arrow_drop_up arrow_drop_down

Je hart volgen - Hoe doe je dat?

Je hart volgen: Doe jij de dingen die je echt leuk vindt? Neem je beslissingen vanuit je verstand of je hart? Hoe is jouw balans tussen werk en privé? Misschien heb jij de droombaan al waarin je werkt vanuit je kernwaarden en al je competenties en talenten volledig benut worden.

Zo niet, dan doe je er goed aan dit artikel uitgebreid te lezen.

Het hart, meer dan een orgaan

Op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de neurocardiologie is steeds duidelijker geworden dat het hart meer dan een orgaan is in ons lichaam met veel meer eigenschappen als alleen een pompfunctie. Het hart heeft namelijk een eigen netwerk van tienduizenden neuronen, dat ook wel het hartbrein genoemd wordt.

Ook kan het hart zelf waarnemingen verrichten, gedrag aanpassen, heeft eigen herinneringen en kan emoties ervaren. Het hart stuurt zelfs veel meer signalen naar het brein als vice versa. Je kunt stellen dat het hart, in tegenstelling tot wat door vele mensen gedacht wordt, verantwoordelijk is voor de meeste gevoelsstemmingen. Hormonen die in het brein zorgen voor de structurering van neuronen, zorgen in het hart juist voor die overweldigende gevoelens. Gevoelens van blijheid, vreugde, maar ook gevoelens van verdriet en pijn.

luisteren naar je hart

Je hart volgen

Het klinkt allemaal leuk, keuzes maken vanuit je hart. Maar is het wel zo gemakkelijk?  Vaak nemen we beslissingen gebaseerd op ratio, vanuit je verstand. Je kijkt naar feiten, ervaringen en heel vaak sta je ook toe dat je omgeving jou gaat beïnvloeden.

Maar beslissingen nemen vanuit je hart, je intuïtie gebruiken, is een heel ander verhaal. Luister je wel eens naar je lichaam? Vaak geeft je lichaam signalen af. Niet voor niets zeggen we wel luister naar je onderbuikgevoel“.

Nemen van beslissingen leidt tot stress

Het nemen van beslissingen kan leiden tot stress. Je gaat nadenken, misschien wel piekeren met als gevolg dat je in je hoofd gaat zitten. Dit leidt meestal niet tot het nemen van de juiste beslissingen. Als je op deze momenten in beweging komt, maak je jouw hoofd leeg. Lekker een wandeling maken, of sporten.

Hierdoor ontstaat ruimte en rust in je hoofd en dit zal je helpen om meer naar je lichaam te gaan luisteren en beslissingen te gaan nemen vanuit je gevoel. Vaak hebben we ook angst om los te laten. Wil je krampachtig vasthouden aan oude gewoonten en ingeslepen patronen. Als je dit doet zal het ook moeilijk zijn om vanuit je hart de beslissingen nemen die je echt wil: de juiste keuzes maken.

Luisteren naar je hart of verstand

Keuzes maken

We hebben een ontzettend druk leven en hebben soms het gevoel dat we onszelf dagelijks voorbijlopen. Zowel zakelijk als privé. Misschien heb je ook wel eens het gevoel dat je tekortschiet op gebied van carrière, gezin, familie en vooral naar jezelf toe. Misschien ben je helemaal niet zo blij met dit hectische leven.

Je agenda bepaalt wat je doet en wanneer. Werk, hobby’s, gezin, vrienden, ze strijden allemaal om een gaatje te vinden in jouw (te) drukke schema. Vooral als je deze drukte als verplichtingen gaat ervaren is de kans op stress en burn-out groot. Het komt er dan in principe op neer dat je keuzes gaat maken. Hoe weet je wat echt belangrijk voor je is? Je hart volgen betekent kort bij je zelf staan en handelen vanuit je kernwaarden.

Leven vanuit kernwaarden

Als je het altijd te druk hebt en hier zelf veel last van ervaart, heb je misschien nog niet of onvoldoende nagedacht over de balans tussen je werk en privé.  Hoe weet je wat écht belangrijk voor je is en wie je eigenlijk bent? Waar sta je voor, wat zijn jouw unieke kernwaarden? Om deze vragen voor jezelf te bepalen begint vaak door het woord “moeten” te vervangen door “mogen” of “willen” Hierdoor ontstaan al snel de eerste inzichten over wat je echt belangrijk vindt.

Managementgoeroe Stephan R. Covey geeft in zijn boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” aan hoe je jouw eigen kernwaarden kunt onderzoeken door onder andere de volgende methode: schrijf je eigen grafrede: ‘Stel dat je morgen overlijdt en tijdens jouw uitvaart drie mensen iets mogen zeggen over jou.

Bijvoorbeeld je partner, een vriend en een collega. Wat wil je dan dat er over je gezegd wordt? Met andere woorden, wat wil je achterlaten en hoe wil je herinnerd worden? Bijvoorbeeld, respectvol, Integer, betrouwbaar, liefdevol. Wanneer je dat kunt formuleren, kun je bepalen wat echt belangrijk voor je is.

Kun je je hart vertrouwen?

Handelen vanuit je kernwaarden

Als je weet wat jouw kernwaarden zijn, is het ook belangrijk dat je hiernaar handelt. Voorbeeld: als jouw kernwaarden zijn Eerlijkheid, Resultaatgericht, Enthousiasme en je werkt in een omgeving waar politieke spelletjes gespeeld worden, waar trage besluitvorming plaatsvindt of bijvoorbeeld veel bureaucratie aanwezig is kan dit jouw raken in je kernwaarden. Misschien leidt dit tot frustraties, irritatie, vermoeidheid en stressklachten.

Uiteindelijk kan je zelfs in een burn-out terecht komen. Het is dus belangrijk om voor jezelf na te gaan of jouw werkomgeving goed voor je is. Door te luisteren naar de signalen van je lichaam, je hart te volgen, weet je zelf wat goed voor je is. Dit geldt natuurlijk ook voor je privéleven.

Besteed vooral tijd aan mensen waar je energie van krijgt en niet de mensen die je veel energie kosten. Als je leeft volgens je kernwaarden zal je leven waardvoller zijn en zul je merken dat je meer energie hebt, meer ruimte in je agenda en gelukkiger wordt.

Je dromen volgen

Bucketlist

Zorg er ook voor dat je dromen blijft houden. Al zijn ze misschien op korte termijn niet haalbaar. Dromen geven een mooie kijk op wat zich in je onderbewustzijn afspeelt. Daarom kunnen je dromen je helpen keuzes vanuit je hart te maken.

Want, dromen vertellen veel over je gevoelens, wensen, angsten, onuitgesproken gedachten en verlangens. Misschien ben je nog niet bewust bezig met keuzes maken vanuit je hart, denk er maar eens over na. Stel je eigen bucketlist op en volg je hart.

Je hart volgen? Doen!

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Adri Deur
Door

Adri Deur

op 9 August 2018

Getroffen door je uitleg over het hart als orgaan. Kun je me svp aangeven waar ik hierover meer informatie kan vinden?

Corine
Door

Corine

op 27 September 2018

Volg je hart. Het klopt!

Ruud Meulenberg
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies