Bemoeizuchtig zijn: Je bent betrokken bij je familie, collega’s of vrienden. Maar wat als die betrokkenheid te groot wordt? Misschien kom je over als bemoeizuchtig. Dit kan vervelend zijn voor de mensen om je heen. Waar ligt de grens? En als je bemoeizuchtig bent, wat zou je dan kunnen veranderen?

Wat is bemoeizuchtig zijn?

Weet je niet zeker of je bemoeizuchtig bent? Kijk eens naar de volgende eigenschappen, en of je je daarin herkent:

  • Je hebt snel ergens opmerkingen over of kritiek op.
  • bemoeien met zaken (waar je eigenlijk niets mee te maken hebt).
  • Je mengt je vaak in discussies.

Een voorbeeld is dat je zus een bedrijf wil beginnen. Jij bent het er niet mee eens en vindt het zelfs een slecht idee. Als je betrokken bent, kun je haar de risico’s van het beginnen van het bedrijf duidelijk maken, zo kan zij uiteindelijk een weloverwogen keuze maken. Ben je bemoeizuchtig? Dan zal je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze het bedrijf niet begint. Je kunt het niet loslaten, ook al heb je er zelf vrij weinig mee te maken. 

Tips om minder bemoeizuchtig te zijn

In bemoeizucht zit een oordeel. Je hebt een oordeel over hoe je zus haar leven aanpakt en voelt de drang om in te grijpen. Eigenlijk vertrouw je niet op het oordeel van je zus. Je gelooft dat het pas goed afloopt zodra jij je erin hebt vermengd. 

Waarom is bemoeizuchtig zijn vervelend?

Waarom dit zo vervelend voor je omgeving is? Of het nu goed bedoeld is of niet, veel mensen zitten niet op je bemoeienis te wachten. Je ontneemt ze de vrijheid om zelf een keuze te maken. Ook ga je over de grenzen van een ander (ondanks dat je het goed met ze voor hebt)

Bemoeizuchtig zijn is dan ook een valkuil. Maar het komt voort uit een mooie eigenschap: betrokkenheid. Je bent zorgzaam, nieuwsgierig en betrokken. 

Als je betrokken bent, help je graag anderen. Je hebt een relatie met iemand – een vriend, collega of familielid – en wilt voor deze persoon iets betekenen. Je verwacht niets terug, je helpt ze graag. Zodra dit doorslaat in bemoeizucht, verandert je betrokkenheid in ongewenste bemoeienis in het leven van deze persoon. 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Tips om minder bemoeizuchtig te zijn

Weet je je bemoeienis dus om te zetten naar de kernkwaliteit die er onder ligt – betrokkenheid – dan draai je het om naar een mooie eigenschap. Je hoeft hiervoor slechts één ding te doen: loslaten. Toch klinkt dit makkelijker dan het is. Hier een aantal tips en oefeningen om te leren loslaten:

  • Let op je gewoontes. Merk je dat je elke dag naar het cijferportaal van je zoon kijkt? Doe het eens een paar dagen niet. Zodra je merkt dat je nerveus wordt of er veel aan denkt, is dit juist een teken om iets te veranderen. Gewoontes breek je na een maand. Probeer het dus een maand vol te houden, om de gewoonte los te laten. 
  • Ga eens met een kladblok zitten en denk na over je eigen leven. Controlefreaks hebben meestal een deel van hun eigen leven niet onder controle. Hierdoor willen ze perfectionistisch overkomen: ze willen de innerlijke chaos verbloemen. Is dit bij jou het geval? Schrijf het eens voor jezelf op: is er iets dat je op dit moment zelf niet onder controle hebt?
  • Stel je kwetsbaar op naar je omgeving. Vertel dat je merkt dat je af en toe bemoeizuchtig bent en hier graag iets aan wilt doen. Vraag wanneer zij er last van hebben, en om je erop te wijzen als je het weer doet. Dit kan lastig zijn, maar is ontzettend goed voor je bewustzijn van je gedrag. 
  • Op de lange termijn is je goed bedoelde hulp alleen maar een reden voor frustratie bij de mensen om je heen. Onthoud dat je het leven van anderen niet kan beïnvloeden. Leef en laat leven. Vertrouw erop dat de ander de beste keuzes voor hem- of haarzelf kan maken. 

Van loslaten word je een prettiger mens. Hierdoor verander je je bemoeizucht in betrokkenheid en kan je anderen gaan vertrouwen in hun keuzes.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.