Twijfel bij ondernemers. Iedere ondernemer twijfelt wel eens natuurlijk. Een beetje twijfel zorgt ervoor dat je als ondernemer de juiste keuzes maakt. Anderzijds is twijfel ook een belangrijke factor voor het niet doorhakken van knopen. Je blijft als ondernemer maar in je vaste routine, terwijl je eigenlijk de dingen wel anders wilt doen. Wat minder werken bijvoorbeeld, of je gezin vaker zien. Ook het aanboren van een nieuwe markt, of het lanceren/ afstoten van een product horen hierbij.

In dit artikel beschrijven we het voorbeeld van John.

Geen keuze durven maken zelfstandige

Twijfelen als ondernemer

John is 43 jaar en heeft een goedlopend bedrijf. Hij vindt het belangrijk om succesvol te zijn en daar heeft hij dan ook alles voor gedaan. Het bedrijf is de laatste jaren steeds groter geworden. Als ondernemer heeft John zijn handen vol aan alle opdrachten van klanten. Ook heeft hij nu een tiental personeelsleden rondlopen die veel van zijn aandacht vergen. Hij rijdt in een mooie auto en zijn gezin kan zich heel veel veroorloven. Hij is gelukkig getrouwd en hij en zijn vrouw hebben drie kinderen. Helaas ziet hij zijn gezin te weinig door het harde werken.

De zaak is dan ook niet het enige waar hij steeds vaker wakker van ligt. Als succesvol ondernemer steekt hij heel veel tijd in het bedrijf. Ondanks dat, bekruipt hem steeds vaker het gevoel dat hij op alle fronten faalt. Hoewel hij het zich niet altijd bewust is, heeft hij ook last van een knagend schuldgevoel naar zijn gezin toe. Hij weet dat zijn kinderen maar eenmaal klein zijn en dat hij eigenlijk die belangrijke jaren dat ze opgroeien niet zou willen missen. De zaak vergt echter zoveel tijd dat minder werken hem geen optie lijkt.

Stress door te veel twijfel

Zowel thuis als op de zaak heeft John last van twijfel en stress. Als hij weer een drukke werkweek achter de rug heeft en thuiskomt als de kinderen al in bed liggen, staat hij er steeds vaker bij stil dat het eigenlijk anders zou moeten. Hij weet alleen niet hoe hij dat aan zou moeten pakken. Op het werk heeft hij namelijk juist ook steeds vaker het gevoel dat hij daar meer nodig is dan ooit.

Sommige personeelsleden liggen elkaar niet en komen bij hem om raad. Andere personeelsleden lopen de kantjes ervan af en John heeft het gevoel dat hij op tien plaatsen tegelijk moet zijn. Daarom vraagt hij zich steeds vaker af of hij wel voldoet als werkgever. Ook neemt hij zich al jaren voor om wat extra scholing te doen zodat hij beter beslagen ten ijs komt en om vernieuwingen bij te benen, maar het komt er niet van omdat hij al nauwelijks vrije tijd heeft.

Alles doen om je klanten te behouden

Piekeren over het product en over klanten

Als John thuis in het weekeinde eindelijk even tot rust zou moeten komen, loopt hij voortdurend te piekeren over het werk. “Je bent er met je hoofd weer eens niet bij,” zegt zijn vrouw teleurgesteld als ze hem vraagt of hij tijd heeft om de kinderen een boekje voor te lezen. John zou wel anders willen, maar hij heeft steeds het idee dat hij pas tijd vrij kan maken voor zijn privéleven, als alle problemen op de zaak zijn opgelost.

Daardoor worden dingen waar John van zou willen genieten, door hem voor zich uitgeschoven. Eerst wil hij zijn product verbeteren; eerst wil hij zijn klanten nog veel vaker tevreden stellen; Ook wil hij zich er eerst in verdiepen of de prijs van zijn product wel goed is.

Het gevoel hebben niet te voldoen

Het probleem van John is niet zijn bedrijf, maar zijn perfectionisme wat tot chronisch piekeren en twijfelen leidt. Steeds vaker beseft hij dat hij er alleen voorstaat omdat hij de enige is die het bedrijf leidt. Hij kan aan niemands verwachtingen voldoen zolang hij niet aan zijn eigen verwachtingen kan voldoen.

John vraagt zich bezorgt af of hij eigenlijk wel voldoet. Continu maakt hij zich zorgen om zaken waarvan hij vindt dat hij ze zou moeten verbeteren. Zo komt hij altijd tijd tekort. Tijd tekort om zijn zieke ouders weer eens te bezoeken; tijd tekort om van zijn gezin te genieten; ook tijd tekort om zich bij te scholen; tijd tekort om zijn personeel te begeleiden zoals hij zou willen. John werk zich kapot maar vindt zichzelf nooit goed genoeg.

Vastzitten als ondernemer

De gevolgen van stress en twijfel als ondernemer

John is een goed voorbeeld van een man die door teveel stress en twijfel steeds dieper in de problemen komt. Hij heeft heel hard gewerkt om te komen waar hij is, maar eenmaal daar groeien de problemen hem boven het hoofd. Niet omdat hij te weinig talent heeft, integendeel. Juist door zijn talent voor ondernemen is zijn bedrijf zo succesvol geworden. Het is zijn perfectionistische instelling, die hem steeds verder afdrijft van zaken die heel belangrijk voor hem zijn.

John is een beetje te vergelijken met een spin die denkt dat hij 15 pootjes nodig heeft om 8 draden vast te houden. Door zijn vele pogingen om in alles perfect te zijn, zullen er altijd losse eindjes blijven. Die losse eindjes geven hem het gevoel dat hij maar half werk levert, zowel privé als op het werk.

Het knaagt aan hem en op den duur komt hij in een negatieve spiraal terecht. Zijn vrouw vraagt of hij wat vaker thuis kan zijn; zijn kinderen laten hem merken dat ze hem missen. Ook op de zaak heeft het personeel duidelijk behoefte aan meer leiding. Elke klant die niet 100% tevreden is, is voor John een bewijs dat hij geen goede kapitein is op zijn eigen schip.

John doet de meeste dingen niet zoals hij vindt dat hij ze zou moeten doen. Feitelijk verliest hij de regie over zijn eigen leven, niet toevallig de primaire oorzaak van burn-out. Daarom ligt hij elke wakker, en overdag rent hij gestrest rond. Hij wordt kortaf tegen zijn vrouw en ook daar voelt hij zich schuldig over. Hij wordt kortaf tegen zijn personeel en hij weet dat hij het anders zou moeten. Hoelang zal het duren voordat John een burn-out heeft?

Burn-out bij ondernemers

John zijn verhaal staat niet op zichzelf. Veel ondernemers zijn als John. Perfectionistisch, en zo betrokken bij hun werk dat ze een groot risico lopen om overspannen of burn-out te raken. Door te leren delegeren en ontspannen, kan een burn-out voorkomen worden. De weg naar een burn-out is geen rechte weg. Het is een proces wat langzaam maar zeker een slingerend spoor trekt door alle facetten van je leven. Heb je eenmaal een burn-out dan ben je een behoorlijk lange tijd zoet om weer te herstellen. Voor geen enkele ondernemer is een burn-out wenselijk. Het bedreigt de voortgang van de onderneming. Voorkomen is dus altijd beter dan genezen. Een burn-out voorkom je door een structurele aanpak, niet door een weekeinde er tussenuit te gaan. Zoek dus bijtijds hulp als je problemen hebt die je doen denken aan de problemen van John.

Gerichte hulp bij burn-out, stress en verzuim

Of je nu middenin een burn-out zit, overspannen bent, last hebt van hevige stress, of als werkgever langdurig verzuim wilt verminderen als gevolg van stress, we snappen dat dit een behoorlijke struggle is. Het proces kan behoorlijk lastig, tijdrovend en frustrerend zijn.

Maar je hoeft het niet alleen te doen!

Wij van Meulenberg Training & Coaching begrijpen jouw situatie. We hebben het zelf ook meegemaakt op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Je vindt daarom begrip, warmte, medegevoel, maar ook een praktische, gedegen aanpak naar een toekomst met energie, plezier en voldoening.

Zoals onze klanten zeggen: Van het resultaat van onze aanpak heb je je leven lang plezier!

burn-out coach
Wij staan voor je klaar!

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *