Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoofdpijn door stress. De relatie tussen hoofdpijn en stress

article content

Hoofdpijn door stress. De relatie tussen hoofdpijn en stress

Hoofdpijn door stress: De meest voorkomende hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Hoofdpijn die veroorzaakt wordt door spanning of stress

Wat is spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn kenmerkt zich door een zeurende, doffe pijn die vaak aan de zijkanten van je hoofd begint. Vaak zijn stijve spieren in of rondom de nek of rugeen kenmerk.

Oorzaak van spanningshoofdpijn

Hoewel er tal van oorzaken te vinden zijn voor spanningshoofdpijn als: hormonale schommelingen, inspanning, lawaai/ luchtjes uit de omgeving, te lang moeten turen, vermoeidheid en voeding, is stress vaak de grote boosdoener van spanningshoofdpijn.

Hoofdpijn door stress

Om te bekijken waarom je hoofdpijn krijgt door stress is het goed om eerst te kijken naar wat er gebeurt wanneer je stress krijgt.

We nemen het stokoude voorbeeld van de tijger en het bos.

Je loopt door het bos en er springt een tijger uit de bosjes. Wat doe je? Het liefst ren je zo snel mogelijk weg natuurlijk! Het lichaam gaat bij deze acute stresssituatie de regie overnemen door het aanmaken van hormonen. In eerste instantie is dat adrenaline. Adrenaline zorgt ervoor dat je razendsnel kunt reageren: spieren op scherp, pupillen vergroot, bloed gaat sneller stromen: je bent klaar om te vechten of te vluchten.

Mochten er meerdere tijgers uit het bos springen die je allemaal niet opeten, wil dat nog niet zeggen dat je het ook prettig vindt. Je blijft allert in zo'n situatie. Om hier mee om te kunnen gaan maak je cortisol aan. Een hormoon dat je helpt je goed te blijven voelen, ondanks de druk die je continu voelt. Ook dit hormoon houdt je spieren scherp om, als het toch nodig is, te vechten of te vluchten.

Spierspanningen en hoofdpijn

Net als bij een oefening waarbij je met gewichten je spieren traint, is ook de inspanning bij een stressreactie belastend voor de spieren. Na een korte stressperiode volgt een herstelperiode die er voor zorgt dat je nergens last van krijgt.

Echter bij een lange periode van stress gaan die spieren protesteren en nemen spierspanningen toe. Opeens kost het opstaan van een stoel moeite, of voel je je benen als je even snel de trap op rent.

Zo ook met de spieren in je rug en in je nek. Wanneer je last hebt van hoofdpijn is het zeer waarschijnlijk tegelijk met pijnlijke spieren in het rood gearceerde gebied op de foto:De relatie tussen hoofdpijn en stress

Houding en stress

Bij stress trekken heel veel mensen hun schouders op. Niet zo vreemd: een stresssituatie vraagt om een vecht of vlucht reactie. Ga eens in een 'bokshouding' staan met de vuisten gebald voor u. Trek jij ook je schouders op en verberg je je hoofd achter je vuisten (en tussen je schouders?)

De spieren trekken over het hoofd heen de boel bij elkaar om het hoofd te beschermen. (in het geval van de tijger: je kunt beter een arm missen dan een hoofd) De aanhechtingen lopen van het voorhoofd tot aan de nek, waardoor hoofdpijn vaak ook op die baan ontstaat

Middel tegen hoofdpijn

Een paracetamolletje is vaak een tijdelijke oplossing. Ook een heerlijke massage waarbij de spieren ontspannen is vaak zinvol, maar ook een vorm van symptoombestreiding.

Veel beter is het te kijken naar wat de oorzaak is van de stress die je ervaart in plaats van het bestrijden van symptomen. Dit houdt in dat het achterhalen van de bronnen van stress en een meer gezonde levenshouding een structurele en duurzame methode is om van spanningshoofdpijn af te komen.

Meer lichamelijke klachten als gevolg van stress vind je hier: Lichamelijke klachten als gevolg van stress

Achterhalen waar hoofdpijn vandaan komt?

Neem vrijblijvend eens contact op. Tijdens een kennismakingsgesprek kunnen we de oorzaken achterhalen en een plan maken om voortaan zonder hoofdpijn te kunnen leven

Contact

Comment Section

0 reacties op “Hoofdpijn door stress. De relatie tussen hoofdpijn en stress

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars! Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken