Je zelfvertrouwen vergroten? Word de beste versie van jezelf! (+10 tips)
arrow_drop_up arrow_drop_down

Je zelfvertrouwen vergroten? Zorg voor de beste versie van jezelf (+10 tips)

Zelfvertrouwen: Heb je een gezonde dosis zelfvertrouwen, dan accepteer je zowel je goede als minder goede eigenschappen. Je bent bereid om jezelf te verbeteren en nieuwe dingen uit te proberen. Het komt erop neer dat je tevreden bent over je gevoelens en gedachten over jouw eigen kwaliteiten. Heerlijk toch!

Is dit bij jou niet het geval, dan hecht je eigenlijk te weinig waarde aan jezelf. Geen doel hebben in het leven en je niet geliefd voelen door anderen is dan heel herkenbaar voor jou. Zelfvertrouwen is een eigenschap die het leven een stuk leuker en gemakkelijker maakt. Het goede nieuws is dat je je deze eigenschap kunt aanleren. In dit artikel geven we je nuttige tips om het vertrouwen in jezelf te vergroten of terug te winnen.

 

Vergroten van zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen doet wonderen

Waarom is zelfvertrouwen nou eigenlijk zo belangrijk? Wat is het nut eigenlijk van een positief zelfbeeld? Die vraag stelde José mij een tijdje geleden tijdens een coaching sessie. Gebrek aan zelfvertrouwen is een vaak voorkomende klacht bij mensen met een te hoog stresslevel of een burn-out. José had door haar stressklachten, veroorzaakt door te hoge verwachtingen van zichzelf. Het telkens oprekken van haar grenzen bracht haar alleen maar verder verwijderd van haar gevoel. Ze voelde zich niet meer de moeite waard en ging zichzelf zelfs verwaarlozen.

We gaan straks nog even dieper in op het verhaal van José, maar door haar te leren weer vertrouwen in haar eigen kunnen te hebben, bruist José vandaag de dag weer van de energie. Ze ziet er goed uit, staat weer positief in het leven en is niet meer bezig met wat anderen van haar denken.
Het zelfvertrouwen heeft haar wonderen gedaan!

 

‘Zelfvertrouwen is de mate waarin men vertrouwen heeft in het eigen kunnen. Zelfverzekerdheid of zelfzekerheid betekent dat dit een sterk vertrouwen is. Als men in werkelijkheid minder capabel is dan gedacht, dan is er sprake van zelfoverschatting. Andersom is er sprake van zelfonderschatting.’
(bron: wikipedia)

 

 

Door haar gebrek aan zelfvertrouwe belandde José uiteindelijk in een burn-out. Ze herkende dit aan de symptomen hiervan

Deze symptomen vind je in ons gratis E-book: symptomen burnout

 

 

Zonder onze basisbehoeften geen zelfvertrouwen

Er zijn 5 basisbehoeften die alle mensen nodig hebben en ons gedrag bepalen:

  • Behoefte aan veiligheid
  • Behoefte aan erkenning en waardering
  • Lichamelijke behoefte.
  • Behoefte aan liefde
  • Behoefte aan groei

Heb je tijdens je opvoeding, of later tijdens een traumatische ervaring, één of meerdere basisbehoeften moeten missen, dan zorgt dit voor belemmerende overtuigingen. Zo’n belemmerende overtuiging is een conclusie die je hebt getrokken uit een bepaalde ervaring, waardoor je denkt dat je iets ‘zeker weet’ en oprecht gelooft dat het zo is. Het is echter slechts een idee, geen feit. José dacht dat haar vader niet van haar hield (behoefte aan liefde). Ze was er zelfs van overtuigd. Dit maakte haar erg onzeker. Maar was dit ook werkelijk het geval?

Lees ook: Je basisbehoefte ontdekken

 

Belemmerende overtuigen bij weinig zelfvertrouwen

Naast een gebrek aan onze basisbehoeften wordt ons zelfvertrouwen ook enorm op de proef gesteld door de vluchtige tijd waarin we leven. Ook social media doet een duit in het zakje. Alles kan en moet beter en er worden steeds hogere eisen gesteld aan ons leven.

Vooral in onze jeugd zijn we uitermate kwetsbaar voor belemmerende gedachten. Soms dragen we ze ons hele leven met ons mee. Misschien herken je er een paar:

  • Ik ben lelijk
  • Ik ben dom
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik verdien het niet
  • Niemand houdt van mij
  • Ik kan het niet
  • Ik ben slecht.

Lees ook: Belemmerende overtuigingen die leiden tot extra stress.

 

Zelfvertrouwen training cursus

 

En wat dacht je van een schuldgevoel!

Onzekerheid gaat ook vaak gepaard met een schuldgevoel. Bijvoorbeeld wanneer we de belemmerende overtuiging hebben dat we iemand schade hebben berokkend of dat we iets verkeerd hebben gedaan. Althans dat denken we.

Een schuldgevoel komt buitengewoon vaak voor in de vorm van emotionele pijn. Een pijn die José vaker dan haar lief is, heeft ervaren. Ze dacht te weten waarom haar vader niet van haar hield: ze was niet de ideale dochter waar hij trots op kon zijn. Wanneer ze tegen hem zei dat ze iets niet kon, reageerde haar vader boos. “Jij kan alles!!”, was steevast het antwoord dat ze kreeg. Dat is natuurlijk geen realistisch antwoord, want niemand kan alles. Maar als José iets niet voor elkaar kreeg, voelde ze zich ondertussen wel schuldig naar haar vader toe.

Lees verder over: schuldgevoel

De invloed van je kinderjaren op je zelfvertrouwen

Wij ontwikkelen onze eigen, unieke persoonlijkheid tijdens onze kinderjaren. Hebben wij de basisbehoeften binnen handbereik en leren wij van onze opvoeders onafhankelijk te denken en te handelen, dan zullen we daar ons leven lang de vruchten van plukken.

Maar opvoeden is een zware klus. Hoe goed je ouders ook hun best doen, soms gaat het ongewild en onbewust mis. Wat we tegenwoordig steeds vaker zien is dat kinderen in een (te) beschermd nest (denk aan de behoefte om groei!) groot worden. Deze kinderen kunnen later moeilijker een eigen mening vormen. Ook kunnen ze zich onzeker voelen als ze zelfstandig dingen moeten gaan ondernemen. Ze durven weinig initiatieven te nemen omdat ze onzeker zijn over hun eigen kwaliteiten. Omdat ze zelfstandig niet de moed hebben stappen ondernemen, worden er ook minder successen behaald. Dit betekent voor mensen met weinig zelfvertrouwen dat ze geneigd zijn te denken dat ze dus niet succesvol zijn. De cirkel is rond…

Lees ook: de gevolgen van opvoeding

 

Gepest worden: gif voor je eigenwaarde

Het is een veel voorkomend probleem: pestgedrag. Duizenden mensen hebben er dagelijks last van, zowel jongeren als volwassenen. Dit ongewenste gedrag kent vele vormen, maar heeft altijd een negatieve invloed op het functioneren en het zelfvertrouwen van het slachtoffer. Personen die gepest worden voelen zich vaak helemaal alleen. Pesten heeft praktisch altijd betrekking op de eigenwaarde van iemand. Hierdoor durft diegene bijvoorbeeld niet snel nieuwe contacten te maken. Ze hebben niet alleen het vertrouwen in zichzelf verloren, maar vaak ook in hun omgeving.

Pesten kan lichamelijke en/of psychische problemen veroorzaken, maar ook stressklachten en een burn-out. Het kan in extreme gevallen zelfs leiden tot zelfmoord.

Lees meer over pesten

 

Zelfvertrouwen kind en scheiding

Zelfvertrouwen is nodig om je sociaal en emotioneel gezond te ontwikkelen. Wanneer kinderen te maken krijgen met ernstige ouderlijke conflicten of een scheiding, kan hun zelfvertrouwen een behoorlijke deuk oplopen.

Zo kunnen ouderlijke conflicten leiden tot boosheid, angst en onbegrip. Doordat de ouders druk zijn met hun eigen problemen, wordt er vaak weinig aandacht besteed aan deze gevoelens van hun kinderen. De kans bestaat dat ze het vertrouwen in hun ouders als ‘goede voorbeeld’ verliezen en leren niet op een positieve manier problemen op te lossen.

Valt het gezin door een scheiding uit elkaar, dan is dat voor jongeren een pijnlijke gebeurtenis. De veranderingen die dit met zich mee kunnen brengen, zoals een verhuizing, verlies van vriendschappen, een lager inkomen of minder contact met de andere ouder, zal het zelfvertrouwen van een kind ondermijnen.

Lees ook: burnout door een moeilijke jeugd

 

 

Herken je veel van bovenstaande punten? Wil je het beste uit jezelf halen zonder stress?

Simpelweg gelukkig willen zijn?

Lees over onze coaching

 

 

Korte cursus zelfvertrouwen

Blaak je niet van zelfvertrouwen, dan zal je snel denken dat het aan jou ligt als zaken niet lopen zoals je zou willen. Deze negatieve overtuiging moeten we als eerste definitief uit jouw systeem schrappen. Gedachten zijn geen feiten, weet je nog?

Stel dat je omringd bent met mensen die hele andere dingen nastreven in het leven dan jij. En dat hun waarden ook niet overeenkomen met die van jou. Is dat dan jouw schuld? Natuurlijk niet, je zit gewoon in het verkeerde ‘kringetje’. In een omgeving van gelijkgestemden, mensen die je energie geven en een positieve instelling hebben, zal jouw zelfvertrouwen gaan bloeien en groeien. En dat niet alleen:

Lees ook: de invloed van je omgeving op jezelf

 

meer zelfvertrouwen krijgen

Tips ‘Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen’

Klaar voor een scheutje extra zelfvertrouwen? Hier komen ze:

TIP 1: accepteer jezelf

Ieder mens heeft zijn eigen talenten. We zijn allemaal ergens goed in. Maar overal goed in zijn, zoals de vader van José van haar eiste, is onmogelijk. Dus blijf nuchter en realistisch en accepteer dus ook je minder goede kwaliteiten. Besef dat je uniek bent en absoluut de moeite waard. Je hebt geen erkenning en waardering van een ander nodig om tevreden over jezelf te zijn. Lees maar eens ons artikel over een positief zelfbeeld!

Lees hier: een positief zelfbeeld

 

Tip 2: wees positief

Heb je vaak negatieve gedachten over jezelf, dan kan je verzanden in zelfmedelijden. Dit is geen optie! Niet goed over jezelf denken begint bij jezelf, dus leg de schuld niet bij een ander.  Met een sombere blik behaal je meestal geen doelen. Door positief te denken bereik je veel meer in je leven. Winnaars zijn vrijwel altijd mensen die door hun positieve instelling meer uitdagingen durfden aan te gaan, waardoor ze grote dingen hebben kunnen bereiken.

Lees ook: Genieten van kleine dingen

 

Tip 3: sta open voor ontwikkeling

Zelfvertrouwen is een persoonlijke vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Hiervoor moet je je openstellen voor nieuwe ervaringen. Door te ontdekken wat je kan of waar je minder goed in bent, doe je levenservaring op. En levenservaring (de behoefte aan groei) is goed voor je zelfbeeld. De mooiste dingen bevinden zich het vaakst buiten jouw comfortzone.

Lees ook: belang van persoonlijke ontwikkeling

 

Tip 4: vergelijk jezelf niet met anderen

Als je de neiging hebt je te vergelijken met een ander, dan kan dat eigenlijk alleen maar wat betreft de buitenkant. Niemand weet wat er werkelijk omgaat in een ander, waar hij of zij mee worstelt en met welke problemen ze te dealen hebben. Ook al ziet het er aan de buitenkant nog zo mooi uit. Dus laat je niet verleiden en gek maken, want er is geen tweede van jezelf!

Lees ook over het gevoel niet goed genoeg te zijn 

 

Tip 5: stel haalbare doelen

Doelen bereiken vreet bij onzekere mensen vaak energie en zorgt dikwijls voor een torenhoog stresslevel. Herkenbaar? Want stel dat je je doel niet bereikt; je zal je nog onzekerder gaan voelen.  Maak je doel dus realistisch en stel haalbare eisen aan jouw uitdaging. Leg de lat niet hoger dan je aankan.

Lees ook: de lat te hoog leggen

 

Tip 6: sta stil bij succes

Ben je onzeker, dan schenk je meer aandacht aan de dingen die minder goed zijn gegaan, dan aan iets wat juist heel goed ging. Je staat dus vaker stil bij je fouten dan aan de door jou behaalde doelen. Door je successen te vieren en te genieten van je behaalde doel geef je je zelfvertrouwen een boost. Geef jezelf dus gerust een schouderklopje als je iets succesvol hebt afgerond.

Lees ook: Stilstaan bij jezelf

 

Tip 7: wees aardig voor jezelf

Wees minder hard voor jezelf en wees tevreden en dankbaar voor wie je bent. Laten we afspreken dat je geen negatieve dingen meer over jezelf zegt. Dus niet over jezelf klagen of zeuren. Ga jezelf ook niet bekritiseren en de schuld geven wanneer iets mis gaat. Van fouten leer je alleen maar. Ze geven je levenservaring en… zelfvertrouwen.

Lees ook: fouten durven maken

 

Tip 8: Bewaak je grenzen

Voor iedereen ligt de grens ergens anders. De een kan met een werkdag van 10 uur uit de voeten, de ander bereikt zijn grens al na 5 uur. Kijk naar jezelf om je grenzen te leren kennen en vergelijk je niet met een ander. Is je emmertje leeg, neem dan rust en maak tijd voor jezelf.
Grenzen overschrijden kan ook te maken hebben met bijvoorbeeld gedrag. Is de grens voor jou bereikt, geef dit dan aan en neem afstand.

Lees verder: grenzen aangeven

 

Tip 9: zeg vaarwel tegen de perfectionist

Ben je iemand die alles perfect wil doen, tot in detail? Dan eis je echt te veel van jezelf. Perfectionisten zijn geobsedeerd om dingen goed te doen en zijn uitermate bang om te falen. Achter deze obsessie zit onzekerheid. Door continu bezig te zijn met presteren op hoog niveau zal je na verloop van tijd zowel lichamelijk als geestelijk stressklachten krijgen die in een rap tempo kunnen omslaan naar een burn-out. Tijd om de lat lager te leggen voor jezelf. Durf jezelf te zijn!

Lees ook: omgaan met perfectionisme

 

Tip 10: Wees kampioen in niet oordelen

Oordelen over jezelf is net zo tricky als oordelen over een ander. Door uit te spreken wat je van jezelf, van iemand anders of van een bepaalde situatie vindt, plaats je onbewust jezelf en anderen in hokjes. Door het vermogen te ontwikkelen om je neutraal op te stellen, laat je jezelf en de ander in zijn waarde en accepteer je de goede en minder goede kwaliteiten. En dat voelt een stuk beter.

Lees ook over: minder oordelen

 

 

Zit je midden in een burnout? Wellicht als gevolg van te weinig zelfvertrouwen?

Met onze uitgebreide ervaring en krachtige aanpak hebben we velen weer zeer gelukkig gemaakt.

Kijk voor coaching op: begeleiding bij burnout

 

 

Waarom weinig zelfvertrouwen?

 

Gebrek aan zelfvertrouwen: een belangrijk signaal!

We noemden José al eerder in dit artikel. Tijdens de coaching bleek dat haar onzekerheid meer klachten met zich meebracht. Ze kon slecht slapen en ze voelde zich onder andere klein in gezelschap, waardoor ze steeds meer stressklachten kreeg. Ze zat in een neerwaartse spiraal.

Met 1-op-1 coaching hebben we samen met José haar zelfvertrouwen weer opgebouwd, waardoor ze nu weer inziet dat ze een unieke persoonlijkheid is met eigen talenten. Ze is niet meer bang om fouten te maken en ziet de toekomst zonnig in.

Ik hoop dat onze tips ook voor jou werken. Heb je toch behoefte aan begeleiding, neem dan gerust contact met ons op.

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Hoe zelfvertrouwen vergroten

 

Gerelateerde artikelen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Geda

Door

Geda

op 24 May 2019

Je hebt weer een geweldige timing Ruud!!!

Ruud Meulenberg
Geda

Door

Geda

op 23 June 2019

Wat bedoel je hiermee? Is overigens niet voor mezelf

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies