets aan de situatie. Maar wel heel veel aan je stemming. Je hebt een gespannen houding, bent snel vermoeid en overweldigd. Hierdoor voelen de kleine dingen waar je je druk om maakt al snel als grote, onoverkomelijke problemen. 

Minder druk leren maken

Ga de strijd aan met werkstress

Minder druk maken

Het is duidelijk dat het beter is om je minder druk te maken om kleine dingen. Over veel situaties heb je geen controle. Het is dan ook zonde je energie hieraan te verdoen. Bovendien zal druk maken de situatie niet (ver)helpen.

Wat kun je er aan doen? Het besef dat je vrij weinig controle hebt is een goede eerste stap. Je hebt geen controle over anderen, het verleden en je gedachten. Wat je wél kunt controleren is of je de gedachten gelooft. Jij bent niet je gedachten. Op het moment dat je paniek of een dwanggedachte op voelt komen, kun je ervoor kiezen of je erop ingaat, of dat je het langzaam laat gaan. Dit kan in het begin lastig zijn, maar zodra je er handigheid in krijgt zul je je inzien dat je je geen druk maakt om de situatie, maar om je gedachten.

Leer meer over de kracht van gedachten in: Ontdek de kracht van gedachten (inclusief podcast!)

Een ander belangrijk besef is dat jij je eigen drama maakt. Dit klinkt misschien hard, maar betekent wel dat je er zelf ook mee kunt stoppen. Probeer te beseffen dat je alleen jezelf gek maakt met je gedachten. Problemen zijn er ook pas vanaf het moment dat jij problematische gedachten hebt. Weet dat je soms alleen maar kan accepteren wat er gebeurt, in plaats van erover te piekeren. 

Tips

Dit klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Door onderstaande tips leer je om uit je hoofd te gaan en je minder druk te maken om onbelangrijke zaken:

  • Vaak maak je je druk om iets dat totaal niet belangrijk is. Terwijl deze gedachte dan wél heel vaak terugkomt. Merk je dat je zo’n gedachte hebt? Schrijf het op een lijstje of maak een notitie in je telefoon. Zo heb je op een gegeven moment een lijstje met punten waar je je geen zorgen meer om mag maken. 
  • Verzet je gedachten. Op het moment dat je voelt dat je gaat piekeren; ga dan iets leuks doen. Denk bijvoorbeeld aan koken, schrijven of wandelen
  • Krijg je de gedachten maar niet uit je hoofd? Zet dan een timer van tien minuten. Ga zitten met een vel papier en schrijf op waar je je druk om maakt. Al je piekergedachten. Het hoeft geen kloppend verhaal te zijn. Door je gedachten uit te schrijven moet je ze voor jezelf op een rijtje zetten. Vaak zal je dan al zien dat het probleem minder groot is dan je dacht. 
  • Minder druk zijn kan goed helpen om je minder druk te maken. Houd je goed aan je eigen grenzen en breng wat rust in je agenda. Door jezelf wat rust in je dag te geven breng je jezelf ook rust in je hoofd. 

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *